Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 38

2001
‎c) Esan bezala, arlo eta eduki tematikoak ikuspuntu eta interesgune pertsonalen arabera sortzeko eta formulatzeko ahalegin eta saioak atzeman ahal ditugu.Jakina, horrek berekin dakar, ezinbestean, hitz txandaren luzatzea eta hizkuntzbaliabideen presentzia.
‎a) Esana dugu, hitz txandak, oro har, nahiko motzak direla. Debateak elkarrizketa itxura du askotan.
‎d) askotan, dagoeneko hitz txandaren hasieran bertan aipatzen da arlotematikoa, edo azpiatala(= urrats tematikoa). Ez hori bakarrik, interbentzioanzehar ere gogorarazten da gaia modu esplizituan.
2005
‎Talde osoa arazo bat konpontzeko edo lan bat egiteko biltzen da. Arazoa aztertu ondoren batzarrakirtenbideak proposatzen ditu eta, azkenik, bozketa bidez erabakitzen dira.Prozesu hau aurrera eramateko, batzarraren presidentea (bilera gidatzeko), idazkaria (akta hartzeko) eta moderatzailea( hitz txandak errespetatzeko) izendatu behar dira.
2012
‎Erregulazioa: ez hitzezko komunikazioak komunikazio arina ahalbidetzen du, isilune gogaikarririk gabea; eta hitz txandak errespetatzen laguntzen du.
2013
‎Halere okerrena ez da izena; okerrena da, aitzitik, zoritxarreko apustu honek dirauen bitartean Kokoherriko gazteok erotzat eta zorotzat hartzen jarraituko dutela inguru herrietan eta hori jasateko ez gaude prest; gazteok ez gaude inolaz ere prest! eta hitz txanda Ezkineri igaro dio.
‎—Eta gure hitz txanda, zer, gogoratu dute Ixunkek, Tesai Atsoantzuak eta Aloliok.
2014
‎15 minutu izango duzue horretarako. Taldean lan egitean, solasaldietarako trebatuz joateko, errespetatu hitz txandak, eta norbaitek har dezala taldekideak gaira ekartzeko eta denbora kudeatzeko ardura.
‎16 Eskertuko nuke, ordenaren mesedetan, hitz txandak eskuak altxatuz eskatzea. Guztiok izango dugu hitz egiteko aukera, baina entzun galderaren formulazioan nori bideratutakoa den, mesedez.
‎solasaldietan ahoz zein keinuz egoki komunikatzen: begirunea adieraziz, agurtuz eta eskerrak emanez, hitz txandak zainduz, gaia mantenduz
2015
‎binaka matematikako emaitzak alderatu eta adostu, ikasleen artean dinamizatzaile bat jarri hitz egingo dutela ziurtatzeko eta" nik berdina" erantzuten duenari erantzuna zehatz dezan eskatzeko, Unibertsitatea eta eskola elkarrekin ahozko hizkuntzaren didaktika lantzen: egunkarien erabilera etengabeko prestakuntzan – Karmele Perez, Agurtzane Azpeitia eta Idurre Alonso edo taldekideen arteko errespetuzko doinua eta hitz txandak kontrolatzeko... Bereziki agertzen dira lagungarri talde kooperatiboak dinamizatzeko estrategia zehatzak (1,2, 4 teknika, talde nominalak errezetak aukeratzeko, irakurketa partekatua...).
‎herriko festen inguruko aurrezagutzak ateratzeko, adibidez. Irizpide garrantzitsu moduan dakarte irakasleek ikasle guztiei ematea hitz txanda.
‎HHn honakoak agertzen dira: entzutea eta errespetua, hitz txanden kudeaketa, esaldien ulermena, autonomia, lagunen izenak, eskulanak egiteko hiztegia, mahai jolasen ohiko esaldi eta arauak, ohiko harremanetarako esaldiak (agurtzeko formulak, kortesiazko esamoldeak...), logika matematikoko adierazpenak, datak, lexikoa (asteko egunak, hilabeteak, koloreak, zenbakiak, emozioak...), esaldi osoak egitea... LHn objektu hauek aipatzen dira:
‎hizkuntzaz besteko alderdiak (intonazioa, keinuak, interpretazioa antzezpenean, ahoskera irratian, gorputz hizkuntza, abiadura, tonua, etenaldiak, ahoskera, jarrera eta eskuen kokapena, erritmoa...), errezeta (osagaiak, egitura eta antolatzaileak), elkarrizketa arauak (hitztxandak, entzutea, errespetua), lexikoa (zenbakiak, adjektiboak...), esaldien egitura... Eta DBHn agertzen dira hitz txanden kudeaketa, egoera komunikatiboaren ulermena, azalpena, posterra, debatearen edukia eta forma, debateetako adierazpideak (iritzia, azalpena edo desadostasuna, iritzi markak identifikatu, testu antolatzaileak identifikatu...), elezaharra, intonazioa, baliabide ez berbalak, jendaurreko aurkezpena...
‎* Taldekideen partaidetzari dagokionez, hitz txanden errespetuari, lanari eta gaiari lotzeari, taldekideen arteko harremanari?
2016
‎Amonari eta aitari ere ez zaizkie Albertoren hitzak gustatu. Nahi diote erantzun baina zain daude, hitz txanda errespetatu egin behar da eta.
‎* Taldekideen partaidetzari dagokionez, hitz txanden errespetuari, lanari eta gaiari lotzeari, taldekideen arteko harremanari
2020
‎Hitz txanden nolakoan sartu aurretik, definizioari begiratuko diogu, izan ere badira kontuan hartu beharreko zenbait alderdi garrantzitsu. Charaudeauk eta Maingueneauk (2005) aipatu bezala, solasaren momentu batean lokutoreak egindako ekarpenak dira hitz txandak; Brizek (2002), berriz, aurreko definizioa osatuz, hitz txandek alternantzia printzipioa jarraituz elkarrizketak egituratu eta garatzen dituztela dio.
‎Hitz txanden nolakoan sartu aurretik, definizioari begiratuko diogu, izan ere badira kontuan hartu beharreko zenbait alderdi garrantzitsu. Charaudeauk eta Maingueneauk (2005) aipatu bezala, solasaren momentu batean lokutoreak egindako ekarpenak dira hitz txandak; Brizek (2002), berriz, aurreko definizioa osatuz, hitz txandek alternantzia printzipioa jarraituz elkarrizketak egituratu eta garatzen dituztela dio.
‎Puntu honetan, hitz txanda eta interbentzio kontzeptuak bereiztea beharrezkoa da. Hidalgok eta Padillak (2006), Brizen (2002) bereizketarekin bat eginez, hitz txandak elkarrizketaren dimentsio sozialaren baitan kokatzen dituzte; hizlariaren eta entzulearen harremanen menpekoak dira.
‎Puntu honetan, hitz txanda eta interbentzio kontzeptuak bereiztea beharrezkoa da. Hidalgok eta Padillak (2006), Brizen (2002) bereizketarekin bat eginez, hitz txandak elkarrizketaren dimentsio sozialaren baitan kokatzen dituzte; hizlariaren eta entzulearen harremanen menpekoak dira. Interbentzioak aldiz, solasaren unitate zentrala diren aldetik, elkarrizketaren dimentsio estrukturalari erantzuten diote.
‎Beraz, hitz txanda guztiak interbentzio dira, baina aintzat hartu gabeko interbentzioak ez dira hitz txandatzat hartzen (Briz, 2002).
‎Beraz, hitz txanda guztiak interbentzio dira, baina aintzat hartu gabeko interbentzioak ez dira hitz txandatzat hartzen (Briz, 2002).
‎Solasaren azterketan jardun duten hainbat autorek hitz txanden arteko hiru trantsizio modu nagusi aipatzen dituzte: etenaldia, gainjartzea eta mozketa (Charaudeau, 2004; Gallardo, 1993; Larrazabal & Larringan, 2007).
‎Etenaldi bidezko hitz hartzeak, Charaudeauren definizioaren arabera, behin aurreko hitz txanda bukatu ostean gertatzen dira eta orokorrean intonazio marken bidez dira identifikagarriak. Autorearen esanetan, etenaldia hizlariak aurreko hizlariaren hitz txanda errespetatu izanaren adierazle dela zehazten du eta honez gain, Sacks, Schegloff eta Jeffersonek (1974) solasaren trantsizio modu ohikoenetakotzat dute etenaldia.
‎Etenaldi bidezko hitz hartzeak, Charaudeauren definizioaren arabera, behin aurreko hitz txanda bukatu ostean gertatzen dira eta orokorrean intonazio marken bidez dira identifikagarriak. Autorearen esanetan, etenaldia hizlariak aurreko hizlariaren hitz txanda errespetatu izanaren adierazle dela zehazten du eta honez gain, Sacks, Schegloff eta Jeffersonek (1974) solasaren trantsizio modu ohikoenetakotzat dute etenaldia. Adibidean etenaldi bidezko hiru hitz hartze ditugu:
‎Solasaren azterketan jardun duten hainbat autorek hitz txanden arteko hiru trantsizio modu nagusi aipatzen dituzte: etenaldia, gainjartzea eta mozketa.
‎Gainjartzeari dagokionez, hitz hartzea aldi berean beste hitz txanda bat abiatuta dagoela gertatzen da. Hau aurreko hitz txandaren hasieran izan daiteke, hurrengo adibidean ikus daitekeen moduan, edota bitartean ere, beheragoko bigarren adibidean ikus daitekeen moduan (Charaudeau, 2004).
‎Gainjartzeari dagokionez, hitz hartzea aldi berean beste hitz txanda bat abiatuta dagoela gertatzen da. Hau aurreko hitz txandaren hasieran izan daiteke, hurrengo adibidean ikus daitekeen moduan, edota bitartean ere, beheragoko bigarren adibidean ikus daitekeen moduan (Charaudeau, 2004). Letra lodiz adierazi ditugu hiztunen arteko gainjartzeak, adibidea ageriago jartzeko:
‎Amaitzeko, hitz txanden hirugarren trantsizio modua mozketa bidezkoak ditugu. Hitzak berak dioenez, aurreko hitz txanda amaitu aurretik gertatzen dira, amaitu gabeko hitz txanda moztuz.
‎Amaitzeko, hitz txanden hirugarren trantsizio modua mozketa bidezkoak ditugu. Hitzak berak dioenez, aurreko hitz txanda amaitu aurretik gertatzen dira, amaitu gabeko hitz txanda moztuz. Kasu honetan ere, nolakoari eta funtzioari erreparatuta hainbat motatako mozketak bereiz daitezke, besteak beste, jarraipena edo ulermena adieraztekoak, gaiz aldatzekoak, ideia berriak txertatzekoak...
‎Amaitzeko, hitz txanden hirugarren trantsizio modua mozketa bidezkoak ditugu. Hitzak berak dioenez, aurreko hitz txanda amaitu aurretik gertatzen dira, amaitu gabeko hitz txanda moztuz. Kasu honetan ere, nolakoari eta funtzioari erreparatuta hainbat motatako mozketak bereiz daitezke, besteak beste, jarraipena edo ulermena adieraztekoak, gaiz aldatzekoak, ideia berriak txertatzekoak...
‎• Zein hitz hartze mota agertzen dira saio bakoitzeko hitz txanden trantsizioetan?
‎Bigarren azpi atalean ahozko solasaren azterketan sakonduko dugu. Behin solasaren funtzionamendua deskribatuta, hitz txanda eta hitz hartze moduak landuko ditugu, testuinguruaren garrantzia azpimarratu eta baldintza komunikatiboak azaltzen bukatzeko.
‎2.2.2 Solasaren egitura: hitz txandak
‎Elkarrizketaren egiturari erreparatuta, solasa definitzeko unean hitztxanden egitekoa azpimarratzen da (Tusón, 2002) solasaren egituraketa elementu bereizgarri moduan. Hain zuzen, hitz txanden azterketa elkarrizketen egitura eta antolaketa ulertzeko aztergai zuzenetako bat dela aipatzen dute Calsamigliak eta Tusónek (2001), solasaren unitate oinarrizkoak diren aldetik beti agertzen baitira honetan.
2021
‎Parte hartzeko arauak finkatu; hitz txanden garrantziaz ohartarazi ikasleei; ikasle guztiak ikastaroan zehar ahoz adierazteko aukera izango dutela ziurtatu; isilik dagoena entzute aktiboa egiten duela ziurtatu; galderak egiteko orduan saihestu bakarrik BAI edo EZ erantzuteko aukera ematen dutenak; ikasleei ideiak lotzea eta arrazoitzea eskatuko dieten jarduerak eta galderak egin; zailtasunak dituztenean parafrasi edo birformulazio ...
‎Kontatzailerik ezean, hitanoa da (eta hitanorik eza ere bai, beraz) hiztuna" norentzat" edo" nori begira" ari den erakusteko bide bat. Ondorioetako bat da hitz txanda berean eta are esaldi berean ere zati bat hika egon daitekeela (bakarrari ariz bat), eta beste zati bat ez, zeren hiztuna" birentzat" edo" biri begira" ari denean ez baitu hitanoak izugarri ondo ematen.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia