2010
|
|
Ipar Euskal Herriko AEK k ikasleen matrikulazio fitxak Euskaltzaindiaren eskuetan ezarri ditu,
|
hiru
ikasturte hauei dagozkienak: , 20022003 eta Fitxa horiek bakar bakarrik ikerketa honetarako erabili dira, betiere izaera pertsonaleko datuen babesari buruz indarrean dauden arautegiak errespetatuz.
|
|
Ikuspegi diakronikoa izanen dugu ere,
|
hiru
ikasturte ezberdin hauek aztertuko baititugu: , eta.
|
|
Orotara,
|
hiru
ikasturte horietan bete izan diren 2837 fitxetarik 2607 ikasle fitxa baliatzeko gai izan gara: 1995 835 fitxa, 2002 893 fitxa eta 2008 879 fitxa.
|
|
Azken ohar bat. Hautatu ditugun
|
hiru
ikasturte horien arteko unea aski zabala izanik ere, gerta daiteke ikasle berdina ager daitekeela, hiru urte horietarik bi aldiz segidan: 1995 arte 7 urte ditugu eta 20022003tik arte 6 urte.
|
|
Ikasleak AEKren urratsen arabera: kopuruak
|
hiru
ikasturteak bildurik (zenbakitan,%)
|
|
AEKko ikasleen hizkuntza gaitasunak eta Europako Erreferentzia Markoa,
|
hiru
ikasturteetan
|
|
Halere
|
hiru
ikasturteetako emaitza gordinak orokorrean hartuz, jatorri ezberdintasuna (1514? 1093= 401) askoz genero ezberditasuna (1384? 1223= 161) baino handiagoa da.
|
|
Emaitza gordinak ikasturte bakoitzarentzat agertzen dira eta gero orokorki,
|
hiru
ikasturteak metatuz. Erantzunik eman ez dutenak 179 ziren.
|
|
Adinarteak konparatzen baditugu,
|
hiru
ikasturteak metatuz, 25 urtekoak dira jendetsuenak, gero 35 urtekoak, hirugarrenik zaharrenenak, eta azkenik gazteenenak. Ordena kantitatibo bera aurkitzen da orokorki 2002an eta 2008an, baina 1995ean zaharrenen multzoa zen ttipiena.
|
|
Baditugu kasik ikasle guztien adinak. Beraz batez besteko adina aurki dezakegu herriko ikasleentzat, etorkinentzat, orokorki, ikasturte bakoitzarentzat eta
|
hiru
ikasturteak metatuz. Gauza bera egin genezake batez besteko adin teorikoak erabiliz, dakigularik zenbat ikasle diren aipatu kategoria bakoitzean.
|
|
Era orokorrean etorkinak herrikoak baino zaharrago dira. Eta bi multzoetan,
|
hiru
ikasturteetan zehar, ikasleen adina emendatzen da.
|
|
AEKko ikasleen lan egoera
|
hiru
ikasturteak hartuz
|
|
Hirugarren sektoreko ikasleak gehiengo handian daude
|
hiru
ikasturteetan, bereziki 2008, non ere ikasleen hiru laurdenetara heltzen baitira.
|
|
INSEEren hiru errolden batez bestekoa ateratuz eta AEKko
|
hiru
ikasturterenak berdintasunak nabari dira bigarren eta hirugarren sektoreetan ehuneko bizpahiru pundu gora-behera: %22 eta %71 versus %25 eta %72 hurrenez hurren.
|
|
Taula honetan adibidetzat hartu ditugun 300 ikasleak aurkezten ditugu,
|
hiru
ikasturteak metatuz. Ikus dezagun zer nolako lanbideak agertzen diren zerrendatu ditugun 8 languneetan.
|
|
Urtekako datuen analisatzeak ez digu emaitza berezirik ekarten,
|
hiru
ikasturteetako datuak gutxi gorabehera berdinak dira.
|
|
Lehen zutabeko zenbakiek eta zenbaki multzoek hizkuntzak identifikatzen dituzte. Hiztunak hiru zutabetan kontatuak dira, herrikoak, etorkinak eta
|
hiru
ikasturteetako ikasle guztiak.
|
|
Hona hizkuntza bakoitzarentzat hiztunen kopurua ordenan,
|
hiru
ikasturteetako ikasleak bilduz, herrikoak eta etorkinak bereiziz.
|
|
Hizkuntza gaitasuna aztertuko dugu
|
hiru
ikasturteetan zehar ikusteko aldaketarik agertzen den. Herriko ikasleak eta etorkinak bereizten ditugu.
|
|
Ikasle guziak kontuan hartzen baditugu, aipatu bi hizkuntza gaitasunetan elebakarren multzoa da ahulena, hiztunen herena, %33 lehen ikasturtean eta gero 3 pundu gehiago. Beraz elebidunak edo eleaskodunak gehiengo handian dira
|
hiru
ikasturteetan zehar, %67 eta %64 artean. Ikasturte orotan gaztelaniadunak ingelesdunak baino gehiago dira, baina bien arteko proportzioa ttipituz doa:
|
|
Denbora berean, familia mistoen edo elebidunen alorrean ere herriko ikasleak etorkinak baino gehiago dira
|
hiru
ikasturteetan. Baina hemen bi kurbak, herritarrena eta etorkinena, petik gora doaz eta bien arteko ezberdintasuna ttipitzen da:
|
|
Orain
|
hiru
ikasturteetako ikasle guztiak aztergaitzat hartuko ditugu, taula orokor batean eta araberako grafikoan.
|
|
Baina
|
hiru
ikasturteetako ikasle guztiak biltzen baditugu, jatorria kontuan hartu gabe, ohartzen gara familietako hizkuntza giroen oreka kasik matematikoa dela, zenbaki gordinetan eta are gehiago ehunekotan:
|
|
Aztertzen ditugun
|
hiru
ikasturteen denboran, hiru inkesta soziolinguistiko egin ziren Euskal Herri osoan, Eusko Jaurlaritzaren zuzendaritzapean (1996ean, 2001ean eta 2006an). Interesgarria litzateke, Iparraldeko emaitzak konparatzea AEKko ikasleei buruzko ikerketa honekin.
|
|
Aztertzen ditugun
|
hiru
ikasturteen denboran, hiru inkesta soziolinguistiko egin ziren Euskal Herri osoan, Eusko Jaurlaritzaren zuzendaritzapean.
|
|
Ondoko taulako lehen zutabean zerrendatu ditugu AEKko
|
hiru
ikasturteetan egin bilketak ikasleen familietako, lagunarteetako eta lankideetako hizkuntza giroak aztertuz. Denbora berean egin ziren hiru inkesta soziolinguistikoak zerrendatu ditugu ere (1996an, 2001ean eta 2006an).
|
|
Hain zuzen, ikasturte bakoitz, ikasleek informazio fitxak betetzen dituzte. Holaxet argibide anitz bildu dira, molde anonimoan,
|
hiru
ikasturteetan zehar, 19951996an, 2002 eta 2008. Hiru alor jorratu dira.
|
|
Baina, normal den bezala, ikasle, etorkinak familia erdaldunetakoak dira gehiengo handi batean eta herrikoak, familia euskaldunetakoak gehiengo ttipi batean. Baina
|
hiru
ikasturteetan, zehar familien euskalduntasuna aldatu da. Ikasle etorkinen familiak gero eta, euskaldunago dira bi bilakabideetan, familia erdaldunak gutiago dira (%72, 1995, %59 2002, %47 2008) eta familia elebidunak gehiago (%16, %27, %39).
|