Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 23

2012
‎Junesek horrez artikülü hanitx izkiribatürik badü han eta hor, eüskaraz ala frantsesez. Hebenko lan honek hedadüra orokorrago bat badü, ene ustez, gure antzerti horren berri aski zabal eta osoki hartü nahi dügünentako egokia.
‎Puska horietzaz zer erran, hainbeste aipamen beitüe gure antzerkiaz idazten düenetan eta mintzatzen direnetan. Hérelleren arrazu horiek zer indar üken dezakee?
‎Itxüra hori begi llabürrez ikusten dü Hérellek; honen arabera, gure antzerkiaren mamia (historia, bizitzea...) aitzin perediküaren eta azken perediküaren
‎Hortan agertzen beita gure eskualdean badirela gero eta haboro ikertzeko eta hobetzeko nahia düenak. Ez ote da pastoral zaharra xiberotarren gogo barnean ontsa sartürik dela. Bestalde, gure antzerkiaren berri zaharrik ez dügü. Hori aitzinagoko kültüra aho mihizkoa beitzen:
‎Ezin üka, arren, kültür alor zabal bat badügüla, ihori ere zorrik üken gabe. Alor hortarik behar lizate ote gure antzerki zaharra baztertü. Hori bürüz, honar genezake Hérelleren abürüpena, beste güziak ez ikusi eta?
‎Idazkiak ere araberakoak izan behar dü. Idazlariaren eskü dago gure antzerkia aitzina bizi dadin. Bestela laster bilaka leiteke ihakin, axaleko edo kanpoko emanaldi bat eskentüz.
‎Hortakoz, zonbaitek, Hérelleki batean, erran düe gure antzerkiaren ekeia ez daitekeala alegiazkoa baizik izan. Bena, azken urteetan, baztertürik izan dira holakoak eta idazleak nahi izan dira egiazko bizitzeari lotürik egon, bizitzearen gaüzer bai historiaren ikerlaneer hüilantik jarraikiz, eta bataren bai bestearen lanak barnatik orraztatüz.
‎Ordüan sortü da abertzaletarzüna eta handitüz doa. Horrengatik ikusten dü pastoraletan Eüskal Herriko geiak eta orozgain historia gure antzerti zaharrean antzeztürik direla, eta eskatzen dü ere izan ditean.
‎Horien emaileak jokülariak oro izan ditake, ez da ihorbaztertürik. Ez da gure antzerkian kür berezirik, Greziakoan bezala. Halere, artzainek beren puska kantatzen düe.
‎Egiaz hori dantza da. Oro har, gure antzertia oso osoa dantza bat dagola ez da düdarik.
‎Lehentxe erranak ikusi eta, jada ez da düdarik gure antzerkia zahar dela. Halerik ere beharrezkoa da zahar herexa zonbaiten aipatzea.
‎Bakoitxik ere baztertü gabe denek hartü behar düe. Horien osotarzünak dü gure antzerti zaharra moldatzen. Zonbait baizik ez bada begiratzen, beste zonbait baztertüz, antzertiaren arauak hausten dira eta jeia ez da haboro pastorala.
‎Lürra, zelüa eta ifernüa batetan bildürik beitira, giza izate goragokoan sartzen girela salatzen dü. Ordüan, hobeki agertzen da gure antzerkia honaren eta gaixtoaren güdüa dela, eta ez honen eta gaixtoen borroka baizik. Mündü hontako gertakarietarik abiatü eta, betikotarzüneala joiten dügü.
‎Mündü hontako gertakarietarik abiatü eta, betikotarzüneala joiten dügü. Ororen gainetik gure antzerkian eskentü urdinen eta gorrien lür hontako honaren eta gaixtoaren arteko borroka mündü hau beno goragoko bat bilakatzen da. Antzezkide lürrekoen eta beste mündükoen eraginaz, müga betiko bat hartzen dü.
‎Badakigü üngürüka gure antzertiaren ezagügarri handi bat dela. Antzerkiosoan edireiten da, hatsarreko sartzean, ürrentzeko elkitzean, jelkaldietan.
‎Erraiten balin badügü gure antzerkiak ez düala dena erakusten, halere gure barneko izateala erakarten gütü, hau ere errealitate bat beita. Ikusgei güziak, orozgain güdüak, agertzen deigü zer den gizakiaren egiazko borroka.
‎Erran dügün bezala, gure antzerkiak bere elestan bere bereztarzüna badü. Ezda hizlaxüz emana, bena bai izaritan ezarria.
‎Dantza, baboitxekoa eta alkarrekikoa, gure antzertiaren ezagügarri handienen bat dago, antzerki osoa dantza bat bezala ikus daitekeanaz geroz.
‎Ikusten dügün arabera, gure antzerkiak dantzari hanitx zor deio. Erran genezake errituzko dantza bat dagola pastoral osoa, hatsarretik ürrentzealano.
‎Jinkoa ez da gure antzerkiko antzezkide ikusten. Herriaren ere haren izena bera sakratürik dago.
‎Oroek ohidüra zaharren begiratzeko axola badüe, pastoralaren adereen zaintzekoa ere, berek aitzinekoetarik ikasi dütüenen xüxen beren ondokoer erakastekoa. Holatan gure antzerki zaharrak gizaldiz gizaldi ere jarraikiko dü.
2016
‎Baina irudi zait, edukien aldetik irekiagoa litekeen antzerki saila eskas dugula: salaketa eta sarkasmo alorrean gelditzen eta horretara mugatzen da gure antzerkia. «Pairatzen dugun errepresio multi sekularra» instant batentzat ahantziko lukeen antzerki mota batzuk imajina gintzazke, euskaldun euskaradunak izan aurretik nolabaiteko jende soilak bagina bezala! 434
‎... urte gehiegi izan dira gure antzerki idazleak ezer berririk sortu gabe izan direnak. Eta jakina orain antzerki bat inguratzeko denok badakigu nola ibili bear dan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia