2000
|
|
Halakoetan eskubide horien kobraketa uztarturik dago zuzenbidearen arazorik latzenekin eta zerga biltzaileak edo zerga errentariak eskura du, itun misteriotsu hori dela bide, botererik arriskutsuena. Erregistroaz esan dugun
|
gauza
bera esan daiteke hipoteka kodeaz. Erakunde horietan, ñabardurak baztertu eta ez ditzagun ugaritu aurreko arreta pisuegiak; batera ditzagun ogasunaren eta legeriaren asmoak.
|
|
Vienako Zirkuluan inferentzia induktibo hauek legezkotzat hartzeko modurik onartu ez zutenek, legeen ikusmolde erabat artifizial eta batere ez erakargarri baten menpe ikusi zuten beren burua. Carnapek, bere hasieratan, Aufbau ean esate baterako, ‘Gizaki oro hilkorra da’ motako orokorpen batek hilda daudela dakigun gizakiei buruz soilik ari direla zioen;
|
gauza
bera esan genezakeen ‘Eguzkia egunero ateratzen da’ enuntziatuaren inguruan. Beraz, ‘Bihar eguzkia aterako da’ ez da eguzkiak egingo duenari buruzko enuntziatua, nik iraganean esperientziaturikoaren eta etorkizunean proiektatzen dudanaren deskribapen zeiharra besterik ez baizik.
|
|
Bere partaideek matematika esperientzian ez dela oinarritzen onartzen zuten, bere baliozkotasuna guztiz autonomoa delako. Eta
|
gauza
bera esan zitekeen logikari buruz, ez baitu esperientziak inola ere aldatzen edo birmoldatzen. Biak, logika eta matematika, a priori dira baliozkoak; hau da, esperientziarekiko independenteak dira.
|
|
Denboraren poderioz, Wittgenstein izan bazen ere Tractatus aren tesiei buruz bere iritzia aldatu zuena,
|
gauza
bera esan liteke Carnapi buruz. Honek 1934an Logische Syntax29 idatzi zuenerako, ez zegoen ados logika klasikoa pentsamendua errepresentatzeko logika bakarra zela baiesten zuen ikuspegiarekin.
|
|
Baina besterik gabe ez du zentzurik esateak tautologia batek harritzen duenik. Aipatu d (it) udan beste esperientziaz (esperientziez) —erabateko ziurtasunaren esperientziaz—
|
gauza
bera esan daiteke. Ohizko bizitzan guztiok dakigu zer esan nahi duen salbu egoteak.
|
|
Esan zuen Freuden ikerlana" ikerketa estetikoa" zela. Esan zuen gai honi buruzko Freuden liburua oso liburu ona zela hutsegite filosofikoak aurkitzeko, eta
|
gauza
bera esan litekeela bere lanei buruz orokorrean, kasu askotan galde daitekeelako esaten duena zein neurritan den" hipotesi" bat eta zein neurritan den gertakari bat irudikatzeko modu on bat —auzi honi buruz esan zuen Freud bera ere maiz ez dagoela ziur— Esan zuen, adibidez, Freudek nahaste bat sortu zuela zeure barrearen zergatia jakitearen eta barrea eragiten dizun arrazoia j... Azken puntu hau ere azaldu zuen hauxe esanez:
|
2001
|
|
lon. Gai berei buruz
|
gauza
berak esaten badituzte, Sokrates, azal nitzake.
|
|
Sok. Eta zer gertatzen da gai berei buruz
|
gauza
berak esaten ez badituzte. Neurri batean, esate baterako, igarleen arteari buruz hitz egiten dute Homerok eta Hesiodok.
|
2003
|
|
23 Lege aldaezin eta nahierarako legeei buruzko hausnarketek edota legeon izaera, zuzentasun nahiz agintearen inguruan egindakoek erakusten dute behar beharrezkoa dela horien espiritua aztertzea, aldaezintasun ezaugarriak bereiztea, erregela orokorrak eta bereziak desberdintzea eta azaldu gainerako desberdintasunak egitea;
|
gauza
bera esan daiteke, aurki azalduko direnei buruz. Hala eta guztiz ere, esperientziak erakutsi digu ohar horien oinarriak zeharo natural eta positiboak diren arren, batek baino gehiagok ez dituela ezagutzen edo gutxiesten dituela, eta lege naturalen eta nahierarakoen arteko desberdintasuna ere ez dutela onartzen, uste dutelako horiek guztiek izaera, zuzentasun, aginte eta ondore berberak dituztela, ondokoagatik:
|
|
Astronomia hori faktikoki zuzena bezain emozionalki egokia zen: arazo fisiko zein sozialak ebazten zituen (ezin da
|
gauza
bera esan astronomia modernoaz); oso modu soil eta irudimentsuen bidez jarri zen frogapean (harrizko behatokiak Ingalaterran eta Hego Pazifikoan, eskola astronomikoak Polinesian). Animalien heztea eta txandakako nekazaritzaren asmakuntza ere heldu ziren.
|
2004
|
|
Arrazoi sendoak egonda ere ez litzateke oso zentzuzkoa izango gure etxe parean dagoen mendiaren edo gure besoaren existentziaz zalantza egitea; ea nor doan hortik zehar esanez bere gorputza ez dela bere gorputza edo, beharbada, berak ez duela existentzia fisikorik. Zalantzan jar dezakegu ingurukoen artean berrehun edo bostehun metrora dagoen pertsona gure ezagun jakin bat den ala ez, baina ea nork jarraitzen duen
|
gauza
bera esaten behin gure parera heldu dela: " itsua hago ala?", entzungo dugu berehala erantzun modura, handiagoren bat ez bada.
|
|
Pentsamendua eta neure existentzia Niarengan bat eginda agertzen ziren bezala, Jainkoaren (izaki perfektuaren) ideia eta Jainkoaren existentzia lotuta agertuko dira. Jainkoa zer den esatea eta Jainkoa existitzen dela esatea aldi bereko baieztapenak izango dira,
|
gauza
bera esatea izango da; eta, jakina, behin hori baieztatuta, gainerako guztiaren existentzia Jainkoaren esku egongo da, Jainkoaren baitan, izaki absolutuan, perfektuan, emango da.
|
2006
|
|
Gure bizitzak aurrera egingo luke, inongo eragozpenik gabe. Baina,
|
gauza
bera esango al dugu estetikaren esparruan. Esaterako, ez al dago eztabaidatzerik zein den hobea, Mozarten pieza klasiko bat edo nik neuk gaur goizean asmatu eta jo dudan pieza?
|
2008
|
|
Subjektu pentsatzailearen senaren afekzio gisa ulertu behar den neurrian, izate zentzu hura bigarren mailako zentzua da. Eta izate akzidentalari dagokionez,
|
gauza
bera esan daiteke," bere kausa zehaztugabea baita" (VI 4, 1027b34). Beste pasarte batean filosofoak baieztatuko du" akzidentea ez den etik gertu" dagoela (VI 2, 1026b20).
|
|
[...]. Baina halako printzipioren zenbatekoari eta espezieari dagokienez, ez dute denek
|
gauza
bera esaten. Aitzitik, Talesek, halako filosofiaren aitzindariak, ura dela esaten du (hori dela eta, lurra ur gainean dagoela ere adierazi zuen).
|
2010
|
|
Teoria horren alde, San Tomas aipa daiteke, hauxe baieztatzen duenean: banakako manuak guztion ontasuna erdietsi nahi badu, lege izaera hartuko du; lehenengo eragozpena konpontzean,
|
gauza
bera dio, eta hirugarrenari aurre egitean, ondoko erregela orokorra ezartzen du: guztion ontasuna erdietsi nahi duen manua, benetako legea da.
|
|
Platonek
|
gauza
bera dio hainbatetan, eta filosofo guztiek antzeko adierazpenak egiten dituzte. Horrexegatik esan zuen Biesiusek legeak direla bizitzeko arau publikoak, guztiok bete behar ditugunak beti, etab. Hortaz, lege praktikari eta jakintsuen doktrinari helduta, lege hitzak adierazten du erkidego zehatzari jarritako manu publikoa, duda izpirik gabe, eta ez pertsona jakin bati jarritakoa.
|
|
Horrexegatik, San Tomasek artikulu hartan Aristotelesen testua azaltzean, argitasunez baieztatu zuen legeak zuzentzat jotzen dituela ongizatea ahalbidetzen duten gauzak, hain zuzen ere, gizarte osoaren ongizatea ahalbidetzen dutenak, horixe baita antolamendu juridikoak aztertzen duena. Hor giza legea aipatzen ari da, baina
|
gauza
bera esan daiteke gainerako legeei buruz, bakoitzari dagokion heinean. Beste testuei helduta, hauxe erantzuten diegu horren kontrako eragozpenei:
|
|
19 Zinaren kasuan, ordea, ezin daiteke
|
gauza
bera esan. Norbaitek izan dezake zin egiteko asmoa, hots, Jainkoa lekukotzat jartzeko asmoa, baina behartu gabe.
|
|
Orokortasun horietatik edozein izango da nahiko, legea sortzeko, baldin eta zuzentasunaren beste baldintzak betetzen badira. Lehenengoa, orokorra da erabat, bere esparruaren barruan; bigarrenak orokortasun bera dakar, zuzentasun banatzailearen betekizunak gauzatzen direnean; hirugarrena ere guztiei aplika dakieke, desberdintasunik gabe, edonor bizi daitekeelako bertan; eta
|
gauza
bera esan daiteke, antzeko beste lege bati buruz.
|
|
Bestetik ere, zehaztapen hori, oro har, lege ez diren manu eta zeinuetatik hainbati aplikagarri lekieke. Azkenik,
|
gauza
bera esan daiteke Juan de Gersonek emandako antzeko zehaztapenetan.
|
2013
|
|
Begira diezaiogun eguneroko bizitzan egiten den bereizketa bati:
|
gauza
bera esaten al dugu Blade Runner filma gustuko dugula eta Blade Runner filma ona dela diogunean. Badirudi denok atzematen dugula bereizketa bat bi baieztapen horien artean.
|
2014
|
|
3 Tamalez, ezin da
|
gauza
bera esan azken mugimendu infameari buruz. Bere saiakeretako batean, Adornok aipatu zuen Halbbildung aren arrunkeriaren adibide bat:
|