2000
|
|
logika sinbolikoa, ikusmolde filosofiko desberdinen kontzeptuak —enpirismoarenak, positibismoarenak, konbentzionalismoarenak— eta, nola ez, zientziarekiko jarrera hurbilkorra, hura behar den bezala aztertu ahal izateko, hau da, zientzia barnetik ezagutuz, eta ez estereotipo sinpleegiak eta hutsalak maneiatuz. Jarreraren aldetik, helburua goitik behera bete zuten, jaraunspen ezin hobea utziz mende honen filosofiari —zientziaren filosofia, filosofia analitikoa— Haatik, egitasmoak
|
ez
zuen soilik jarrera hutsean geratu nahi, tesi substantiboak ere agertu baitzituzten. Baina alde honetan, ezagutzaren edozein esparrutan gertatzen den bezala, euren proposamenak edo bertan behera utzi dira edo eraldaketa sakonak pairatu dituzte.
|
2003
|
|
Hala ez bada, bere lanabes eta ekuazioekin borrokatuko du harik eta, ahal den neurrian, hasieran aurreikusitako eredu motari egokitzen zaizkion emaitzak eman arte. Zientzialariak
|
ez
ditu soilik bere ikerkuntzaren bitartez aurkezten naturak eskain ditzakeen fenomenoei buruzko eta horiek teoriari atxikitzeko moduei buruzko uste irmoak. Sarritan, uste irmo horiek besteek egindako lanari erantzutean argiago agertzen dira.
|
2004
|
|
Izan ere, irudikatze formak
|
ez
du soilik adierazten irudiaren elementuen arteko harremanetan ahaltasuna, irudikaturiko errealitatearen eta irudiaren arteko isomorfismo bat hautematen du, aipatu definizioari honako zehaztapena eransten diola jarraian: " Honelaxe dago uztartua, hain zuzen, irudia errealitatearekin; harenganaino heltzen da" (2.1511), eta jarraian:
|
2005
|
|
Humboldten hizkuntzari buruzko teoria, ikusten ari garen bezala, gizakiaren inguruko ikerketekin erabat lotuta dago eta, honengatik, mota ezberdineko aspektu asko eta asko biltzen dituen estudio batean bihurtzen da. Oinarrian dagoen hizkuntzaren kontzepzioak, hain zuzen,
|
ez
ditu soilik elementu linguistiko hutsak kontsideratzen, baizik eta, harago joanda, hizkuntza horren jabe diren gizabanako eta giza-talde ezberdinen historia eta kultura ere hartzen ditu kontuan. Gure aldetik, orain, hizkuntz teoria zabal honetan aurkitzen diren aspektu teorikoenak azalduko ditugu, alegia, era batera edo bestera eta maila batean edo bestean hizkuntzaren filosofia batekin zuzenago loturik egongo liratekeen aspektuak.
|
2007
|
|
Nolanahi ere sinetsita gaude honetaz: gure hezkuntzak, euskal hizkuntza eta kultura bultzatuz, sakonean,
|
ez
du soilik" bake linguistiko kulturala" sustatzen baizik eta baita" bake sozio-politikoaren" aldeko ekarpena ere egiten.
|
|
1 Behin baino gehiagotan esan zaigu hizkuntzak
|
ez
duela soilik errealitatea kopiatzen, baizik eta berori aktiboki aldatzen, osatzen duela, eta, egiaz, zentzu batean non errealitate hori indeterminaziotik determinaziora eramaten duen, nahiz eta hori ere funtsean erabat itzulezina ez izan. Egoera jakin batean ahoskatutako hitzak ez du sinpleki jada aurretik hor zegoen egoera bat erreproduzitzen; aldiz, hitzak egoera hori bera aldatu egiten du, hain justu, berori modu jakin batean orientatuz, interpretatuz eta, horrela, berorri dagokion erabakia zirriborratuz.
|
2009
|
|
Horrela, dialektika, adimenaren abstrakzioen aurrean, konkretuaren abokatuan bihurtuko da. Arrazoimenaren sintesirako botere unibertsalak
|
ez
ditu soilik pentsamenduaren kontraesanak konpontzen edo gainditzen, errealitateko oposizioak ere sublimatu ditzake. Azken fenomeno hori historiarekin gertatzen da.
|
|
105 Norbaitek pentsa lezake supergizakiaren eta betiereko itzuleraren artean kontradikzioa dagoela. Horixe, supergizakia zubi bezala interpretatu
|
ez
duenak soilik pentsa lezake. Supergizakia ez baita gizakiaren estadio definitibo bat.
|
2014
|
|
(Meistersinger en, lantutik gertuen dagoen unea III. ekitaldiko Sachs-en" Wahn, Wahn!" abestia da.) Wagnerrek Parsifalek Tristan zauritua bisita zezan nahi zuen Tristan-en III. ekitaldian, baina zuhurki iritziz aldatu zuen: eszenak
|
ez
zuen soilik III. ekitaldiaren egitura orokor perfektua pikutara bidaliko, horrez gain pertsonaia batek (errealitatearen, bertsio desberdin, alternatibo batekin) bere buruarekin izango lukeen ezinezko enkontrua eszenaratuko luke, zientzia fikziozko narrazioetan denboran bidaia bat dagoenean eta nik neure buruarekin topo egiten dudanean bezala. Irrigarria litzatekeen zerbait irudika genezake, hirugarren heroiak beste biekin bat egitea:
|
|
Gaur egun, hainbeste urteren ostean, badakigu ez dagoela halakorik; Wagnerrek historiako leku bat betetzen du, baina bere garrantziak
|
ez
du soilik bere obrarekin zerikusia, beraren inolako esku hartzerik gabe bere lanetatik eratorri diren ondorioak hartu behar dira kontuan ere.
|
2021
|
|
Heteropatriarkatuak emakumeak emakume (egiten) diren neurrian zapaltzen ditu, nahiz eta klase, arraza eta bestelako aldagaien arabera oso era ezberdinean egin (%95 langileak dira, bide batez). Ondorioz, gizon langile patriarkalek
|
ez
dute soilik burgesiarekin ‘kolaboratzen’, baizik eta anaia gisa onura edo kapital zuzenak ere jasotzen dituzte patriarkatu fraternalean.
|