2007
|
|
Lehenengo eta bigarren xedapen gehigarrietan, xedapen iragankorrean eta azken xedapenetatik lehenengoan jasotako manuek
|
ez
dute lege organikoaren izaerarik.
|
|
Printzipio horiek jurisdikzio arruntean alegatu ahal izango dira, soil soilik, horiek garatzen dituzten legeen xedapenak kontuan hartuta. Baina horrek ez du esan nahi desira edo asmo onen adierazpen hutsak direnik, hau da, konstituzio erretorikaren adierazpenak, inolako eragingarritasunik
|
ez
dutenak legeen bidez garatu arte. Izan ere, botere publikoentzat ere bete beharrekoak dira (EKren 9.1 art.), hori bai, EKren 53.3 artikuluan ezarritakoaren ildotik.
|
|
Horrekin batera, esan behar da, segurtasun juridikoak eskatutakoaren arabera, arauak eragingarritasunez aplikatzea ezin dela egon zuzenbideko subjektu guztiek horiek eragingarritasunez ezagutzearen mende («Legeak ez ezagutzeak
|
ez
du legeok ez betetzetik desenkusatzen», dio Kzren 6.1 artikuluak), baina bai horiek ezagutzeko aukeraren mende. Arauok ezagutzeko eta, beraz, horiek betetzeko modu bakarra arauok jendaurrekoak izatea da eta, horretarako, argitaratu egin behar dira.
|
|
Baina inoiz ere ezin da harmonizazio legearen bidea aprobetxatu estatuaren eta autonomia erkidegoen arteko eskumen banaketaren sistema aldatzeko, ezta lege horretan gai baten inguruko arauketa zehatzak ezarri ere; aitzitik, irizpideak soilik ezar daitezke. Eta, edonola ere, gogoan izan behar da harmonizazio legeek
|
ez
dutela lege organikoen lerrunik, Konstituzioan ez baitira aipatu kalifikazio hori behar duten legeen zerrenda itxiaren barruan. Hori dela eta, estatu zentrala orain arte egin den harmonizazio legearen ahalegin bakarra aurrera ateratzen ahalegindu zenean, alegia, Prozesu Autonomikoa Harmonizatzeko Lege Organikoaren proiektua (PAHLO entzutetsua), testua ez zen inoiz indarrean jarri, EAEko eta Kataluniako gobernuek eta parlamentuek konstituzio aurkakotasun errekurtsoa aurkeztu baitzuten.
|
|
Azalpena erraza da: Legegintzako Dekretuak, legegintzarako eskuordetza gainditu duen guztiari begira,
|
ez
du lege indarrik, erregelamendu izaera baino ez. Gobernuak egindako arau juridiko baten moduan, eskuordetza legeak emandako legezko estalduratik kanpo?, eta, beraz, administrazioarekiko auzietako auzitegi arruntek kontrolatzeko modukoa izango litzateke. Bestalde, Konstituzio Auzitegiak, batzuetan, GARCÍA DE ENTERRÍAren tesia onartu zuen (uztailaren 19ko 51/ 1982 KAE, apirilaren 4ko 47/ 1984 KAE eta 1983ko otsailaren 17ko KAA).
|
2008
|
|
Legeak zehatz mehatz deskribatu behar ditu, hala arau hausteak (lege agindu edo debeku baten aurkako egite zein ez egiteak), nola arau hauste horien ondoriozko zehapenak. Zigor zuzenbidean gertatu aldera, administrazio zehapenen arloan tipikotasun printzipioak
|
ez
du lege organikoaren beharrik, baina lege arruntak zehaztu ditu arau hauste eta zehapenen oinarrizko osagaiak. Lege erreserba hori erlatiboa da; berriz, legeek zehazturiko arau hauste tipoak araudi bidez gara daitezke.
|