Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 51

2001
‎Erants nezake hein honetan, idazten dugunotarik frankok ez dugula idazle nortasunaren segurtamen finkorik, nortasuna, berak eta pareko kideak, erdibanaz moldatzen du?. Adibide gisa oroituko dut 1998ko urrian haur literaturarentopaketa batzuen karietara Marijan Minaberrik emandako mintzaldia, Donostianeskaini zioten omenaldian nola erran eta errepikatu zuen, euskal idazle analfabetua?
2002
‎Nik inpresioa daukat bereiziak daudela berez, kontziente naiz horretaz. Hamasei urterekin ez nuela idazle izan behar erabaki nuen, memento hartan eskakizun politiko batzuk zeudelako, gizarte zientzia, soziologia, historia, edota kazetaritza geroago egin nuenez ikastea eta bide honetatik joatea erabaki nuen. Gizarteak sekulako buelta emango zuelakoan, aldaketak gertu eta berehalakoak izango zirelakoan prestatu behar genuela pentsatu genuen.
‎Bestalde, logikoa denez, askozaz ere zabalagoa da" ipuin" hitzaren tradizioa. I. Mujika Iraolak (1991) dioskunez, normalean ipuinlaritzat ez ditugun idazle klasikoek ere (Axular, Tartas, Agirre Asteasukoa...) idatzi zituzten ipuin laburrak, ahozko lengoaiaren kutsu handia zutenak eta helburu moralizatzailez egindakoak. Agirre Asteasukoak(), kasu, ipuin hitza gezurraren eta asmakuntzaren sinonimotzat erabiltzen du.
‎Dena den, Gombrowiczena posea da, poesiarik irakur  tzen ez duten idazleen seriotasuna ezeztatzea ere posea den bezala alegia. Baina halako boutadeak argigarriak dira, batzuetan, oinarrian arazo bat dagoela adierazten baitute.
‎inor ere ez da asaldatzen idazle batek dioenean ez duela jadanik nobelarik irakurtzen, saiakerak edo poesia baizik (gero eta ohikoagoa dena, bestalde, batez ere adin batetik gorako idazleengan); halakoetan inori ez zaio bururatzen esa  tea: " nobelak (edo antzerki lanak, edo komikiak...) irakur  tzen ez dituen idazlea ez da behar bezalako idazle". Eleberrigile (edo antzerkigile, edo komikigile) batek, behintzat, ez du, normalean, halakorik esaten:
2003
‎" hemen umore tanta batzuk behar ditu, han dramari egin behar diozue leku". Nobela amaitu arren ez dute idazlea aske utziko, irakurleen artean arrakasta lortzen duen arte itxoingo dute. Nobelaren amaieran, Von Briton Buenos Aireseko ibilbide nagusietako batean utziko dute aske eta patetikoa da komisariara salaketa jartzera doan bitartean bizi duen burubidea:
‎Etxea goitik behera arakatu arren ez zuten idazlearen argazki bakar bat ere aurkitu eta horrek ernegatu zuen komisarioa. Egia esan, ez zuten ez eskuizkriburik, ez gutunik, ez egunerokorik, ez agendarik atzeman, ez zuten inoren nortasuna ziurta zezakeen agiririk topatu.
‎Album horri begira ohartu omen zen komisarioa ez zuela idazlearen argazkirik sekula aurkituko, hark prestatutako sarekada batean harrapaturik zegoela eta ez zela handik onik aterako. Sukaldeko leihotik golfeko zelaia ikusten omen zuen, bere muino leun eta belar soilgune borobilekin, zelaiaren mugan itsasoa sumatzen zela.
2005
‎Joseph Conrad, Henry Melville, Emilio Salgari. Baita itsasoarekin hain harreman esturik izan ez duten idazleen eragina ere jazo du: Carlos Onetti, Gabriel García Marquez.
‎Badaki lehen aho zabalik geratu naizena, eta zelan ez geratu, baina ez daki zein den benetako arrazoia. Lehenago egona naiz finisterre honetan, Ortigueiran, O Groven, Tuin, Lalinen, Fozen, eta zin egingo nuke inork ez zuela idazlearen berri. Eta hemen, ordea, Celta bezain famatu eta estimatua omen da.
2008
‎Adiera berezia izan dezaketen hitz horiek (feeling>) termino edo lexiko berezitzat hartuko ditu espezialistak, baina nekez ezagutuko du halakorik espezialitateko formazioa ez duen idazle edo itzultzaileak. Gerta daiteke alde batetik, erabiltzaile arruntak ez ezagutzea, higiene?
‎Unamuno, Baroja eta Sabino Aranarekin literatura foruzalearen mundua atzean geratu zen, eta alde bateko eta besteko idazleak buruz buru jarri ziren beren artean. Aurrerantzean, esanguratsua izango da zein hizkuntzatan idazten den; egoera hartan, beren buruak nazionalistatzat ez zituzten idazleentzat (R. M. Azkue, Txomin Agirre), Unamuno eta Baroja (eta Sabino Arana bera ere, kontrako aldetik) urrutiegi joanak ziren.
2009
‎Zergatik ez du idazleak idaztea aski, zergatik hartzen du argitaratzeko lana. Korapilatsua da arazoa, baina agian esan liteke oro har testu bat plazaratzeko orduan, dela liburu dela blog, are edozer plazaratzeko orduan, hauexek izaten direla bultzatzaileetako batzuk, komunikatzeko beharra baino sakonagoak:
‎Normalean, estilo literario bat lortzea literatur jardunaren helburu nagusi gisa aurkeztu delako; Eduardo Vila Matasek inoiz aipatu duen bezala, maite zituen idazleen estiloa imitatuz iritsi zen, luze aritu ondoren eta kasik ustekabean, estilo propio bat garatzera. Gauzak, ordea, ez dira hain sinpleak, hain zuzen ere estiloaren kontuari buruz Juanjo Olasagarrek kasualitatea berriki argitaratu duen zutabe batean iradoki bezala (Deia, IX), non estiloa duten eta estiloa ez duten idazleen artean bereizten baitzuen.
‎Hain zuzen ere, Mueller zen aurreko astera arte, saria irabazteko hautagai nagusia, baina Suediako akademiak Nobela idazle errumaniarrari eman ondoren, aurreikuspenak aldatu egin ziren. Izan ere, Deutscher Buchpreis saria, normalean, erabateko ospea lortu ez duten idazleei ematen diete; kritikaren laudorioak jaso arren, oso arrakastatsuak ez direnei.
‎Haurrentzat idazten ez duen idazle batek edo haurren heziketarekin zerikusi zuzenik ez duen profesionalak helduen talaia hantustetik begiratzen dio haur literaturari eta, oro har, ahozko tradizioarekin zerikusia duen orori. Itsumen handia.
‎Neurea bete nuen segidan. Eskugaina ezpainetatik pasatu, eta literatur saririk irabazi ez duen idazle fin finak hitz hartu zuen berriro:
2010
‎Zaila da esaten bidaia hori ia denaren historia bat ote den, baina, hala ez bada ere, liburu hori irakurtzea merezi du, besteak beste, zientzia dibulgazioa egiten ez duen idazle batek idatzi duelako.
2011
‎Haatik,. Etakideen ametsak? izenburuak ez du idazle etakideen literatura adierazi nahi, baizik edozein idazleren pertsonaia etakideek eleberrietan egiten dituzten ametsak. Bestalde, Jungek zioenez,, norbanakoa zein herriak oro har mehatxatzen dituen arrisku handiena, arrisku psikikoa da.?
‎...nean ondo zetozkigun, irakurketak amaitu edo ekartzea ahazten zitzaigunetan, edo gonbidatuek pasea zitzaten, etxetik lakura edo hondartzara eta buelta, domingero arruntak baino sofistikatuago azaltzeko; ez nituen alabentzat ere gorde, liburu haiek bota egin behar nituen penaz bazen ere, edo hargatik beragatik, lehenago edo beranduago baten bat irakurtzen jartzeko tentazioa izango bainuen ziur, eta ez nuen idazle haietarik bat ere nire senar defuntuaren oroitzapen hutsak sortzen didan asperdura sentsazioarekin lotu nahi, betiko gal nintzakeen. Norbere burua Kafkaren liburuak zakarrontzira botatzen ikusteak beldurtu eta guzti egiten du bat hala ere, ez pentsa; letren jainkoren bat azaldu eta lepoa moztuko zidala sentitzen nuen, edo Austral edizio zaharren maitale fetixistaren bat?, ibilbide turistikodun liburuak, mapak, kafe joko bat senarraren amak oparitua (hori adibidez alabentzat garrantzitsua izango zela pentsatu zuen), etxeko zapatilak, José Bonorekin atera zuen argazkia Alcalá de Júcarren Kixoteren ibilbidea egiten ari zela (bere zinegotzi bulegoan jarririk izan zuena urtetan zehar),, ez, nik ez nion lagundu, erretiroa bizitzeko beste modu erosoago batzuek gehiago betetzen naute?, arrosario bat, estilografika eta bere oporretako egunerokoa, irakurtzeko tentaziorik izan ez duena;, joan ziren gauza gehiago azaltzen, eta oraindik topatuko ditudanak; izozkailua adibidez, erraldoia, kentzen kosta egiten dena.
‎...aulo VIak Angelusa errezatu duela San Pedro plazan eta milaka lagunen aurrean, baina zorroztaile batek gure etxepean jo duen txirula hotsak albistearen argibideak estali ditu, eta ni kikararen hondarreko azukrea dastatzeko puntuan nengoela, txirula isildu egin da eta parteari entzun diot Heinrich Böll idazle alemana izan dela literaturako Nobel sariaren aurtengo irabazlea, nabarmena da kazetariak ez duela idazlea ezagutzen, nabarmena da literatura ez zaiola piperrik interesatzen, baina nik saltotxo bat eman dut aulkian, orratz batek ziztatu banindu bezalakoa, eta pozak Soriara eta abuztura eraman nau, Covaledako kanpinera, han eta orduan irakurri bainuen Böllen Pailazo baten aburuak nobela, bukatu arteko onik hartu gabe, Hans pailazoaren kontu asko berritu dit albisteak, batez ere protagoni...
‎Ez zen orijinal bat eskura ekartzen zion adineko lehen idazlea izango, baina ez zuen idazleen ohiko soslaia ere. Bere bizitzaren erdia pasea zuenean memoriak idazteari ematen zion idazle frustratua?
2012
‎–Kontua duk hik ez dakiala deskribapenik egiten. Eta idazle bat ez duk idazle deskribatzen ez badaki, bota nion literatur kontuen inguruko eztabaida baten harira.
‎ematen zuen. Bigarren eskuko liburu dendari adiskide batzuei miatzeko eskatu eta, alerik ez zeukaten arren, izan ere, ez zuten idazlea ezagutzen ere?, handik edo hemendik lortzen saiatuko zirela agindu zidaten. IberLibro.com ahalguztidunean ere, arrastorik ez.
‎Egiazki, inork ez luke idazle batekin endredatu behar, baldin eta ez badu haren liburuetako batean agertu nahi, egunen batean. Harreman hori zurgin batekin edo sarrailagile batekin izatea da egokiena, arazoak albo batera uztearren.
‎Dena dago aldez aurretik hitz emana, dena dago aldez aurretik saldua eta erabakia. Eta hori denek dakite, antolatzaileek (ez dira arriskatuko inoiz dirutza hori ematera beraiek nahi ez duten idazle ezezagun bati), epaimahaikoek, aurkezten diren idazleek eta aurkezten ez direnek ere. Publikoki esanda dago hori eta jende aurrean onartua.
2013
‎Sari literarioen inguruan ere jardun zuen idazleak: " Literaturak ez du laguntzarik behar, errespetua behar du, eta askotan, sari literario batzuek, tartean ofizialek, ez dute idazlea errespetatzen ez dituztelako idazlearen garantiak errespetatzen epaimahaiak eta osatzerakoan".
‎Testuinguru honetan Etxepare ez dugu idazle garrantzitsua, inondik ere ez aitzindaria. Hori ere falazia nazionalista antihistoriko, antisozial eta filologiko fetitxista baten ondorio da.
‎“Asko hitz egiten da literaturari lagundu beharraz. Bada, esan nahi nuke literaturak laguntzarik ez duela behar, errespetua behar duela, eta askotan sari literario batzuek, ezta ofizialek ere, ez dute idazlea errespetatzen ez dituztelako idazlearen garantiak errespetatzen epaimahaiak eta osatzerakoan. Horregatik, Akademiari ez diot koiperik eman nahi, baina esango dut bereziki estimatzen dudala horren irakurlego zabal eta konprometitu batek saria eman izana.
2014
‎Hauxe da, oker ez banago eta liburuan ageri den informazioaren arabera, Gus Jimenezen lehen lana. Alde horretatik ez dugu idazlearen aurreko erreferentziarik, eta horri gehitzen badiogu liburuaren izenburuak ez duela aparteko pistarik ematen... zaila gertatzen zaigu liburuaren nondik norakoa jakitea. Nuria Fortuny ilustratzaile katalanaren irudiak, aldiz, fantasiako mundu batera eramaten gaituela dirudi.
‎Ez gira hemen barnago sartuko liburuaren muinean, irakurleari doakio gogoetaren haztea, aberastea, Joxe Arregik proposatzen duen iturritik edanez. Liburu hori ez du idazleak berak frantseseratu bainan lagun talde batek, kapituluka: horiek ditugu Peio Ospital, Edurne Alegria, Xavier Garcia Larrache, Miren de Ynchausti Garate, François Xavier Barandiaran eta Rose Marie Barandiaran, argitalpen horren sustatzaile nagusia Tolosako Hélène Dupont anderea izanki.
2015
‎Ebakuntza kirurgikoa egin zioten, kranioko fisuraz garun isuriarekin. Kreazio literarioa net gelditu zuen, eta ez zuen idazle ofizioa atzera hartu 1987ko udara artean. Memorietara itzulMigel J. Urmenetaren Memoriak bi liburukitan. tzeko tenorea zeukan.
‎Zentzuzkoa da Richard Forden aholku hau: " Egiazki, inork ez luke idazle batekin endredatu behar, baldin eta ez badu haren liburuetako batean agertu nahi, egunen batean. Harreman hori zurgin batekin edo sarrailagile batekin izatea da egokiena, arazoak albo batera uztearren".
‎Nik, normala den bezala, lelokeriak konpartitu ordez nahiago dut mutu egon. Julia eta biok, ondorioz, isiltasun kirastu bera arnasten dugu, langabetua eta zer idatzirik ez duen idazlea naizenetik.
2016
‎Eta, bide batez, gaitzetsi nahi dut idazle batzuek futbolari egin dizkioten gorazarre gutxi gorabehera literarioak eta kirol espektakulu horri eskaini dioten alibi kultureta. Futbolak, sinets iezadazue, ez du idazleon laguntzaren beharrik. Ai, zenbat kalte egin duen Manuel Vázquez Montalbán edo Eduardo Galeano bezalako jendeak, alde horretatik?
‎Literatura nazionala, nazionala izan nahi ez duen idazlea, literaturaren inguruko debatea elikatzen duten gaiak dira. Lehenago hertsitasun literaturaren kontzeptua aipatu dugu, hizkuntza gutxituetako idazleek ezagutzen dituzten oztopoak, ikusi ditugu eta definitu.
‎Ohargarri da liburu honetan bilduak izan diren testu guziak, Piarres Xarritonek azaltzen digun bezala aitzinsolasean, 1962 urte arte idatzi dituela Larzabalek, beraz antzerki lanetan ari zen garai nagusi horretan. Ondorioz, erran daiteke Larzabalek ez zuela idazle lana genero edo sail batean mugatu, dena bat egiten zuela, idatzizko komunikazioari garrantzia ematen ziola, komunikatzeko tresna guziak baliagarriak zitzaizkiola. Gaiek eremu oso zabalak hunkitzen zituzten, baina beti euskaltasunari lotua geldituz edo bere ingurumen hurbilari.
‎Aurreiritzirik ez dute, baina ezta ezagutzarik ere. Askotan, irakasleek beraiek ere ez dituzte euskal idazleak ezagutzen, edo ez dute Idazleen Elkartea, Galtzagorri eta halako ekimenen berri. Ezta liburuak esku artean ibiltzeko ohiturarik ere.
2018
‎Bertute berriak deskubritzen nizkion egunetik egunera. Musika tresna bat jotzen agertzen zitzaidan..., edo ezagutzen ez nuen idazle baten olerki mamitsuak elkarrekin irakurtzeko proposamena egiten zidan..., edo etxean geneuzkan osagai xumeekin sekulako otordu goxoa prestatzen zuen..., eta gutxi zituen eguneko ordu guztiak nire gorputzak eragiten zion lilura adierazteko. Etengabeko aurkikuntza zen, esplorazio amaigabea...
2020
‎Baina ez erantzun orain, itxaron liburu honetan bildutako Xabier Etxanizen zutabe bilduma irakurri arte. Eta ez baduzue idazleak egunerokotasuna xehatzeko erabiltzen duen samurtasun kritikoa dastatzen, ezin baduzue haren iruditeria hurbilaren indarra atzeman, edo umoreak zutabe bakoitzean uzten duen leherkari intimoen gaiztakeria gozoarekin disfrutatzen, aldatu irakurtzeko betaurrekoak.
‎Werner Herzog, berriz ere. Harrigarria egiten zait nola batzuetan erakargarriagoak egiten zaizkidan idazle izan nahi ez duten idazleen liburuak, idazle izan nahi dutenenak baino. Umiltasuna ez da biografikoa.
2021
‎Epaiak tribunaletarako dira, sermoiak mezatarako eta txipiroiak afarirako. Kontzientzia arazorik ez duen idazleak egin dezala aurrera irakurri gabe, nahi badu. Inork ez dio zigorrik jarriko.
2022
‎Eta aurrekoak gustuko ez balituzte idazle eta esatariek, pentsa daiteke ezezlariak, ezetzerakoak edo ukatiak hitzei aukera ematean ere.
‎Euskal literatura garaikidea segitzen duen edonork ikus dezake hitanoaren erabilera ez dela inola ere salbuespenezkoa, eta egunerokoan hitanoa presente ez duten idazle askok ere jotzen dutela, gutxi asko, lagunarteko tratamendura. Lizardik eta Munduatek (2015) zenbait literatura lanetako ezaugarri sintaktiko batzuk aipatzen dituzte, baina beharrezkotzat jotzen dute sakonago ikertzea.
‎Eta beste koma bat, eta jarioari inoiz erritmoa moteltzen utzi gabe, segi. «Ematen du ez duela idazle estrategiarik», ohartarazi du Jorge Gimenez Bech Alberdaniako editoreak, «baina, hain zuzen ere, hori da estrategia. Ematen du idazkeraren kontra ari dela, idazkera zibilizatuaren kontra; hobe esanda, idazkera burgesaren kontra ari dela.
‎Nellyk alferrik zituen inoren azalpenak, nahi zuena egiten zuen beti. Zentzugabe jokatzen zuen etengabe, funtsean autoestimurik ez zuelako, eta ez zuelako idazle gisa zeukan talentuan konfiantzarik, nahiago zuen bere burua babestu ukaezina iruditzen zitzaion balio bakarrean: bere gorputza.
‎Idazkuntzarekin aseguru kontraturen bat ez duen idazleak, bidelagun izango du bertigoa, bai baitaki bidea iluna eta estropezuz betea izango dela. Nondik jo asmatu ezinik ibili du aldi luzean.
‎Al ixan dodana". Obiusli, Kirikiñok ez du idazle handitzat bere burua.
2023
‎Alde batetik, oso liburu literarioa da, ez bakarrik nobela bat delako: idazten ez duen idazle bati buruzko liburua da, eta kontatzen du nola sortzen zaion berriro idazteko gogoa, bat batean. Idazteari buruzko idazki bat da.
‎Markosen obra katalepsia tik atera, eta haren lanaren parte bat behintzat, palindromoena, euskal hiztunen artean (ez chfilc hutsen artean bakarrik) ezagutaraztera; iratzarri, bizkortu eta zabal dadin. Markosek berak dozena bat palindromo kartel egin zituen, eta orain, bere lagun grafitero, marrazkilari eta fotografoek, eta Markosek imajinatuko ez lituzkeen idazle eta irudigileek kolaboratu dute Markosen Espirituarekin, palindromoak ilustratzeko zeregin itzelean. Ermuarrak, eibartarrak, gainerako euskaldunak oro har, baina hemen daude kanpokoak ere (Aristides Hernandez edo Graziosa Oroz, adibidez), eta behialako jendea ere diskriminaziorik gabe (oso prestu aurkeztu dira elkarlanera, esaterako, Joanes Leizarraga eta Rosa Luxemburgo).
‎Hi, adarra jotzera Kolitzara, nahi baduk. Euskal Idazleen Elkarteak ez ditu idazleentzako egonaldiak Hendaian. Edo Pasaian?
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia