2010
|
|
Europako kontseiluko Ministroen Batzordeak. gutxiengo nazionalen babesa arautzen duen lehen ituna dela esan daiteke. diruz sustatu du europako batasunak. egun hiru eremu jorratzen ditu MerCator sareak: ...o gutxiengoen hizkuntzen ikaskuntza ere jasotzen du. programa aurrerapausoa dela esan genezake, baina oso mugatua da, ez baitu berariaz jasotzen eskualdeko edo gutxiengoen hizkuntzen ikaskuntzarako programak laguntzea edota ekintza zehatzak abian jartzea. ekintza planaren arabera, irakatsi beharreko hizkuntza taldeak eskualdeko, gutxiengoen eta etorkinen hizkuntzak jaso lituzke. hala ere, ekintzek
|
ez
dute hori ezagutzen; esaterako, atzerriko hizkuntzen ikaskuntzari begirako SoCrateS programa batasuneko hizkuntza ofizialei (irlandera eta luxenburgera barne) begira besterik ez dago. europa eraikitzean hizkuntzek dimentsio politikoa eta ekonomikoa hartu dute, eta horrek eragina dauka batasuneko jardueretatik kanpo geratzen diren hizkuntzetan. tamalez, europako batasunak ez du kontuan hartzen era... hizKunTz eSKuBideen deKlarazio uniBerTSala azken hogei urteotako errepasoa egiten ari garela, ezin saihestu hizkuntza komunitateen berdintasuna lortzeko gizarte zibilak egindako ekarpena:
|
2011
|
|
lehendik metaturik (edo orain bertan, kanpoko beste hiztun elkarteren baten produkzio bizian) idatzizko literatura (oro har bibliografia oinarri) garrantzitsua du. L k
|
ez
du horren parekorik, urrundik ere, idatzizko esparruan. prestigio kontua erantsi izan zaio, askotan, bereizkuntza horri. diglosiaren formulazio hori" geza" zen zenbaitentzat: ez zuen" gatzik". hots:
|
2012
|
|
Lekandape ikastetxean egindako Branka diagnosiaren emaitzen zatia hau da, euskararen indarberritze planik gabe ezagutza eta erabileraren artean, gehienetan, 20 puntuko aldea, gutxi gora behera, egoten dela. demagun herri batean biztanleriaren %20k dakiela euskara, bada, herri horretako erabilera indizea 0tik oso hurbil egongo litzateke. Araka ditzagun sakonago diagnosiaren emaitzak ikastetxe honi buruz arestian egin dugun baieztapena zertan oinarritzen den ikusi ahal izateko. zuzendaritzako kide guztiek dakite euskara. hau da, ahoz zein idatziz erabiltzeko gaitasuna dute, beti
|
ez
dute horretarako aukera, ordea; sarri, aurrez aurre daukaten solaskidea ez da euskaraz jarduteko gai, horregatik zuzendaritzakoei dagokie euren jarduna solaskidearen gaitasunetara egokitzea. Irakasleen artean, berriz, denak dakite eta euren jardun osoa euskaraz aurrera daramate.
|
2017
|
|
hizkuntza bata edo bestea erabiltzeko erraztasuna eta erabilera bera lotuta daude. bukatzeko, azken oharra: faktore edo aldagai hauen eragina denboraesparru ezberdinetan eta jardun mota bakoitzean nolakoa den aztertzea oso interesgarria litzateke, baina ikerlan honetako laginaren tamainak
|
ez
du horretarako biderik ematen, eta balizko etorkizuneko ikerketa sendoago baterako utzi da.
|
2018
|
|
Hala ere, kontuan hartu behar da ziurrenik benetan ematen diren hizkuntza eskubideen urraketak baino askoz ere kexa gutxiago dagoela. Izan ere, askotan herritarrek ez dituzte kexak aurkezten,
|
ez
dutelako horretarako astirik, ez dakitelako kexa non edo nola aurkeztu, ez dutelako uste ezertarako balioko duenik, ez daudelako ziur euskaraz artatuak izateko eskubidea duten, beldur direlako kexa bat aurkezteak kalte egingo ote dion euren espedientearen emaitzari, eta abar.
|
2019
|
|
euskarazko edukia kontsumitu sarean, euskarazko bideo-jokotara jolastu, Interneten bilaketak euskaraz egin eta ahots bidezko aginduak euskaraz eman gure autoari. Baina
|
ez
dugu horretarako aukerarik euskara ez baitago beste hizkuntzen pare garatua ingurune digitalean.
|
|
Jakilea hizkuntzaren zanpaketaz orain da kontziente bilakatzen, baina sekulan
|
ez
du horren gaineko eztabaidarik bizi izan, isilpeko konkordantzia hori, ulertu gabe bizi izan duelarik, bortizkeria sinbolikoari leku eginez. horregatik, gertatutakoak izendatzeak izana agerian ezartzen du, ulermena zein erresilientziari bide eginez: horregatik, lehen urrats hau egin ezean, gertatutakoen ukazioan, mina ezin da azaleratu, ezin da izendatu, beraz, da berrantolatu:
|
2020
|
|
Zer nahi dute kontsumitzaileek? Nola jakin zer den gutxik landu duten hori edo inork lantzen
|
ez
duen hori eta, era berean, arrakasta izan dezakeena?
|
|
Eduki pertsonalizatuak, gutxik landutakoak edo ikuspuntu ezberdinekin landutakoak interesgarriak dira hedabidea arrakastaz garatzeko baina, zer nahi dute kontsumitzaileek? Nola jakin zer den gutxik landu duten hori edo inork lantzen
|
ez
duen hori eta, era berean, arrakasta izan dezakeena. Hori jakiteko modu bakarra fokua kontsumitzaileengan jartzea da.
|
2023
|
|
Formatu handiko ekimena izan zen, Aiaraldean gauzatu zena, eta Topaguneak hartu zuen antolakuntzaren pisu handienetakoa. Gerora izan dira edizio gehiago, ez horren formatu handian, baina Topaguneak
|
ez
du horren parte hartze aktiborik izan, lehentasunak beste leku batzuetan jarri behar izan direlako (horietako bat Euskaraldia izan da).
|