2000
|
|
Hizkuntzak ezinbestekoa du kulturaren (etniaren) sostengua, oinarri etnokulturalik
|
ez
duen herriak tradizioaren unibertsoarekin etendura bortitza dakarrelakogainerakoan. Halaber, etniak noraezekoa du nazioaren sostengua, abertzaletasunarenbarne kohesiorik gabe historian barrena datorren oinarri etnokulturalak nazionalismoaren aroan zer eginik ez daukalako.
|
2003
|
|
Gasa erretzen energia elektrikoa sortzeko eraiki nahi den zentral termikoarenbultzatzaileek (beste batzuen parte hartze txikiarekin, ESB irlandar enpresabazkide nagusia duen Bizkaia Energia enpresak) proiektuaren arlo garrantzitsu bat (hozte sistema) aldatu zuten, esan zuten
|
ez
zutela herriaren borondatearen kontraplanta eraikiko (gero enpresaren jarrera aldatu zen); Amorebieta Etxanoko Udalak (EAEko Jaurlaritzan bazkide nagusia eta politika industriala gidatzen duen EAJalderdiak zaukan gehiengoa eta alkatetza) proiektuaren kontra azaldu zuen bereburua (hori ere gorabehera handiekin); Jaurlaritzako Industria Sailburu Josu JonImazek esan zuen proiektuak beste kokatze bat... (ikus Kronologia, prozesuhorren guztiaren ikuspegi sintetikoa lortzeko)
|
2006
|
|
Harriak ditugu baina
|
ez
dugu herririk.
|
2007
|
|
Kultura= datuak+ sentimenduak+ ekimenak ulertzen dugunontzat, guztiz kulturala da herri oroimena, herri kontzientzia. Kultura gabeko herriak (bere kulturaezagutzen
|
ez
duen herriak) kontrolatua (domestikatua) izan dadin espresuki antolatutako historia baten aurrean ez du argudioak aurkitzeko gaitasunik. Sozialki banatutako, barne liskar larriak dituen herria ere, ahula eta desarmatuta dago erasokultural bati aurre egiteko.
|
|
Ijitoek ez dute berezko lurralderik, beraz ijitoen nazioerria ez dago munduan. Israel Berria sortu baino lehenagokojuduek, gaurko ijitoek bezala,
|
ez
zuten herriaren nortasuna, edo ez zuten nazioarteko aitorpena, identitatearen beste osagarriak izanik ere, lurralde propiorik ezzutelako.
|
|
80ko hamarkadaren hasieran, EAE aitzindari izan zen teknologia politika arloan, garai hartan Europan zeuden ideiak ekarriz, eta ideia horiek ikerketa eta garapen (I+G) tradiziorik
|
ez
zuen herri batean txertatuz. Horren emaitzak agerian daude: I+G egitura baten sorrera eta bilakaera (batez ere zentro teknologikoak), eskualdepolitiken mailan erreferentzia moduan har daitekeena.
|
|
Gaiari buruzko lehen ikerketen arabera (adibidez, Tajfel, 1966), haurrek iaezagutzen ez zituzten herrialdeekiko sentimendu negatiboak garatzen zituztenzenbaitetan. ...re ezagutzaren eta sentimenduenarteko erlazioa ikertu zuten, 9 urteko haur ingelesez osaturiko lagin batean.Ezagutzak neurtzeko test bat eta sentimenduak neurtzeko balioespen eskala baterabili zituzten, eta bi aldagai horien arteko harreman lineala aurkitu zuten; hau da, haurrek gehiago zekiten gustuko zituzten herriei buruz, gutxiago neutralei buruz, eta gutxien ezagutzen zituztenak ziren gustuko
|
ez
zituzten herriak. Johnson-ek etakolaboratzaileek (1979), berriz, Stillvell ek eta Spencer-ek erabilitako tresnakbaliatuz, ez zuten harreman linealik aurkitu 7 urtetik 11 urtera arteko hauringelesez osaturiko lagin batean.
|
|
konparatiboa146, zeinak xedetzat gizabanakoaren ikerketa izanen baitu, eta hain zuzen ere «aski enpirikoa dena, osoki egiazkoa izateko, eta aski filosofikoa, aldian aldirako baino gehiago balio ahal izateko»147 Humboldt-en asmoa Parisen aiurri frantsesaren ikerketa egitea da alemanarekin konparazioan148 Behaketa karakterologiko horietan dihardu, handik Madrilerako bidaian, 1799ko irailean, bidearen erdian «gertakari zoriontsu» bat suertatu zaionean, ezustean euskaldunekin topo egitea, karaktere indibidual eta nazional deigarrieneko jendea, bere esanean. «Inoiz
|
ez
dut herri bat topatu, halako aiurri nazional autentikoa, estreinako ikusian ja hain originala sumatzen den fisionomia, irozo duena», idatzi dio Madrildik oraindik txunditua Goethe ri149 Gero euskararen ikasketa eta Euskal Herrian izandako egonaldia dator (1801) eta Humboldt-en eusko ikaskuntza ezagunak, ez ditugu berriz gogoratuko.
|
2008
|
|
67). Kopuru hori 816.000 errealena baino egokiagoa iruditzen zait, batez ere erreketarik jasan
|
ez
zuten herrienekin alderatzen badugu.
|
|
Zalantza ugari zegoen, eta zentzu horretan maiatzaren 29ko aktak darabilen terminologia bera, erdibidean gelditzen da: kapitular eta sindikoa aipatu arren,
|
ez
zuelako herri ordezkarien aipamenik egiten, eta alkate karguari ez zitzaiolako ohiko«, y juez ordinario» delakoa gehitu.
|
2011
|
|
Hainbatetan esan dugun bezala, lehen auzialdiko eta instrukzioko epaitegi bat
|
ez
duten herri guztiek dute bake epaitegi bat, bere jurisdikzioa haren lurralde osora hedatuz. Horrela xedatzen dute BJLOren 99 artikuluak eta BERen 2.1 artikuluak.
|
2012
|
|
Mendeek aurrera egin ahala, estatu erakundearen presioa areagotuz joanzen menderatzen zituen herriekiko, harik eta XIX. mendera iritsi arte. Orduan, presioa oso estua zen eta bai estaturik lortu
|
ez
zuten herriek bai beste batzuenkonkisten zein okupazioen ondorioz estatua galdu zutenek disoluzio eta asimilazioprozesu geldiezina abiatu zuten nazio menderatzailearen alde; izan ere, horiekziren beren nazioen jabe. Menderatutako herrien hizkuntza, kultura eta ondasunguztiak, ondarea oro har, zuzenean txikitu zituzten edo okupatzaileen zerbitzuraipini zituzten, begirunerik gabe (adibidez, Weber, 1983).
|
|
Stuart Mill-ek (1878: 450) baieztatzen duenez, «erakunde askeak ia ezinezkoak dira nazionalitatedesberdineko herrialdeetan, lokarririk
|
ez
duen herri batean, herri horretan hizkuntzadesberdinak irakurri eta hitz egiten badira bereziki»; hala, nazio anitzeko herrialdeakdemokrazia ez perfektuak edo erregimen autoritarioak garatzera kondenatutadaudela ondorioztatzen du, talde ezberdinek adostasunik lortuko ez dutelaargudiatuz.
|
|
Kanadako Auzitegi Gorenari jarraiki, ama estatuak barne autodeterminazioabermatzen
|
ez
duenean herriak bidezko luke kanpo autodeterminazioari ekitea.Probintzia autonomia errespetatzen ez denean zein herriak autonomia nahikotzatjotzen ez duenean, garapen askea bideratzeko sezesioa zilegi bihur liteke.
|
|
Estaturik
|
ez
duen herri batean ezin daiteke egon legez zehaztuta nortzuk direnbertako herritar eta nortzuk atzerritar. Hala, Euskal Herria estatu bitan, eta hiruadministraziotan?
|
|
Nekazaritza lurren erosketa mugimendu ikaragarri bat hedatu da munduanzehar azken urteotan, eta finantza espekulaziotik harago doa, natur baliabideengaineko borroka historikoaren adierazpide berri baten itxura hartzen ari delarik.Baserri lurren eskuratzearen fenomeno berri hau «land grabbing» (lurren oro biltzea) izenarekin bataiatu da, eta antzezpen makabro honen aktore nagusi bakarrak ezdira izaten, esan bezala, espekulatzaileak eta pentsio funtsak, estatuak eurak baino.Zeintzuk dira atzerriko lurrak erosten dituzten estatuak? Batetik lur emankorrik etaurik
|
ez
dituzten herri aberats batzuk, hala nola Golkoko estatuak (Kuwait, Qatar, Saudi Arabia); bestetik dibisa asko dituzten estatuak: Hego Korea, eta bereziki Txina, zeinak jaten eman beharreko 1.400 milioi biztanle edukita, munduko lur emankorren% 7 baizik ez baitauka.
|
|
Las Casas ek inoiz ez zuen kristautasunak edota europar moduek inposaturiko nagusitasuna auzitan jarri, eta inoiz
|
ez
zuen herri indigenen izaera subiranoa eta honi loturiko erlijioa, kultura, hizkuntza, hezkuntza zein ekonomia garatzeko biderik egokiena hautatzeko eskubidea defendatu (Clavero, 2002; Martínez Bringas, 2003). Haren ustez, askatasunaren gainetik kristautzeko beharra baitzegoen.
|
|
1884ko Berlineko Konferentzian, adibidez, kategoria hori europar ez ziren afrikar guziei aplikatzen zitzaiela dio. Nazioen Ligaren garaira etorrita indigena deitura kolonialismo pean bizi zein independentzia lortu
|
ez
zuten herriei aplikatzen zitzaiela gogoratzen digu. Kasu horretan lurralde geografikoari ematen zitzaion lehentasuna.
|
2014
|
|
Lurralde Antolamenduak
|
ez
badu herriaren nolakotasuna %100ean zehaztuko, bai duela eragiten, bai dezakeelaherri horren ezaugarriak artifizialdu, suntsitu, galdu arazi, eta beste zerbait izatera bultza.
|