2008
|
|
Ez zuen astirik eduki kantu eta ipuinen aldae ren biltzeko. Beharbada
|
ez
zukeen ezer hobetu beharrik zeren batzuetan, lekuko edo berriemaileak hizkuntza makaroniko bat erabiltzen zuelako, berriemaile batzuek eus kara aberatsagoa dutela besteek baino. Gaiez mugatuz eta Jean Haritschelharrek
|
|
Hots, Donostian, Gasteizen edo Bilbon, zer esanik ez Baionan? arrakasta lortzeak
|
ez
du ezer balio Madriletiko edozein ezagupen keinuren ondoan. Horregatik, behar bada, hiriaren arazoak zentrala eta funtsezkoa izaten jarraitzen du gure literaturan, modernitate literarioarenak ez bezala.
|
2009
|
|
Ez zaitela inketa. Bihar
|
ez
dute ezer esango, gauza zientifikoetan sartuko baitira?. Eta hala izan zen!
|
2010
|
|
Itxuraz, eta lehen begiratu batean, aditzaren dantza horrek
|
ez
du ezer berezirik. Ezer izatekotan arazo erretorikotzat har liteke, edota erritmo kontuengatik egindako bariaziotzat, edota estilo jokotzat.
|
|
irakasleek, eskola arduradunek, hezkuntzaaholkulari teknikoek eta Administrazioak berak gero eta garbiago ikusi uste izan duhori dela benetako konponbidea. Horrekin batera zabaldu izan da gure artean, errazegi nire ustez,. A ereduak
|
ez
du ezertarako balio, dioen slogana.
|
|
Banago, ordea, L2ren metodologiazko ikaste irakaste kontuei gero eta atentziotxikiagoa eskaintzearen aurka. . A ereduak
|
ez
du ezertarako balio, sloganak egiarenerdia adierazten du, onenean ere.
|
|
–Nolabaiteko publikotasuna eman ezean,
|
ez
duzue ezer egiterik. Legea ezin da gehiago behartu?, esan zigun Karlos Santamariak?, Paulo Agirreren hitzetan.
|
|
Ondorengo urteen garrantzia azpimarratu du, hain justu, Jose Luis Sukiak. 1993ko prozesu hartatik
|
ez
zuela ezer positiborik atera dio Sukiak, bai ordea ondorengo urteetako prozesutik. –Azken finean, horrek erakutsi zuen talde lanaren eta talde ikuspegiaren garrantzia ikastolen mugimenduan.
|
2015
|
|
Dena den, bada desberdintasunik. Mapak
|
ez
du ezer egiazko lurraldetik; antologiak, aldiz, lurralde testual osoa ez bada ere, benetako testuak jasotzen ditu. Ez da literaturaren mapa, irudi grafiko, hutsa.
|
2019
|
|
–Barkatuko didazu, baina horretaz
|
ez
dut ezer esango, erantzun dio Broussain E19k?. Ez nago horretaz hitz egiteko programatuta, hori gaurko kontua baita, ez ni bizi izan nintzen garaikoa.
|
|
Hortaz, pentsatu nuen Seminario de Rojasen babesa eskuratzea lortzen baldin bagenuen berrantolaketa egin ahal izango zela, Riestrari, printzipioz, bost axola baitzitzaion hori, haren etsaigo antieuskaldunak kultura gabezia sinestezina baitzuen lagun. Seminario de Rojas Euskaltzaindian izanik, beraz,
|
ez
zuen ezer arriskutsutan pentsatuko, eta euskaltzain bakoitzarengan Seminario de Rojas moduko beste bat baino ez zuen ikusiko, etimologiak idaztera emana adiskide beratarra bezala.
|
2021
|
|
42.22.2l Zer esanik ez, gehienetan alferrikakoa dela edota betegarri hutsa bederen; alegia, testutik kenduta
|
ez
du ezer galtzen esanahiak, askoz gutxiago erabiltzen duten Iparraldeko testuek erakusten digutenez. Gehienez ere kaleko eta eguneroko hizkeraren kutsua galtzen du, kalean eta eguneroko hizkeran darabiltenentzat, noski.
|
|
Hala ere, lehen esan dugun bezala, nahiz eta aditzok izen gisa jokatzen duten hein batean, aditzen ezaugarriak gordetzen dituzte. Esate baterako, osagarri zuzenak hartzeko gai dira (Miren eraman ostean) eta adberbioek modifikatzen dituzte (ikasleei zorrotz hitz egiteak
|
ez
du ezertarako balio; manifestua bat batean aldarrikatzea ideia ona izan zen). Izenek ez dute berez osagarriak hartzeko gaitasunik eta ez dira adberbioekin bateragarriak.
|
|
‘zerbaiten sakontasunaz’ aritu behar dugu beti. Horrela, esaterako, leihoa handia da diogunean leihoa bakarrik doa,
|
ez
du ezer ere eskatzen aldamenean, baina sakontasuna handia da esaten badugu, badakigu ‘zerbaiten sakontasuna’ dela, itsasoarena, adibidez. Izen horiek, bada, inguruan beste parte hartzaile batzuk eskatzen dituzte.
|
|
38.5d Dedukziozko perpausetan, bai, agerikoa da azalpen balioa (zerbait gertatu zaio lagunari, kolore txarra baitu; ez daude etxean, ez baitute telefonoa hartzen); segurki, antza eta horrelako adberbioek edo aditzaren modalitateak indartu egiten dute inoiz perpausak duen dedukzio balioa: Irudipen bat izan duzu segurki, esan zion Xalbatek, nik
|
ez
baitut ezer entzun (Etxaide); Ahaztu egingo zitzaion gutuna bidaltzea, beti izan baita pertsona serioa.
|
|
40.5d Beste batzuetan moduzko adberbio sintagmak enuntziatuari buruzkoak izaten dira, perpausean esaten denari buruzko ‘modua’ azaltzen da, eta perpausaren modalitatearekin (hiztunaren ziurtasun maila esango duenaz, eta abar) loturik egoten dira (Dirudienez, Josu datorren urtean Bilbora joango da), edo baieztatzen dena zerbaiten edo norbaiten baitan jartzen dute: Aneren arabera, Manexek
|
ez
du ezer larririk. Berdin gerta daiteke mendeko moduzko perpausekin:
|
|
Berdin gerta daiteke mendeko moduzko perpausekin: Anek dioenaren arabera, Manexek
|
ez
du ezer larririk; Itxura/ aztarna guztiek azaltzen dutenez, Josu datorren urtean Bilbora joango da; Medikuak esan duenez, Manexek ez du ezer larririk; Egunkarian jartzen duen bezala, auto elektrikoak oso bizkor ugarituko dira; Alabantza, esate baterako, alaba antza da bistan dagoen arabera (Mitxelena); Hau da atzenean jaiera bat ondasun handiak berekin dakartzana, orain ikusiko dugun bezala (Agir... Adibide guztietan ere ikusten dugu mendeko perpausa pausa batez bereizirik dagoela; nolabaiteko ‘perpaus orde’ moduko bat da, eta perpaus nagusian esaten duena berresteko balio du, edo bere egiatasuna zeren araberakoa den azaltzeko.
|
|
Berdin gerta daiteke mendeko moduzko perpausekin: Anek dioenaren arabera, Manexek ez du ezer larririk; Itxura/ aztarna guztiek azaltzen dutenez, Josu datorren urtean Bilbora joango da; Medikuak esan duenez, Manexek
|
ez
du ezer larririk; Egunkarian jartzen duen bezala, auto elektrikoak oso bizkor ugarituko dira; Alabantza, esate baterako, alaba antza da bistan dagoen arabera (Mitxelena); Hau da atzenean jaiera bat ondasun handiak berekin dakartzana, orain ikusiko dugun bezala (Agirre Asteasukoa). Adibide guztietan ere ikusten dugu mendeko perpausa pausa batez bereizirik dagoela; nolabaiteko ‘perpaus orde’ moduko bat da, eta perpaus nagusian esaten duena berresteko balio du, edo bere egiatasuna zeren araberakoa den azaltzeko.
|
|
Bigarrenak, aldiz, arrazoia, kausa adierazi behar du eta aurrekoaren esplikazioa eman: Saldu du; izan ere,
|
ez
zuen ezertako balio. Hor izan ere horren ordez zeren, ezen, bada, zergatik ipintzen bada, oso ongi dator.
|
|
mendian, mendietan, bi menditan, bi mendi hauetan eta abar. Aldiz, Bilbo edo Ataun bezalako izen bereziek
|
ez
dute ezeren beharrik erreferentzia markatzeko.
|
|
34.9a Partizipioari ezean erantsita ere ezezko mendeko perpausak osatzen dira, eta batzuetan baldintzazko balioa izaten dute (Garaiz joan ezean, ez duzu partidarako sarrerarik lortuko; Guztiok elkartu ezean,
|
ez
dugu ezer aurrera ateratzerik lortuko), bereziki Gipuzkoan eta orokorrean mendebaldean, baina egitura honek aurrekoak baino tradizio laburragoa izan du. Aurreko adibideak adizki jokatuarekin ematen hasita, ‘garaiz joaten ez bazara’ edo ‘guztiok elkartzen ez bagara’ erabiliko genituzke.
|
|
Erlatibozko perpausak segitzen diola: Jaungoikoarentzat ez dago ezer, egina izan ezin litekeenik (Iturzaeta); Nork
|
ez
du ezer Zure ez denik? (Orixe).
|
|
Aditz izenak (aditz izena+ ko) edo partizipioak segiturik, betiere partitiboan: Bere kontra ezer egiterik ez zegoen (Lardizabal); Haurdun ikusita ere, inork
|
ez
luke ezer esaterik (Etxaniz); Baliteke, ez dut ezer esatekorik (Villasante); Inork ezer esatekorik badauka (Gerrikagoitia); Gere bizitzaz ez dadukagu/ ezer esanik batere (J. Iantzi); Ez baita ezer estalirik, agertuko ez danik (Iraizoz). tarik, tatik, tik postposizioa duten sintagmen atzetik:
|
|
Aditz izenak (aditz izena+ ko) edo partizipioak segiturik, betiere partitiboan: Bere kontra ezer egiterik ez zegoen (Lardizabal); Haurdun ikusita ere, inork ez luke ezer esaterik (Etxaniz); Baliteke,
|
ez
dut ezer esatekorik (Villasante); Inork ezer esatekorik badauka (Gerrikagoitia); Gere bizitzaz ez dadukagu/ ezer esanik batere (J. Iantzi); Ez baita ezer estalirik, agertuko ez danik (Iraizoz). tarik, tatik, tik postposizioa duten sintagmen atzetik:
|
|
30.3.1c Beste batzuetan, izan aditzarekin eraturiko egitura atributiboetan (egia izan, agerikoa izan, ziur izan, mesederako izan...), perpaus osagarriak subjektuaren funtzioa bete dezake: Egia da partida Lurdesek irabazi duela; Agerikoa da ez garela Perurena bezain indartsu; Ez da ziur nork irabaziko duen; Mesederako da denok bat egitea; Okerrena da
|
ez
dugula ezer ikasi; Harritzekoa da zenbat dakien; Bidezkoa da bakoitzari berea ematea.
|
|
Aditza ere izan daiteke mintzagai aurreratu, batzuetan ere ondoan duela (hemen ere ohart gaitezen aditz aurreratu hori beti partizipio burutu forman ematen dugula): Ezagutu, Salamancan ezagutu nuen Altuna (Mitxelena); Entzun,
|
ez
zuen ezer entzuten (Garate); Eta gosaldu ere, ez zuen sukaldean presaka gosaldu (Atxaga); Ikusi, zerbait ikusten du.
|
|
Hona hemen zenbait adibide: Gezurra esatearekin ez da ezer konpontzen; Presaka ibiltzearekin
|
ez
duzu ezer aurreratuko; Lasterka egitearekin ez duzu atzerapena kenduko; Zerua ez da hitz hutsekin irabazten, ezpada Jaunaren aginduak gordetzearekin (Lardizabal). Nolanahi ere, esan behar da balio honetan ohikoagoa dela tu (a) z atzizkiaren bidez osatutako egitura (gezurra esanez; presaka ibiliz; lasterka eginez).
|
2023
|
|
Nik
|
ez
dut ezeren axolarik.
|