Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 26

2000
‎Nire aldetik, iraganari buruzko proposizioak esperientzia ‘historikoen’ aurresatearentzako arauak direla mantentzen duen iritzian ez dut ezer bereziki paradoxikorik aurkitzen—oro har, egiaztatzen dituztela esaten da—, eta ez dut ikusten beste modurik ‘gure iraganeko ezagutza’ analizatu behar izateko.71
‎Hau da: hutsegitearen jatorria aurkitu behar da, bestela egia entzuteak ez du ezertarako balio. Egia ezin da barneratu, beste gauza batek bere lekua hartu duenean.
2001
‎Lege hauek ez dute beraz errealitatea deskribatzen, baizik eta bera arakatzeko erregelak dira. Interes berezi bat duten maximak deitzen ditu Kantek," ez dute ezer determinatzen, baizik eta arrazoimenari batasun sistematikorantz doan bidea erakutsi besterik ez diote egiten" (A668/ B696 (E506)).
‎Hipotesia oinarri irmo baten gainean soilik da erabilgarria, zeren bestela irudimenaren zorakeriak soilik sortuko lituzke. Hipotesiak esperientziak ezartzen duen muga gainditzeko erabil daitezke, baina kasu horretan ez dute ezertarako balio. Newtonen kritika bat egitera ausartzen da hemen Kant, ukipenik gabeko erakarpena euskarririk gabeko hipotesia iruditzen baitzaio.
‎Jakintzak soilik lortzen du nahikotasun osoa, subjektiboa nahiz objektiboa. Jakina da Matematikan eta Etikan iritzi soilak ez duela ezertarako balio. Sinesmenak, bere aldetik, helburu bat lortzeko baldintza hipotetikoki beharrezkoekin lotzen denean, sinesmen morala oinarritzen du; eta modu ahulago batean ezagutzaren sistema bat osatzeko izadia jainko baten produktu gisa ulertzen duenean, sinesmen doktrinala eratzen du.
‎Gizakiaren ordez ‘izaki arrazoimendun oro’ idatziz ez du arazoa argitzen. Bere idealismoaren saihestu ezinezko ondorioetara helduz gero, gizaki bakoitza bakan, bakar, bere ‘arrazoimenean’ betiko espetxeratuta bizi dela baietsi luke, beste gizakien berri ez lukeelako ezer benetakoa jasoko, bere baitako zentzumenetan azaltzen diren fenomeno hutsen intuizioak baino. Gugandik kanpo dagoena ezin badugu jakin beragan denez(" nur als Erscheinung, nicht aber nach dem, was es an sich selbst ist" 75), ezin dugu jakin beste gizakiengan zer dagoen edo zer diren.
2002
‎Ekonomiak, izan ere, bi etsai handi ditu, ondasun publikoari lapurtzen diona, bata, eta axolagabea, bestea. Konfiantzazko administratzailea bi oker horietakoren batera erortzeko arriskuan egoten da beti; aldiz, kontratuzko administratzailea nekez izango da axolagabea, bere interesak jokoan baitaude etengabe eta ondasun publikotik ere ez du ezer kenduko, nahikoa diru jasoko baitu bere lanaren ordainetan.
‎Urte batean onuragarriak izan diren lanak beste batean ez daukate zertan onuragarri gertatu. Beraz, argi dago lana zein industria legez arautzeak ez duela ezertarako balio.
2003
‎Kuhnek ez daki nora heldu nahi duen Popperrek bere antipsikologismo, antisoziologismo eta antihistorizismoarekin. Historialariek eta soziologoek metatzen dituzten behaketek ez badute ezertarako balio zientziaren filosofian, Popperrek esan legez, orduan nola ulertu Popperren beraren lana. Horren azterketak zientzialarien portaerari buruzko adibide eta orokortze historikoez gainezka daude, gai historikoen inguruan idazten du, horiek aipatuz askotan; areago, historia da hain zuzen ere Popper enpirista logikoengandik bereizten duena.
2004
‎zientifismoak zientziaz (zientziez) ematen duen ikuspegi murritza eta dituen pretentsio orojakile eta antimetafisikoak ditugu kuestionatzen, ez besterik. Wittgensteinen filosofiari eta logika formalari eskaini diegun arreta luzeak, besteak beste, argi uzten du ez dugula ezertan ere paradigma logiko matematikoa gutxiesten. Hizkuntzalaritzaren eta psikologiaren metodologia eta oinarriak gertutik ere aztertu izanak zientziaren ikuspegi zabalago bat eman digute aspalditik.
‎" (animalia) era ez historiko batean bizi da: orainean desegiten da erabat, zenbaki bat haustura harrigarririk utzi gabe zatitzen den bezala, ez daki disimulatzen, ez du ezer ezkutatzen eta, une oro den bezala osotoro azaltzen denez, ez daiteke egiati izan besterik" (Bigarren desorduko kontsiderazioa, § 1). Animaliak" itxurak" egin ditzake, bai, baina ez du gezurrik esaten.
2006
‎Bestalde, Kojeveren esanetan, jakintza osoaren baitan, zientziaren baitan, bat dira objektua eta subjektua; zientzian, gizakiak ez du hitz egingo bere buruaz baizik; autokontzientzia bat izango baita gizakia, ez kanpokoaren kontzientzia soila. Zientziaren garaian gizakia ez da Gegen Stand batekin erlazionatuko, ez du ezer izango aurrez aurre; gainera ez du ukatu eta ezabatu beharrik izango existentzian iraun eta bere izateari eustearren. Eta gehiago ukatu beharrik ez duen gizakiak ez du benetako etorkizunik, betirako onartu baitu eman zaion oraina.
2007
‎Sokrates izan zen azken jakintsua, filosofo izan ez zen azken jakintsua: Sokratesek ez zuen ezer idatzi126.
2008
‎a) gorputz sinpleak elkarrengandik sortzen direnez, gorputzek ez dute beti haiek beraiek (alegia, sua edo lurra) izaten jarraitzen; b) mugimenduaren kausari dagokionez, ez du argitu kausa bat ala bi (alegia, Adiskidetasuna eta Gatazka) ezarri behar den; c) aldaketa ezabatzen dute (aldaketak aurkarientzako azpigai bat behar baitu). Anaxagorasen homeomerien doktrinari buruz, Aristotelesek absurdoa dela pentsatzen du; izan ere, a) homeomerietan nahastu aurretik, osagaiek banandurik existitu lukete; b) edozein nahasketa litekeena balitz, ezaugarriak edonola eman litezke; c) ez du ezer berririk esaten (kausa materiala eta eraginkorra besterik ezartzen ez baitu); dena nahasturik balego, orduan ez legoke ez entitaterik ez ezaugarririk. Azkenik, pitagorikoen doktrinei buruz ondoko kritika hauek aurkitzen ditu:
‎Izan ere, Formak eta errealitateak, zeinen kausak bilatzen baitituzte, ia beste horrenbeste dira, ezen errealitate bakoitzarentzat izenkide eta banandua den Forma bat baitago; bestalde," bat askoren gainean" (hen epi pollon) argumentuaren arabera, zientzien objektuen, ezeztapenen, errealitate ustelduen, erlazioen eta Ideien Ideiak(" Hirugarren gizona") ere izango dira, zentzuzkoa ez dirudiena; b) Formen doktrinak ez ditu zentzumenezko errealitateen sorrera, mugimendua eta aldaketa azaltzen; ezta kausa materiala, kausa eraginkorra eta kausa finala ere; c) Ideiek, transzendentalak eta ez immanenteak diren aldetik, ez dute gauzen entitatea azaltzen. Izan ere, nola litezke bananduak izan gauza bat eta haren entitatea, hau da, haren errealitatea azaltzen duena?; d) Ideiak ezarri beharrean zenbakiak ezartzen badira, zailtasun berberak gertatzen dira; e)" Parte hartze" nozioa ez da ezer, ez du ezer azaltzen; beraz, azaldu gabe gelditzen da gauzaren eta haren entitatearen arteko lotura. Kritika horiek XIII 4 ataletan errepikatuko dira.
2009
‎Nietzsche eta Heidegger elkarturik, berriz, ene astinaldi filosofikoa izan zen! Behin ere ez dut ezer idatzi Heideggerrez, eta artikulu txiki bat baizik ez Nietzschez; halaz ere, horiexek dira gehien irakurri ditudan autoreak.
‎Lehena zen ez nuela ezer hartuko egiatzat, ez banuen ebidenteki ezagutzen horrela zela: hau da, arretaz saihestu behar nituela urdurikeria eta errezeloa, eta nire irizpenetan bildu behar nuela bakarrik nire adimenari argiro eta bereizirik agertuko litzaiokeena, beti ere zalantza egiteko aukerarik emango ez lukeen neurriraino.
2011
‎euskeraz jabetu zan, eta Bizkaiko Diputazioko Euskal Katadera eskeñi zanean, Unamuno joan zan azterketara. Ta irabazi etzuela jakiteak ez du ezer adierazten, Azkue’k kendu baitzion dalakoa.
2013
‎Jakina, erlijiozaleek argudio horri erantzun diote. Zenbaitetan esan dute Jainkoak ez duela ezer agintzen, Jainkoa ez baita pertsona antzeko bat: Jainkoa ongia bera da, eta harekin harremanetan jarriz gero, ongi etikoak blaitzen gaitu.
‎Labur esanda, pertsona horrek txinerazko Turingen testa gainditzen du, txineraz ez jakin arren. Horregatik, Searlek ondorioztatzen du Turingen testak ez duela ezer erakusten, inongo pentsamendurik gabe, joko sintaktiko huts bati esker, gaindi baitaiteke test hori. Searle Adimen Artifiziala deritzon ikerketa programaren kritikari zorrotza izan da.
‎Horien artean, arima askearena dago. Arima mota hori geldirik dago, ez du ezer egiten, gorputza jarduten denean, hau da, gorputzak bestelako arima bat duenean. Baina gorputza jarduerarik gabe dagoenean, arima askea abiatzen da, eta bere ostatu den gorputzetik aldentzen da.
2016
‎" Meme unitate bat zerk osatzen duen agerikoa izango balitz bezala aritu naiz, orain arte, memeei buruz. Baina, jakina, agerikotik ez du ezer. Doinu bat meme bat dela esan dut, baina zer gertatzen da sinfonia batekin?
2017
‎Hitz egiten zizun artean, bere gorbatari begiratu diozu". 99 Gainera, begiradaren aspektu erasotzaileak kutsu lizuna har dezake: " Hankartera begiratu diot eta arnasotsa atera dut[...] txundituta begiratu dit, gero zeharo lotsatu da eta hankak itxi ditu"; 100" Baina berak ez zuen ezer ikusi, ez dio nire aurpegiari begiratzen, nire titiei begiratzen zien"; 101" Uste dut aitzakia dela emakumeak komunetan sartzen ikusteko; irteten direnean, begietara begiratzen die lotsarazteko". 102
2021
‎" Aritu aritzen da, baina egin ez du ezer egiten: ezer egiten ez duenez, ez du ezer, ez da ezer. Hustasun hori itxurakeriekin eta engainuekin betetzen saiatzen da" (II:
‎Haustura batek sakon markatu dezake gizon bat, baina hark, azken finean, bere gizon bizimodua dauka garatzeko. Emakume abandonatua, aldiz, ez da ezer ere, ez du ezer ere[...] Nola ekingo dio beste bizimodu bati, maitaleaz bestalde ez badago ezer ere? (II:
‎Gainontzean," aritu aritzen da, baina egin ez du ezer egiten: ezer egiten ez duenez, ez du ezer, ez da ezer. Hustasun hori itxurakeriekin eta engainuekin betetzen saiatzen da" (II:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia