2007
|
|
Baina kulturgintza folklore bihurtzeko arriskuan zegoen, euskara ez bada aitzinatzen. Familia asko erdaldunduak ziren eta hizkuntzaren jarraipena segurtatzeko ikastolak eta gela elebidunak baliatu dituzte eta hezkunde Ministeritzaren onarpena erdietsi manifestaldi eta aldarrikapen askoren bidez. Baina euskara eskola hizkuntza egonez
|
ez
du eragin handirik. hizkuntza atseginarekin uztartu behar da, kulturgintzaren bitartez. oro har oraingo kultura lehenagokoa baino askoz aberatsago da, bereziki bertsolaritzari eta gazte liburugintzari esker. Nabari da euskalgintza eta kulturgintza elkarren lagungarri direla. datorren desafioa da nola bi dinamika hauek aitzinatuko diren informazio eta komunikazio teknika berrien aroan. l
|
2008
|
|
Sexuari dagokionez, ohikoa den bezala, gizoneak emakumeak baino zertxobait gehiago dira adin tarte gazteetan5 Seme alabak lehen hizkuntzaren arabera banatzen baditugu, portzentaje horri berari eusten diote talde bakoitzean. Horrek adierazten du seme alabaren sexuak
|
ez
duela eraginik hizkuntzaren transmisio prozesuan.
|
2011
|
|
Gaitasun eleanitza gaitasun edo konpetentzia eleanitza, Coste eta bestek (1997) lehendik proposatzen zuten haritik europako erreferentzi Markoan (2001) oso era nabarmenean agertzen da, eta haren ondoren ikerlari askok erabili izan dute printzipio adostu bezala (guasch & Nussbaum, 2007). dolz eta Bronckartek (2002) aldiz, ñabardurak, zehaztasunak jarri dizkiote konpetentzia nozioari. Azken hauen iritziz, berezko, unibertsal, norbanakoaren konpetentzia bezala
|
ez
luke eragin handirik, lehen hizkuntzaren kasuan ere ez duen bezala; alegia, hizkuntza bat, eta gutxiago bi edo gehiago, ez dira berez, garapen biologikoaren emaitzak. Landu
|
2012
|
|
hizkuntza gutxitua (ere) erabiltzeak pertsuasio indarra areagotzen du, edozein dela ere jardun alorra, eta badirudi (baina hori ikerketa gehiagoren bidez berretsi da) hartzailearen begietan iturria sinesgarriago eta gustagarriago bihurtzen delako gertatzen dela hori. Euskararekiko aktitude positiboa duten hartzaileekin gertatzen da batez ere hori, eta euskaraz jakiteak (edo ez jakiteak)
|
ez
du eraginik aipagarririk. Bestalde, adituen esanetik ondorioztatzen da hizkuntza gutxitua (ere) erabiltzeak ez duela inolako albo kalterik sortzen.
|
|
Horrez gain, aipatu hizkuntza datuak 2 urte edo gehiagoko biztanleriaren datuak dira. Hor egon daiteke alderatze txiki bat, baina joeretan
|
ez
du eragin nabarmenik eta, kasu honetan, joerak gehiago interesatzen zaizkigu, datuen pilaketa zehatza baino.
|
2013
|
|
Ikastetxe motak, testuinguru soziolinguistikoak, ikasle motak, ikasmailak edo irakasle motak
|
ez
du eragin esanguratsurik izan sekuentzia didaktikoen eraginkortasun mailari dagokionean; izan ere, emaitza antzekoak atera dira errealitate ezberdinetan: ikasleen aurrerapenari eta hizkuntza arteko transferentziari dagokionean (Mielgo al., 2012:
|
2015
|
|
Zerrenda honetako zein faktorek eragiten dizue euskaraz egitea edo ez GFArekin? (gorriak izan dira bozkatuenak eta
|
ez
dute eraginik; berdeek dute eragin handiena; eta zurien kasuan, bi
|
2019
|
|
Sare sozialetan euskarak daukan nagusitasun nabarmen hori ezin da modu isolatuan ulertu, testuinguru soziolinguistiko jakin batek ahalbidetu, sustatu eta bermatu baitu euskararen hainbesteko presentzia. kaleko arau sozialak
|
ez
du eragina bakarrik etxeetan, baita sare sozialetan ere. euskararen erabilera kalean baino 8,7 puntu apalagoa da sare sozialetan, baina hizkuntza nagusia da, alde handiarekin. halaber, ondoriozta daiteke euskararen kaleko erabilera eta sare sozialetakoa ezin direla mimetikoki konparatu, bi espazio eta bi harreman esparru oso ezberdin direlako. Sare sozialek aukera ematen dute harreman zirkuluak handitzeko eta zabaltzeko —herritik, eskualdetik eta baita herrialdetik kanpoko pertsonekin ere—.
|
|
Izatekotan, motibazio artistiko batek gidatuko luke bere hautua, hizkuntzaren estetikan oinarrituko litzatekeen motibazio batean, hain zuzen. hori bai onartu baitu, egiten duen hizkuntza hautua artistikoa izan ohi dela. kasu honetan, beraz, lekuan lekuko euskararen egoera soziolinguistikoak
|
ez
du eragin zuzenik izango, eta sortzaileak berak une bakoitzean duen behar artistikoaren arabera egingo du hizkuntza hautua. Lan honen helburu zehatza hori ikertzea ez bada ere, oso interesgarria litzateke motibazio estetikoaren atzean egon litezkeen bestelako motibazio sozial eta pertsonalak aletzea.
|