2007
|
|
Etxeko eredua baztertzen dute, eta gurasoenenetik ezberdinduko dituen beren jerga eskatzen dute. Beren euskarazko jerga eraikitzeko hizkera askatasuneko gunerik, adibidez aisialdiko gunerik,
|
ez
baldin badute, dibergentzia eta adierazkortasun bila erdarazko jerga eraikitzen dute eta euskara eskolarekin, zuzentasunarekin, erlazionatzen dute; arau zurrunez jositako hizkuntzarekin.
|
|
Etxeko eredua baztertzen dute, eta gurasoenenetik ezberdinduko dituen beren jerga eskatzen dute. Beren euskarazko jerga eraikitzeko hizkera askatasuneko gunerik, adibidez aisialdiko gunerik,
|
ez
baldin badute, dibergentzia eta adierazkortasun bila erdarazko jerga eraikitzen dute eta euskara eskolarekin, zuzentasunarekin, erlazionatzen dute; arau zurrunez jositako hizkuntzarekin. planifikatu den bakarra, eta ez Euskal Herriko txoko guztietan ere. Erabilera informalean, hizkera komunikatiboan, Kale Neurketak neurtzen duen horretan, hankamotz jarraitzen dugu.
|
2010
|
|
eliz erakundean oinarrizko datu zehatza dago tarteko: oro har, euskal herriko diozesietako gotzainak ez ziren euskaldunak, kanpotarrak ziren, herritar euskaldunen hizkuntza ezagutzen ez zutenak, eta produkzio erlijioso literario handiago baten gidaritza eta kontrola eramateko gaitasun eskasekoak. eta ikusi dugu kontrolaren horrek zenbateko zeresana zuen garaiko argitalpen erlijiosoen historian. ez gotzainek eta ez inkisizioak euskararik
|
ez
baldin bazekiten behar zen tamainan, zaila ikusten da nola izan zitekeen hierarkia sorkuntza intelektual teologiko baten sustatzaile arduratua. katekesirako itzulitako lehen tresna xumeak (eltso, 1561; geroagoko kalahorrako katixima haiek) edo lurralde euskaldunerako administrazio bisitari elebidunak urrun geratzen ziren, beren lan eta prestakuntzan, esaten dugun kultur egitasmo zabal eta sakonag...
|
2014
|
|
Planteamendu berritzailea edota aitzindaria izan behar duen proiektuaren diskurtsoa zabaldu behar duenak mezua bereganatua izatean dago gakoa. Gaia plazaratu edo landuko duen horrek argi
|
ez
baldin badu, ondorengoei planteamendua ez die modu eraginkorrean pasatuko.
|
|
Kontuan hartu behar baitugu normalean kode aldaketa hizkuntza menderatzailetik menderatura gertatzen dela. Gainera, gure kasuan bezala hizkuntza normalizatua
|
ez
baldin bada, are eta kaltegarriagoa izan daiteke ukipenaren ondorioa.
|
|
Jean Baptiste Coyos Etxebarnek Soziolinguistika eskuliburuan aipatu bezala" munduko hizkuntzak, beraz, ez dira isolatuak, ukipenean dira" (Coyos, 2005: 135). Aurrerago honela jarraitzen du;" hizkuntza komunitate ezberdinetako hiztunak elkarrekin komunikatzeko gai
|
ez
baldin badira, elkarrekiko harremanik ez da. Hiztun talde bakoitzak bere bizitza osoa bere hizkuntzan egiten du osoki eta beste taldeak berean.
|
2015
|
|
Gerta daiteke, ordea, jarreraren hiru osagaiak norabide berean ez joatea; eta zer gertatzen da halako kasuetan? Bada,
|
ez
baldin badoaz hiru osagaiak norabide berean, portaera osagai bat (zu) ekin bakarrik lotua egongo da, eta ez beste bat (zu) ekin.
|
2016
|
|
Edozein kasutan, beste aldagai batzuk (jatorria, maila sozioekonomikoa, sinesmena...) alde batera utzi eta euskara ikasi eta barneratu dute. Euskara dute; aldiro aldiro egin beharreko inkesta soziolinguistikoetan euren burua non kokatu
|
ez
baldin badakite ere (elebidunak, elebidun hartzailea...), euskara ikasi dute edo ikasten ari dira, ikasgelan, egunero, irakasle euskaldun batekin, euskarazko testuliburuekin, bera bezalako beste ume, nerabe edo gazte batzuekin.
|
|
alderantziz dira kontuak, antza. Datu pozgarria, benetan, ET horren azpiko E4 ren bilakaera aski bestelakoa
|
ez
baldin bada edota lankideekiko jardun aitortua lan giroko jardun nagusiaren aski bestelakoa ez baldin bada. Badago motiborik, esplikazio koherentearen atal bat hortik doakeela uste izateko148.
|
|
alderantziz dira kontuak, antza. Datu pozgarria, benetan, ET horren azpiko E4 ren bilakaera aski bestelakoa ez baldin bada edota lankideekiko jardun aitortua lan giroko jardun nagusiaren aski bestelakoa
|
ez
baldin bada. Badago motiborik, esplikazio koherentearen atal bat hortik doakeela uste izateko148.
|
|
• Iparraldean, 25 urtetik gorako adin talde guztietan luze zabaleko mintzaldatzea, language shift ezaguna, ari da itxura osoz gertatzen. Demografiazko (eta, horren ondorioz, demolinguistikazko) aldaketek eragindako distortsio handirik
|
ez
baldin badago tartean, segurutzat eman liteke baieztapen kezkagarri hori. Gaur egun Iparraldean euskaraz mintzo den jende gehiena, proportzioz ugariena eta, seguruenik, euskarazko harreman sarez, solaskidez eta mintzagaiz aktiboena, zaharr (en) a da adinez.
|
2017
|
|
Ziklo berriak eskatzen du Euskaltzaleen Elkarteetan eta herrietan adostasun zabaleko espazioak sortzea(
|
ez
baldin badaude) eta ikusgarri egitea (sortuta daudenean). Tokian tokiko egoerak ezberdinak dira, baina garrantzitsua da Euskaltzaleen Topaguneek herriko euskaltzaleen aniztasuna islatzea, herrikideen aldetik euskaltzale guztiak biltzeko gai diren gune modura ikusiak izatea eta herriko euskaltzale erreferenteak elkarteen bueltan izatea.
|
|
" Noka jada azkenetan aurkitzen da, desagertzeko zorian" (94 orr.). Ikerketa honetan baita ere Eskoriatzan eta bere inguruetan seguru askietorkizunera begira pronostikoa aldaketarik
|
ez
baldin badagoere antzekoa izango dela uste dut.
|
|
Ikusi da nokaren erabilera gazteen artean orokorrean oso baxua dela salbuespenak salbuespen. Eskoriatzan aldaketarik
|
ez
baldin badago behintzat, noka galdu egingo da.
|
|
Ozaitak (2014) dio gazteen artean" ia ofizialki" (2014, 100 orr.) desagerturik dagoela eta Eskoriatzan guztiz ez esatearrenantzerako egoeran gaudela esango nuke. Aldaketarik
|
ez
baldin badago behintzat, noka galdu egingo da.
|
|
Wagner, 1981 [1958]). " hiztun berri" terminoa berariaz erabiltzen
|
ez
baldin bada ere, berriki egindako azterlanetan hiztun post tradizionalei eta era askotako jatorrietatik datozen hizkerei buruz mintzo dira. azterlan horiek bi kategoriatan bana daitezke: (a) Gaeltacht eremuko hizkera tradizionalarekin lotura historikorik ez duten hiztunak (e.g.
|
|
Jakinakoa da azken urteetan euskal soziolinguistika esparruko ikerketa nagusiak euskal herriko hego aldean garatu direla, mugaz bi aldeetako arrakala eremu horretan ere gero eta zabalagoa eginez. neurri batean urlergarria den fenomenoa izanik ere hori (batean eta bestean euskal soziolinguistikaren finantzazio publikoak duen pisua kontuan hartuta), asko eskertzen da ikertzaileek iparraldeko ikerketan sakontzeko ahalegina egitea. baina, batez ere, gaiak du gaurkotasun handia: testuinguru ez lagungarrietan, euskara hitz egiten ez duten gurasoek euren seme alabak immersioko ereduetan eskolatzeko arrazoiak ezagutzea eta aztertzea. lurralde osoaren ikuspegitik ikerketa sakonik egin
|
ez
baldin bada ere gai horretan, lehendik badira hurbilketa oso interesgarriak, hiztun berrien gaiarekin lotutakoak eaen, edo haurren sozializazioaren inguruan nafarroan. beraz, ikerketa honetan jasotako emaitzak arretaz hartzekoak izango dira, gaiaren konplexutasunean sakontzeko lurraldetasunaren ikuspegitik. ongi etorri beraz, gai eta ikerketa lerro honetara. euskara teknikaria da, era berean, hau... " Euskararen Ofizialtasuna Euskal Autonomia Erkidegoko Administrazio Orokorrean" izenburuak iradokitzen duen bezala, ikerketaren gaia da lurralde horretako administrazio orokorraren langile publikoen euskararen ezagutzan eta erabileran eragiten duen legedia. ez dirudi honakoa denik euskal soziolinguistika esparruan gai landuena, eta, aldiz, denen ezagutzan dago ezinbestekoa dela ahalik eta modu eraginkorrenean kudeatzea; dagoena ondo ezagutzea, baliabide guztiak profitatzea eta aldaketak bultzatzea. horregatik da hain pertinentea gai hau, zehazki, hiru aztergai landuz:
|
2019
|
|
Arnasgunetik kanpora (unibertsitateak dauden hirietan, campusean bertan etab.) babes-leku euskaldunak behar dira. bizi izatea erakargarriago izango da2 zoriontasunaren gai hori asko zabaltzen ari da gizarte mailan, unibertsitatean (berariazko ikasketak sortzen ari dira horren gainean) eta maila politikoan (uaen" minister for happiness" postua sortu zen 2016an aljazeera 2016). hori esanda, beste hau ere erantsi behar dut: txostenean mikel zalbidek aipatzen dituen erronka demolinguistikoa eta sozioekonomikoa are funtsezkoago dira agian. umerik gabe ez dago etorkizunik eta arnasgunean gelditzeko bitarteko materialik (lanik etab.)
|
ez
baldin badago alferrik dira gainerakoak. osaera soziokultural berriak (eta, oro har, gaur egungo bizimoduak) gazteak arnasguneetatik ateratzea eskatuko (dagoeneko eskatzen) du maiz. arnasgunetik kanpora (unibertsitateak dauden hirietan, campusean bertan etab.) babes-leku euskaldunak behar dira (kafe antzokia bezalakoak, etab.) horregatik: osaera soziokultural berri honi egokituko zaizkion babes-lekuak. arnasguneetako gazte horiek erakartzeko balio izan behar dute, alde batetik, arnasguneaz kanpotik datozen gazteak erakartzeko gai izan behar dute, bestetik, azken horiek aukera izan dezaten haien euskalduntze prozesua osatzeko. artikuluaren bukaerako esaldian mikel zalbidek zera aipatzen du:
|
|
Eta uste nuen ene ogena zela hagitzen ziren gauzak: ez banekien ontsa euskaraz,
|
ez
baldin banintzen ongi ari eskolan... dena zen ene falta! Dena!
|
|
Andresek eta Arakistainek ez bezala, etxezarretak hizkuntza hautua kontzienteki hartu zuen. euskararekiko atxikimendua zuela onartu du, eta bere eraginez sortu zituzten euskarazko lehen kantuak en tol Sarmientoko kideek. hala sentitzen zuelako. taldea hasieran gazteleraz hasi ziren kantatzen," naturalagoa" zitzaielako horrela: " Gure arteko harreman guztiak erdaraz zirelako". etxezarretak dioenez, berak nahi zuen taldeak euskaraz ere kantatu zezan, baina gainerako kideek ez zuten ulertzen zergatik abestu behar zuten euskaraz, euren testuingurua
|
ez
baldin bazen euskalduna. Bera da taldekide euskaldun bakarra, eta ondorioz baita hizkuntzarekiko kontzentzia duen bakarra ere.
|
2022
|
|
oso ondo hitz egiten dutenak eta guztiz barneratua daukatenak, eta oztopoarekin saiatzen direnak baina limitazio hori daukatenak. Orduan, pertsona horientzako (bigarrenentzako) nik uste ona izan daitekela, beraien inguruan euskara hitz egiteko beste aitzakiarik
|
ez
baldin badaukate." E34
|