2003
|
|
— Eta
|
ez
al dago adostuta faltan duena eta ez daukana maitatzen duela?
|
2004
|
|
Badago susmoa badela ustezko ni fisiko horretaz gain, urrunago, geratzen den errealitatea; baina, oraingoz, hori susmoa besterik ez da, eta eginahal guztiak eginda ere Descartesek ezin izan du irten orain arte eman dituen urratsetan bere Ni horretatik kanpo iradokitzen zaion mundu higikor horretarantz. Eta irtetea lortzen ez badu,
|
ez
al dago arriskua higiezintasunera kondenatuta geratzeko, hots, naturaren munduaz inolako argitasunik emango ez duen planteamenduetan geratzeko?
|
2006
|
|
Baina, gauza bera esango al dugu estetikaren esparruan? Esaterako,
|
ez
al dago eztabaidatzerik zein den hobea, Mozarten pieza klasiko bat edo nik neuk gaur goizean asmatu eta jo dudan pieza. Zein da hobea, Cervantesek idatzitako lan bat edo nik neuk idatzitakoa?
|
2013
|
|
Orain arte bi ikuspegi garatu ditugu, batak muturreko dualismoa dakarkigu (AIM), besteak, ordea, serio hartzen du biziaren eta arimaren arteko hartu emana (HA). Baina antzinako filosofian
|
ez
al dago muturreko materialistarik. Lukrezio izan daiteke materialismo horren ordezkaririk sutsuena.
|
2014
|
|
ez dezagun ahaztu benetako lehenengo heroi wagneriarra, hil ez den posizio arketipiko wagneriarrean dagoena, erromesaldi infinitua egiten ari dena, heriotzaren bidezko erredentzioa aurkitzeko gai ez dena (nahiz eta hori nahi duen), Holandar alderraia dela, eta hori figura judu argi bat da, Ahasverren ostean landua, Judu alderraia (eta, bide batez esan dezagun, hori lantzeko iturri nagusia Heine da, poeta judu bat!). Gainontzeko heroi wagneriarrak Holandarraren bariazioak dira, baita Lohengrin ere(
|
ez
al dago bera ere, pazientzia gutxiz, Monsalvaten zain, larri dagoen dama baten deiaren zain, ‘Monsalvateko gozamen frigidoen’ bizitza aspergarri eta antzutik libratua izateko zain?); Wotan Ibiltaria bihurtu zen, eta Kundry bera judu alderraia da (hala, agian, Parsifal en amaierako" Erredentzioa erredentoreari" misteriotsua hala irakurri genuke:... eta Kundryri aplikatuko bagenio formula hau, erredimitua izan litzatekeen emakume erredentorea? 12).
|
|
Imajina dezakegu Lohengrin Holandarraren paralelo gisa:
|
ez
al dago linbo moduko batean Monsalvaten, Holandarraren erromesaldiarekin hain ezberdina ez den egoera batean, desesperazioz zain zailtasunak dauzkan damisela batek dei dezan Monsalvateko monotoniatik alde egin ahal izateko. Erraz imajina dezakegu Holandarraren" Die Frist ist um..." en bere bertsio propioa abesten, bere patuarekiko atsekabez eta galdera zorigaiztokoa egiten ez dion emakumea faltan.
|
|
Nietzschek Parsifal i egin zion kritikaren izaera problematikoak adierazten du Wagnerren azken obra ezustekoz josia dagoela:
|
ez
al dago jada Parsifal en Nietzschek Wagnerri egiten dion kritikaren eszena (’dispositif’ a). Ez da berezia Nietzscherengan Parsifal ek errabiaren eta mirespenaren arteko nahasketa arraro bat sortzea.
|
|
13 Walkiria ren bigarren ekitaldiari bistadizoa egiten badiogu, erabat berretsiko dugu Nietzschek Wagnerren emakume heroiei buruz egin zuen iruzkin eztenkaria, alegia, guztiak direla Madame Bovaryren bertsioak:
|
ez
al dago zerbait benetan komikoa, heroien gizagaindiko batailen ostean, Wotanek beldurra izatean bere emaztearen kolerari aurre egiteko. Eta ez al du gauza berak balio Jainkoen ilunabarra n, non Siegfried jausten den familiako iskanbila batengatik?
|