2011
|
|
Aztergai den hamarkadako
|
euskarazko
fikzio seriatuek atal bakoitza grabatzeko baliatu duten egun kopurua dago zerrendatuta ondorengo taulan. Kontuan hartu, hori bai, balio hauek kuantitatiboak direla; izan ere, taulan ez da azaltzen saioaren sekuentziek duten konplexutasuna.
|
|
2 taula. hamarkadako telebistako
|
euskarazko
fikzio seriatuen grabazio egunak, atal bakoitzeko.
|
|
Kantitateari dagokionez, Euskal Telebistak gehiago inbertitu du
|
euskarazko
fikzio seriatuan gaztelaniazkoan baino: XXI. mendeko lehen hamarkadara arte Euskal Telebistak 36 fikzio seriatu ekoitzi eta emititu ditu:
|
|
Fikzio seriatu bakoitzean ekoitzi eta emititutako atal kopuruari eta emisio maiztasunari begira ere, euskarazko tituluak nagusitzen dira nabarmen: 4 dira 100 ataletara iritsi diren
|
euskarazko
fikzio seriatuak (Goenkale, Hasiberriak, Benta Berri eta Martin32), eta bakarra gaztelaniaz (Mi querido Klikowsky); bestalde, gaztelaniaz ekoitzitako telesail guztien emisio maiztasuna astean behinekoa izan da, eta euskarazkoetan, ostera, 3 izan dira astean 2, 4 edo 5 eguneko maiztasunarekin emititutakoak (Goenkale, Hasiberriak eta Benta Berri).
|
|
Muga horien barruan fikzioa zelan ekoizten den ezagutzeko Goenkale saioaren kasu azterketa egin da; bada, ikerlanean jasotako emaitzek garbi uzten dute Goenkale beti ekoitzi izan dela Euskal Telebistak
|
euskarazko
fikzio seriatua eskaintzeko dituen mugen barruan: familia osoari zuzendutako fikzioa da, eta atal bakoitza ekoizteko baliatzen dituen aurrekontu eta grabazio egunen baldintza betetzen du.
|
|
Gainerakoan,
|
euskarazko
fikzio seriatuaren gaira itzulita, badirudi Euskal Telebista etengabeko borrokan ari dela kateen arteko audientzien lehian datu onak lortzearen eta bere sorrerako helburuetariko bat den euskararen normalizazioaren artean. Euskarazko telefikzioak zail du lehiatzea, eta hein batean ametitu egiten zaio beste kateekin alderatuta audientzia datu txikiagoak lortzea, baina audientziaren mamua beti dago hor.
|
|
Ikerlanaren puntu honetan, galdetzekoa da ea hizkuntza gutxituen kasuan ere dena irizpide kuantitatiboen arabera ebatzi behar ote den. Ea, berbarako, audientzia datuak
|
euskarazko
fikzio seriatua jasotzeko eskubidearen gainetik egon behar ote diren. Izan ere, ikus entzunezko komunikabideek garrantzi estrategikoa daukate edozein hizkuntza komunitaterentzat.
|
|
Horretarako, ikerlanak bi norabide izan ditu: batetik, hamarkadako telebistako
|
euskarazko
fikzio seriatuaren produkzioa baldintzatzen eta mugatzen duten elementu nagusiak identifikatu dira; bestetik, identifikatutako muga horien barruan, Goenkale saioa zelan ekoizten den aztertu da.
|
|
Horretarako, lehen helburu bezala,
|
euskarazko
fikzio seriatuaren produkzioak XXI. mendeko lehen hamarkadan izan dituen mugak zeintzuk diren, eta zein neurritakoak, identifikatu da; eta bigarren helburua, kasu azterketaren bidez, Goenkale fikziozko saioari erreparatzea da, muga horien barruan saio zehatz hau zelan ekoitzi den (eta ekoizten jarraitzen den) ezagutzeko.
|
|
Urte asko pasatu dira, atal asko grabatu eta emititu. Goenkale mugarri izan da, eta hala da oraindik Euskal Telebistako lehen katearentzat, euskarazko telebistagintzarentzat, eta
|
euskarazko
fikzio seriatuarentzat: markak hautsi ditu, bai emisio denboran, atal kopuruan zein audientzietan.
|
|
2000 urteaz geroztiko euskarazko telebistako fikzio seriatuaren katalogazioa eta deskripzioa. Izan ere, ETBri zein euskarazko ikus entzunezkoei buruz gero eta ikerketa gehiago dagoen arren, ezer gutxi idatzi da telebistako
|
euskarazko
fikzio seriatuaren produkzioaren inguruan. Artikulu honetan azaltzen den ikerlanak hiru aurrekari ditu:
|
|
Telebistako euskarazko fikzioaz hitz egitea, Euskal Telebistarentzat ekoitzitakoaz hitz egitea da, bera baita bezero bakarra
|
euskarazko
fikzio seriatua ekoizten duten produkzio etxeentzat. Euskal Telebistan barne produkzioko fikzio seriatuak duen presentzia, programazio osoari begira, txikia bada ere, Joselu Blanco ETBko programa eta programazioko buruaren arabera (komunikazio pertsonala,), apustu ekonomiko handia da katearentzat.
|
|
1.1 hamarkadako telebistako
|
euskarazko
fikzio seriatua
|
|
hamarkada honetan eurak izan dira hainbat denboralditan luzatu diren fikziozko saioak ekoitzi dituztenak, 1 taulan egiazta daitekeen bezala. Bi produkzio etxe horiek dira, gainera, 2009 ikasturtean
|
euskarazko
fikzio seriatua egiten ari ziren bakarrak4.
|
|
775.000 lagunekoa da, beraz, telebistako
|
euskarazko
fikzio seriatuaren audientzia potentziala13 Haatik, 42.468.644 pertsonako audientzia potentziala daukaten programekin lehiatzen da ETB: hori zen, izan ere, TNSren neurketen arabera Espainiako estatuko unibertso totala 2008an14 (TNS, 2008), eta Euskal Telebista Espainiako estatuko kateekin lehiatzen da audientzia eta publizitatearen borrokan.
|
|
Euskal Telebistak
|
euskarazko
fikzio seriatu bati eskatzen dion batez bestekoa audientzien ratingaren% 2 da, hau da, EAEko 40.000 biztanle. Horrek esan gura du Euskal Telebistak audientzien jomugatzat EAEko euskaldunen% 5 daukala euskarazko fikzio seriatuetan15.
|
|
15 EUSTATen ikerketako ia euskaldunen multzoa ere audientzia potentzialtzat hartuz gero, Euskal Telebistak
|
euskarazko
fikzio seriatuari eskatzen dion audientzia euskaldunen% 3,2 da.
|
|
6 Hamaikako zerrenda horretan, emisioaren araberako ordenari jarraituz zerrendatzen den lehena Goenkale da; jakina den bezala, Goenkale 1994 urtean hasi zen, baina oraindik ere ekoitzi eta emititzen denez, ezinbestekoa da XXI. mendeko sailkapenean ere sartzea. Dena den, horrek esan nahi du bi hamarkadetako
|
euskarazko
fikzio seriatuaren tituluak zenbatuz gero, 23 izango liratekeela, ez 24.
|