2008
|
|
Eta eginkizun ditugun gauza horien artean, tokian tokiko aldaerak, aldaera jasoak, erabilera eremu ez formalean
|
euskararen
erabilera indartzeari begira baliatu beharreko erregistroak eta abarrak hezkuntza munduan bideratu ahal izateko marko bat eraikitzea dago. Izan ere, eskola zein ikastoletan askotariko erregistroak baliatzeko moduko erabilera eremuak daude, beraz, horiek kontuan, erabilera formaletan ez ezik erabilera ezformaletarako ere erregistro desberdinak sustatzeko, baliatzeko aukerak egon litezke.
|
|
Aitzindariak dira Ikastolak euskararen irakaskuntzan, eta betidanik ikastolen mugimenduaren barruan kezka nagusietariko bat izan da euskararen kalitatea zaintzea eta eredu onak erakustea. Horri loturik, gazteen artean
|
euskararen
erabilera indartzea ere helburu garrantzitsuenetako bat da Ikastoletan. Helburu horiek, besteak beste, aztergai izan ditu Ikastolaren Hizkuntz Proiektua Definitzeko Oinarriak1 izeneko egitasmoak eta honelako definizioa azaldu zuen:
|
|
Euskararen kalitatea zaintzeaz eta eredu ona erakusteaz diharduen atal horretan hainbat kontu aintzat hartzen dira gazteen artean
|
euskararen
erabilera indartzeko, bai eta etorkizunean azpimarratu beharreko ildo batzuk:
|
|
(?) Halaber, gazteen artean
|
euskararen
erabilera indartzeko bestelako aldaerak (argota, hitanoa, etab.) sailkatzea eta kontuan hartzea garrantzi handiko kontuak dira. Izan ere, euskara egokia eta une egokian erabiltzeko gai ez den hiztunak ez du komunikaziorik lortuko, ez du hizkuntza erabiliz gozatuko, eta, azken batean, euskara bazterrean utzita beste hizkuntza batez baliatuko da.
|
|
Badakigu oso neketsua dela eremu erdaldunetan
|
euskararen
erabilera indartzea. Eta zentzuzkoak dira, orobat, bertako irakasleek helarazi dizkiguten kezkak.
|
2010
|
|
IV.3 Eskola giroa euskaldunduz
|
euskararen
erabilera indartzea 64
|
|
Batez ere EEN legearen bigarren kapitulua, hezkuntzari buruzkoa, hartu behar da kontuan aplikazio operatibo hori aztertzeko110 Zer egin da hezkuntza alorrean, EEN legea aplikatu eta garatzeko? Zer egin da, batez ere, gurasoek beren seme alaben eskola hizkuntza aukeratu ahal izateko, ikasleek hizkuntza ofizial bien ezagutza praktikoa eskuratu ahal izateko eta eskola giroa euskaldunduz
|
euskararen
erabilera indartzeko. Funtsezko hiru puntu horiei helduko zaie, beraz, atal honetan.
|
|
Jaurlaritzak, derrigorrezko ikastaldia bukatzerakoan ikasleek, aukera berdinetan, bi hizkuntza ofizialak benetan erabiltzeko adina menperatuko dituztela ziurtatzera bideratutako neurri guztiak hartuko ditu; alor hauetan saiatu da eskola mundua, funtsean, helburu horri erantzuten: ikasle guztien asignatura bihurtu da euskara; hizkuntzen trataera bateratua bultzatu da eskoletan; irakasleen prestaera glotodidaktikoa sendotu da irakasleen artean; ikasleen hizkuntzamaila neurtu eta aditzera eman da eta, azkenik,
|
euskararen
erabilera indartzeko neurriak hartu dira. Banan banan ikusiko ditugu bost puntuok:
|
|
IV.3 Eskola giroa euskaldunduz
|
euskararen
erabilera indartzea
|
|
Murgiltze bideak gero eta ikasle gehiago bereganatu du, eta urtetik urtera haziz doa. Esna orduen %3 ordez %8 edo %14 euskarazko interakzio kontestuan pasatzen ditu, horrela, EAEko hainbat ikaslek132 Hori da, seguru asko, ikasleen artean
|
euskararen
erabilera indartzeko eskola munduan hartu den neurririk zabalena.
|
|
Ikastolen sorreratik bertatik euskara eta euskaraz ikastearen bideragarritasuna kezketariko bat izan zen bezala, urteak pasatu ahala, ikasitako
|
euskararen
erabilera indartzeko bideak izan ziren hurrengo buruhaustea, oso erdaldunak ziren herrietan bereziki.
|
2023
|
|
Eta garrantzi handikoa da, halaber, eskolak bere gizarte ingurunearekin duen harremana lantzea, elkarren arteko ezagutza erraztuko duten ekimen, ekintza eta jardueretan lagunduz eta
|
euskararen
erabilera indartzeko elkarrekin lan eginez. Horretarako, jarduera komunitarioak egin daitezke, eta eguneroko erregistro ez formalean hizkuntza erabiltzeko eta orokortzeko espazioak sortu.
|