2011
|
|
Ad hoc molde horrek ere, ordea, gauza bat izango du arnasguneetakoarekin amankomunean:
|
euskararen
belaunez belauneko transmisio naturala lehenbailehen (berr) eskuratzea izan behar du helburu. hona Alan hudson ek horretaz guztiaz zer dioen: " under no circumstances should this be interpreted as a rejection of Fishman’s claim that reversal of language shift requires a diglossic arrangement along the way (1991:
|
2012
|
|
|
euskararen
belaunez belauneko jarraipena hizkuntza sozializazioaren paradigmatik
|
|
Lan honetan hizkuntza ordezkatze prozesuan amilduta zegoen herri batean azken berrogei urteotan haurrak euskaldun haztearen aldera gertatutako aldaketa aztertuko dut. prozesu horren baldintzak arakatu eta hiztun belaunaldien segida berriz uztartzea ahalbidetu duten elementuak ezagutzea dut xede. horretarako, gurean erabili ez den hizkuntza sozializazioaren gaineko teoriaz baliatuko naiz.
|
euskararen
belaunez belauneko jarraipena aztertzeko paradigma berri baten baliagarritasuna probatzea interesgarria zaigu ikerketa soziolinguistikoan eta hizkuntza plangintzan aritzen garenoi.
|
|
Hortaz, ikerlanak galdera honi erantzun nahi dio: zertan datza Iruritako
|
euskararen
belaunez belauneko jarraipenaren sendotzea, bertze hainbat hizkuntza komunitate gutxituk ezin berma dezaketena?
|
|
Berrogei urteotan euskararen egoera (hizkuntzaren estatusa, euskarazko irakaskuntza...) moldatu duten aldaketa handiak gertatu dira baina horiekin batera —eta ikerketa honetarako interesgarriena dena— iruritarren belaunaldi bat izan da deliberatu duena bere seme alabak euskaraz haztea, nahiz eta mintzaira hori guraso horien gehienen lehen hizkuntza ez izan. hortaz, ikerlanak galdera honi erantzun nahi dio: zertan datza Iruritako
|
euskararen
belaunez belauneko jarraipenaren sendotzea, bertze hainbat hizkuntza komunitate gutxituk ezin berma dezaketena?
|
|
Nire ustez, Iruritan
|
euskararen
belaunez belauneko jarraipena berruztartu ahal izan da, neurri handi batean, herrian nagusi diren familia tipologiei esker: familia euskaldunbeteak beserrietan eta familia euskaldun ez osoak herrigunean.
|
|
Iruritako landa ikerketan
|
euskararen
belaunez belauneko jarraipena eta etena batera agertzen zaizkigu. hausturak eta loturak daude espaPaula Kasares – Euskararen belaunez belauneko jarraipena hizkuntza sozializazioaren paradigmatik zioan nahiz denboran. espazioari dagokionez, euskararako hutsarteak agertzen dira: baserri euskaldunaren aldean herrigune erdaldundua. denborari dagokionez, belaunaldietan hizkuntza etendurak azaltzen dira.
|
|
Lan honen hasieran planteatu dudan galderari erantzuna emanez, Iruritan
|
euskararen
belaunez belauneko jarraipenaren sendotzearen atzean herriaren beraren osaketa ikusi dut. Aztertu dudana euskararen bidez gizarte haustura gainditu duen komunitatea da.
|
|
Nire ustez, familien hizkuntza tipologiak Iruritako
|
euskararen
belaunez belauneko jarraipenari lagundu dio. Familia euskaldun ez osoetan euskarak bete ahal izan ditu belaunaldien arteko hutsarteak eta berriz etxekotu. hori gertatu da Iruritan,"... berreskuratu dela galdu baino lehen" (Itsaso, 5 FG). euskara berriz sartu den familietan mintzairak ahaideen arteko harremanak berrestekatu ditu. hau da, euskarak, berriz etxekotu den kasuetan, familia euskaldun ez osoen belaunaldien arteko elkarreraginetan hartu du leku.
|
2016
|
|
• Eguneroko bizimodu arrunt, informal, aurrez aurreko mintzabidean oinarrituriko horretan euskara nagusi delarik, eta etxe gehienetako gurasoak euskaldun direnez,
|
euskararen
belaunez belauneko transmisio naturala aski bizirik dago Tolosaldeko arnasgune horietan. • Hala ere, gela argazkiaren arabera, pitzadura ohargarriak sortzen hasiak dira bertan.
|
|
31 taula. F1
|
euskararen
belaunez belauneko jarraipena.
|
|
Honek, bide batez esanik, aski datu kezkagarria adieraz dezake: orain puntura arte gure gurea izan dugun (eta
|
euskararen
belaunez belauneko iraupenari gogotik eragin izan dion) jardungunea, lagunartea, ahultzen ari izan liteke Lekeition114 c) Aurkikunde handienetako bat, azkenik, solas taldearen osaerari dagokiona da: solas taldean haurrik baldin bada, edo solas taldeko kideak haurrak baldin badira, gora egin ohi du normalean erabilera tasak.
|
|
Goiko bi ezaugarri horiei beste zenbait eransten zaizkie, berez bere: konpartimentazio soziofuntzionala, bertako biztanleen L1 euskara izatea (ia) beti,
|
euskararen
belaunez belauneko jarraipena segurtaturik izatea,.. Horiek eta beste hainbat.
|
|
erdal giro horretako loturarik ere bai, zenbaitetan. Gizarte bizitzaren mintzabide bakar (edo arras nagusi) erdara den lekuetan bizi direnez,
|
euskararen
belaunez belauneko jarraipena oso konprometiturik dute halere384 Nerabezarotik hasita" erdal itsasoan" igeri egitera beharturik daude horko gazte gehienak eta erdara dute kalean, lagunartean eta gero, sarri, lantegian eta bikote bizitzan eguneroko mintzabide arrunt: eus> erd norabideko mintzaldaketa indartsu ari da hor lanean.
|
|
Nafarroan eta, apalago, Iparraldean ere euskararen ikasgelako erabilerak gora egin du azken 50 urtean. i) Mintzajardunari dagokionez erdaldun huts dira (BZ) ko eta (BZ) eko herritarrak. Ez dago hor
|
euskararen
belaunez belauneko jarraipena eteteko bildurrik: ez dagoen gauzarik ezin da galdu.
|
|
Aurrera begirako erronkak rri girokoak indartsu. Horren guztiaren ondorioz, k)
|
euskararen
belaunez belauneko jarraipena sendo, eta l) biztanleen ama hizkuntza euskara (herritarrak" euskaldun zahar").
|
|
harreman sare fisikoak irismenez zabaltzen eta dibertsifikatzen ari dira; e) lanera gero eta urrunago joan behar, lan hizkuntza nagusia erdara izanik sarri; f) erosketa, aisialdiko hainbat ekimen bezala, herritik gero eta urrunago (herriburuan edo hiriburuan); g) konpartimentazio soziofuntzionala ahultzen edo hausten ari (hainbat erdaraz mintzo da; irakurri eta idatzi, aldiz, gero eta sarriago euskaraz); h) mintzaldaketa agertzen hasi da, zenbaitetan; i) biztanle batzuen ama hizkuntza erdara da, edota euskara erdarak(" euskaldun berri" gehiago); j) kultura supraetnikoa gailentzen ari; k) Gemeinschaft giroa galduz doa; l) kanpo munduarekiko loturak sendotuz doaz, herri girokoak ahulduz. Horren guztiaren ondorioz, m)
|
euskararen
belaunez belauneko jarraipena ahultzen eta urratzen ari da. Ez erabat, kasu gehienetan; bai oro har, hein batean.
|
2017
|
|
Hurbiltze etnografikoa nerabeen hizkuntza praktiketara – Jaime Altuna Ram� rez kasares, paula (2014): Euskaldun hazi nafarroan.
|
euskararen
belaunez belauneko jarraipena eta hizkuntza sozializazioa familia euskaldunetan, euskaltzaindia, bilbo.
|
2018
|
|
Guraso biek euskaldunak direnean eta bien lehen hizkuntza euskara denean euskararen transmisioa erabatekoa da, gehienbat euskararena bakarrik (%93). Gurasoak euskaldunak direnean, baina bietako baten lehen hizkuntza erdara denean, euskararen transmisioa, bakarrik edo erdararekin batera, oso handia da (%94), baina %6ko galera dago
|
euskararen
belaunez belauneko transmisioan (%6). Azkenik, gurasoak euskaldunak direnean, baina bien lehen hizkuntza erdara denean, bost seme alabetatik batek (%19) ez du euskara jaso, baina gainerako guztiek (%76) euskara jaso dute, bakarrik edo erdararekin batera.
|
2019
|
|
5 arnasguneen azken ezaugarri erabakigarria
|
euskararen
belaunez belauneko jarraipena bermatuta izatea da, eta hori ere erabilera handi horren ondorio logiko eta naturala da. horregatik, aldagai hau ere ez da berariaz neurtu, erabilera neurtuta nahikoa izan daiteke.
|
|
Lujanbio & A. Zarraga (ko.), Soziolinguistika eskuliburua, 185223 Gasteiz: eusko Jaurlaritza eta Soziolinguistika klusterra. kasares, p. (2012).
|
euskararen
belaunez belauneko jarraipena hizkuntza sozializazioaren paradigmatik. BAT Soziolinguistika aldizkaria, 82, 15 kasares, p. (2015). euskararen belaunez belauneko jarraipena aztergai eta jomuga.
|
|
eusko Jaurlaritza eta Soziolinguistika klusterra. kasares, p. (2012). euskararen belaunez belauneko jarraipena hizkuntza sozializazioaren paradigmatik. BAT Soziolinguistika aldizkaria, 82, 15 kasares, p. (2015).
|
euskararen
belaunez belauneko jarraipena aztergai eta jomuga. BAT Soziolinguistika aldizkaria, 94, 13
|
2023
|
|
2014 Euskaldun hazi Nafarroan:
|
euskararen
belaunez belauneko jarraipena eta hizkuntza sozializazioa familia euskaldunetan. Bilbo.:
|