2010
|
|
Sistematikoki jokatuta baino ez zaigu posible izango euskararen Framing Aldarrikatzailearen eta Framing Herabearen muinak eta zergatiak sakon aztertzea eta ezagutzea. ezagutza zorrotz horrek
|
euskararen inguruko
diskurtso teoriko berritua osatzeko ahaleginak gidatu beharko lituzke, honako galdera bikoitz honi erantzun egokia eman ahal izateko: " zergatik eta zertarako bultzatu euskara?" eman beharreko erantzunak euskal gizartearen gehiengoa bere baitara biltzeko modukoa izan behako luke. eginkizun horretan, Framing Aldarrikatzailearen ezaugarri baliotsuak kontuan hartu eta alderdi desegokiak baztertuko beharko lirateke; halaber, Framing Herabearen indarguneak nola desaktibatu eta planteamendu horretatik etor litezkeen mehatxuak nola saihestu pentsatu beharko lirateke. aurreko horiek guztiak aintzat hartuz, euskararen inguruko mezua berritua osatu beharko litzateke. ondoren, arestian landu ditugun hiru kontzeptu edo efektuak —framing, agenda setting eta priming— sistematikoki eraikitzea eta garatzea letorke. hori dena, helburu jakin batekin betiere:
|
2013
|
|
Jolasgarri izan liteke zenbaitetan. Baina jokoan denborapasa edo entretenimendu hutsa baino gehiago dagoenean-
|
euskararen inguruko
diskurtsoak eraikitzean, adibidez-, zorrotzagoak izan beharko genukeela iruditzen zait, besterik ez bada, gure zain beti aizkorarekin dabiltzan horiei aukera gutxiago emateko.
|
|
Ez baikaude ohituta hizkuntza erabilera emozioekin eta sentimenduekin lotzen, eduki formal eta ideologikoekin osatzen baitugu
|
euskararen inguruko
diskurtsoa, batzuetan erdaldunen enpatia aktibatzeko aukera bat galtzen ari garela iruditzen zait. Egin dezakegu euskaraz, noski, eta zortzikotearen egoera horretan hala egin behar dugula iruditzen zait niri behintzat.
|
|
Gaia are gehiago zabaltzen saiatu da Paul Bilbao. Bere iritzian,
|
euskararen inguruko
diskurtsoa ezin da ulertu hizkuntzapolitikaren, komunikazioaren eta dinamika sozialaren ikuspegitik aparte. Hiruki horretan biltzen du Bilbaok euskararen inguruko estrategia nagusia.
|
|
Iruritako eredua erabili du tesia azaltzeko. 1990eko hamarkadan jarri du Kasaresek
|
euskararen inguruko
diskurtsoak eta jarrerak aldatu zireneko garaia, guraso askok etxean jaso ez zuten euskara ikasteko erabakia hartu zutenean. Euskara, beraz, ondorengoen bidez sartu zen.
|
2015
|
|
Kike Amonarrizek dio
|
euskararen inguruko
diskurtso sozialetan egokitzapena behar dela. Euskara nola zabaldu, batetik, euskararen alde omen diren sektoreetara, baina praktikan euskaraz egiten ez dutenak.
|
|
Garai berdinean eta alderdi politikoen legeztatzearekin batera hizkuntzaren dimentsio politikoa agerian geratuko zen, eta, orokorrean,
|
euskararen inguruko
diskurtsoak modu lerratuan eratuko ziren: alde batetik alderdi abertzaleei loturikoak; bestaldetik alderdi estatalistei loturikoak, lerro bakoitzaren barruan ikuspegi ezberdinak egonda ere.
|
|
Horrek bere burua baino ez du defendatzen, gainontzekoak baztertuz. Euskara ere pertsonen arteko berdintasuna da, eta zentralitatean jarri behar da.Abertzaletasuna indartzeko euskararen inguruko aldarriak apaltzearen alde daude batzuk.Beldur naiz azkenaldi honetan abertzaletasunaren baitan
|
euskararen inguruko
diskurtsoa aldatzen ari dela. Estatu independente bat egikaritzeko moduko zerbait dela usaintzen hasi garenean, duela bost edo zazpi urte desio baino ez zena orain errealitatean lortzeko modukoa izan daitekeela ikusten hasi garenean, hasi dira abertzaletasunaren baitan estatu hori lortzearen inguruko formulazioa eta prozesua pentsatzen, eta baita estatu hori nolakoa izango den aztertzen ere, eta nahiko kezkatuta ikusten dut abertzaletasunaren diskurtso horietan, euskara, inplizituki, eta baita esplizituki ere, traba gisa ikusten duela hainbatek estatugintza bidean, eta estatugintzaren nolakotasunean ere zokoratu egiten dela.
|
2016
|
|
Norbera eta gizartearen arteko harremanean" zoru komun" baten eraketak duen garrantzia argitara ekarriz. " Hizkuntza portaeren motibo subjektiboez hausnarketa" artikuluak abiapuntu hori hartzen du
|
euskararen inguruko
diskurtso berri bat eraikitzeko, zeina berdintasunetik abiatutako diskurtsoa behar duela izan jarriko den agerian.•
|
2017
|
|
Ondoren, egile honen txanda izan zen eta bere aurkezpenean" Euskararen gatazkarik ba al dago?" gaia jorratu zuen,
|
euskararen inguruko
diskurtso gatazkatsuen azterketa kritikoetatik abiatutako lana, alegia. 16 pertsona bertaratu ziren aurkezpen honetara eta hainbat galdera izan ziren 10 minutuko tarte horretan, bereziki gatazka armatuak hizkuntzaren gaineko diskurtsoetan izandako eragina eta euskararen babes ofiziala hizpide.
|
|
Nolabait esateko, egindako azterketa, bilketa eta sailkapenak eman diguten argazkia aurkeztuko dugu. Argazki horren gainean, momentuz, ez dugu garaiko
|
euskararen inguruko
diskurtsorik eraikiko. Are gehiago, ez
|
|
HUHEZIko irakaslea> laburpena. lan honetan Mondragon unibertsitateko humanitate eta hezkuntza zientzien fakultatean 1 mailako ikasleen hizkuntza ohiturak, jarrerak eta euskararen gaineko diskurtsoak aztertu dira, erabileran duten eragina ezagutzeko. huhezin graduko ikasketek eleaniztasun gehigarria dute oinarri hizkuntzen ikuspegitik, eta euskara da hizkuntza nagusia (Curriculumaren %80). ikasleek ezagutza maila ona badute ere, erabilera murritza egiten duten susmotik abiatu da ikerketa hau. ikerketa bideratzeko, metodologia kuantitatiboa eta kualitatiboa uztartu dira. kale-neurketa, galdetegi soziodemografikoa eta eztabaida saioa erabili dira ikerketa tresnatzat lehen mailako ikasleen ohituretan sakontzeko. ikasleen identitatea zein den azaleratu nahi izan da eta euskararen inguruan dituzten diskurtsoetatik abiatuta, ezagutzaren eta erabileraren arteko desorekan eragina duten faktoreak identifikatzen saiatu gara.• Hitz gakoak: euskara; hizkuntza gutxitua; hizkuntza ezagutza; hizkuntza erabilera; identitatea;
|
euskararen inguruko
diskurtsoak.
|
|
...tan jartzen du fokua. identitate etnolinguistikoaz ari garenean, ordea, hizkuntza lehenetsi nahi dugu, izan ere, talde edo pertsona horrek hizkuntza batekin (edo gehiagorekin) lortzen duelako bere identitate etnikoa eta kulturala. gai honen inguruan euskal gizartearen berezitasunak argitzeko, ondorengo ataletan azken hamarkadetan estatu-nazioari, hizkuntza-nortasunari, hizkuntza-komunitateari eta
|
euskararen inguruko
diskurtsoei buruz egindako erreferentziak jaso dira.
|
2018
|
|
norbanako motibazioa eta gizartearen dimentsio makroari dagozkion gizarte babesa, batetik, eta hizkuntza-politika, bestetik. Hiru horietatik, gizarte babesa areagotzeko erronkari egin behar diogu aurre bereziki, horretarako
|
euskararen inguruko
diskurtsoa egokitu eta garatuz (ikus Mart�-nez de Luna, 2013).
|
|
Lan saio moduan antolatutako formakuntza hauek, behar honi erantzuten diete ere. Herri mugimenduen eta instituzioen arteko elkarlanak,
|
euskararen inguruko
diskurtsoak eta soziolinguistikaren oinarriak landu ondoren, aurten, Europako hizkuntzen egunaren karietara," Euskararen erronkak" izenburupean uda hasieran aurkeztu datuak izan ziren aztergai. Erramun Baxok Inkesta soziolinguistikoaren aurkezpen lanetan aritu zen, Olatz Altuna Hizkuntzen Kale-erabileraren inguruan, eta, Garikoitz Goikoetxeak ‘Euskara irabazteko bidean’ lana hizpide izan zuen, saio bukaeran goratasuna eskainiz.
|
|
Iritzi publikoaren eta erabakitzaileen itzulipurdikatzea faktore desberdinek eragin dute: euskalgintzaren urteetako borroka tematiak, Garapen kontseiluan eta Hizkuntzaren kontseiluan burutu lanak, mundializazioaren eta uniformizazioaren kontrako erresistentziak,
|
euskararen inguruko
diskurtso polifonikoak... Oraindik ohargarriagoa da ezen bigarren mundu gerla ondorengo eskolaren gutxiestearen arrastoak oraindik sentitzen baitira XXI. mendeko jendartean.
|
|
Hain justu, modu isolatuan garatzen ez delako, gizarteko diskurtsoek bertso-munduan eragiten duten bezala, neurri txikiagoan bada ere, bertso-munduko diskurtsoek ere eragiten dute gizartean. Eta jakinez bertso-mundua hiztun legitimoz osatua dagoela gizartearen begietara, estrategikoa da hizkuntzaren berreskurapen prozesuari begira, bertsomunduak berak duen zilegitasun aitortutik eta
|
euskararen inguruko
diskurtsoak sortzeko eta birsortzeko duen gaitasunetik, benetakotasunean oinarrituriko ideologiari alternatibak eskaintzea.
|
|
Estrategikoa da hizkuntzaren berreskurapen prozesuari begira, bertsomunduak berak duen zilegitasun aitortutik eta
|
euskararen inguruko
diskurtsoak sortzeko eta birsortzeko duen gaitasunetik, benetakotasunea n oinarrituriko ideologiari alternatibak eskaintzea.
|
|
Administrazioaren eta erakunde gehienen diskurtso politikoki zuzenek ezkutatzen duten Hezkuntza sistemako porrotak ondorioak ateratzeko balio behar liguke. Ikusi dugu, D ereduko/ ikastoletako haurrek euskaraz jardun dezaten nahi badugu, herriko/ eskualdeko aisialdia, hizkuntza paisaia,
|
euskararen inguruko
diskurtsoa, merkataritza, eta abar landu beharra dagoela, baina inoiz gutxitan gertatzen da hori. Hortik emaitza urriak.
|
2019
|
|
— (2012): "
|
euskararen inguruko
diskurtso berria arabarako: gogoeta eta proposamena", Euskera, 56, 589 -652.
|
|
Konfliktibitatetik konplizitatera pasatzen ari gara. Eta
|
euskararen inguruko
diskurtsoak eta eskaintzak zenbat eta adostuagoak eta integratzaileagoak izan, orduan eta eraginkorragoak izango dira. Diskurtso bateratuagoak eta positiboagoak landu beharko genituzke (honek ez du esan nahi, inola ere, erreibindikazioa edo salaketak baztertu behar direnik).
|
|
Ondorio gisa,
|
euskararen inguruko
diskurtsoek motibatzaileagoak izan behar dutela nabarmenduko nuke. Ideologikoki integratzaileagoak eta erreferentzietan zabalagoak, baita iruditeria geografikoan ere.
|
|
Goizeko ihintzak belazeak nola, umorez busti behar ditugu
|
euskararen inguruko
diskurtsoak, euskararen irakaskuntza edo erabilera sustatzeko edo hizkera bizi eta adierazkorra indartzeko antolaturiko egitasmoak. Bizitza bera eta hizkuntzaren lanketa umore gehiagoz zipriztindu beharko genituzke, eta euskal umorea sozializatzeko eta, publiko?
|
2022
|
|
Testuinguru horrek, bi norabidetan lan egitera behartzen gaitu eremu sozio-ekonomikoan euskararen normalizazioa gauzatze aldera. Batetik, enpresek egun dituzten kudeaketa-ardura nagusietara egokitutako
|
euskararen inguruko
diskurtso-eta argudio-multzo bat eraiki behar du. Izan ere, hizkuntza-politika garatu batek enpresek dituzten erronkei egin diezaiokeen ekarpena nabarmendu behar du, batez ere, enpresaren alderdi sozial eta kulturala indartu ahal izateko eta izaera arduratsua hartzen duen enpresa eredu bat eraikitzeko.
|
|
Berebat, neska-mutikoak eskolako euskara karrikara eta etxera eramaten hasi ziren. Halaz,
|
euskararen inguruko
diskurtso berriarekin eta, batez ere, D eredua hastearekin batera, umeen euskarazko sozializazio aukerak aldatzen hasi ziren eta familian berean zeudenak azkartzen. (Kasares, 2013:
|
2023
|
|
Hizkuntz ideologian (Ninyoles 1980) hizkuntza baten/ batzuen inguruan gizarteko eragileek dituzten ikuspegi, diskurtso eta praktikak barnebiltzen dira. Hizkuntz normalizazio prozesuetan funtsezko osagaia izanik ere
|
euskararen inguruko
diskurtso sozial ezberdinen lanketa profesionala falta da hezkuntzan eta unibertsitatera hurbiltzen zaizkigun ikasleek ez dituzte garatuta diskurtso ezberdinen inguruko ikuspegiak. Badira salbuespenak baina, oro har, gutxi batzuk dira diskurtso ezberdinak identifikatzeko gauza.
|