2000
|
|
Lan asko egin da eta asmatu ere askotan, bistan da, baina ordua da erabili ditugun diskurtsoen kritika egiteko. Azken hiru hamarraldi honetan
|
euskararen aldeko
diskurtsoa mendearen lehen erdikoarekin alderatuta ia berdina izan da, eta proiektu politiko eta mitologia abertzaleei lotuegia. Aski izan da azken bi urte hauetan gure artean sortu diren neosofistak euskararen aurkako diskurtso berri bat egiten hastea, jasoa eta intelektual izan antza duena, gure mundua asaldatzeko eta defentsiban jartzeko.
|
2001
|
|
Erasoaren bortitzak euskalduna kontraerasora bultza lezake, eta espainiar fundamentalismoak euskaltzaleena suspertu. Azken urteotan, bilakaera oso interesgarria izan du
|
euskararen aldeko
diskurtsoak gurean. Ez oraindik aspaldi, bazen gurean ia elebakartasuna aldarrikatzen zuenik, eta bazirudien euskararen mesederako hobe genukeela beste hizkuntzak ahaztea, edo ahalik eta gutxien erabiltzea.
|
2004
|
|
Euskara bandera bihurtzen hasi ziren. Horrela, Bilbon Euskalerritakoek argitaratzen zuten La Union Vasco-navarra egunkarian
|
euskararen aldeko
diskurtsua eta artikuluak nabarmen handikoak ziren. Euskalerriakoek (Sagarminaga, Sota, Epalza, Galarza) euskara ikurtzat hartu zuten eta beraien ekimenez, Bizkaiko Diputazioak 1888an indarrean ezarri zuen euskararen katedra.
|
|
Tradizioaren lotura aldarrikatzen zuen baina berez iraultzaren formulazioen arabera adierazten ditu bere ezaugarriak. Eta
|
euskararen aldeko
diskurtsoa, ez da, bazterreko ikuspegia, erdi-erdigunekoa baizik.
|
2005
|
|
Nazionalistez hauxe dio: " Karlisten oinordeko moduan, erruralismoaren baloreen alde, hiri bizitzari kontrajarriz, egin zuten,
|
euskararen aldeko
diskurtsoa erabiliz". Eta, Narbaizaren ustez, hortik dator euskaldun zenbaiten konplexua.
|
|
• Jaurlaritzaren jokaera. Alde batetik diskurtso eta ekinbide erakargarri, ilusionagarri eta motibagarririk gorpuzten ez du jakin; beste alde batetik, Hizkuntz Eskakizunen eta antzeko dekretu batzuen inguruan eta berauen sozializazioan" dekretu-kutsu" nabarmenegia; gizarte osoarentzat onargarri edo asumigarri gertatzeko pedagogia-lanpe rtsuas iboa ren falta,
|
euskararen aldeko
diskurtsoa sozializatzean...
|
|
Egia esan, arlo hau oso gutxi landua dago eta honek ondorio asko ditu: gizartea renaurreko
|
euskararen aldeko
diskurtso ezberdinak, batzuetankontraja rriak; gogo, nahi, indar eta baliabideen xahutzea.
|
|
Euskaltzaletasuna ren, era mugatu batean ulertutakoEuskalgintzaren" diskurtso ofiziala", hein handi batean, se ktore hauen eskuetan dagoelakoan nago. Bertan aurki genezake monopolizaturik
|
euskararen aldeko
diskurtso nagusia, nahiz eta azkenaldian diskurtso ofizialean ñabardura gehiago eta aniztasun handiagoa agertu.
|
|
• Argi du
|
euskararen aldeko
diskurtsoa. Beti eta edonon adierazten du euskararen aldeko defentsa, horren araberako Hizkuntza Politika bat darama:
|
2011
|
|
Euskararen aldeko mentalitatea ez bezala,
|
euskararen aldeko
diskurtsoa, presentzia mediatiko-politikoari dagokionez, bazterrekoa da Bilbon. Beste kontu bat da herritarren bizipenetan bazterrekotasun hori bere horretan mantentzen den.
|
2012
|
|
...bati ekiteko behar adinako indarrik (denbora falta izan da gehienek emandako arrazoia). euren inplikaziorik gabe, beraz, zail ikusten dugu horrelako elkarte bat martxan jartzea, nahiz eta desiragarria litzatekeela uste dugun. hala ere, eratzekotan, komenigarria irudituko litzaiguke talde guztiak bilduko lituzkeen elkarte bat eratzea, euskara eta euskal kultura hasieratik erdigunean izango dituena,
|
euskararen aldeko
diskurtsoa behar bezala landuko duena eta kulturak duen dimentsio linguistikoa bere lekuan jarriko duena. eta amaitzeko, analisi-unitate bakoitzean jasotakoa xehatuta, hona, buruan jira-bueltaka geratu zaizkigun kontuak:
|
|
Jakinen 186 zenbakian diskurtso analisiaren gaia aipatu genuen, eta adibide bat eman genuen diskurtso ekonomizista
|
euskararen aldeko
diskurtsoari nola gailentzen ari zaion ikusteko. Euskalgintzak adi egon behar du hizkuntzari buruz gizartean zabaltzen den diskurtsoa ezagutzeko, diskurtso hori nondik datorren ikusteko eta ikuspuntu etiko eta leial batetik datorren ikusteko.
|
2013
|
|
1 Honako ideia positibo nagusiak proposatu daitezke, Teoria hau erabiliz, eta proposatzen dira ere Txostenean,
|
euskararen aldeko
diskurtso berrian erabilgarriak izateko:
|
|
Nire ustez, diskurtsoaz gain, beste planteamendu batzuk berritzea ere beharrezkoa zaigula, euskara izango bada Framing Berria ereduan esaten den bezalakoa, agian gehiago, edo horrenbeste, praktikekin lotuz, diskurtsoekin lotuz gain. Adibidez, egun hauetan (irailean) telebistan ikusten ari gara zenbait politiko
|
euskararen aldeko
diskurtsoak ez dituzten erabiltzen, euskararen aldekoak ere ez direnak, batzuetan euskara erabiltzen dutela, gehienetan irakurriz bada ere, espero dutelako eraginkorragoa gertatuko zaiela horrela egitea, bere gertuko bezeroak ez direnentzako ere iritsi nahian: agian hauteskunde garaian gaudelako?.
|
|
Dagoeneko 20 urte pasa dira Orioko Udaleko Euskara batzordeak Euskaraz Gazte bideo arrakastatsua egin zuenetik. Herritarrek gogoz hartu zuten parte, eta Udalaren ustez 20 urte geroago, oraindik ere badaude arrazoiak
|
euskararen aldeko
diskurtso bat aldarrikatzeko.
|
2014
|
|
Batere susmagarria ez den jendea, barren. Nik neuk, horiek aipatuko ditut aurrerantzean
|
euskararen aldeko
diskurtsoaren berme gisa, orain arteko Mitxelena, Txillardegi eta abarren ordez. Alde ederreko errespetua jarri behar dut alajainetan!
|
|
Artikulu honek euskara eta hiriaren arteko harremana aztertzen du. Harreman horri ikuspegi diakronikotik erreparatu zaio lehenbizi, industrializazioarekin batera euskal hirietan ernaturiko
|
euskararen aldeko
diskurtso eta jardunei arreta jarrita. Hizkuntzaren aldeko unean uneko indar gidaria identifikatuta eta azken urteotako aldaketa soziodemografikoen berri emanda, Euskal Herriko mendebaldeko hiru hiritako (Bilbo, Getxo eta Gasteiz) zenbait ekimen eta esperientzia garaikide deskribatu dira hurrena.
|
2015
|
|
euskararen normalizazioan asko irabazi den arren, galdu ere egin da, hain zuzen, normalizazio eta hizkuntzaren defentsaren diskurtsoan galdu dugu. Eta horrek
|
euskararen aldeko
diskurtsoaren berritze, eraldatze beharra inoiz eta premiazkoena bihurtu du, azken urteetan inposizioaren diskurtsoak bizi izandako hedapena kontuan hartuta, baita euskararen aldeko hainbat sektoretan ere. Ataka honetan inposizioaren diskurtsoa irauli beharra dago, bere lekuan justizia sozialaren diskurtsoa orokortuz gizartean (Agirre in Arbelaitz, 2015); finean elkarbizitza bidezkoa, demokratikoa, orekatua lurraldeko bi hizkuntza ofizialen ezagutzatik datorrela sozializatu beharra daukagu.
|
2016
|
|
Arestian deskribatu eta defendatu ditugun hainbat osagai interesgarriak eta beharrezkoak izan daitezke
|
euskararen aldeko
diskurtso koherente baterako. Ideia horiek balio izango dute euskararen hesiak bi modutan gainditzeko:
|
|
«Aldaketak gertatzen ari dira. Gizartearekin harreman zuzena duten euskalgintzako hainbat eragilek ikusten dute zabaldu beharra, eta horretarako
|
euskararen aldeko
diskurtsoa ireki, malgutu eta egokitu beharra. Praktikan ari da gertatzen».
|
2017
|
|
gaitasuna, erabilera eta iritzia (Martinez de luna, 2013) lanean, egileak euskarari buruzko iritzi joera nagusien sailkapen bat aurkeztu du, lau taldetan bereizitakoa: euskaltzaletasuna, mesfidantza, onarpen pasiboa eta abantaila soziala. ildo honetan ere, Jausorok hiru posizio sozio-ideologiko bereizi ditu eaen.
|
euskararen aldeko
diskurtso abertzalea duena, ez axolazko diskurtsoa eta ukoaren diskurtsoa. hemendik abiatuta, honakoak dira iztuetak (2016) bereizi dituen diskurtsoak:
|
|
Helburu politikoei bagagozkie, aldaketa erabakigarriak gertatu ziren urte gutxian, eta
|
euskararen aldeko
diskurtso horri asko eragin zioten. Alde batetik, Francoren heriotzaren ostean, hiru urteko epean, aurreko sistema politikoa itxuraldatu egin zen Espainian, eta demokrazia liberal homologatuen bidean jarri zen Konstituzio berriaren onarpenarekin.
|
2018
|
|
Batzuek bizitza osoan
|
euskararen aldeko
diskurtsoa izaten dute, inoiz ezer aldatu gabe. Jendeak politikoki zuzena zer den badaki eta hala dio:
|
2021
|
|
Gainera, ez dute ardura bera ikusten egoera berean nazioartera migratzen duten euskaldunengan; ez dute ikusten halako betebeharrik sentitzen dutenik. Zenbaitetan, beraz, euren errealitatera daramate
|
euskararen aldeko
diskurtsoak euren hizkuntzaren erabilera defendatzeko. Gehien-gehienek gaztelania dute ama-hizkuntza, eta, hala aitortua izan dadila eskatzen dute, eta haren erabilera defenditzen dute ahalduntzeprozesu baten ondorioz.
|
2022
|
|
Horretaz gain, hiztun komunitateak hartuko du zentroa. Honekin batera, aipagarria da generoari erreparatuz gero 90eko hamarkada erdialdetik aurrera,
|
euskararen aldeko
diskurtsoa trantsizio batean sartzen diela.
|
2023
|
|
Iztuetari ez zaiona ahazten da, hortaz, diskurtso ezberdinek duten eragiteko gaitasuna (boterea funtsean) premisa moduan hartzea. Izan ere,
|
euskararen aldeko
diskurtsoaren gainetik diskurtso hegemonikoa nazio-estatuek kultur teknologien bitartez lantzen dutena da: identitatea (nor garen), errepresentazioa (nolakoak garen) eta sailkapena (gu eta besteak).
|