Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 18

2007
‎Pirinio peko Euskal Herrian, XIX. mendearen azken hamarkadetatik hasi ziren Foru Aldundiak euskara bultzatzen: euskara katedrak sortu, argitalpenak diruz lagundu, funtzionarioen hizkuntza gaitasuna bermatu eta beste neurri batzuk bultzatuz.
2008
‎Gerora ere, adibidez 1897ko Euskalzale aldizkarian, Gasteizko seminarioan euskara katedra sortu beharra justifikatzeko, besteak beste argudio adierazgarri hau aipatzen zuen: «Berari [euskarari] zor dautsagu oraindino (oso osorik ezarren) oitura onak, mendu maitagarriak eta Elizarakoitasuna geure artean eukitea»210 Euskara fedearen eta moralaren harresi gisa ikustea ohikoa zen garaiko elizjende eta tradizionalisten artean.
‎Horretaz gehiago esango da hurrengo puntuan. Edozein kasutan inoiz Elizako kide beraiei esaten zizkien gauzak aurpegira, adibidez 1921ean Iruñeko seminarioko buru bati euskara katedra sortzeko eskatzean: «rendiría V. un buen servicio a esta Corporacion [Euskaltzaindiari] y sobre todo al pueblo dueño de su lengua, de sus Obispos y Seminarios, sabiendo del Sr.
‎Kritikok gora behera, Gasteizko seminarioak ez zuen urtetan euskara katedrarik sortu (ezta beste ezein seminariok ere), eta hori Diputazioarentzat baino erabilgarriagoa zitekeela beretzat. Azkuek antza apezpiku guztiei errepikatzen zien eskari hau, baina alferrik.
‎Nolanahi ere, emaitzarik gabe. Hola, Oñatiko festa haietatik hamarkada t, erdi igaro eta Gasteizen hiru apezpiku txandatu ondoren, 1914an, euskara katedra sortzeko eskaria egiten segitzen zuen Azkuek, oraingoan Prudencio Melo apezpiku berriari. Baina honek ere, Azkueren hitzetatik deduzitzen denez oztopoak jartzen segitzen zuen:
‎Bestalde, 1920ko azarotik gestioak hasi zituen Iruñeko seminarioan euskara katedra bat sor zedin, irakaslearen soldata, 1.500 pezeta urtean, Euskaltzaindiak ordainduko zuelarik. Azkuek apezpikutzara idatzi eta guzti egin zuen helburu horrekin335 Apezpikuak ustez harrera ona egin bazion ere proposamenari («cariñosa acogida y favorable despacho») 336, bi urte behar izan ziren katedra sor zedin337 Hola 1922an euskara katedra sortu zen Iruñeko seminarioan, Miguel Intxaurrondo irakasle izanik (gerora katedra berean E. Irañeta eta B. Fagoagak ordezkatu zuten), eta Euskaltzaindiak ordaintzen zuela338 Zelangura ere, seminarioko katedrak eta euskara klaseak, araua baino salbuespena ziren Elizan. Manuel Lekuonak oso argi adierazi zuen bere memorietan ze giro bizi zuen Gasteizko seminarioan berak:
‎Bizkaiko Diputazioaren sustapen batzordeak, handik egun batzuetara aztertu zuen auzia. Interesgarria da euskara katedra sortzeko orduan zeuden kontzepzioak ikusteko, batzordean sortu zen eztabaidetako bat aipatzea. Hola diputatu batek azaldu zuenez:
‎Halaber, Azkue, Bilbotik kanpo beste euskara katedra batzuk bultzatzen ahalegindu zen. Batetik, aurreko puntuan aipatu denez, Gasteizko seminarioan euskara katedra sortzeko saiotan zebilen. Bestalde, Bizkaiko eta Gipuzkoako Diputazioek bezala Nafarroako Diputazioak ere institutu probintzialean (Iruñean) euskara katedra bat sortzeko asmoa agertu zuenean, Azkue tarteko izan zen.
‎Eta katedra horiek, funtzionatu eta zerbitzu bat eskaini arren, ez ziren goren mailako ikastetxe bateko ikerguneak. Mugapen hori gainditzera begira eta euskalaritza ikasketei gune akademiko sendoagoa eskaintzeko asmoz, Azkue unibertsitateren batean euskara katedra sortzeko aukerak aztertzen aritu zen. Euskal Herrian unibertsitaterik ez bazegoen eta momentuz ez bazen posible lortzea, atzerriko unibertsitateetan bila zitekeen babesa.
‎Hola 1900 urtean Azkue Berlingo Unibertsitateko Emil Hübner filologoarkeologoarekin jarri zen kontaktuan. Hübner ek baina, euskara katedra sortzeko zeuden oztopo ugarien berri eman zion377 Hala ere, Azkuek bere 1905eko hiztegian etsi gabe segitzen zuen: « ¿ No habrá en Oxford, Berlín ó Washington, ya que no dan señales de vida en este punto la Sorbona y la Universidad de Madrid, que son las más llamadas; no habrá en aquellos focos de lingüística quien acoja esta hermosa lengua[...]? »378 Dudarik gabe Azkuek gehiago espero zuen atzerritar unibertsitateengandik Espainiakoengandik eta Frantziakoengandik baino.
‎Hola 1921ean, Okzitaniako Tolosako unibertsitatean Henri Gavel irakasleak eman zituen euskal ikastaro batzuen haritik, bertan euskara katedra iraunkor bat sortzeko aukera azaldu zen384 Euskaltzaindiak aukera horren alde egin eta katedra sortu zenean diruz lagundu zuen. Hanburgoko unibertsitatean 1923an H. Urtel ek sortutako euskara katedra ere lagundu zuen Euskaltzaindiak385 Beraz, azkenean, atzerriko bi unibertsitatetan euskara katedrak sortu ziren.
‎Bizkaiko Aldundiaren orduko asmoa [1888an euskara katedra sortzea] gora andikoa izan zan euskera zarrari indar berriak zainetaratzeko. Orduan asi ginan Arana Goiri ta ni, ateko aldeari bizkarra emanez, barrura begira, nola edo ala lanari ekin eta ekin76.
‎Horretaz gehiago esango da hurrengo puntuan. Edozein kasutan inoiz Elizako kideei beraiei esaten zizkien gauzak aurpegira, adibidez 1921ean Iruñeko seminarioko buru bati euskara katedra sortzeko eskatzean:
2011
‎Unibertsitateko giroa ere nahasia zen, irakasle ez numerarioak (PNN) mobilizatzen ziren, ikasleak ere (itxialdiak egiten zituzten, grebak eta abar), unibertsitatea bera egonkortu gabe zegoen, estatutuak berritu behar zituen (Bilboko Unibertsitatearenak, hau da, 1970ekoak), ez zegoen argi euskararen ofizialtasuna unibertsitatera helduko zen... Hala, 1979tik aurrera institutuetan euskara katedrak sortu zirenean, unibertsitatean euskara irakasle gisa ari ziren askok eta euskara/ euskaraz irakasten jarraitu nahi zutenek, institutuetara jo zuten. Bertan segurtatuta zegoen, unibertsitatean ez bezala, bai lanpostua bai euskararen irakaskuntza.
2015
‎Gero aipatuko dugun Opus Dei koaren eredura, jesuiten Deustuko Unibertsitatean euskara katedra sortzeko saioa egin zen 1966tik aurrera, Bizkaiko Probintzia Diputazioaren babesarekin, baina azkenean ez zuten 1974ko ikasturtera arte ezarriko, A. Irigoien irakaslea zela (Euskaltzaindia, 1968b: 324; La Voz de España,; Irigoyen, 1976:
2018
‎Bestalde, Nafarroako Unibertsitatean, Filosofia eta Letretako Fakultatean, euskara katedra sortu zen 1963an, eta hurrengo urteko otsailean eskola ematen hasi zen. Diputazioko Principe de Viana Erakundeak jada eginak zituen Unibertsitatearekin euskal katedra sortzeko elkarrizketak; horrek ekarriko zuen kostua Diputazioak bere gain hartuko zuen.
2019
‎Alde batetik, A. Tovar errektore berriak aspaldiko nahia bete zuen, euskal ikasketak Espainia frankistan erakundetzeaz den bezainbatean. 1947 ikasturtetik ematen zituen hautazko euskarazko eskolen garapen gisa, A. Tovarrek 1951ko azaroan 21ean euskara katedra sortzeko proposamena bidali zuen Enseñanza Universitaria ko zuzendaritza nagusira (Ramos Ruiz 2007: 218; 2009:
2023
‎Nafarroako Foru Diputazioak orain dela mende bat, 1922an, Iruñean bi euskara katedra sortu zituen. Horietako bat Institutuan eta Maisu Maistren Eskolan ezarri zena eta bertzea Iruñeko Seminarioan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia