Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 19

2008
‎Horri buruz aurkitu dizkiodan hiru aipuak behintzat zerbait eskatzeko egin zituen: seminarioan euskara katedra bat sor zedin eskatzeko (1897ko aipua), apezpikuak euskara bultza zezan (1914) eta parrokietan euskara erabil zedin (1924). Nola azaldu, bestalde, euskara erlijioaren hesi bazen, Azkueren Ardi galdua eleberriko indianoak (1918) Ameriketan euskara gorde baina fedea galtzea?
‎Hitzaldi, horretan, Akademiaz gain euskal ikastetxeen beharra eta Gasteizko seminarioan ere euskara katedra bat sortu beharra aipatu zituen152 Hitzaldi ostean, antza, Azkue Gipuzkoako Diputazioko kideren batzuekin mintzatu zen eta badirudi hitza eman ziotela Akademiaren kontuan laguntzeko153 Baina zernahi esan ziotela ere asmo horrek ez zuen segidarik izan. Hola Akademiarena, berriro ere asmo izoztu bihurtu zen.
‎Ikusten denez eskari apalak ziren, ezta katedra bat ere, baizik klase soil batzuk euskaraz. Izan ere, Azkueren hitzek salatzen dutenez apezpikuak ez zuen komenigarria ikusten euskara katedra bat sortzea. Elizak auzi honetan, hainbeste urtez agertutako borondate ezak, ezbaian jartzen du euskararen erakunde babesle tinkoena zela dioen topiko maizegi errepikatua.
‎1887an kokaturiko istorio honen arabera, bada, seminarioko buruek ez zieten uzten apaizgaiei eskutitzik euskaraz idazten, ezta beren senideei ere. Azkuek, salaketa 1918ko eleberrian egin bazuen, ziurrenik Gasteizko seminarioan, ordurako euskara katedra bat egon arren, internoen eskutitzak gaztelaniaz idazteko obligazioa mantentzen zelako egin zuen. Eta kontuan hartzekoa da ohar hau eleberrian Kaliforniara joan zen indiano euskaldunak egiten ziola apaizgai zebilen bere semeari.
‎Hola batetik Gasteizko seminarioan ziharduen Manuel Lekuonari laguntzen zion. Bestalde, 1920ko azarotik gestioak hasi zituen Iruñeko seminarioan euskara katedra bat sor zedin, irakaslearen soldata, 1.500 pezeta urtean, Euskaltzaindiak ordainduko zuelarik. Azkuek apezpikutzara idatzi eta guzti egin zuen helburu horrekin335 Apezpikuak ustez harrera ona egin bazion ere proposamenari («cariñosa acogida y favorable despacho») 336, bi urte behar izan ziren katedra sor zedin337 Hola 1922an euskara katedra sortu zen Iruñeko seminarioan, Miguel Intxaurrondo irakasle izanik (gerora katedra berean E. Irañeta eta B. Fagoagak ordezkatu zuten), eta Euskaltzaindiak ordaintzen zuela338 Zelangura ere, seminarioko katedrak eta euskara klaseak, araua baino salbuespena ziren Elizan.
‎Batetik, aurreko puntuan aipatu denez, Gasteizko seminarioan euskara katedra sortzeko saiotan zebilen. Bestalde, Bizkaiko eta Gipuzkoako Diputazioek bezala Nafarroako Diputazioak ere institutu probintzialean (Iruñean) euskara katedra bat sortzeko asmoa agertu zuenean, Azkue tarteko izan zen.
‎Aipatzekoa da Bilboko institutuko euskara katedraz gain, orain arte aipatu gabeko beste zenbait ere sortu zirela. Hola 1919an, EJBk Bizkaiko Diputazioa eskuratu zuelarik, Barakaldon euskara katedra bat sortu zuen, baita Bilboko irakasle eskolan beste bat ere. Izatez, jada adierazi denez, Azkue sarritan aritu zen irakasle eskoletan euskara sartzeko eskatuz:
‎El Ministro de Educación Nacional y el de Asuntos Exteriores son patronos de nuestra fundación»400 Halaber, Heras ek esana zen ekimenaren alde zeudela «D. Alfonso Sala Conde de Egara y[...] representantes de la Diputación, del Ayuntamineto, de la Universidad, de la nobleza y de los industriales y comerciantes de Barcelona»401 Baina Espainiara mundu osoko ikasleak erakartzeko asmoa zuen proiektu handiuste hura, bere aurreikuspenetan hasierako kapital gisa 11 milioi pezeta bildu nahi zituena eta katedra extrabagante sortzeko xedea zuena (indiar hizkuntza eta zibilizazio zaharrenak, egipziarrenak, hititenak, etruskoak, kanaandarrak, feniziarrak, sumeriarrak, etab.) ezerezean geratu zen. Askoz errazagoa izango zen ohiko unibertsitate baten baitan (Salamancan edo Madrilen adibidez) euskara katedra bat sortzea. Horren ordez, erretorika inperial frankista sinetsi zutenek proiektu megalomano hutsalak planteatu zituzten.
‎Edonola ere, Akademia ez zen propioki zentro unibertsitario bat. Azkue hil osteraino itxaron zen Tovarren ekimenez Salamancan euskara katedra bat sortzeko, Koldo Mitxelenak beteko zuena hain zuzen.
‎1888 urtean, Azkue eliz ikasketak amaitzear zegoen garaian, Bilboko institutu probintzialean euskara katedra bat sortzeko proiektua azaldu zen. Bizkaiko Diputazioa zen ekimenaren sustatzailea eta irakaslea hautatzeko deialdia ireki zuen.
‎Baita hein batez lortu ere: 1922an euskara katedra bat sortu zen Iruñeko seminarioan (Euskaltzaindiak diruz lagundutakoa), eta 1923an elebitako lehen pastoralak azaldu ziren Gasteizko diozesian. Baina hartara heldu aurretik beharrezkoa izan zen Euskal Herriko apezpikuekin hainbat batzar egitea, Eusko Ikaskuntzak ere bere laguntza eskaintzea, eta Azkuek 1921ean aita santuari berari bisita egitea, eskakizun haiek aurkezteko352 Eliza, erakunde gisa, zerbait mugitu zen euskararen alde, baina ez berenez, baizik Azkuek eta Euskaltzaindiak bultzatu ostean.
‎Garrantzia berezia izan zuen 1922an Eusko Ikaskuntzarekin batera Euskaltzaindiak Gernikan antolatu zuen kongresuak. Haren ondoren zerbait lortu zen, hala nola Iruñeko irakasle­eskolan euskara katedra bat sortzea355 Dirulaguntza zenbait ere banatu zituen Akademiak euskara zerabilten ikastetxe partikularren artean eta euskarazko testuliburuak sortzeko saioak ere egin ziren. Euskaltzaindiaren bitartekoak, ordea, aski apalak izanik, ondorioak ere halakoak izan ziren356.
‎Noizbait lortu zen apezpiku euskaldunak ekartzea, baita pastoral elebidunak ateratzea ere, baina ez sistematikotasunez. Seminarioetan, halaber, asko kosta zen euskara katedra bat sortzea, eta arazo politikoak agertu bezain laster bertan behera geratu zen. Ondorioz sarritan euskararik ez zekiten edota euskaraz eskolatu gabeko apaizak bidaltzen zituzten herri euskaldunetara.
2009
‎ikastetxeetan euskarazko testuak sortzeko, esate baterako. Iruñeko irakaskuntza eskolan euskara katedra bat martxan jartzea lortu zuen. Seminarioak asko landu zituen.
2011
‎Bilbokoa martxan jarri zen urte berean abiatu ziren euskara ikasteko klaseak Donostiako Irakasle Eskolan, baina bertakoak Gipuzkoako Diputazioaren ekimenez abiatu ziren. Diputazioak Donostiako Irakasle Eskolan euskara eskolez arduratuko zen euskara katedra bat finantzatu zuen, eta Euskaltzaindiak bertako burua aukeratu zuen289 Juan Antonio Letamendia idazlea eta euskaltzain urgazlea izendatu zuen Akademiak. Baina diputazioak emandako diru partidarekin bigarren pertsona bat izendatzea posible izan zen, eta Euskaltzaindiak Jose Antonio Mujika Casares aukeratu zuen290 Euskaltzaindiarentzat gai hau ez zen berria, zeren jada urte batzuk lehenago, 1966an, Irakasle Eskoletan Euskal Filologia katedra bat sortzeko komenentzia aipatu zuen Xabier Gereñok291.
2019
‎J. M. Azaolaren ustez, F. Krutwigek, agian gaizki aholkatu zutelako, arinegi hartu zuen erabaki hori.834 J. M. Azaola Donostian euskal filologiako mintegi bat abiatu nahian ari zen aurreko urte bukaeratik. 1952an Donostiako Udalari euskara katedra bat sortzea proposatu zioten. Nolanahi den, ekainaren 9an E. Calle JCVko idazkariarekin bildu zen Bilbon.
‎Hogeita hamaika urteko euskaltzainak erbesteko bizimodu gogorrari aurre egin behar zion, baina uste izatekoa da aita industrialariaren diru laguntza jasotzen zuela. Bestalde, L. Villasanteri Sorbonako Unibertsitatean euskara katedra bat lortzeko aukera aipatu zion, ameskeria hutsa zena unibertsitate lizentziarik ere ez zuela kontuan hartuta. EJ GEko kideek, halaber, sarrera ekitaldiko bi hitzaldiak argitaratzeko asmoa omen zuten.
‎A. Irigarayren bidez zekien agerkari ofiziala argitaratzeko asmoari eusten ziola Akademiak.678 Salamancako Unibertsitateko errektoreak horretaz hitz egiteko baliatu nahi zuen Bilboko bisita. Gainera, Salamancan euskara katedra bat abiatzeko aukera ikusten zuen, eta horretaz ere jardun nahi zuen euskaltzainekin.679 N. Oleagaren seme batek erantzun zion A. Tovarri. Aita aldi baterako ezinduta zegoen ebakuntza baten ondorioz, eta zuen urtarrileko omenaldian parte hartu, ezta A. Tovarrekin hitzordurik izan ere, baina aurrerago agerkariaren gaiari heltzeko nahia adierazi zion.680 Hain zuzen, E. Erquiagak Bilbotik 1952ko Urteberrian L. Villasante euskaltzain berriari lapurtera klasikoz idatzitako gutunean ageri da babes ofizialaren beharra:
‎e) Espainiako Ministerio de Instrucción Pública zeritzonari (Hezkuntza Publikoko Ministerioa) euskara eskoletan sartzeko eskaria egin zion Euskaltzaindiak. Horrez gain, ikastetxeetan erabiltzeko testuak sortzeko dirulaguntzak eman zituen, eta Iruñeko irakasle eskolan euskara katedra bat jarri zuen abian.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia