Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 9

2022
‎Gaur egun daukagun euskal unibertsitate sistema homologatu eta konplexua lau herrigintza familia horiek egindako lanari eta ekarpenei esker lortu ahal izan da. Egindako bidea ez da erraza izan ordea.
‎Mikel Aizpuruk (2002) lana aurreratuta utzi du bere" Aldarrikapen baten bilakaera historikoa" n. Baina eskema orokor gisa, euskal unibertsitate sistemaren garapena ulertu ahal izateko, inportantea iruditzen zait kontzeptualki bereiztea herrigintza familia bakoitzak euskal unibertsitatearen proiektua nola ulertzen duen, hezkuntza nola ulertzen duen eta horren arabera azpimarrak non jarri dituen. Jarraian, banan banan eta labur aurkeztuko ditut.
‎Euskal Herriaren jabetze epistemikoa lagunduko duen unibertsitatea izatea, hori da proiektu komunaren erdigunerako proposatzen dudan unibertsitate irudikapena. Horrenbestez," euskal unibertsitate sistema" kontzeptu administratiboa (eta lausoagoa) ere ez genuke modu" administratibo" an ulertu behar, instrumentalki erkidegoan ikerketa proiektuak unibertsitate artean eskatu ahal izateko tresna bakarrik bailitzan. Baizik eta zazpi herrialdeetara zabalduta, euskararen lurraldeek eta epistemearen lurraldeek bat egiten duten gune horiek guztiak saretzen dituen sistema gisa ulertzen hastea komeni da.
‎Euskalherrigintza epistemikoa oso modu zehatzean ulertzen dut: XXI. mendeari aurre egiteko, euskal unibertsitate sistemek Euskal Herria epistemikoki eta teknikoki indartzea, horrela Euskal Herria politikoki, sozialki eta ekonomikoki indartzen jarraitzeko. Izan ere, berez, ezagutza da unibertsitateen muineko lanabesa:
‎Batetik, herrigintza ez dela singularrean ulertzen, hau da, euskal unibertsitatearen norabidean gutxienez lau herrigintza familiak egin dute lan, bakoitzak bere azpimarrekin, bere tokitik. Bestetik, unibertsitateari dagokion euskalherrigintza epistemikoa hobeto antolatzeko eta euskal unibertsitate sistema norabide horretan jartzeko, ona izango litzatekeela lau herrigintza familia horien arteko aliantza berritzea.
‎XXI. mendeko errealitate krisiei aurre egiteko, errealitate zorua jarriko duena, euskaldunon baliabide epistemikoen iturri izango den euskal unibertsitate sistema mamitzen jarraitu behar dugu. Larrialdiei epistemikoki modu zuzenean erantzuteko, joera zentralizatzaileei aurre egiteko, jendartea koordinatzeko, errealitate zorua eraikitzeko, horretan guztian euskal erakundeek eta eragile politikoek lagunduko, babestuko eta garatuko dituzten unibertsitate sistemak antolatu behar dira.
‎Euskararen eraginari buruzko daturik ez dut topatu, baina alor publikoan lan egiteko goi mailako ikasketez gain euskara izateak laguntzen duelakoan nago. Hortaz, ondorioa da, euskal unibertsitate sistemak lortzen duela ikasleak epistemikoki indartzea, ordainsari altuenak dituzten enpleguak eskuratzeko bederen.
‎Euskalherrigintzak akademia okupatu eta ustiatu behar du. Euskal Herriak bere historian inoiz ezagutu gabeko giza komunitate zabala eta baliabideak ematen dizkigu euskal unibertsitate sistemak. Horiek ustiatzeko eragile euskalherrigintzaileak unibertsitateko irakasle egitea bultzatu behar da.
‎ez dugu guk sortuko euskal unibertsitatea. Egin, euskal unibertsitate sistemak egingo gaitu gu, zaintzen badugu12.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia