2007
|
|
Hizkuntzaren aldeko motibazio erlatiboaren garrantzia ere ezin da ahaztu, beraz, eta berretsia da beste adibide batzuetan: dimentsio mikrosozialeko zein makrosozialeko interbentzio zuzenik gabe, seme alabeekin ez ezik eremu informaleko beste zenbait kasutan
|
ere
euskararen erabilera (lagunekin eta, denbora tartean, kalean) igo da (ondorioen I.2 puntua).
|
2010
|
|
Franco hil zenetik, hogeita hamar urte igarota, eta hogei urteko hizkuntz politikaren bueltan, eaen, hau da, nafarroarekin eta iparraldearekin erkatuz euskararen aldeko politikarik onena burutu den eremuan, ibarretxe Jaurlaritzak argitaratutako liburuxkan" hizkuntza politika aurrera begira" hizkuntza politikarako Sailburuordetzaren egitasmoan, honako hauek irakur daitezke: ...rtasunaren diskurtsoa ari da orain gure artean zabaltzen" (26 orrialdean);" marka politikoen gainetik eraiki beharreko diskurtso ideologiko bat eskatzen du, ez nazionala, ez autonomikoa ere, baizik eta hizkuntz ekologia moderno baten oinarrietan tinkotua" (28 orrialdean);" gizarteari arazoak ere baditugula esan behar zaiolakoan gaude, urria eta guztiz irregularra baita oraindik
|
ere
euskararen erabilera... ezin da euskararen geroa bermatutzat eman" (38 orrialdean);" euskaldunak bakarrik hartuz gero, euskararen erabilerak behera egin du eaen ere bai" (64 orrialdea);" hizkuntza gutxitu batek atzera egiteko arriskua berezkoa du" (37 orrialdean). teoriak eta praktikak erakusten dute, beraz, menpeko hizkuntz politikekin euskaraz biziko den euskal herri eu...
|
2011
|
|
Praktikak erakutsi du tradizio kritikoak emaitza onak ematen dituela, batez
|
ere
euskararen erabilera bultzatzerakoan. Beraz, interesgarria izan daiteke metodo hau gehiago jorratzea, bereziki euskararen erabileraren ikuspuntutik.
|
|
Hala ere, ikerketa gehienak tradizio hermeneutikoaren eta, bereziki, tradizio positibistaren baitan kokatu dira. Praktikak erakutsi du tradizio kritikoak emaitza onak ematen dituela, batez
|
ere
euskararen erabilera bultzatzerakoan. Beraz, interesgarria izan daiteke metodo hau gehiago jorratzea, bereziki euskararen erabileraren ikuspuntutik.
|
2012
|
|
Ikus dezagun ondoren Araban neurtutako bilakaera 20 irudian. Gipuzkoan eta Bizkaian bezala Araban
|
ere
euskararen erabilera igo egin da haurren eta gazteen artean, eta jaitsi adinekoen artean. Igoera hori 0, 8 puntukoa eta 2,4 puntukoa da haurren eta gazteen kasuan, eta jaitsiera 3,6 puntukoa da adinekoetan.
|
|
Gipuzkoan eta Bizkaian bezala Araban
|
ere
euskararen erabilera igo egin da haurren eta gazteen artean, eta jaitsi adinekoen artean. Igoera hori 0,8 puntukoa eta 2,4 puntukoa da haurren eta gazteen kasuan, eta jaitsiera 3,6 puntukoa da adinekoetan.
|
|
EAEn
|
ere
euskararen erabilerak gora egin du erabilera eremu guztietan, etxean izan ezik. Etxeko erabilerak oso gorabehera txikiak izan ditu azken 20 urteotan, eta %17aren bueltan ibili da 1991 eta 2011 bitartean.
|
|
EAEn
|
ere
euskararen erabilerak gora egin du erabilera eremu guztietan, etxean izan ezik. Etxeko erabilerak oso gorabehera txikiak izan ditu azken 20 urteotan, eta %17aren bueltan ibili da 1991 eta 2011 bitartean.
|
2014
|
|
Gaur egun ezin daiteke esan normalizazio prozesu hauek indar egituratzailea dutenik eskualdeetan, edo lekuren batzuetan baldin badute ere, izan dezaketena baino arrunt txikiagoa da. Izan
|
ere
euskararen erabilera enpresetan handitzeko egitasmoek transzendentzi sozial txikia dute, ziurrenera horretan diharduten enpresek (nahiz bezero, nahiz hizkuntza aholkularitza) operatiboki (ez estrategikoki) beren barne gai modura ikusten dutelako, eta ez diete ematen garrantzirik gizartearengan izan dezakeen eraginaren ikuspegitik.
|
|
Hala, eredu horretan aurreikusten genuen jada aldagai linguistiko kulturalak edo psiko sozialak erabilera edo praktika horiek azaltzen lagunduko zuten alderdiak izango zirela. Korrelazioen bidez, ikusi dugu bereizki alderdi linguistiko kulturalen garrantzia, baina honek ez du esan nahi beste aldagaiek
|
ere
euskararen erabileran edo euskal kulturaren praktikan eragiten ez dutenik, aurreko analisietan aditzera eman den moduan.
|
2016
|
|
Kualitatiboki aski datu kezkagarriak ematen ditu inkestak, erabilerari dagokionez. Alde batetik, eremu guztietan igo bada
|
ere
euskararen erabilera, bereziki eremu formaletan igo da eta ez hainbeste etxeko eta lagunarteko eremu hurbilenetan.
|
|
Alde batetik, eremu guztietan igo bada
|
ere
euskararen erabilera, bereziki eremu formaletan igo da eta ez hainbeste etxeko eta lagunarteko eremu hurbilenetan. Azken horiek dira euskararen etorkizunerako eremu garrantzitsuenak, gaitasun komunikatiboa ziurtatzen dutenak.
|
|
1 2011ko V. Inkesta Soziolinguistikoak ere antzeko zerbait zioen: " EAEn
|
ere
euskararen erabilerak gora egin du erabilera eremu guztietan, etxeanizan ezik. Etxeko erabilerak oso gorabehera txikiak izan ditu azken 20 urteotan, eta% 17aren bueltan ibili da 1991 eta 2011 bitartean(...) Etxetik kanpo, lagunekin(% 21,8), lankideekin(% 24,5), udal zerbitzukoekin(% 24,8) eta osasun zerbitzukoekin(% 19,8) argi eta garbi egin du gora euskaraerdara beste edo gehiago erabiltzen dutenen ehunekoak" (Eusko Jaurlaritza, 2013a:
|
2018
|
|
Atseden aldian, esperientzia ia guztietan egin du zer edo zer behera euskarazko erabilerak (salbuespena A eta J guneak dira, non atsedenaldian
|
ere
euskarazko erabilerak gora egin duen, puntutxoren bat soilik bada ere). Aztertutako aldi osoa kontuan hartuta, berriz, (Erabilera 1 eta Erabilera 3 arteko aldea) gune guztietan eman da, salbuespenik gabe, lankideen arteko euskarazko erabileran igoera bat.
|
|
Osasun alorreko hizkuntza baliabideen kasuan, aldakortasunaren eragile garrantzitsuenetako bat da, hain zuzen, komunikazioa testuinguru akademikoetan edo klinikoetan gertatzea. Praktika klinikoak eta egoiliarren prestakuntza funtsezkoak dira komunikazio testuinguru akademikoetatik klinikoetarako urratsak ematen joateko, baina hain zuzen
|
ere
euskararen erabilera bermatzeko zailtasun handienak dituzten alorrak dira klinikoak.
|
|
Bestalde, ez dugu ahaztu behar testu libreko erregistroetan euskara erabiltzeko eta interpretatzeko zailtasunek iraungo dutela, nahiz eta euskarazko estandarrak eduki. Nolanahi ere, testu kontrolatuetan euskara erabiltzeak lagun dezake testu librea eskatzen duten testuinguruetan
|
ere
euskararen erabilera sustatzen. Testu libreko erregistroak monitorizatu lirateke euskarazko nomenklaturak aberasten joateko, sortzen doazen aldakiak hasieratik bilduz eta sistematizatuz.
|
2019
|
|
Badago hemen ondorio aipagarri bat: kalean arau soziala euskara bada, eta arau sozial hori indartsua, bizia, erabilgarria eta erakargarria baldin bada —eta Ondarroan hala da—, etxera ere sar daiteke arau hori, etxean
|
ere
euskararen erabilera handituz.
|
2022
|
|
Gazteen eta umeen erabilerak kezka sortu du urteotan, baita udalerri euskaldunetan ere, baina kaleko neurketak oraingoz ez du sumatu atzerakada esanguratsurik. Egia da umeetatik gazteetara gertatzen dela galera bat euskararen erabileran —gazteetatik helduetara ere bai, eta handiagoa—, baina galera batez
|
ere
euskararen erabilera apalagoa den lekuetan gertatzen da. Alegia, pentsa liteke gazteak, adinean gora joan ahala, kaleko errealitatera arrimatzen joaten direla, umetako erabilera handiagotik aldenduta.
|
|
Narratiba askok erakusten dute oraindik
|
ere
euskararen erabilera herri txikien eremuarekin lotzen dela.
|