2011
|
|
Horrela, gaur egun gauero osatzen den taldean sarritan aurkitzen dugu emakumeen kopurua erdia baino gehiago izaten dela. Baina, nahiz eta
|
emakumeen
parte hartzea normaltasun erlatibo batekin gertatu (bidezkoa da esatea ahoz mailako gatazka eragin zuela) 8 eta gaur egun arazorik sortu ez arren, esan egin behar da ere, eguneroko ekintza publikoetan eta etxekoetan gertatzen den bezala, errituaren unibertso sinbolikoaren esanahien ekoizpen sistema gizonen kontrolpean dagoela. Esate baterako, gizonek dute bakarlariarena egiteko lehentasuna.
|
|
Horrek islatzen du auzotarrek koplen itxuragatik duten ardura, eta adierazten du ontzat ematen den abesteko era bat dagoela eta nolabaiteko zaintza soziala dagoela auzotarren partetik. Era berean,
|
emakumeen
parte hartzeak eragin zuen abesteko tonuaren aldaketa eztabaidatzeko aitzakia izan da, bai kalean, bai Gabon gaueko mahaietan.
|
2012
|
|
Ikusi dugunez, emakumezkoen parte hartzea indartu egin da zenbait gotorlekutan, gizonezkoek presentzia urria duten guneetan, hain zuzen?, eta horrekin batera, eguneroko bizitzan gizonezkoekin gutxi partekatzen duten lan zamarekin bateragarri ez den denbora kudeaketari egin behar izan diote aurre emakume horiek. Baina, halaz ere, elkarte esparru gehienetan murritza da
|
emakumeen
parte hartzea, definizioz gizonezkoen esparrutzat jotzen direlako. Ondorioz, Teresa del Vallek gogorarazten duenez, gizonezkoa finkaturik dago esparru publikoan, eta, oraindik ere?
|
|
Eta parte hartze soila eta parte hartze eraldatzailea bereiztea. Hain zuzen, lehenago adierazi denez,
|
emakumeen
parte hartzea rol tradizionalak betetzeari lotuta egon ohi da behin baino gehiagotan. Egia da tokiko partaidetzak etxeko hormetatik harago bizitzea esan nahi duela emakume askorentzat, autoestimu eta boteretze prozesuak eskuratzea ere badakarrela.
|
2013
|
|
Esan berri dudana landa lanak zein estatistikek berresten dute, beren bizi testamentua egiten duten emakumeen kopurua gizonena halako bi baita. DHE/ DMD elkartean, EAEn,
|
emakumeen
parte hartzea gizonena halako bi da alde handiz; emakumeak izan dira, gizonak baino askoz ere gehiagotan, arrazoi nagusia errukia duten eutanasia praktiketan esku hartu dutenak edo zainketa lanak egin dituztenak. Horregatik, bereziki emakumeengan pentsatuta, sufritzailerik handienak baitira, indar egin nahi dut besteentzat kosturik izango ez duen kalitateko heriotza horretan; batik bat, mendekotasun aldian eta hiltzeko azken uneetan.
|
2015
|
|
Kirol eta jarduera fisikoetan aritzeak sare sozialak ehundu, ugaritu eta/ edo indartzen laguntzen du. Erlazio horiek, gainera, garrantzitsuak dira
|
emakumeen
parte hartzean. Artikulu honetan, etnografia lana gauzatuz, aisialdiko emakumezko pilotari helduen testuinguruko erlazioak aztertu dira.
|
2021
|
|
Egileak dantza horren miaketa zorrotza egin du, XIX. mendean hasi eta XX. mendeko lehen erdira arte. Denboratarte horretan
|
emakumeen
parte hartzearen gorabeherak deskribatu ditu, eta andrazkoak dantzaren subjektu aktibo izatetik subjektu pasibo bihurtzeraino nola heldu ziren erakutsi du. Horretarako, Araolazak orduko ohituren testigantzak eta kritikak bildu ditu, eta ibilbidea letraz ez ezik, irudiz ere lagundu du.
|
2023
|
|
Hala ere, gaur egun, munduko helduen% 27,5ek ez dituzte OMEren JFKa egiteko gomendioak betetzen eta emakumeak, gainera, gizonak baino inaktiboagoak dira (Guthold et al., 2018). Kirol federazioetako lizentzietan ere gizon eta
|
emakumeen
parte hartzean desberdintasuna agerikoa da, 2021 urtean Espainiako Estatuan erregistratu ziren lizentzien artean% 24,6 zegokien emakumeei eta Euskal Autono mia Erkidegoan (EAE) erregistratu zirenen% 26 (Espainiako Kultura eta Kirol Minis terioa, 2022).
|