Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 59

2015
‎Nola esango nuke, testosterona, insulina, estradiola, adrenalina, dopamina, oxitozina? Horiek denak ez daude alferrik, are guttiago emakumeen gorputzean. Beste bat ere badago, somatrotopina izenekoa, eta horrek hazten laguntzen digu?.
2017
‎Horrenbestez, sexualitatea, ugaltzea eta amatasuna teoria feministaren eta emakumeen historiaren erdian kokatu izan dira. Bereziki, gizona ardatz duten esplotazio sistemek erabilitako estrategiak eta indarkeria azaleratu eta salatu dituzte feministek, emakumeen gorputzak zigortzeko eta gorputz horiez jabetzen ahalegintzeko baliatutako estrategiak eta indarkeria. Frogatu dutenez, emakumeen gorputzak izan dira jomuga nagusi, kokaleku pribilegiatu, botere teknikak eta botere harremanak zabaltzeko.
‎Bereziki, gizona ardatz duten esplotazio sistemek erabilitako estrategiak eta indarkeria azaleratu eta salatu dituzte feministek, emakumeen gorputzak zigortzeko eta gorputz horiez jabetzen ahalegintzeko baliatutako estrategiak eta indarkeria. Frogatu dutenez, emakumeen gorputzak izan dira jomuga nagusi, kokaleku pribilegiatu, botere teknikak eta botere harremanak zabaltzeko. Emakumeen erreprodukzio funtzioa kontrolatzeari buruz, nahiz emakumeengan bortxaketek, tratu txarrek eta emakumeei edertasuna onarpen sozialerako baldintza bezala ezartzeak eragindako ondorioei buruz azterlan feminista ugari egin ziren 1970eko lehen urteez geroztik, eta, jakina, lan horiek egundoko ekarpenak dira gorputzari buruzko gaur egungo diskurtsorako; eta, orobat, aurkikuntza hori Michel Foucaultena dela dioten akademikoen uste okerraren adierazle ere badira.
‎euren lehenengo esplotazio eta erresistentzia eremua. Izan ere, Estatua eta gizonezkoak emakumeen gorputzaren jabe egin dira, erreprodukziorako eta lana metatzeko funtziora behartuta. Beraz, teoria feministan eta emakumeen historian gorputzak bere alderdi guztietan eskuratu duen garrantziak, amatasuna, umeez erditzea, sexualitatea?
‎Gaur egun aldea da konkistatzaileak Munduko Bankuko nahiz Nazioarteko Diru Funtseko zuzendariak direla, oraindik ere zentimoaren balioari buruzko predikuan, zeini eta munduko botere nagusiek mendez mende lapurtu eta pobretu dituzten herritar horiexei, hain justu. Oraingoan ere, emakumeen aurka zuzendu izan da indarkeria gehiena, ordenagailuen aroan, emakumeen gorputza konkistatzea aurre baldintza baita oraindik ere lana eta aberastasuna biltzeko; horixe erakusten digute, inoiz baino gehiago, emakumeak umetoki huts izatera murrizteko ugaltze teknologia berriak garatzen dituzten inbertsio instituzionalek.
‎bezala irudikatzea. Baldin eta emakumeen gorputza, lan honetan argudiatu dudanez, gizonezkoek eta Estatuak berenganatu dituzten erreprodukzio jardueren eremu baterako adierazlea bada, eta lan indarra ekoizteko tresna bihurtu bada (horrek sexu erregela eta arau, kanon estetiko eta zigorrei dagokienez dakarren guztiarekin), orduan gorputza funtsezko alienazioaren kokalekua da, eta definitzen duen lan diziplina deseginez bakarrik gaindi daiteke.
‎berria.66 Emakumeen, ama, emazte, alaba, alargun? definizio horretan, ezkutuan gelditzen zen beren langile estatusa, eta, bien bitartean, gizonen eskueran uzten ziren emakumeen gorputza, lana eta beren seme alaben gorputza eta lana.
‎zituzten. Sutan erretzeko mehatxuaren azpian, hesi izugarriak altxatu zituzten emakumeen gorputzaren inguruan, herri lurrak itxituran sartzean baino handiagoak.
‎–sexu kontratu? funtsezkoago batean oinarritzen zela, eta emakumeen gorputza eta lana bereganatzeko gizonen eskubidea onartzen zuela kontratu horrek.
‎Ordena patriarkal berri bat eraikitzeko baliabidea izan zen orobat sorgin ehiza, emakumeen gorputza, lana eta sexu eta erreprodukzio ahalmenak estatuaren kontrolpean jartzeko eta baliabide ekonomiko bihurtzeko. Horrek esan nahi du sorgin ehiztariek interes txikiagoa zutela edozein transgresioren gaineko zigorrean, jasan ezin zituzten emakumeen portaera orokortuak suntsitzean baino; horregatik, higuingarri modura agerrarazi behar zituzten herritarren begietara.
‎Testuinguru horretan, elementu esanguratsua izan zen abortua eta kontrazepzioa sorginkeriatzat zigortzea: estatuaren eta medikuen eskuetan geratu zen emakumeen gorputza, umetokia lana erreproduzitzeko makina izatera mugatuta. Geroago itzuliko naiz kontu horretara, sorgin ehizari buruzko kapituluan, non adieraziko dudan sorginei jazartzearekin jo zuela goia aro modernoko proletario gorputzaren aurkako estatuaren esku hartzeak.
‎Garapen kapitalistaren historia zabal berreraikitzea izan da emaitza, erdigunean jarrita erreprodukzio sozialean eta batez ere lan indarra erreproduzitzeko jardueretan izan duen eragina. Ardatz horren erdian daude, batetik, Marxengan ezinbestekoa den baldintza bat, soldatapeko proletariotza osatzeko lurrak hesitzea, eta, bestetik, erreprodukzio lanaren debaluazioa, emakumeen gorputza eta erreprodukzio gaitasuna lan indarra ekoizteko makina bihurtzea eta, eraso horien giltza moduan, emakumeen botere soziala suntsitzea.
‎Bitartean, emakume gorputza kontrolatzeko ahalegina aurrera doa fronte askotan; emakumeen, emankortasun tasa? altuari egotzi zaio munduko pobreziaren errua, eta bizitza erreproduzitzeko gai diren teknologiak sortzeko ahaleginetan ari dira etengabe, kapitala emakumeen gorputzarekiko duen mendekotasunetik askatzeko asmoz.
‎deabruaren aurka borroka egitearen izenean, harreman kapitalisten aurrerabidearekin bat ez zetozen subjektu eta praktiken mundua suntsitu zuten. Soldatapeko proletariotza osatzeko, lurrak itxi behar zituztelako; eta ezinbestekoa zutelako erreprodukzio lana debaluatzea, emakumeen gorputza eta erreprodukzio gaitasuna lan indarra ekoizteko makina bihurtzea. Merkatuaren agintaritza nagusi den honetan ere, emakumeak ari dira garestien ordaintzen.
‎Ama puta dikotomia erregelaz marraztua dago emakumeen gorputzen gainean, Afrikako mugak finkatu ziren bezalatsu: tokian tokiko inguruabarrei jaramonik egin gabe, kolonizatzaileen interesei begiratuz bakarrik.
‎Pertsonaia femeninoak eszenaratzean, gizonak oso bakanetan saiatzen dira emakume horiek emakume gisa dituzten bizipenak edo sentimenduak ulertzen. Beren gizonen sentiberatasuna emakumeen gorputzetan eszenaratzeko aprobetxatzen dute gehienetan. Gaiari helduko diot berriz pornografiaz aritzean, logika bera erabiltzen baita han.
‎Ahazten zaie jasotako abantaila politiko horrek kostu bat dakarrela beti: emakumeen gorputza gizonen jabetzapekoak dira baina, ordain gisa, gizonen gorputzak ekoizpenaren jabetzapekoak dira, bake garaian, eta Estatuarenak, gerra garaian. Emakumeen gorputzak bahitzearekin batera etortzen da gizonen gorputzen bahiketa.
‎Baina, egiaz, teoria hori hobeto egokituko litzaieke gizonei, zapuztuak daude-eta beren sentsualitatearen eta orgasmoen eskasiagatik. Gizonak dira emakumeen gorputza neurriz kanpo balioesten eta goresten dutenak, espero duten gozamena lortu ez, eta konkistak metatzen dituztenak egunen batean egiazko orgasmoaren pareko zeozer sentituko dutelakoan. Berriro ere, funtsean gizonei dagokien egia bat bidegabe baliatzen da emakumezkoen sexualitatea estigmatizatzeko.
2018
‎Jatorrizko ituna, beraz, kontratu soziala ez ezik, kontratu sexuala ere bada: sexuala da, hain justu ere, patriarkala delako (alegia, kontratuan ezartzen delako gizonek eskubide politikoa dutela emakumeen gain), eta, era berean, ezartzen duelako gizonek modu ordenatu batean eskuragarri izango dituztela emakumeen gorputzak. Jatorrizko kontratuak, laburbilduz, Adrienne Richek aipatzen duen, gizonezkoen sexu eskubidearen lege?
‎Kontratu soziala libertateari buruzko fikzio politiko bat baino ez da; kontratu sexuala, berriz, menderakuntzari buruzko historia bat. Berez kontratu soziala itun sexual sozial bat da, gizonezkoek emakumeen gorputzez jabetzeko itundua duten sexurako eskubidea duelako oinarri. Kontratu soziala patriarkatua iraunarazteko itun bat da, eta, horretarako ezkontza, enplegu, prostituzio eta haurdunaldi subrogatuaren kontratuak baliatzen ditu.
‎Kontratu sexualaren istorioa kontatzen denean baino ez da ikusten prostituzioa gizonen arazo gisa, eta, orduan, galdera batek laburbiltzen du prostituzioaren arazoa: ea zergatik eskatzen duten gizonek emakumeen gorputzak produktu gisa salduak izatea merkatu kapitalistan. Bada, kontratu sexualaren istorioak berak ematen du erantzuna:
‎Bada, kontratu sexualaren istorioak berak ematen du erantzuna: gizonezkoek beren sexu eskubidearen legea baliatzeko egituraren parte da prostituzioa, hau da, gizonek emakumeen gorputzak eskura izango dituztela segurtatzeko erabiltzen dituzten bideetako bat.
‎Gaur egun, modua dago prostituzioaren instituzioa giza bulkada baten hedadura natural gisa aurkezteko, baita, maitasunik gabeko sexua? emakumeen gorputzak merkatu kapitalistan saltzearekin parekatzeko ere, eta hori posible da, soil soilik, galdera garrantzitsu hau egiten ez delako: irrits natural hori gogobetetzeko hainbeste modu egonik, zergatik eskatzen dute gizonek merkatu kapitalistan emakumeen gorputzak publikoki eskuragarri egotea diru truke?
‎emakumeen gorputzak merkatu kapitalistan saltzearekin parekatzeko ere, eta hori posible da, soil soilik, galdera garrantzitsu hau egiten ez delako: irrits natural hori gogobetetzeko hainbeste modu egonik, zergatik eskatzen dute gizonek merkatu kapitalistan emakumeen gorputzak publikoki eskuragarri egotea diru truke?
‎Prostituzioa, gaur egun, nazioarteko sexu industria baten parte da, eta industria horren barruan sartzen dira orobat masa marketineko liburu eta film pornografikoak, striptease kluben eskaintza zabala, peep show direlakoak eta gizonek Hirugarren Munduko herrialde pobreetan sexu tourrak egiteko marketina. Sexu industriaren ardatza emakumeen gorputzaren eta gorputz atal sexualen exhibizio orokorra da (izan gorputzaren ordezko gisa, izan gorputz bizi gisa), eta gizonei etengabe gogorarazten die (baita emakumeei ere) gizonek beren sexu eskubidearen legea baliatzen dutela, eskubide patriarkala dutela emakumeen gorputzak eskuratzeko. Jatorrizko kontratu sexualaren istorioaren berri izatea lagungarria da jakiteko sexu industriako jarduera ugarietatik zeintzuk sartzen diren benetan prostituzio kontzeptuaren barnean.
‎Prostituzioa, gaur egun, nazioarteko sexu industria baten parte da, eta industria horren barruan sartzen dira orobat masa marketineko liburu eta film pornografikoak, striptease kluben eskaintza zabala, peep show direlakoak eta gizonek Hirugarren Munduko herrialde pobreetan sexu tourrak egiteko marketina. Sexu industriaren ardatza emakumeen gorputzaren eta gorputz atal sexualen exhibizio orokorra da (izan gorputzaren ordezko gisa, izan gorputz bizi gisa), eta gizonei etengabe gogorarazten die (baita emakumeei ere) gizonek beren sexu eskubidearen legea baliatzen dutela, eskubide patriarkala dutela emakumeen gorputzak eskuratzeko. Jatorrizko kontratu sexualaren istorioaren berri izatea lagungarria da jakiteko sexu industriako jarduera ugarietatik zeintzuk sartzen diren benetan prostituzio kontzeptuaren barnean.
‎Semearen helburu politikoa, egiatan, aitak eskubide politikoa sortzeko duen gaitasuna heredatzea da. Patriarkatu modernoan, norbanakoei falta zaien gaitasun horrek garrantzi politikoa du, islatzen baitu zer ez den ordena zibila, zer gordetzen den emakumeengan eta emakumeen gorputzetan. Norbanakoaren gorputza emakumeen gorputzaren oso bestelakoa da.
‎Patriarkatu modernoan, norbanakoei falta zaien gaitasun horrek garrantzi politikoa du, islatzen baitu zer ez den ordena zibila, zer gordetzen den emakumeengan eta emakumeen gorputzetan. Norbanakoaren gorputza emakumeen gorputzaren oso bestelakoa da. Norbanakoaren gorputzak muga argiak eta garbiak ditu; emakumeenak, berriz, iragazkorrak dira:
‎ekarri dute azalera problema hori. ...ehiala emakumeenak soilik ziren lan prestigiotsuetan sartzeko; horrez gainera, emakumeen inguruabar ekonomikoak direla-eta, ezkontza kontratu bat bukatzen denean oraindik ere emakumea egoten da egoerarik okerrenean, eta sexualitatea eta sexu askatasuna koitoaren kontzeptuaren barnean ezkutatuta geratu dira, kapitalismoak bereturik sexu industriaren bidez, zeinak gizonei modu berriak eman baitizkie emakumeen gorputzak eskuratzeko.
‎prostituta eta haien gorputza. Bada merkatu bat emakumeen gorputzak ordezkatzeko produktuena, panpina puzgarriena hain zuzen, baina, halakoetan, iragarri ohi da panpina horiek, bizirik, baleude bezala dela, eta langilea ordezten duten makinen kasuan, aldiz, ez da iragartzen halakorik.
‎ezkon harremanen esparrura mugatu nahi zuela kontratu sexualaren baldintzak betetzea. Haren iritziz, gizonek emakumeen gorputzak erabiltzeko aukera izan behar zuten senar gisa, baina emakumeek ez zuten produktu hori merkatuan saldu behar, eta ez zuten dirurik lortu behar inork hura sexurako erabiltzearen truke. Richardsen ustez, sexu askatasuna modu arbitrarioan mugatzea da prostituzioaren kontra egitea.
‎bizi (hots, jabetza) berri bat munduratzen duen indar sortzaile bat. Gizonek, ikusten den bezala, garrantzia kendu diote emakumeen gorputz gaitasun paregabe horri; bere egin, eta genesi politiko maskulino bihurtu dute. Gizonek politika mundura nola ekarri zuten kontatzen duten istorioen artean, kontratu sozialarena da bikainena, baina, subrogazio kontratuaren bidez, beste tornu bat eman zio patriarkatu modernoari.
‎Badira zenbait zantzu amatasun subrogatuaren norabidea berresten dutenak: esaterako, Britainia Handian, Australian eta Estatu Batuetan, gizon batzuek (aita gisa) lege ekinbideak hasi dituzte emakumeei abortatzea galaraz diezaieten, baita klinikoki hilda dauden emakumeen gorputzei modu artifizialean bizirik eusteko ere, baldin eta barnean fetu bat baldin badute. Horrez gain, umeen zaintzagatik ere borrokan ari dira aita batzuk.
‎Maskulinitatea eta feminitatea sexu identitateak dira; izatea ez dago erabat murgilduta bere sexualitatean, baina identitatea ezin da bereizi izatearen konstrukzio sexualetik. Patriarkatu modernoan, emakumeen gorputza merkatu kapitalistan saltzen denean, haien izatea saltzen da, eta izate hori ez da erosten beisbol jokalari gizonezko baten gorputza edo soldatapeko esklabo baten lana (gorputza) erabiltzeko aginpidea erosten den bezala, baizik zentzu sakonago batean. Kontratu sexualaren istorioren bidez, azaleratzen da maskulinitatearen eta feminitatearen arteko ezberdintasunaren konstrukzio patriarkala askatasunaren eta mendekotasunaren arteko ezberdintasun politikoa dela, eta ugazabatza sexuala dela gizonek beren gizontasuna berresteko duten baliabiderik onena.
‎Nire arrazoibide honetan, lehenago azpimarratu dudan bezala, ez ditut mintzagai emakumeak ama gisa; hala ere, azaldu nahi dudana da hain modu esanguratsuan amatasun subrogatu esaten zaion horrek zerikusi txikia duela amatasunarekin, oro har amatasuna ulertzen dugun modua aintzat hartuta. Subrogazio kontratuaren ondorio politikoei argi eta garbi antzemateko, ohartu beharra dago subrogazioa kontratu sexualaren barruko beste hornigai bat dela, gizonek emakumeen gorputzak erabili ahal izateko modu berri bat. Ama subrogatu batek hauxe onartzen du kontratu bidez:
‎Kasu horretan, umea senar emazte horien fruitua da genetikoki, eta, beraz, halako subrogazio kontratu batek ez du zerikusi handirik intseminazio artifizialerako kontratu batekin. Horrixe jarriko diot batez ere arreta aitatasunari eta patriarkatuari buruzko argudio bat azaltzeko, baina, nolanahi ere, garapen teknologikoek eta in vitro subrogazioak ere auzi orokor eta zinez garrantzitsu batzuk plazaratzen dituzte kontratuaren eta emakumeen gorputzak erabiltzeari buruz.
‎sexu jabetzaren jabe izatea eta hura eskura izatea. Anaiek emakumeen gorputzak berdintasunez eskuratzeko egin zuten eskaerari buruzko istorioan ikusten da argi nola lortu den sexu jabetza eta nola erabiltzen den jabetza hori. Patriarkatu modernoan, gizontasuna da sexualitatearen paradigma, eta gizontasunak sexu ugazabatza esan nahi du.
‎Patriarkatu modernoan, gizontasuna da sexualitatearen paradigma, eta gizontasunak sexu ugazabatza esan nahi du. Norbanakoa, beraz, emakumeen gorputzaz (haien sexu jabetzaz) baliatzen den gizon bat da; askoz ere nekezagoa da alderantzizkoa irudikatzea.
‎Patriarkatu modernoan, gizonek askotariko bideak dituzte kontratu sexualaren baldintzei eusteko. Ezkontza kontratua funtsezkoa da oraindik ere eskubide patriarkalerako, baina, gizonek emakumeen gorputzak eskuratzeko dauzkaten bide sozialki onartuen artean, ezkontza orain ez da bat besterik. Sexu abentura tartekakoak izatea edota bi pertsona ezkondu gabe, elkarrekin bizitzea?
‎Sexu abentura tartekakoak izatea edota bi pertsona ezkondu gabe, elkarrekin bizitzea? jadanik ez dira sozialki zigortzen duela 20 urte zigortzen ziren bezala, eta, akordio pribatuez gainera, milaka milioiko negozio izugarri bat dago antolatua emakumeen gorputzekin: prostituzioa kapitalismo patriarkalaren parte oso bat da.
‎prostituzioa kapitalismo patriarkalaren parte oso bat da. Emazteak jada ez dira eskaintzen enkante publikoetan (Australian, Estatu Batuetan eta Britainia Handian, hori bai, aukera dago Filipinetatik emazte bat erosteko postaz), baina gizonek aukera dute emakumeen gorputzak sexurako eskuratzeko merkatu kapitalistan. Eskubide patriarkala modu esplizituan mamitzen da kontratu askatasunean.
‎Eta, praktika sozial horren ondorioz, ia ezinezkoa da bereiztea sexu harreman bortxazkoak eta adostuak. Gizonek, familiaburu izango badira, eskura izan behar dituzte emakumeen gorputzak sexurako, baina sexu jarduna ezin dute bien artean hitzartu, zeren emakumeen gorputzek eta gizonenek ez baitute esanahi politiko berbera.
‎Eta, praktika sozial horren ondorioz, ia ezinezkoa da bereiztea sexu harreman bortxazkoak eta adostuak. Gizonek, familiaburu izango badira, eskura izan behar dituzte emakumeen gorputzak sexurako, baina sexu jarduna ezin dute bien artean hitzartu, zeren emakumeen gorputzek eta gizonenek ez baitute esanahi politiko berbera.
‎Eskubide patriarkalak etengabe aritu behar du irrika femenino mugagabeari mugak jartzen. Emakumeek mundu sozialarekin dituzten harremanetan, gizonen arrazoimenak beti aritu behar du bitartekari; ordena arriskuan egon ez dadin, emakumeen gorputzak beti egon behar du gizonen arrazoiaren eta irizpenen mende. (Mozarten Txirula magikoa obrak ideia horixe agertzen du, modu bikain eta dramatikoan.) Natur egoeraren eta gizarte zibilaren esanahia ulertzeko, biak batera hartu behar dira aintzat.
‎Emakumeak eremu pribatuan eta eremu publikoan daude gizonen mende; hain justu ere, gizonen eskubide patriarkala da bi eremu horiek osotasun sozial batean batzen dituen egiturazko oinarririk behinena. Gizonek merkatu publikoan bezala ezkonbizitza pribatuan ere baliatzen dute emakumeen gorputzak eskuratzeko daukaten eskubidea, eta, zuzenean sexurako ez ezik, hortik harago ere erabiltzen dituzte emakumeak eta haien gorputzak eskubide patriarkalaren bidez; halaxe erakutsiko dut, adibidez, ezkontza kontratuaren eta enplegu kontratu publikoaren arteko lotura jorratzen dudanean.
‎Erraza da ulertzen zergatik den ideia hori erakargarria feministentzat, hauek denak aintzat hartuz gero: batetik, Zuzenbide Erkideko Estalduraren Doktrina izeneko ezkontza legean, ezarrita zegoen emaztea senarraren jabetza zela; bestetik, gizonek oraindik ere ekinean dihardute gizonezkoen sexu eskubidearen legea betearaz dadin; eta, horrez gainera, gizonek gaur egun ere exijitzen dute emakumeen gorputzak publikoki eskuragarri edukitzea, hala hezur mamiz nola errepresentazio gisa. Horrenbestez, emakumeek beren baitako jabetza dutela onartzea, dirudienez, kolpe erabakigarria da patriarkatuaren kontra, baina, historian (nahiz eta mugimendu feministak norberaren baitako jabetzaren hizkeran erraz formula zitezkeen auzien inguruan egin dituen kanpainak), arrazoibide feminista nagusia izan da emakumeek askatasun zibila behar zutela emakume gisa, ez gizonen isla hits gisa.
‎–XVIII. mendetik aurrera, [botere mekanismo berri batzuk] gizonen existentziaren kargu egin ziren, gizonak gorputz bizidun moduan hartuta?. Alabaina, XVII. mendeaz geroztik, hau da, jatorrizko kontratuari buruzko istorioak kontatzen hasi zirenetik, menderakuntza eta diziplina mekanismo berri batek modua eman zien gizonei emakumeen gorputzaren eta emakumeen bizitzaren kargu egiteko. Jatorrizko kontratuak, diotenez, lege molde moderno bat sortu du, eta eguneroko bizimoduko kontratu benetakoek, berriz, metodo espezifikoki moderno bat eratu dute botere harreman lokalak sortzeko sexualitatean, ezkontzan eta enpleguan.
‎Izan ere, familia barruan ama izan aurretik, emakumeek sexu harremanak izaten dituzte gizonekin, eta emazte izaten dira. Kontratu sexualaren istorioak harreman (hetero) sexualen berri ematen du, eta emakumeak izaki sexual mamitu gisa hartzen, eta istorio hori lagungarria zaigu ulertzeko zer mekanismo erabiltzen dituzten gizonek aldarrikatzeko eskubidea dutela emakumeen gorputzak sexurako eskuragarri izateko, baita emakumeen gorputzak nola erabili agintzeko ere. Are:
‎Izan ere, familia barruan ama izan aurretik, emakumeek sexu harremanak izaten dituzte gizonekin, eta emazte izaten dira. Kontratu sexualaren istorioak harreman (hetero) sexualen berri ematen du, eta emakumeak izaki sexual mamitu gisa hartzen, eta istorio hori lagungarria zaigu ulertzeko zer mekanismo erabiltzen dituzten gizonek aldarrikatzeko eskubidea dutela emakumeen gorputzak sexurako eskuragarri izateko, baita emakumeen gorputzak nola erabili agintzeko ere. Are:
‎Are: harreman heterosexualak ez dira bizimodu pribatuko kontu bat soilik; eskubide patriarkalaren alde publikoaren adibiderik dramatikoena da gizonek exijitzen dutela emakumeen gorputzak salgai egotea, merkatu kapitalistako beste edozein merkantzia balira bezala. Prostituzioa, hain justu ere, industria kapitalista gailenetako bat da.
‎Wittig hasierako erredakzio taldeko kidea izan zen. Monique Plazarekin batera, Wittigek argudiatzen zuen diferentzia sexuala esentzialista zela, emakumeen funtzio soziala beren faktualtasun biologikotik eratortzen zuelako, eta, horretaz gainera, emakumeen gorputzen oinarrizko esanahia amatasuna zela zioelako, hauspo ideologikoa emanez ugalketarako sexualitatearen hegemoniari.
‎Hala ere, Kristevaren irudiko, truke hori amaren gorputza erreprimitzen den kulturako unea da, eta ez, ordea, gorputz femeninoa kulturalki ama gorputz gisa nahitaez eraikitzen duen mekanismoa. Izan ere, esan dezakegu emakume trukearekin emakumeen gorputzei ugaltzeko betebehar nahitaezkoa ezartzen zaiela. Gayle Rubinek LĆ©vi Straussen lana iruzkintzean dioenez, ahaidetasunak Ā«sexualitatea(...) zizelkatzen duĀ», eta halako moduan non jardun sozial batzuek erditzeko desira sortzen duten, jardunok desira hori behar eta ekoizten baitute ugalketa helburuak betetzeko.
‎Kristevak aditzera eman gura duen gorputz femeninoa ere lege horrexek eraiki du, gorputz femeninoak ahultzen omen duen legeak. Kristevak aitaren legeaz daukan ikuspegiaren kritika hauek ez dute inola ere baliogabetzen haren jarrera orokorra, alegia, kultura edo Sinbolikoa emakumeen gorputzen arbuiotik abiatuta aldarrikatzen dela. Hala ere, adierazi nahi dut esanahia printzipio femenino baten ukazioan edo zapalkuntzan oinarritzen dela teorizatzen duen orok aztertu lukeela ea femeninotasun hori benetan den bera zapaltzen duten arau kultural horietatik kanpokoa.
2019
‎Indarkeriak, fisikoak zein hura justifikatzen duen indarkeria diskurtsiboak?, emakumeak kontrolatzeko tresna gisa funtzionatzen duen modu berean, maskulinitatearen eraikuntza indartzeko eta berresteko ere balio du. Rita Segato antropologoaren arabera, gizonek, indarkeria erabiltzen dutenean, emakumeen gorputzaren bitartez probatzen dute euren, gizontasunaren mandatua?, euren genero rola. Bortxaketak maskulinitatea iragartzea du helburu.
‎Lehenik eta behin, beti izango dira zenbait desberdintasun gizonaren eta emakumearen artean; emakumearen erotismoak eta, beraz, mundu sexualak, molde singularrekoak direnez gero, sentsualtasun eta sentiberatasun singular bat emango diote beti: bere gorputzarekin, gizonen gorputzarekin eta haurrarekin dituen harremanak sekula ez dira izango gizonak bere gorputzarekin, emakumeen gorputzarekin eta haurrarekin dituenak bezalakoak;, desberdintasunean berdintasuna, hainbeste aipatzen dutenek aitortu didate izan daitekeela desberdintasunik berdintasunaren barrenean.
2020
‎Bide horretan sakonduz, pentsalari feminista ugarik aipatu izan dute patriarkatuaren erasoen jomuga direla emakumeen gorputzak eta Lurra. " Eredua zalantzan jartzeko ariketa horiek apenas eduki zuten eraginik, ez bada eremu intelektualean; Baconen jatorrizko erreferentziazko esparru hura, Biblia inspiraziokoa, mantendu zen osorik", ondorioztatu du Naomi Kleinek32.
‎Eta ikuspegi horretan galtzailea nor den datuek ere erakusten dute, haren aburuz. " Klima aldaketaren ondorioei eta estraktibismoaren kalteei erreparatzen badiegu, edo zein ari den gehiago pobretzen, zeinek jasaten dituen bere baitan estraktibismoaren bortxakeriaren ondorioak..., hor emakumeak daude nagusiki, zeren estraktibismoak emakumeen gorputzak ere erabiltzen ditu gerra zelai moduan".
2022
‎Sakon hausnartutako erabakiak dira gehienetan. Feminismoak emakumeen gorputzez hausnartzen badu, zergatik ez dio arretarik jartzen bizitza ematen duenari. Obulutegiak, umetokiak eta bularrak dituenari?
2023
‎Kally Bewahren kasua (goi mailako kasta hindu bateko emakumea; hilda aurkitu zuten txabola batean, etxetik hurbil, Kalkuta kolonialean) adibide ona da ikusteko nola indiar emakume baten gorpua ere erabil zitekeen haren likiskeria moralaren eta ama eta emakume txarraren ebidentzia gisa. Haren istorioak garbi erakusten du nola emakumeen gorputzak baliatu ziren subjektu moral gisa berezkoa zuten txarkeria aditzera emateko adibide gisa, nahiz gorputzok erditu artean hilak izan, besterik gabe.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia