2008
|
|
Kontzientzia har dezakezu gai batzuen inguruan eta ezer ez egin; kontzientzia hartzeaz gain azpiegiturak eraldatzeko konpromisoak hartzea interesatzen zaigu. Lehen
|
emakumeei
debekatuak zitzaizkien gai politikoak, sozialak eta ekonomikoak landuz pertsona bezala aberastu eta ekintza zehatzen bidez adierazi nahi dugu. Estatubatuarrek Ekuadorren duten Mantako militar gunearen edo petrolioaren gaiekin ekintzak burutu izan ditugu emakume taldeetatik.
|
2014
|
|
Ikusi denez, bertsolaritzaren kasuan fama eta ohorea
|
emakumeei
debekatu zaie.Profazadoreak kaletik eta gune publikotik atera eta haien ordez gizonezkoak sartu.Era horretan, batzuentzat debekua izan zena beste batzuentzat espresiobide bihurtuzen, euskal kulturaren eremu publikoan haien pentsamendu eta diskurtsoa garatzekoaukera bilakatuz.
|
2017
|
|
Alemanian, erdi mailako emakume bat alargun gelditzen zenean, tutore bat izendatzen zen haren kontuak kudeatzeko. Alemaniar
|
emakumeei
debekatu egin zitzaien, gainera, bakarrik edo beste emakume batzuekin bizitzea, eta, pobreen kasuan, debekatuta zeukaten beren familiarekin bizitzea ere, ezin izango zituztelako behar bezala kontrolatu. Beraz, debaluazio ekonomiko eta sozialaren bidez, infantilizazio prozesu bat jasan zuten legeen esparruan.
|
|
diogu, edo, bestela,, emakumeak familiaren mendekoak direla?, baina, azken batean, adierazi nahi duguna da emakumeak, biziraute aldera, gizonen mende daudela sistema patriarkaletan. Garai batean, emakumeek gizon batekin ezkondu behar zuten derrigor, biziraun nahi bazuten (munduko hainbat tokitan, halaxe da oraindik), edo, bestela, moja sartu behar zuten, edo prostituta gisa aritu, izan ere,
|
emakumeei
debekatu egin (egiten) diete beren lanaren truke soldata bat irabazteko eskubidea, eta, hortaz, merkatuan parte hartzeko aukera eragotzi. Zentzu horretan, gizonak nola dauden merkatuaren mende, hala daude emakumeak familiaren mende (hau da, gizonen edo gizonen soldaten mende), baina, emakumeen mendekotasunak ez du gizonenak adina balio politiko, ekonomiko ez eta sozialik, demokrazia patriarkaletan (ikus Pateman, 1995; Fraser, 1990; Goikoetxea, 2015, 2017b).
|
2018
|
|
Antso Remiritz erregearen arreba zen Antsa Remiritz kondesa. Erregeen alabak eta arrebak ia mila urte lehenagotik
|
emakumeei
debekatutako espazio publiko bat inbaditzeko ausardia izan zuen, eliza katolikoko burua izatera iritsi baitzen. Donejakue Bidea egiteko sukarraren hasiera izan zen.
|
|
Iruñeko Aljama edo auzo judutar deitutako gune hori (egungo Telleria eta Merced kaleek hartzen dutena) izan zen emakume judutar asko eta askoren bizilekua eta lanlekua: Sola eta Jamilla zetaginak ziren 1344an, Estherrek lastairetarako artilearekin eta lumekin lan egiten zuen, Reyna larru ontzailea zen eta Dueña Encave, senar Azac Encave zilargina hil ondoren, 1350 urtetik aurrera, negozioen mundu erabat maskulinoan sartu zen eta,
|
emakumeei
debekatutako esparru profesionala izan arren, halako izen ona lortuko zuen mailegu emailea izatera iritsi zen. 1350ean hark eta bere seme Jucek gatazka larri bat bizi izan zuten Iruñeko auzo judutarrarekin zerga handiak ordaintzeko agindu zietenean.
|
2019
|
|
Aretxabaletak (Irureta, 2019) Arratian elkarrizketatu zituen hiztunen arabera, hitanoa, eta batez ere noka, bortitza, baldarra eta mari mutilen moldekoa da eta" emakumeak fina izan behar" duenez, ez dute euren artean erabiltzen eta ez diete ondorengoei transmititu. Gainera, elizak hitanoa gizonkeriatzat, gordinkeriatzat eta ia bekatutzat zuenez,
|
emakumeei
debekatu egin zien erabiltzea.
|
2023
|
|
Hasiera batean, bazirudien arazoa eskolari baino ez zegokiola, Elkarteko
|
emakumeei
debekatu egin zieten Galera Etxean irakastea. Atsekabe galanta, lehen porrota.
|