2007
|
|
Elbira Zipitriak ikasturtean alfabetatze ikastaroa eman zuen Lazkaoko Beneditarren monastegian, ikasle bakarrak beneditar gazsoziolinguistika klusterra martin ugalde, kp/ 20140 andoain teak zirelarik; igandeetan meza nagusiaren ondoren bildu ohi ziren. Zipitria andreak, bestalde, Donostian, Fermin Kalbetoneko bere etxebizitzan,
|
eguna
haurrekin eman ondoren, ikasle helduekin jarduten zuen gauez alfabetatzen nahiz euskalduntzen (Amundarain, 1991).
|
|
) batzuk herrian bertan egiten dira programetako partaideen arteko elkar ezagutza sustatuz eta herriko gainerako euskaldunekin harremanetarako aukerak zabalduz; beti ere gero eta tokiko hizkuntza komunitate trinkoagoa sustatu nahian; beste batzuk beste herri edo eskualde bateko programetako gainerako partaideekin (hurbil dauden bi edo hiru egitasmoen partaideen artean harremanak sustatuz), eta azkenik badago Euskal Herri osoko Mintzapraktika programetako partaide guztiei zuzenduta dagoena: Mintza
|
eguna
. Aisialdia eta ekintza ludikoak uztartzen ditu eta, era berean, partaideek talde baten babesa sumatzen dute.
|
2009
|
|
2005ko udazkenean, urrian;
|
eguna
ez du gogoratzen, baino bai gosaltzeko ordua zela, Europako Kontseiluak eremu mistoa eremu euskaldunarekin parekatu behar dela gomendatzen zuela irakurri zuen egunkari batean. Harrituta, berriz irakurri zuen esaldia.
|
|
Aurrena irailean alaitzen da, uda pasa delako eta udatiarrak joanak direlako: " Uda bukatzen ari delako nago pozik" (51 or.); alderantziz Gandiagak aitortua digu, udazkenari begira
|
eguna
mozten hasten zenean, orduantxe hasten zela pixka bat tristatzen. Sarritan kontatu zuen, bestalde, bere haurtzaroko oroitzapen hura osabaren etxean:
|
|
• Haur eta gazteei zuzendutako ekintza ugari bideratu dira arrakasta handiz, horietako asko Donostiako ikastetxeekin elkarlanean aurrera eramandakoak: Haur jaioberrien kanpaina: gutuna eta lo kanten CDa Guraso euskaldunentzako nahiz erdaldunentzako haurren hizkuntza jarreretan eragiteko hitzaldiak Egutegia eranskailuekin Haurrak beti jolasean Eskola antzerkia Euskara zine aretoetara Haurrentzako Asteburuko aisialdiko jardueren berri ematea Oporretan euskaraz Euskararen
|
eguna
: gazteak zinera Auzoka eskola prentsa Gaztezulo aldizkariaren" Irakurriz gozatu" ekimena laguntzea Ahozkotasuna eta bertsolaritza Donostiako eskolarteko literatur lehiaketa Koldo Mitxelena Euskarazko produktuen gida Mugi kirol hilabetekaria Lagunarteko hizkerarekin jolasean
|
|
Egaratu enpresako Kepa Atutxak Enpresen Gizarte Erantzukizuna, baita euskararen arloan ere hitzaldiarekin hasi zuen
|
eguna
.
|
|
Gure bezero den enpresa bateko gerenteak egunero zeharkatzen zuen tailerra goizeko 08:00etan euskara eskoletara joateko. Ekintza xume hark eragin handia izan zuen langileengan,
|
eguna
joan eta eguna etorri, besapean koadernoa zuela gerentea tailerra zeharkatzen ikusten zutelako.
|
|
Gure bezero den enpresa bateko gerenteak egunero zeharkatzen zuen tailerra goizeko 08:00etan euskara eskoletara joateko. Ekintza xume hark eragin handia izan zuen langileengan, eguna joan eta
|
eguna
etorri, besapean koadernoa zuela gerentea tailerra zeharkatzen ikusten zutelako.
|
2010
|
|
" con el favor de dios, hemos de ver muy presto todas las cosas curiosas y graves escritas en nuestro vulgar". horra iristeko, ordea, tresneria egokia izango da politika, kultura eta eraikuntza inperial osatuarena; horra, bada, azken buruan plangintza orokor baterako deia, banderak, armak eta hizkuntzak elkarri lagunduz eraikiko den herrialde unibertsal berria: bere lan eta ideia hauekin, Malon etxaidek aitzindaritzat dauka bere burua, etorkizunari aurrea harturik dabilela uste du, garaipen politiko linguistikoaren
|
eguna
ez dagoela hain urrun, alegia: zenBaiT oHarpen eTa iTaun
|
2011
|
|
un lugar suficiente, que asegure su continuidad y desarrollo, sin aventuras maximalistas". delako" lugar suficiente(...) sin aventuras maximalistas" hori argi dago oinarri oinarrian zer den:
|
eguna
baino argiago, nire ustez. Mitxelena ez zaigu munduko hizkuntzak (funtsean, hiztun herriak) parez pare (simetria osoz eta autorregulazio ahalmen berberaz) nor bere etxean jaun eta jabe bizi izango diren mundu berreraiki baten (atzera" bere jatorrizko egoera natural" era ekarritako etnomosaiko global baten) alde ari.
|
2012
|
|
zer ondo atera den, zer erdizka eta zer gaizki, argi eta garbi bereizi behar dugu. emaitza diferente horien zergatikoa eta zenbaterainokoa ere esplikatzen saiatu behar dugu. zeintzuk dira urretxu eta zumarragako kaleetako arnasguneak? hau da, zeintzuk dira euskara gehien erabiltzen den gune, adin tarte, sexu eta
|
eguna
–honen berri badugu ematerik kale neurketari esker.
|
|
Zeintzuk dira Urretxu eta Zumarragako kaleetako arnasguneak? Hau da, zeintzuk dira euskara gehien erabiltzen den gune, adintarte, sexu eta
|
eguna
–
|
|
• Goialdeak (1) neurraldi bakoitza identifikatzeko datuak biltzen ditu: herria, ibilbidea,
|
eguna
, ordua eta neurtzaileak.
|
|
Dislokazio soziokultural hori bizimodu arruntaren alor gehienetan gertatzen da gutxi asko: lanbidean,
|
eguna
eta astea partitzeko moduan, jan edanean, janzteko moduan, astialdiko jolas bideetan, hainbat uste sinesmenetan, jakite kontuan eta, oro har, mundu ikuskera osoan. Mundu ikuskera osoan eta, askotan, eguneroko berbetan, eguneroko hizkeran.
|
2015
|
|
Lasarte Oriako esperientzia adibide aproposa da. Bertan, herri maratoia antolatzen dute eta euskararen aldeko
|
eguna
antolatuz, euskara ahoan, herri guztiak eta bertako eragile eta agente desbedinek parte hartzen duten, herri maratoia antolatzen dute.
|
|
Pentsamendu horiekin nenbilela gertatutako istorio bat badut ondo gogoan: iritsi zen, bada, sorbaldako arazoak nituela-eta, ez dakit zenbat hilabete zain egon ondoren Zumarragako ospitalera joateko
|
eguna
. Bada, sartu kontsultara eta mediku erdalduna tokatu.
|
2016
|
|
euskal hiztuna ez da euskaraz dakien edonor, euskaraz egiten duena baizik6 Euskaraz asko, erdizka, gutxi edo oso gutxi egin dezake euskal hiztun horrek. Goren graduko hiztunak euskaraz egiten du, erabat7 edo ia huts hutsik,
|
eguna
joan eta eguna etorri8 Beheren gradukoak, aitzitik, oso gutxi egiten du euskaraz: erdaraz baino askoz gutxiago hitz egiten, irakurtzen eta idazten du.
|
|
euskal hiztuna ez da euskaraz dakien edonor, euskaraz egiten duena baizik6 Euskaraz asko, erdizka, gutxi edo oso gutxi egin dezake euskal hiztun horrek. Goren graduko hiztunak euskaraz egiten du, erabat7 edo ia huts hutsik, eguna joan eta
|
eguna
etorri8 Beheren gradukoak, aitzitik, oso gutxi egiten du euskaraz: erdaraz baino askoz gutxiago hitz egiten, irakurtzen eta idazten du.
|
|
Perspektiba kuantitaboa(" zenbat ordu?") da, hasteko, garrantzi hierarkia horren moldatzaile: jardungune eta rol harreman batzuetan ordu asko ematen ditugu hizketan,
|
eguna
joan eta eguna etorri, eta beste zenbaitetan gutxi. Egin dezagun kontu:
|
|
Perspektiba kuantitaboa(" zenbat ordu?") da, hasteko, garrantzi hierarkia horren moldatzaile: jardungune eta rol harreman batzuetan ordu asko ematen ditugu hizketan, eguna joan eta
|
eguna
etorri, eta beste zenbaitetan gutxi. Egin dezagun kontu:
|
|
7 Halako hiztunik ez dakigu gaur inon baden, bospasei urtetik gorako herritarren artean; ezetz esango genuke. Formulazio teoriko gisa egokia da, ordea,
|
eguna
joan eta eguna etorri bere buruarekin eta inguruko solaskide ezagun zein ezezagunekin, mezu igorle zein mezuhartzaile gisa, euskara hutsean ari den hiztunaren figura. Hitzezko (eta, hala badagokio, idatzizko) jarduna hartu genituzke kontuan, teorikoki.
|
|
7 Halako hiztunik ez dakigu gaur inon baden, bospasei urtetik gorako herritarren artean; ezetz esango genuke. Formulazio teoriko gisa egokia da, ordea, eguna joan eta
|
eguna
etorri bere buruarekin eta inguruko solaskide ezagun zein ezezagunekin, mezu igorle zein mezuhartzaile gisa, euskara hutsean ari den hiztunaren figura. Hitzezko (eta, hala badagokio, idatzizko) jarduna hartu genituzke kontuan, teorikoki.
|
|
31 Eguna joan eta
|
eguna
etorri bizi osoan euskaraz (euskaraz bakarrik) egiten duten hiztunak genituzke, teorikoki, euskaldunik trinkoenak. Hots, euskara hutsez diharduten euskaldunak (EHDE) genituzke euskararen erabiltzaile sendoenak.
|
|
Beren biziaren zati garrantzitsuak (gizakiaren Gemeinschaft giroa sortzen dutenak eta euskarazko arnasgune trinkoetan bizi izaten lagun diezaieketenak, bereziki) euskaraz sortzen, antolatzen eta seme alabei transmititzen ikasi dute. Eguna joan eta
|
eguna
etorri erdal munduarekin mutur joka ibili gabe euskal kulturari edertasun kutsua eransten asmatu dute, gogoz eta ekitez euskal neurrietara errendituz eta kanpoko herritar euskaldunen zein erdaldunen aurrean beren bizimodu berezia errespetatu araziz. Mila bider errazagoa da hori esaten, egiten baino.
|
2018
|
|
– Imanol Azkue Ibarbia irakasleek, bi hilabete lehenago, eta deialdiaren berri eman zuten hedabideetan. Iritsi zen bileraren
|
eguna
eta ordua, eta ez zen inor azaldu; irakasleak lur jota. Horrek esan nahi du Zumaian ez dagoela interesik edo atxikimendurik Korrikarekiko?
|
|
" Erabaki nuen ezin nuela bertso hura hasierako agurrean bota. Besteek nirekiko ordura arte eraikitako begirada erabat baldintza zezakeen eta ez zen hura horretarako
|
eguna
. Egun horretan entzuleek, epaileek, ni bertsolari gisa juzgatzea nahi nuen, bestelako distortsiorik gabe, gainerako zazpiak bezalaxe."
|
|
Oroitzen naiz bosgarren urtean, lehen aldiz kantatu nuela Bertsulari Ttikin, ta ikaskide guztien aitzinean, ta denak ni animatzen, krixton
|
eguna
izan zen neretzako... eta sartu ginen ikastolara eta hor hasi ginen futbolean jokatzen edo auskalo zertan, eta oroitzen naiz frantsesez, fran, frantsesez hitz egiten genuela, ta irakasleak bota zidala" Goizean Bertsulari Ttikin kantatu ta atsaldean lagunekin frantsesez?" Oroitzen naiz hortaz. [Ta nola bizi izan zinuen, hori?] Oso gaizki.
|
2019
|
|
VII.1 Kontu handiz jardun: esparru informal intimoetan eragitea oso lan delikatua da arnasguneak biziko badira, euskarazko mintzajardun arruntari bizirik eutsi behar zaio
|
eguna
joan eta eguna etorri: nagusitasun moldaera argia izan behar du mintzajardun horrek, orain arte izan duen bezala. horrekin batera, belaunez belaun proiektatu behar da nagusitasun hori:
|
|
VII.1 Kontu handiz jardun: esparru informal intimoetan eragitea oso lan delikatua da arnasguneak biziko badira, euskarazko mintzajardun arruntari bizirik eutsi behar zaio eguna joan eta
|
eguna
etorri: nagusitasun moldaera argia izan behar du mintzajardun horrek, orain arte izan duen bezala. horrekin batera, belaunez belaun proiektatu behar da nagusitasun hori:
|
|
Jator bai, baina ez" euskal erreserbako indio"; are gutxiago europa berriko" apartheid" gune. hori entenditzen ez dugun kaletarrok oso oker gabiltza. modernotasun egarria, kalean bezain bizia da arnasguneetan. Neurrian eta uztartze moduan dago giltzarria. aparteko arduraz aztertu behar du neurri kontu hori arnasguneen geroa bermatu nahi duenak. plan ederrak egitea baino mila bider zailagoa, nahasiagoa, disgustagarriagoa eta, halaz guztiz ere, beharrezkoagoa da arnasguneen aldeko ekimen sorta zabalari
|
eguna
joan eta eguna etorri" bere neurrian" eusten jakitea.
|
|
Jator bai, baina ez" euskal erreserbako indio"; are gutxiago europa berriko" apartheid" gune. hori entenditzen ez dugun kaletarrok oso oker gabiltza. modernotasun egarria, kalean bezain bizia da arnasguneetan. Neurrian eta uztartze moduan dago giltzarria. aparteko arduraz aztertu behar du neurri kontu hori arnasguneen geroa bermatu nahi duenak. plan ederrak egitea baino mila bider zailagoa, nahasiagoa, disgustagarriagoa eta, halaz guztiz ere, beharrezkoagoa da arnasguneen aldeko ekimen sorta zabalari eguna joan eta
|
eguna
etorri" bere neurrian" eusten jakitea.
|
|
Iaz 44 lagunek eman zuten izena, baina joan, bakarrik 15 Aurten, aldiz, 8 apuntatu, eta ezin izan dugu egin, langa 15ean jarri dugu eta. detektibe zailduenak ere luke asmatu zein diren gainbeheraren arrazoiak. Agian, izena emandako bati ezustekoren bat gertatu zitzaion; baliteke
|
eguna
/ lekua/ ordua... desegoki suertatu izana besteren bati; beste batek, ziur asko, beste plan bati heldu zion larunbatean. Batek daki!
|
|
Eta IXILIK Mesedez Eskalada eskola oharrak: + Gaur izan dugu opor aurreko azken
|
eguna
. Bueltako lehen eguna urtarrilak 14a izango da.
|
|
+ Gaur izan dugu opor aurreko azken eguna. Bueltako lehen
|
eguna
urtarrilak 14a izango da. Urtarrilak 7 tik 11ra bulderreko koltxonetak berriztu behar dituzte.
|
2021
|
|
Euskaraz natural! Gai zehatzik gabeko
|
eguna
, ikasitako jolasetan ibili, landutako gaiez hausnartu eta ludikotasunean oinarritutako egun bat pasatzea da helburua. Horretaz gain, ikasleek egiteko bakarra izango dute, euskararen egunean (hurrengo saioan) ikastolako txikienei erakusteko euskararen aldeko mezua zabaltzen duen abesti baten koreografia lantzen hasiko dira.
|
|
Euskarakatzen eta euskarakatuz! Zentzumenak eta sentipen ezberdinak landuz, euskara arakatu eta euskaraz arakatzeko
|
eguna
da hirugarren hau.
|
2022
|
|
eskola txikia, eliza, taberna, elkartea, pilotalekua, biztanle kopurua, Zumaiako herrigunetik 5 km-ra egotea, euskaldunen ehunekoa... Horiez gain, XX. mendean auzo alkateak izan zituen, Eskola Txikien
|
eguna
antolatu zuen 2018an, sare sendoa du eta auzolanean ohituta daude. Herri txiki batzuetan bezala, Oikiako ikastetxearen erronka nagusia da nahikoa haur izatea orain arteko antolamenduari eusteko.
|
2023
|
|
5 Irudia. Marikobaso ateak irekitzeko
|
eguna
martxoaren 8aren inguruan
|
|
Lehenengo
|
eguna
: Gazteak hizkuntza aktibismoan
|
|
Bigarren
|
eguna
: Intersekzionalitatea eta periferiak hizkuntza aktibismoan
|
|
Hirugarren
|
eguna
: hizkuntza aktibismorako teknologia eta komunikazio tresnak
|