Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 22

2000
‎Erlijio katolikoa Frantzian nagusi izan den bitartean, erlijio erakundeak zibilekoekin batera estekaturik egon diren bitartean, ezinezkoa zen lege zibilek ezkontzaren hautsezintasuna adieraztea, erlijioaren legeak gauza bera egiten ez zuen bitartean. Izan ere, erlijioaren legea Estatuarena zen eta beharrena baita gizakiak gobernatzen dituzten oinarriak batera ibiltzea.
‎Erlijio katolikoa Frantzian nagusi izan den bitartean, erlijio erakundeak zibilekoekin batera estekaturik egon diren bitartean, ezinezkoa zen lege zibilek ezkontzaren hautsezintasuna adieraztea, erlijioaren legeak gauza bera egiten ez zuen bitartean. Izan ere, erlijioaren legea Estatuarena zen eta beharrena baita gizakiak gobernatzen dituzten oinarriak batera ibiltzea.
‎Beraz, martxoaren azkena iristean, familiburu bakoitzak euriaren erregeagana joan eta behi bat eskaintzen dio, zeruko ur bedeinkatua larre gorri zimelduetara isur dezan. Euririk egiten ez badu, jendea bildu eta eskatu egiten dio erregeari euria eman diezaiela; eta ortziak lainorik gabe segitzen badu, sabela irekitzen diote, ekaitzak bertan gordetzen dituelakoan" (Urrezko abarra, I bol., 161 orr.).
2001
‎" Hirukiak hiru alde ditu" esaldia hartzen badugu, berehala ikusten dugu ‘hiru alde izatea’ predikatua subjektuan jadanik jasoa dagoela, eta besterik gabe esaldiaren beharrezko egia, beraz, nabarmena gertatzen da. Esakune hauek ezagutza ziur bat ematen dute, baina tautologia hutsak dira; kontraesanaren printzipioaren arabera analiza daitezke eta, beraz, subjektuan jadanik zegoena argitu besterik egiten ez dutenez gero, ezin digute ezagutza berririk eman. Halako esakuneek ezin dute, honenbestez, zientzia emankor eta aurrerakor baten oinarria eraiki.
‎Adibidez, zure emazteari gogo betez musutxo bat ematen badiozu, hori egitea maitatzea da gure ustez; eta besterik gabe, ongi egitea. Baina Kanten ustez, egiten ez baduzu zure legea/ beharra betetzeko asmotan, ez da ongi morala, morala ez denez.
‎Maitatze bila gabiltza; zenbat eta maitagai hobe, ederrago, egiazkoago aurkitu eta maite izaten dugun, hainbat zoriontsuago. Horrela, berez eta zuzenean, zoriona ez da funtsezko giza helburua, zoriona eta maitatzea bat bera egiten ez badugu. Zoriona (positiboa, ez Kanten Selbstzufriedenheit negatiboa bakarrik) maitatzen dugun bakoitzean lortzen dugu, apurka.
2002
‎Ingeles jatorrizkoan esaten zaigu zein diren noizean behin presoei leotzetatik irten eta pasabideetan paseatzen uzteak dakartzan onurak. Neurri hau, ordea, eguneroko lanetan nahikoa ariketarik egiten ez duenarekin bakarrik erabiliko da.
2003
‎Ikerkuntza programa bati ‘aurrerakoia’ deitzen zaio ondorengo ikerketek onesten dituzten aurresateak egiten baditu eta horrela gertakari berrien aurkikuntzara eramaten badu. ‘Atzerakoia’ deitzen zaio halako aurresateak egiten ez baditu, eta bere lehiakidearen laguntzaz aurkitutako materiala xurgatzera mugatzen bada. Arauek ikerkuntza programak juzgatzen dituzte, ez diote zientzialariari aholkatzen zer egin behar den.
‎Neurri batean interesgarria den edozein teoria emaitza esperimental anitzekin gatazkan dago. Gertakariekin bat egiten ez duten teoriak ezabatuko lituzkeen faltsapen printzipio batek zientziaren osotasuna ezabatu luke (edo zientziaren zati zabal bat errefusaezina dela onartu luke). Teoria on batek bere lehiakideek baino gehiago azaltzen duela (bere lehiakideen arrakasta eta porrotak azaldu eta gertakari berri eta orain arte ezezagunak aurreikusten dituela) baieztatzen duen argibidea ere ez da oso errealista.
2004
‎Wittgensteinek ez du metafisika kondenatzen, zedarritu egiten du. Metafisikaren diskurtsoak natur zientzien errigorea behar du, eta horren ezean hobe du" isilik" egotea; isilik baina hausnarrean; eta hausnarketak bide gehiagorik egiten ez duenean, kontenplazioan murgildu. Metafisikaren diskurtsoa lore preziatuetarik lurrin fina distilatzen den era zainduan jario behar litzateke, ez bestela.
2005
‎Arean ere, ondo hausnartuz gero, zuzenbide horren printzipioak kanporatu egiten dira eta begi bistan daude, zentzumenen bitartez antzematen dugun guztia bezalaxe. Printzipio horiek, bestalde, ez dute inoiz hutsik egiten, zentzumenek ere inoiz hutsik egiten ez duten bezalaxe, ondo eratutako organoak dituztelako eta sentitzeko behar den oro dutelako. Oinarri hori hartuta, Euripidesek Polinizes jartzen du hitz egiten, Feniziarrak deituriko lanean, eta horren inguruan argi eta garbi adierazten du arrazoi zuzena izan zuela:
2006
‎Zaporeen gaineko gustu oso fina oztopo bat izan daiteke hainbatetan, norberarentzat nahiz adiskideentzat. Aitzitik, talentuaren edo edertasunaren gaineko gustu fina beti da tasun desiragarri bat; izan ere, gizakiak eduki ditzakeen gozamenen artean, inongo kalterik egiten ez dutenen eta onenak direnen iturria da. Hori dela-eta, gizaki guztien iritziak bat datoz.
2007
‎Azpimarra dezagun, zentzu honetan, euskal diglosia gainditu eta" benetako elebitasun sozial" baten aldeko lana egitea, egiaz, gure hezkuntzaren beraren konpromiso etikoa dela: ...eure gizartearen zati bat elebiduna dela baina ez gizarte osoa", honela Lertxundi," eta horrek desoreka nabarmenak sortzen dituela", hain zuzen," askatasun pertsonalaren eta hiztun eskubideen arloan eragiten duten desorekak" 263 Kontua da, euskal hizkuntzak —bestelakoek bezalaxe— berori hitz egiten duten pertsonak elkartzen dituen bezala, aldi berean, berori hitz egiten ez dutenenganako bereizketa ezartzen duela. Horregatik, eta hezkuntzak euskalduntze prozesuan duen papera nabarmenduz, zera diogu Setienekin batera:
2008
‎bere egite bai bestearen egite izatea; izan ere, bestea era berean beregaina da, bere baitan itxia, eta bere buruaren bidez ez den ezer ez dago bere baitan. Lehenengoak ez dauka objektua bere aurrean, hura irrikarentzat bakarrik den moduan, baizik eta bere baitarako den objektu beregain bat, zeinaren aurrean hori horregatik ezgai den berarentzat, objektuak berak bere baitan egiten ez badu autokontzientziak horren baitan egiten duen hori bera. Higidura, orduan, bi autokontzientzien higidura bikoitza besterik ez da.
2010
‎Egin eginean ere, justua edo bidezkoa dena bi motatakoa izan daiteke: bata, justu naturala, horixe baita arrazoimen naturalaren arabera zuzena dena eta inoiz hutsik egiten ez duena, arrazoimenak huts egiten ez badu behinik behin; eta, bestea, legearen arabera justua edo bidezkoa dena, hau da, giza legeak ondorioztatzen duena. Azken horrek, orokorrean justua izan arren, kasu jakin batzuetan huts egiten du.
‎Egin eginean ere, justua edo bidezkoa dena bi motatakoa izan daiteke: bata, justu naturala, horixe baita arrazoimen naturalaren arabera zuzena dena eta inoiz hutsik egiten ez duena, arrazoimenak huts egiten ez badu behinik behin; eta, bestea, legearen arabera justua edo bidezkoa dena, hau da, giza legeak ondorioztatzen duena. Azken horrek, orokorrean justua izan arren, kasu jakin batzuetan huts egiten du.
2014
‎Tarteko pertsonaia honekin, ez aita, ez martiri, ezta erabat anaia ere, ezta erabat maitale ere, kartak nahasita daude, zazpi familien karta jokoa da. Siegmund jokerra da, Siegmund sailkaezina da, kategoriei alde egiten die; batzuetan hau da, baina aldi berean bestea da; grezieraz esango genuke ‘demonio’ bat dela, alegia, besteek egiten ez dituzten iragateak gauzatzen dituena. Demoniozkoa:
2016
‎Pertsona izatea, nortasuna, betiko eginkizuna baita, inoiz amaitzen ez den lana, ez gaztetakoa soilik edo lantegi kooperatibo batean sartu artekoa; beti lantzen jardun beharra daukaguna da. Norberak egiten ez badu, besteak dio egin. Baina bai elkarri lagundu.
‎Ezein aberek egiten ez duena Jainkoan sinestea da, gizon emakumearen bakarra zeharo.68 Gaurko ikerlariek (antropologoek, neurologoek, etab.) hori ere gizakiaren eboluzioan nola sortua izan litekeen inbestigatzen dute orain. Darwinek, ez.
‎National Life from the Standpoint of Science. ...eraz, progresoarena autorez autore, ideia hauek aspergarriro errepikatzen dira. 124 Arraza behereak hankapean zanpatuz bakarrik goititu ahal dira arraza gorak.125 Kultura eta progresoa arraza zuri edo ariar gutxi batzuen monopolioa da (arraza grekoa, etab.). Horietako bat ingelesa duzu, bistan da; beste guztien artean bera gailen, herri hautua.126 Gero munduko parte gehiena okupatzen duen eta deus egiten ez duen, zibilizatzerik ere ez dagoen arraza jende ezengabe pila hori dago.127 Horiekin ez da odola nahastu behar, arraza hondatu nahi ez bada (espainolek egin dute oker hori). 128
2021
‎" Aritu aritzen da, baina egin ez du ezer egiten: ezer egiten ez duenez, ez du ezer, ez da ezer. Hustasun hori itxurakeriekin eta engainuekin betetzen saiatzen da" (II:
‎Gainontzean," aritu aritzen da, baina egin ez du ezer egiten: ezer egiten ez duenez, ez du ezer, ez da ezer. Hustasun hori itxurakeriekin eta engainuekin betetzen saiatzen da" (II:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia