2004
|
|
Baina beti ere gogoan izanik gizakia ez dela" gauza ororen neurria", Protagorasez geroztik jende askotxok uste duen bezala, baina bai eginbehar etiko oro modulatu eta egokitu behar duena, gizaki oro pertsona bezala kontsideratuz eta hein horretan tratatuz: " Honela bada, zuei
|
egitea
nahi zenuketen guztia, egin zuek ere besteei". Ez dago etika bide zuzenagorik eta emankorragorik.
|
|
Ebanjelioetan ezinago argi ageri zaigu, Nazareteko Jesusek besteenganako maitasunaz mintzo denean: " Maita ezazu lagun hurkoa zeure burua bezala" (Mt 19, 19);" Honela, bada, besteek zuei
|
egitea
nahi zenuketen guztia, egun zuek besteei" (Mt 7, 17). Moraltasunaren urrezko legea dugu hori.
|
2006
|
|
Eman dezagun, ‘A' izeneko pertsona bat diru mailegu baten eskean dabilela negozio bat jartzeko asmotan. B pertsonak A ri dirua mailegatzen dio bere adiskidea delako eta A k aurrera
|
egitea
nahi duelako. D pertsonak, ordea, A ri maileguz dirua ematen dio etorkizunean A k izango dituen etekinei probetxu ateratzeko.
|
2010
|
|
14 Horrekin lotuta zailtasun hau agertzen da: nagusiak mendeko batek zerbait
|
egitea
nahi izan arren, ezin du horretara behartu, bere borondatearen berri ematen ez badio. Baina bada zailtasun horrentzako irtenbidea:
|
|
Borondate hori, ordea, ez da beharrezkoa, ezta nahikoa ere: esaterako, Jainkoak Abrahami agindu zion semea sakrifikatzeko, baina ez zuen halakorik nahi; edota, alderantziz, goikoak bere mendekoak zerbait
|
egitea
nahi izan arren, ez badu hori agintzen, ez dago ezer egiteko betebeharrik. Horrexegatik, teologoek diote ez dugula zertan bete Jainkoaren borondatea, ezta borondate eragingarria ere, berori betearazteko agindua ez bada ematen beren beregi.
|
|
Arrazoia da, otoitz egintzaren bitartez, gizakiak ez duela betebeharrik hartzen, eta ez duela inor behartzen. Beraren gainetik dagoen norbaitek zerbait
|
egitea
nahi du. Hitzematearen bidez, ordea, gizakiak betebeharra hartzen du berarentzat; pertsona bakoitzak bere baitan du botere hori, eta berak erabakiko du bere modukoari, behekoari edo goikoari begira gauzatzen duen, ez duelako eskubidea egikaritzen inori begira, baizik eta bere buruari begira, eta ez du inor behartzen eskubide hori onartzera, hala nahi ez badu.
|
2013
|
|
Esaterako, urrezko erregela edo urrezko araua aipatzen dute: besteek zuri
|
egitea
nahi zenukeen guztia, egiezu zuk besteei (edo: ez egin besteei, zuri egitea nahi ez zenukeena).
|
|
besteek zuri egitea nahi zenukeen guztia, egiezu zuk besteei (edo: ez egin besteei, zuri
|
egitea
nahi ez zenukeena). Alabaina, urrezko erregela ez da erlijioek bakarrik aldarrikatutakoa.
|
2016
|
|
buruzagiek lege on eta zuzenak ekhar detzaten, bai eta atxikaraz behar den zintasunarekin, agertu gabe batzuendako ikhustate sobraniorik eta bertzerendako aiherkunderik; premia da menekoek burnzagieri jauspena ekhar diozoten eta hekien nahiak arthoski begira detzaten; premia da gauza sakratu batzueri bezala beha dezagun batak bertzearen zuzeneri, eta ez dezagun elgarri den gutieneko bidegaberik egin; premia da, hitz batez, gure lagun guzien alderat atxik dezagun adimendu xoilak berak paganoeri irakatsi deraien egin molde hau: Nihori ez egin hek guri
|
egitea
nahi ez dugunik, eta egin bertzeri hek guri egitea nahi ginituzken guziak (Erlisionea. Eskual Herriari dohazkon egiarik beharrenak, 1890, II. kap.).
|
|
buruzagiek lege on eta zuzenak ekhar detzaten, bai eta atxikaraz behar den zintasunarekin, agertu gabe batzuendako ikhustate sobraniorik eta bertzerendako aiherkunderik; premia da menekoek burnzagieri jauspena ekhar diozoten eta hekien nahiak arthoski begira detzaten; premia da gauza sakratu batzueri bezala beha dezagun batak bertzearen zuzeneri, eta ez dezagun elgarri den gutieneko bidegaberik egin; premia da, hitz batez, gure lagun guzien alderat atxik dezagun adimendu xoilak berak paganoeri irakatsi deraien egin molde hau: Nihori ez egin hek guri egitea nahi ez dugunik, eta egin bertzeri hek guri
|
egitea
nahi ginituzken guziak (Erlisionea. Eskual Herriari dohazkon egiarik beharrenak, 1890, II. kap.).
|