Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 20

2007
‎Edonola ere, oraindik goiz da esateko joera horri eutsiko dion eta datozen urteetan ikusiko dugu zein den haur eta gazteen indizeen bilakaera. Helduen indizeak ere gora egin zuen, nabarmen egin ere, 0,50etik 0,67ra pasatu zen eta. Adinekoen indizeak ere gora egin zuen, erabilerak behera egin zuen arren:
2009
‎alienatuak.14 Komunitatea barruan eta kanpoan dugu, eta falta zaigunean, erraietan sentitzen dugu hutsunea, osotasuna galdu dugu eta. Gaur, iraultza, aurrerapena, osotasuna berreskuratzea da, komunitatea, barruan eta kanpoan egin ere. Herrira itzultzea da gaur aldarri aurrerakoia, barneko eta kanpoko esteka komunitarioak sendotzea.
‎gure gizartearen metropolizazioa. Gure erakundeei ez die ardura eredu horrek, aurreko mundializazioetan gertatu den modura, menderatutako komunitateak desorekatu eta desagertzea badakar, zenbait alderditan egin ere: alderdi demografikoan, sozio-ekonomikoan eta kulturalean, baita bizirik irauteko baldintza fisikoetan ere, eremu fisikoa birmoldatzeak sarritan komunitateak bizirautea oztopatzen edo galarazten baitu.
‎Urdangarinek erakusten duenez, erosketak, jarduera oso oinarrizko bat, errotik ari dira aldatzen. Inkesta soziolinguistikoek adierazten dute euskararen erabilerak behera egiten duela, nabarmenki egin ere, norabide honetan: azoka publikoa ➞ herriko denda ➞ supermerkatua.
2010
‎...gusi da eta euskara historikoki gurasoengandik seme alabengana eten sozialik gabe transmititu izan da. eremu euskaldun horretakoak dira gure gazteetatik 16 batzuk herri oso euskaldunetan haziak dira eta, haiek hala adierazita, euskara etxean ikasi dute, zenbait kasutan eskolan hasi artio" euskara bertzerik" ez zekitela. bertako euskalkiak elikatu ditu gazte horiek umetatik, anitz bidetan egin ere: etxekoen eta belaunaldien arteko harremanetan, lagun arteko jolasetan, herriko bizimoduan oro har... inguruko eguneroko hizkuntza izateak balio positiboak lotu dizkio euskarari. gazte horiek euskaran daude errotuak, euskara ohikoa, erabilgarria, beharrezkoa eta, ondorioz, erraza zaie. hau da, haien hizkuntza da:
‎...k ere nagusi dela galizian. hurrengo taulan (galiziako estatistika institutuaren datuaren arabera egindakoa) ikusten da 45 urtetik azpikoak partzialki galizieraz eskolatuak izan zirela; hala ere, eskolak ezin izan du galiziera erabiltzen duten hiztun kopuruaren beherakada gelditu edota moteldu, ezta beste garai batzuetatik jasotako galiziako berezko hizkuntzari buruzko aurreiritzi negatiboei aurre egin ere. hiri eremuetan, galizieraren erabilera ikaragarri jaisten da gazteenen artean (5 eta 10 urte bitartekoak): %5, 14 Coruñan edo %6, 29 Vigon. baina, adin tarte berean, ahozko ulermenari dagozkion ehunekoak oso altuak dira:
2011
‎(83 or). (...) euskara gainbehera doa. gipuzkoan gizaldi honen hasieran %85 euskaraz egiten zuten eguzkiz eguzki. eta ongi hitz egin ere. egun %40k baldin badakite, %20k ez dute euskaraz egiten. egungo egunean gipuzkoako herrietan erdara da jabe. euskaraz dakitenek ere, ez guttik, espainolez hitz egiten dute lasai asko. (85 or.). b) egiten den euskara gero eta kaxkarrago eta urriago egiten da. gero eta txepelago eta erdal usaintsuago. egunero ikusten dugu. geure gurasoen euskararen eta egungo eguneko euskararen artean, leize handia dago. gure gurasoen euskara zaulia, bikaina, noranahikoa, aberatsa zen.
‎11). 2002ko ebaluazio moduko horretan hudson ek zenbateko arrazoi zuen aztertzea merezi zuen noski, eta zenbait adituk halaxe egin ere zuen: bere iritzia eman zuen hainbatek33 urte hartan bertan, puntu horretaz eta horren (ikus 2002ko IJSLren 157 zkia).
‎Jendea parraparra erdaraz ari da. (...) euskara gainbehera doa. gipuzkoan gizaldi honen hasieran %85 euskaraz egiten zuten eguzkiz eguzki. eta ongi hitz egin ere. egun %40k baldin badakite, %20k ez dute euskaraz egiten. egungo egunean gipuzkoako herrietan erdara da jabe. euskaraz dakitenek ere, ez guttik, espainolez hitz egiten dute lasai asko. (...) Nire ikasleek, bizpahiru kenduta, euskaraz baino espainolez hobeki dakite.
‎mila bider diglosikoagoa da egigurenenen gipuzkoa hura, garateren oraingo hau baino. garateren gipuzkoak ageri duena ez da diglosia. ez egurenen garaian oraindik aski betea zena eta ez haren laurdena ere: egurenen garaian" la masa general del pueblo guipuzcoano habla usualmente el vascuence y por consiguiente esta es la primera lengua que aprenden los niños". garaterenean, aldiz," gipuzkoan gizaldi honen hasieran %85 euskaraz egiten zuten eguzkiz eguzki. eta ongi hitz egin ere. egun %40k baldin badakite, %20k ez dute euskaraz egiten. egungo egunean gipuzkoako herrietan erdara da jabe". Ba al dago hori baino esplikazio jator eta definitiboagorik, gero eta egoera ez diglosikoagoan gaudela aditzera emateko?
2012
‎Azken 20 urteotako bilakaerari dagokionez, Lapurdin, Nafarroa Beherean eta Zuberoan erabilerak atzera egin du nabarmen, aztertutako eremu guztietan egin ere. Lurralde horietan gertatzen ari den bilakaera adinaren arabera aztertuta, bada esperantzara gonbidatzen gaituen argi izpirik.
‎Etxeko erabileran, bereziki, norabide hori bera ikusten da. Hau da, etxean euskaraz egiten dutenen kopuruak behera egin du, nabarmen egin ere, azken hamarkadan. Aldiz, gaztelaniak etxean sarbide erosoa izan du eta haren erabilera nabarmen igo da portzentualki.
2013
‎AED elkarteak 1988tik urtero egiten duen kale neurketaren arabera, 15 eta 24 urte bitarteko gazteen erabilera igotzen joan zen behaketaz behaketa, 2005 arte. Aldiz, 20062010 epealdian, behera egin zuen, bost puntu egin ere, %41etik %36ra. Datuok alarma gorria piztu zuten Arrasateko euskalgintzan, batez ere gazteen biztanle multzoa zelako, bosturteko horretako batez besteko emaitzen arabera, erabileran atzerantz zihoan bakarra.
2014
‎Inkestak modu ezberdinetan egin daitezke, eta hauek ezkutuko helburuak ere izan ditzakete edota inkontzienteki ere eragina izan dezakete sortu ditzaketen zenbait aldagairen ondorioz. Bestetik, estadistiken bitartez kanpainak bideratzen dira, dirulaguntzak ematen dira eta baita legeak egin ere. Hor ditugu adibide bezala Nafarroako" ley del vascuence" zeina hiztunen arabera aplikatzen den, edota UEMA mankomunitatea zeinaren parte izan nahi duten herriek %80aren inguruko hiztun kopurua izan behar duten.
2015
‎Batua irakatsi beharrak ez du, ordea, hizkera eta idazkera aniztasuna baztertu behar denik esan nahi. Unibertsitate irakasle gisa dugun ibilbidean ondotxo ikusi dugu mendebaldeko euskaretan jardun ohi duten gazteek ederki idazten dutela batuan, baita ahozko azalpenak batuan ederki asko egin ere. Edo etxean gaztelaniaz hazi, eskolan euskaldundu, eta ingurune oso erdaldunetatik datozen hiztun berri gazteek ere idatzizko zein ahozko testu bikainak ekoizten dituzte euskara batuan, nahiz eta gelatik kanpo oso bestelako ahozko euskaran jardun.
2016
‎Kale neurketak ezin du, oraingo moldean, halakorik egin. Inkesta soziolinguistikoak egin lezake halakorik, eta egin ere egiten du hein batean, baina kategorizazio egokia behar du hartarako: batetik E4jardunean kontzentratu behar du, eta bestetik jardungunekako E4 datuak izan behar ditu oinarri, jardungune bakoitzaren kontribuzio erlatiboa argi ponderatuz.
‎Erakunde guztiek, erakundeak diren aldetik, euren eginbeharrak eta helburuak zein diren zehaztu beharra dute: zertarako antolatu eta eratu diren azaldu behar dute, publikoki egin ere. Helburu ofizial eta formalak zuzenak eta legitimoak diren modu berean, guztiz zuzena eta legitimoa ez den hondar bat sortzen dute.
2019
‎arnasguneetan ere neurriak eta neurriak daude. azpeitian posible den zenbait erosotasun, horrela, nekez eskura liteke Leitzan edo markinan, eta are nekezago gabirian, axpe arrazolan edo goizuetan. hori horrela dela eta gero ere seguruenik horrela izango dela jakinik, unean uneko konbinatoria posible hoberenaren zale bihurtu behar dute arnasguneen aldekoek. Sinkretismo bidea xehekiro esploratu eta ganoraz garatu behar dute beti. ez da hori aparteko traba, are gutxiago bajeza. egin ere hala egiten da maiz, eta emaitza ez da askotan kaltegarri: gabirian bizi den gazteak aski eroso dauka, gaur egun, Ibaetako Campus ean estudiatzea. hamabostaldi musikalera joan nahi duten zaldibiarrek badute donostian autoa non aparkatu edota bertara trenez nola iritsi.
2022
‎Ozaitak (2014: 86) honela justifikatzen du hitanoaren gaineko datu ofizialen beharra: " [E] statistiken bitartez kanpainak bideratzen dira, diru-laguntzak ematen dira eta baita legeak egin ere".
‎Galdetegia paperean zein esteka baten bitartez (on line galdetegia, Google formularios plataforma) betetzeko aukera eman da, eta ez da pertsonaren inguruko daturik eskatu ez eta parte hartzailea identifikatzeko moduko galderarik egin ere, datu pertsonalen babeserako legeari jarraituz.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia