Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 46

2003
‎lege natural eta aldaezina da etxearen gaineko jabaria ugazabari dagokiola, ugazaba horrek jabaria bere borondatez kentzen ez duen bitartean edo jabari hori bide zuzenak eta legezkoak erabilita kentzen ez zaion bitartean. Halaber, lege natural eta aldaezina da, edukitzaileek ezin dezaketela betiko bereganatu norbaitek euren edukitzari kalte egiteko arriskua, eta denbora luzez etxearen edukitzaile izan dena, azkenean etxe horren ugazaba bihur daitekeela; egin eginean ere, gizakiak berezko joera du berea dena inoren esku ez uzteko, eta edukitzailea ezin daiteke usurpatzailetzat hartu, horren inguruko frogarik ez bada.
‎Lege batek agintzen duenez, saltzaileak bermeren bat eskaini behar du, saldutako gauzaren gain hirugarrenek izan ditzaketen eskubideei begira, baina berariazko ituna eginez gero, saltzaile horri bere egiteen ondoriozko erantzukizuna bakarrik eska dakioke; egin eginean ere, itun hori bidezkotzen da, salmenta egin delako gauzaren benetako balioa baino gutxiago ordainduta, edota salbuespena ahalbideratzen duen beste arrazoiren bat dagoelako.
‎Zorroztasun hori koka daiteke ezin onartuzko zaizkigun erromatar zuzenbidearen beste askoren artean; egin eginean ere, Frantzian noizbait erromatar zuzenbidea aipatu bada, hori arrazoi idatzi moduan errespetatzen dugulako da, eta zorroztasun horiek Zuzenbide naturalaren kontrakoak izanik, arrazoi horren kontrakoak ere badira. Zorroztasun horien gainetik Zuzenbide naturala dagoela frogatzeko, ez da beharrezkoa ospe berezirik aipatzea, baina, hala eta guztiz ere, egia horren oinarri gisa, juriskontsulto horrexen ospea aipa daiteke, antzeko beste egoera batean Zuzenbide naturalaren alde egin behar izan baitzuen.
‎Edozein modutan ere, ñabardurak egin behar, erromatar zuzenbide hori ez baita, besterik gabe, Frantzian onartzeko modukoa, Zorroztasun hori koka daiteke ezin onartuzko zaizkigun erromatar zuzenbidearen beste askoren artean; egin eginean ere, Frantzian noizbait erromatar zuzenbidea aipatu bada, hori arrazoi idatzi moduan errespetatzen dugulako da, eta zorroztasun horiek Zuzenbide naturalaren kontrakoak izanik, arrazoi horren kontrakoak ere badira. (Legeen Tratatua, XI, 24)
2004
‎arduraz eta erantzukizunez asumitu behar dugu errealitatea. " Gizakiak egin egin behar du eta bere burua ere egin; zehatzago, errealizatu egin behar du eta bere burua errealizatu ere", Ellacuriak ezin zuzenago izkiriatu duen bezala Zubiriren pentsamendua laburbilduz (FBE, 258). c) Hirugarrenik, errealitateaz jabetzeak eta hura gure gain hartzeak errealitateaz (gauzez eta geure buruaz) arduratzera garamatza ezinbestean, gure gizatasunari uko egingo ez badiogu.... Errealitatea ez zaigu ematen modu erreaktibo hutsean erantzun dezagun edota era hermeneutiko hutsean asumitu dezagun; errealitatea ardura eta erantzukizun gisa ematen zaio gizakiari, hots, eginkizun eta errealizakizun modura.
‎Baina errealitatera egokitzerakoan, errealitatea bera (gauzak eta bere burua) egokitu egiten du, hots, egoki egiten ahalegintzen da, bere egiten duen neurrian. Egokitze eta beretze hori ez datorkio egina edo emana, animaliei bezala, egin egin behar du, errealitatea berarentzat erreal (itate) eginez eta, hartara, bere burua errealizatuz. Egokitzapen errealizatzaile —eta orobat sortzaile, ikusiko dugunez— horretan datza, hain zuzen ere, gizakiaren dimentsio etikoa.
2007
‎Jaiotako gizakumeak ikasi egin behar du gizaki izaten —gizakia egin egiten da—, baina gizaki bihurtze hori ezin daiteke modu orokor eta abstraktu batean planteatu, baizik eta zinez egokitutako baldintza sozialak eta kulturalak oso kontuan hartuz. Azken finean, Ferrerok dioen bezala," gizakia bere naturak berak zuzentzen (’kondenatzen’) du gizartean bizitzera:
‎Lehenengoak, jada aipatutakoaren haritik eta Beorleguiren hitzetan," giza naturaren berezko izaera etikoarekin" 72 du zerikusia: " Animaliarekin gertatzen ez den bezala", honela zioen jada Zubirik," gizakiaren bizitza irekia da osaeraz" 73 Gizakia izaki aske eta adimendun bat da —ez dago jaiotzez programatua— eta, horregatik, bere burua egin egin behar du eta erantzukizunez hartu behar ditu bere erabakiak. Horren haritik, hain zuzen, hitz egiten du Lopez Arangurenek" gizakiaren egiturazko izaera moralaz":
‎Kontua da hezkuntzak, zentzu" paidetiko" horretan, gizakia gizaki bezala ezaugarritzen duela eta, horrenbestez, fenomeno antropologiko propio bat osatzen duela: gizakiak, animaliak ez bezala, bere burua egin egiten du eta egin egin behar du —bere dimentsio biologikoan baino gehiago bere dimentsio gizatiarrean—; eta, besteak beste, horregatik hitz egiten dugu autoerrealizazio prozesuaz edota errealizazio pertsonalaz. Giza ibilbide hori aztertzerakoan, baina, ez da nahikoa gizabanakoen eta gizataldeen gaitasunak, ezaugarriak eta lorpenak kontuan hartzea, alegia, ezinbestekoa da ere erreferentziazko hainbat auzi kontsideratzea, ze, egiaz, noranzkorik gabe prozesu oro itsu da.
‎Kontua da hezkuntzak, zentzu" paidetiko" horretan, gizakia gizaki bezala ezaugarritzen duela eta, horrenbestez, fenomeno antropologiko propio bat osatzen duela: gizakiak, animaliak ez bezala, bere burua egin egiten du eta egin egin behar du —bere dimentsio biologikoan baino gehiago bere dimentsio gizatiarrean—; eta, besteak beste, horregatik hitz egiten dugu autoerrealizazio prozesuaz edota errealizazio pertsonalaz. Giza ibilbide hori aztertzerakoan, baina, ez da nahikoa gizabanakoen eta gizataldeen gaitasunak, ezaugarriak eta lorpenak kontuan hartzea, alegia, ezinbestekoa da ere erreferentziazko hainbat auzi kontsideratzea, ze, egiaz, noranzkorik gabe prozesu oro itsu da.
2011
‎Baina izatea, berarekin topo egin eta pentsatu beste gabe egiten dugunean —etxe aurreko arbolak, ibaia—, izate hori ez du subjektu batek egin egiten, ezpada izatea bera da agertu egin zaiona Daseinari, eskaini egiten zaio. Eta hori mundu grekoan, erlijioso kristauan, XVI. mendean, laborariaren munduan edo teknikak menperaturiko zibilizazioan modu ezberdinetan egiten du.
‎Honelako eraztun batekin, dio Glaukonek, ez dago merkatura joan eta nahi lukeena beldur gabe eramango ez lukeenik, etxeetan sartu eta nahi lukeenarekin larrutan egin, nahi lituzkeen atxilotuak askatu eta nahi lituzkeenak hil," Jainkoaren adinakoa" bailitzateke. Horrek esan gura du inor ez dela zuzena bere borondatez, behartuta baino..., eta bakoitzak bidegabekeria egiteko gai dela uste dezanean, egin egiten duela. Edozein gizonek uste du beretzat askoz onuragarriagoa duela bidegabekeria zuzentasuna baino (360, c d).
2016
‎Eguneroko existentzia bezalaxe, gizakiaren historia ere Arizmendiarrietarentzat kooperazioaren obra da. Historia ikastean erregeak eta batailak ikastera ohituta gaude (batez ere gure eta Arizmendiarrietaren garaian), baina isil isilik historia egin egiten duen satorra lana da eta kooperazioa, ez armak. Tamalez historian kooperazio asko behartua izan da esklaboen elkarlan bortxaturaino; edo beharrak behartua, pobretasunak fabrika modernoetan metatzera derrigortu dituen proletarioak esaterako.
‎Naturak landua izan behar duela esango du, ez katigatua. Gogoko esaunda zuen, gizakia ez dela jaiotzen, egin egiten dela; eta egin, elkar hezkuntzaren bidez egiten da. Hezkuntza aroa ez da eskolara mugatzen, kooperatibismo guztiak izan luke elkarrentzako eskola etengabea; denak elkarren maisu eta elkarren ikasle (HC, 247).
2017
‎Ezin da ulertu giza errealitatea ez bada Izatearen ekintzarik gabe. Izatea, izan ere, ez da, baizik eta egin egiten da: ‘egitea’ Izatearen modu bat da eta hertsiki lotuta dago gorago aipatutako Izateko desirarekin.
‎Le deuxi' eme sexe (1949) Beauvoirren saiakera nagusiaren oinarrian ere formula hori dago: " emakumea ez da emakume sortzen, egin egiten da". 18 Sartre Beauvoir bikotea miretsia zen. Saint Germain des Pres auzo inguruan, egun Place de Jean Paul Sartre et de Simone de Beauvoir den plazatik gertu, gauez jazza eta dantza, egunez eztabaida filosofikoak taberna ketsuetan eta idazle eta artista ezagunak liburutegi eta bulego itxura hartzen zuten kafetegietan, existentzialismoa ez zen soilik pentsamendu filosofiko bat, gehiago zen, jarrera bat, janzkera bat, izateko modu bat:
2021
‎Bide batez, familiarizazio politiken aitzakian sekulako oldarraldi ideologiko eta politikoa gauzatzen ari ziren garaian, ‘emakumea= etxekoandrea/ ama/ emaztea’ berdinketa irauli egin zuen. Emakumearen subordinazioa naturalizatzeko saiakeren aurrean, emakume egin egiten d (ut) ela azpimarratu zuen, bestela egiteko eta emantzipatzeko aukerak sortuz. Askotan leporatu izan zaionaren aurka, horrek ez du esan nahi emantzipaziorako amatasunari uko egiteko apustua egin zuenik, baizik eta amatasunak ezin duela nahitaezkoa izan eta emakumea ezin dela amatasunera murriztu.
‎Ordura arte naturaltzat jotako subordinazioa politizatuz eta gorputz, kexa, aldarri eta espektatiba berriak plazaratuz, pitzatu egin zuen norbanako buru jabearen eredu modernoa, gizaki, norbanako, subjektu eta hiritartasun eredua birpentsatzeko arrakala, galdera eta aukerak sortuz: ‘subjektua/ gizakia= gizona’ ekuazioa hautsi zuen, kontzeptu ustez neutralak politizatuz; ‘emakumea= etxekoandrea/ ama/ emaztea’ berdinketa naturalizatzeko saiakeren aurrean, emakume egin egiten d (ut) ela azpimarratu zuen, bestela egiteko irekidura zabalduz; gizakiAren aurrean, eginean den hezur haragizko subjektu kokatu eta baldintzatua jarri zuen mahai gainean, hezur haragizko emakumeen esperientzien testigantza andana bilduz; gizonaren transzendentzia desgorpuztuaren eta emakumearen immanentzia gorpuztuaren aurrean, gorpuztasuna arbuiatu eta ukatu beharrean berori onartu eta g... Hala, pitzadura ugari sortu zituen.
‎Lan honen eta ikertzaile gisa ditugun mugak kontuan izanik, bi auziren bueltako hurbilpena egiten ahaleginduko gara, egun pil pilean dauden zenbait eztabaidatara hurreratzeko asmoz. Batetik," emakume [eta gizon] egin egiten da" aipuaren aitzakian, sexu, genero eta klaseen arteko harreman korapilatsuei helduko diegu. Bestetik,"... egin egiten da" intuizioari tiraka, Beauvoirrek sortutako arrakalak bururaino eraman eta norbanako buru jabearen eredutik komunean diren subjektuenganako bidea egitea proposatuko dugu.
‎Batetik," emakume [eta gizon] egin egiten da" aipuaren aitzakian, sexu, genero eta klaseen arteko harreman korapilatsuei helduko diegu. Bestetik,"... egin egiten da" intuizioari tiraka, Beauvoirrek sortutako arrakalak bururaino eraman eta norbanako buru jabearen eredutik komunean diren subjektuenganako bidea egitea proposatuko dugu.
‎4.1. " Emakume [eta gizon] egin egiten da": sexua, generoa eta klaseak
‎Sexua jaiotzetiko determinazio biologiko, natural eta aldaezina izango litzateke; generoa, berriz, sexutik abiatuta egiten den eraikuntza eta interpretazio kultural zein aldagarria. Sexuarekin jaio egiten da, generoa egin egiten da. Bereizketa hori ondoren egindakoa denez, berak genero hitza aipatu ere ez du egiten.
‎Ezer ez dagoenez" guztiz argi", bereizketa eta sailkatze horiek egin egin behar dira, testuinguru jakin batean kokatuta. Ar eta emeen kasuan ere halaxe egiten da:
‎294). Beraz, gizon eta emakumea egin egiten badira ere, ez dira berdin egiten, era hierarkikoan kokatzen baitira," menderakuntza maskulinistaren eta nahitaezko heterosexualitatearen esparru murriztailearen" baitan (ibid.: 278).
‎Ezta ‘historikoa bezain biologikoa’ ere. Emakume gisa ikusia izateko, emakume bezala egin egin behar da: pertzepzio fisiko eta zuzenekoa iruditzen zaigun hori ez da eraikuntza sofistikatu eta mitiko bat baino, ‘formazio alegiazko’ bat, zeinak berrinterpretatzen baititu ezaugarri fisikoak (berez, beste edozein bezain neutralak, baina sistema sozialak markatuak), haiek hautematen dituen harreman sarearen bitartez berrinterpretatu ere.
‎Emakume kategoria, beraz, ez da interpretazioaren aurretikoa, baizik eta ekintza interpretatiboaren parte. Izendatuz (berr) egin egiten dugu. Zentzu horretan, emakumea, zapalkuntzaren aurretikoa eta jatorria beharrean, zapalkuntzarako inposatutako marka da.
‎4.1.4 Gizon ere egin egiten da
‎Gizon kategoria oraindik gutxi politizatu bada ere, azken urteotan sakondu egin da azalpen horietan. Jaio baino egin egiten dela kontuan izanik, egiteko moduak ikertu dira. Connellek (2002:
‎Ordura arte naturaltzat jotako subordinazioa politizatuz eta gorputz, kexa, aldarri eta espektatiba berriak mahaigaineratuz, pitzatu egin zuen norbanako buru jabearen eredu modernoa, gizaki, norbanako, subjektu eta hiritartasun eredua birpentsatzeko arrakala, galdera eta aukerak sortuz: ‘subjektua/ gizakia= gizona’ ekuazioa hautsi zuen, kontzeptu ustez neutralak politizatuz; ‘emakumea= etxekoandrea/ ama/ emaztea’ berdinketa naturalizatzeko saiakeren aurrean, emakume egin egiten d (ut) ela azpimarratu zuen, bestela egiteko irekidura zabalduz; gizakiAren aurrean, eginean diren hezur haragizko subjektu kokatu eta baldintzatuak jarri zituen mahai gainean, hezur haragizko emakumeen esperientzien testigantza andana bilduz; gizonen transzendentzia desgorpuztuaren eta emakumeen immanentzia gorpuztuaren aurrean, gorpuztasuna arbuiatu eta ukatu beharrean, berori onartu eta... Laburrean, bestelako subjektua jarri zuen mahai gainean:
‎Behin birsortzeak eta arrakalak aztertuta, pitzadurak baliatuz sakontzeko apustua egin dugu. " Emakume [eta gizon] egin egiten da" tesiari tiraka, emakume gisa jasandako zapalkuntza salatzeaz harago, emakume (eta gizon) bihurtzeko generizazio prozesua bera auzitan jartzeko urratsa aztertu dugu (Butler), gizonak eta emakumeak desagerrarazi beharreko klase politiko eta ekonomiko gisa ezaugarrituz (Wittig). Horren harira sortutako eztabaidei jarraiki, Beauvoirrek hein batean birsortu eta pitzatutako norbanako buru jabe, autokontziente eta osoaren aurrean, komunean diren subjektu eta bizitzak proposatu ditugu (3).
‎2.4 Emakume egin egiten da
‎Emakumea eginean den neurrian, gizarte baten barneko erreferentzia, kategoria eta balio sistemaren baitan atxikitako zentzuaren arabera bilakatzen da emakume. Beauvoirren pasarte famatuak dioen eran, jaio baino, egin egiten da: " Emakume ez da jaiotzen:
‎" Emakume ez da jaiotzen: egin egiten da. Ezein destino biologikok, psikikok, ekonomikok ez du definitzen gizaki emeak gizartean duen irudia" (II:
‎Honela jarraitzen du aipu famatuak: emakume egin egiten da," zibilizazio osoak sortzen du gizonaren eta zikiratuaren arteko emaitza hori, femeninotzat jotzen den hori" (II: 11).
‎Etxean, kulturan, historian, literaturan, sehaskako abestietan eta txoko guztietan heroi eta autoritate den gizonezkoari segika, mutikoak bere izatea eginez mamitzen du, transzendentziarantz: " egin egiten du, asmatu, ausartu" (II: 22).
‎4.2. "... egin egiten da": norbanako buru jabetik komunean diren subjektuetara
‎Horretarako, Goikoetxeak Beauvoirren tesiari tiraka egiten duen planteamenduari helduko diogu: subjektua ez da jaiotzen, egin egiten da. Ugaztun jaiotzen gara eta subjektu (gizon, emakume, euskaldun, zuri, langile edota burges) egin egiten gara (Goikoetxea 2017:
‎subjektua ez da jaiotzen, egin egiten da. Ugaztun jaiotzen gara eta subjektu (gizon, emakume, euskaldun, zuri, langile edota burges) egin egiten gara (Goikoetxea 2017: 275).
‎Pribilegiatu batzuek. Baina, gainera, gizakiak ez dira munduan bat batean agertzen, gizakiak egin egin behar dira, sortu egin behar dira, eta hori, tradizionalki, emakumezkoek egin izan dute, eta komunitatean. (Goikoetxea 2020)
‎Beauvoirren tesiari tiraka, ez gara subjektu jaiotzen, ugaztun baizik. Gizon, emakume, euskaldun, zuri, langile edota burges, subjektu egin egiten gara, a posteriori (Goikoetxea 2017: 275).
‎2.4 Emakume egin egiten da 45
‎4.1. " Emakume [eta gizon] egin egiten da": sexua, generoa eta klaseak 108
‎4.2. "... egin egiten da": norbanako buru jabetik komunean diren subjektuetara 154
‎Azkenik, laugarren atalean, arrakaletan sakonduz garatutako ildoak jorratuko ditugu. Batetik," emakume [eta gizon] egin egiten da" aipuaren aitzakian, sexu, genero eta klaseen arteko harreman korapilatsuei helduko diegu. Bestetik,"... egin egiten da" intuizioari tiraka, Beauvoirrek sortutako arrakalak bururaino eraman eta norbanako buru jabearen eredutik komunean diren subjektuenganako bidea egitea proposatuko dugu.
‎Batetik," emakume [eta gizon] egin egiten da" aipuaren aitzakian, sexu, genero eta klaseen arteko harreman korapilatsuei helduko diegu. Bestetik,"... egin egiten da" intuizioari tiraka, Beauvoirrek sortutako arrakalak bururaino eraman eta norbanako buru jabearen eredutik komunean diren subjektuenganako bidea egitea proposatuko dugu.
2022
‎Filosofiarako ez du balio inguru artistikoan ohikoa den epai honek: " dakienak egin egiten du eta ez dakienak, irakatsi". Filosoforik handienek irakaskuntza euren filosofiaren parte egin dute, nola inguru instituzionaletan hala elkarbizitzakoetan, irakasle ikasle erlazioan edo lagunen artean pentsatzeko espazioak zabalduz.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia