Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 30

2000
‎zientzia, zientzia eta zientzia. Eta zertarako nahi duzu munduko zientzia osoa, baldin arima galtzen baduzu? —eta, bere bi eskuez besagainetarik atxikitzen ninduela, halaxe erran zidan, ozentki—:
‎—Eta itzuli zen aita Bartolome Iruñarat, eta handik egun gutirat izan nuen ideia hura, zerutik etorria iduritu zitzaidana, Pagabasoko leizerat prozesionean joan ginenean, izurriteari buru egiteko, don Laureano buru genuela; zeren present bainituen nik orduko hitz haiek, san Inaziok Xabierko Frantziskori xuxenduak eta Pedro Huizik kaperako freskoan skribatuak: " Zertarako nahi duzu mundu guztia, baldin zeure arima galtzerat uzten baduzu?"; eta present nituen, halaber, aita Bartolomeren hitzak, neuri xuxenduak bere azken bisitaldian: " Urbiainek ez du konponbiderik izanen, Pagabasoko leizea estali arte!"; eta prozesionea Pagabasoko leizearen ertzerat heldu eta don Laureanoren manuz harri jaurtikika hasi ginen, leizearen kontra, deabrua meneratzeko asmotan...
‎Eta nik bi erran haiek nituen buruan... eta berriro galdetu nion neure buruari: " zertarako nahi duzu mundu guztia...?" Eta bat batean neure mundua ikusi nuen: jauregia, zeina baitzegoen mila harri handiz osatua...
2004
‎Oraingoan bai! Ez al duzu munduaren oihu berria entzuten. Laster hasiko da aldaketa.
2006
‎Denak dira zure arbasoak, milesker guztiei. Baina gero, historia horretatik guztitik zeure burua desheredatu, eta bide berrien bila ortozik irten gura duzu mundura zure jendearekin, Alagongo Sabrosorengana, eta Leongo Pedro, Torredonjimenoko Frantziska, Avilako Andres, Xixongo Olga...** XIX. mendeak mugak jaso zituen herrien artean, eta herri baten barruan askotan, Boterearen bastida berriak. Ez da aski orain Botere hari estutxoak bilakatu zaizkion harresi zaharrok eraistea.
‎Hala, bada, nazionalismoa ez dakizu, baina ez dependentzia eta separatismo sistematikoa esperimentatu gura duzu mundu zahar horrekiko, hori utzi, ahaztu, oso ongi jakinda mundua zer den gaur eta munduan non zauden zu – akordatua baitzaude zenbat kilometrora dagoen Madril eta zenbatera Paris. Alegia, razionalitate berri bat –Estatuaz ezaxola ezin denez, hura ahal den gehiena ahaztuz, zilegi den gehiena baztertuz–, herriak batzen dituena, ez Botereak.
2009
‎planteatzera. Zer egin nahi duzu munduan, zer utzi, zer bukatu nahi zenuke joan baino lehen. Zer da inportantea.
‎–Ezin duzu munduan ibili inor mindu gabe, ezinezkoa da! Zenbat eta lehenago ikasi, zoriontsuago izanen zara.
‎Lotsatik ihesi zebilen arren, lotsa lotsa eginda zegoen Domingo, hain iruditu zitzaizkion gehiegizkoak bulego buruak egindako alabantzak eta laudorioak, bulegariek biziki txalotu bazuten ere, zer erremedio?!; deseroso zegoen, beraz, Domingo, traje eta gorbataz jantzita zegoena, esku mutilatua jakako poltsikoan sartuta, amak hartara ohitu baitzuen: ez duzu mundu guztiari zeure desgrazia erakusten ibili beharrik, seme, nahiz eta bera ez zegoen erabat ados:
‎emadazu hau eta hura eta mundu guztia; Jauna: egin duzun bezala egin duzu mundua, baina nik ez dut atsegin, eta molda ezazu nire erara?, norberak Jainkoari lekua kenduz, hitz batean, edo erdigunean zegoena bazterrera ekarriz eta bazterrean zegoena erdigunera; oraingo ikuspuntutik, baina, ez hitz teorikoetan oinarritutako ikuspuntutik, haatik, hitza ere haragi egin baitzen Ernestinaren baitan?, axaleko fedetzat zuen hura, Jainkoa muinetik kendu eta axalean jartzeak ez b... enborraren izerdi bideetan sartzea baino?
‎emadazu hau eta hura eta mundu guztia; Jauna: egin duzun bezala egin duzu mundua, baina nik ez dut atsegin, eta molda ezazu nire erara–, norberak Jainkoari lekua kenduz, hitz batean, edo erdigunean zegoena bazterrera ekarriz eta bazterrean zegoena erdigunera; oraingo ikuspuntutik, baina –ez hitz teorikoetan oinarritutako ikuspuntutik, haatik, hitza ere haragi egin baitzen Ernestinaren baitan–, axaleko fedetzat zuen hura, Jainkoa muinetik kendu eta axalea... Baina zer zebilen bera ere –Ernestina– besteak kritikatzen, baldin eta haiek bezalakoa bazen?, ez baitago bestela azaltzerik haren erreakzioa, haur desitxuratua ikusi bezain laster izan zuena, biraoarekin lotua egon zitekeena:
‎Lotsatik ihesi zebilen arren, lotsa lotsa eginda zegoen Domingo, hain iruditu zitzaizkion gehiegizkoak bulego buruak egindako alabantzak eta laudorioak, bulegariek biziki txalotu bazuten ere, zer erremedio...!; deseroso zegoen, beraz, Domingo, traje eta gorbataz jantzita zegoena, esku mutilatua jakako poltsikoan sartuta, amak hartara ohitu baitzuen: ez duzu mundu guztiari zeure desgrazia erakusten ibili beharrik, seme... nahiz eta bera ez zegoen erabat ados: alde batetik, bai, amaren arrazoia arrazoizkoa zen... izango ez zen, bada!, kakak eta pixak agerian utziz gero mundua pixontzi eta kakontzi bihurtzeko arriskua baitzegoen, hatsa eta kiratsa zeriona, toki ezin bizizko bat; bazegoen, gainera, amarenari eransteko moduko beste arrazoi bat, barregarria ere bai baitzen gabezia hura erakusten ibiltzea, istripu arrunt baten ondorioa izan zenean, eta ez kausa noble batena:
2010
‎Eta basurde zaurituaren antzera defendatu zen, jakina: . Maite dituzu baztertuak, hala diozu; maite dituzu gaixoak, hala diozu; maite duzu zornea darion zauria, hala diozu; maite duzu munduko zaborra, hala diozu, eta anarkista bat ez?
‎halako eran, non, anai arrebok oker egiten genuen bakoitzean, San Ignaziok Xabierko Frantziskori esandako hitzak oroitarazten baitzizkigun: . Zertarako nahi duzu mundu osoa zeuretzat, arima galtzen baduzu??. Eta hondarrean, jakina, Maria Bibiana aspergarria eta gorrotagarria egin zitzaidan?
‎Maria Bibianak, baina, bazituen, bai, bere arrazoiak, halako batean esan ez zidan, bada, Jainkoari eskaintzen ziola, etengabe eskaintzen ere, bere gorputzaren sakrifizioa, baztangak edo zintzurmin ustelen batek beste mundura eraman zezala, alegia?, anai arrebon arimaren salbazioaren truke! Nik, ordea, arrebak zituèn barruko arrazoiez ahaztuta, mailuaren hotsak entzuten nituen, hotsak eta hotsak, gero eta gortzenago nindutenak, harik eta, biok bakarrik geundèn memento batean, arestian izan nuèn eztabaida sutsu baten ondotik Domingo modu txarrean antzarak ferratzera bidali nuelako hartzen ari zitzaidan kargu arreba, zertarako nahi duzu mundu osoa zeuretzat, zertarako eta zertarako??, erantzun egin nion arte: –Nork nahi du mundu osoa, ordea, arrebatxo?
‎Maria Bibianarekin harreman ezin hobeak ditut orain, baina nerabezaroan izan zuen bolada estu bat, gure harremanak markatu zituena... halako eran, non, anai arrebok oker egiten genuen bakoitzean, San Ignaziok Xabierko Frantziskori esandako hitzak oroitarazten baitzizkigun: " Zertarako nahi duzu mundu osoa zeuretzat, arima galtzen baduzu?". Eta hondarrean, jakina, Maria Bibiana aspergarria eta gorrotagarria egin zitzaidan... haren zio eta motibazioetara jo gabe —artean ez nuen arrebaren jokabidea aztertzeko gaitasunik—, mailu bat bezalakoa baitzitzaidan.
‎Maria Bibianak, baina, bazituen, bai, bere arrazoiak, halako batean esan ez zidan, bada, Jainkoari eskaintzen ziola, etengabe eskaintzen ere, bere gorputzaren sakrifizioa —baztangak edo zintzurmin ustelen batek beste mundura eraman zezala, alegia—, anai arrebon arimaren salbazioaren truke! Nik, ordea, arrebak zituèn barruko arrazoiez ahaztuta, mailuaren hotsak entzuten nituen, hotsak eta hotsak, gero eta gortzenago nindutenak, harik eta, biok bakarrik geundèn memento batean —arestian izan nuèn eztabaida sutsu baten ondotik Domingo modu txarrean antzarak ferratzera bidali nuelako hartzen ari zitzaidan kargu arreba, zertarako nahi duzu mundu osoa zeuretzat, zertarako eta zertarako... —, erantzun egin nion arte: " Nork nahi du mundu osoa, ordea, arrebatxo?
‎Eta basurde zaurituaren antzera defendatu zen, jakina: ‘Maite dituzu baztertuak, hala diozu; maite dituzu gaixoak, hala diozu; maite duzu zornea darion zauria, hala diozu; maite duzu munduko zaborra, hala diozu... eta anarkista bat ez. Zer Jainko klase da zuk sinesten duzuna? ’ K.O. utzi ninduen.
2015
‎Maitasuna, diozu? Maitasuna edozein txokotan ager daiteke, zergatik jo duzu munduko azken zulora haren bila?
‎Gauza hauei ez diezu beren garaian duten garrantzirik ematen. Artean gazte zarelarik, uste duzu mundua esperientzia aberasgarriz betea dagoela, hurrengo kale kantoian zain duzula txundituko zaituen emakumea. Oker handia, alajaina!
2016
‎Argi eta garbi mintza zaitez, esan zuen kondeak?: frantses jendearengan edireten al duzu mundu osoak ohore handiz egozten digun gizabidea?
‎Zer sentitu duzu mundu osoan jendeak jasaten dituen desberdintasunen berri jakitean. Zer egoerak
2017
‎Urduri jartzen nauzu. Urduri jartzen duzu mundu guztia!
‎–sartu zen Zeke tartean, nigana bihurtuz?. Zer adierazi nahi duzu mundu guztiak egiatzat dauzkala esatean. Zein ostia da mundu guzti hori?
‎–EZIN duzu mundu guztiak bezala gintonic bat hartu, ez, zuk ezin duzu?.
2018
‎Denak dira zure arbasoak, milesker guztiei. Baina gero, historia horretatik guztitik zeure burua desheredatu, eta bide berrien bila ortozik irten gura duzu mundura zure jendearekin. XIX. mendeak mugak jaso zituen herrien artean, eta herri baten barruan askotan, Boterearen bastida berriak.
‎Hala, bada, nazionalismoa ez dakizu, baina ez dependentzia eta separatismo sistematikoa esperimentatu gura duzu mundu zahar horrekiko, hori utzi, ahaztu, oso ongi jakinda mundua zer den gaur eta munduan non zauden zu, akordatua baitzaude zenbat kilometrora dagoen Madril eta zenbatera Paris.
2021
‎Arriskutsua zen, hori banekien. Hasten bazara munduko bazter batetik, beste listillo batzuen laguntzarekin, munduari barre egiten edo munduaren produkzioarekin indignatzen, ez duzu mundua hobetzeko ezer egiten. Eta erresumindu egin zaitezke.
‎–Ondo dago –jarraitu zuen eten baten ostean– Londresen leku hain baketsu bat topatzea. Batek egun guztia negozioez kezkaturik eman duenean, nahitaezko bilerekin, nola egin aurrera eta nola saihestu arriskuak, ez dakit batek zer egingo lukeen honelako txoko baketsuengatik ez balitz –esaldien artean isilaldi luzeak eginez mintzatu zen– Zerbait jakin behar duzu munduko lan gogaikarriez, bestela ez zinateke hemen egongo. Baina ez dut uste nik adinako buru nekea eta oinetako mina izan dezakezunik...
2022
‎Zu sufrimenduaren forma kolektiboez bakarrik arduratu zara: pobrezia, zapalkuntza politikoak edo gatazkak aztertu dituzu, eta beti uste izan duzu mundua hitz potolo horiei esker mugitzen dela, baina ez da egia, horiek adina garrantzi dute gatazka intimoek, sufrimendu pertsonalek –esan zuen.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia