2002
|
|
Albistea bera, jakina, garrantzi handikoa da. Baina, albisteek eraikitzen
|
duten
mundua ez gutxiagokoa.
|
|
Hedabideek inguruko gertakari batzuk aukeratzen dituzte albiste izateko, hedabideek eredu sozial batzuen apologia egiten dute, hedabideek mundu bat erakusten dute. Hedabideek erakusten
|
duten
mundu horretan makrogaiek eta testuartekotasunek durunditasun semantikoak sortzen dituzte. Hedabideek erakusten duten mundu horrek birdefinitu egiten du Mundua, birsemantizatu egiten du, munduari esanahi jakin bat eransten dio.
|
|
Hedabideek erakusten duten mundu horretan makrogaiek eta testuartekotasunek durunditasun semantikoak sortzen dituzte. Hedabideek erakusten
|
duten
mundu horrek birdefinitu egiten du Mundua, birsemantizatu egiten du, munduari esanahi jakin bat eransten dio. Jardueran sortzen duten soberakin signifikatzailea dela medio, hedabideek imajinazio soziala kontrolatzen dute, eta, bide batez, ekintza soziala eta aldaketa soziala bera ere kontrola ditzakete.
|
|
Grezia eta Erromako zibilizazioak, zibilizazio klasikoa deitu denak, eragina izan duen neurrian, idazleek ere eragina izan dute. Axularrek Grezia eta Erromako idazleak irakurri zituen Salamankan, eta ez Txinakoak; Etxeberri Sarakoak ere grekozko eta latinezko idazlanak irakurri zituen Okzitaniako Tolosan, eta ez, adibidez, arabierazkoak; horiek dira, beraz, gero euren lanetan islatu direnak; eta haien lanetan irakurtzen
|
duten
mundua da, kristautasunarekin batera, euren lanetako mundua elikatzen dutenak.
|
2006
|
|
Ostera, gizartea bizitzaren mundu gisa kontenplatzen badugu, gizarte horren balio, instituzio eta egitura normatiboez ariko gara. Aktoreek parte hartzen
|
duten
mundua da hori, beraien arteko elkar ulertzea oinarri duena. –Bizitzaren mundua?
|
|
Zentzu galeraren tesiari dagokionez, ondokoa da modernitateak dakarkiguna: balio esfera autonomoak bereiztearekin, zentzua igortzeko funtzioa
|
duten
munduaren irudi metafisiko erlijiosoen batasuna hautsiko da. Gizarte modernoek integraziorako gaitasuna galduko dute.
|
|
Izan ere, puritanismoak bizi jarrera oso bat sustatuko du: mundu materiala kontrolatzera eta itxuratzera zuzendutako jarrera, hain zuzen; jarrera hori urrun dago Ekialdeko hainbat erlijiok sustatzen
|
duten
mundu materialarekiko ihes gogotik17.
|
2008
|
|
Funtzionamendu egokia ziurtatzeko komunikatzen diren makina guztiek gutxienez helbide nahastezin bat eduki behar dute, IP helbidea. Horren arabera, Internet konexioa
|
duten
munduko makinetan ezin dira helbideak errepikatu, beraz, helbideen banaketa egokia funtsezko ezaugarria da. Horrek salbuespen bat du, geroago azalduko den intraneteko IP helbideen aukera.
|
2009
|
|
«Berez, ideia ekonomikoak beti dira garaiaren etalekuaren emaitza: interpretatzen
|
duten
mundutik aparte ezin dira ikusi. Eta munduhorrek eboluzioa du...».
|
2012
|
|
Labur beharrez ez dut hitzen eta haiek adierazten
|
duten
mundu ikuskerarenarteko harremanen gainean erreparatu, artikuluan barrena Orixek egiten duen bezala, humanismoaz ez ezik zibilizazio hitzaren eta kultura hitzaren jatorriaz eta esanahiazenplegatzen baita gagozkion artikuluan, eta horren jarraipenean ere bai. Eta espresukiadierazten denaren atzean betiere gerraondoan, euskal gizartean eta Mendebaldekogizartean ere oro har bizi zen giro makurra:
|
|
Bigarrenik, protagonista motak jendartean esanguratsuak diren eragileen mezuak agertu behar ditu. Azkenik, albisteek irudikatuko
|
duten
mundua eraikiko du sorlekuak. Horregatik, bertako kultura islatzeko ahalegin bereziarekin, euskalduntasun pluralaren berri eman dezakete hedabideek.
|
|
Horrenbestez, hiru hedabideek zabaltzen duten Euskal Herriaren irudia gero etarritik ikusten
|
duten
munduak bi kokagune ditu: AEB eta Espainia.
|
2014
|
|
Elkarrizketa bat gauzatu ahal izateko oinarri oinarrizkoa da solaskideenartean «konplizitate» moduko zerbait egotea; batean
|
duten
munduaren ezaupidepragmatikoak edo jakintza konpartituak emandako konplizitatea.
|
|
Ezagutza horren errainuak ager daitezke afektibitatezkofaktore edo alderdietan (esatari norentzakoen hurbiltasuna, begikotasuna), kulturalderdietan (bizibidean eta bereziki, literatur eta kultur ezagutzan, etikan, politikan.) nahiz gizarte mailako ezaugarrietan (belaunaldi berekoa izan edo ez, gizarte mailan, arraza eta jaioterrian...). Jakina da solaskideek batean
|
duten
mundu ezaupide horrekizango duela arrastorik diskurtsoan, edo, hobeto, bien arteko komunikazio trukean.
|
|
Mutur horretaraino iritsi gabe, enuntziatuparentetikoekin esatariaren eta norentzakoen artean dagoen interakziozko harremanaedo komunioa nabarmendu nahi da berariaz; solaskideak aurrez aurre baleude bezala, bien arteko feed-backa birsortu edo imitatu nahi da. Gainera, esatariaren hasierakointentzio xedea erdiesteko, eta norentzakoak mezua ongi aditu eta interpretatzeko, bien arteko kooperazioa edo elkarlana, auzolana, ezinbestekoa da, eta, horretarako, jakina, biek batean
|
duten
munduaren ezaupidea eta konplizitatea ezin saihestuzkoada.
|
|
Garapen kognitiboaren emaitza gisa, nerabeak beren eguneroko bizitzako teorien eraikitzaile entzutetsu bihurtzen dira. Umerik txikienek, beren berehalako esperientzian eta ezagueran oinarrituz, gertaera espezifikoei buruz orokortu ohi dute, inguruan
|
duten
munduari buruzko ondorioak ateratzeko. Nerabeak, berriz, informazio iturri zabalarekin koherenteak diren teoria orokorragoak eta integratzaileagoak sortzen saiatzen dira.
|
2015
|
|
Gizarte Irudikapenen Teoriak (GIT) jendeak beraien eguneroko bizitzan fenomeno berriaknola ulertzen dituen deskribatzen du (Moscovici, 1984). Hau da, gizarte irudikapenak, pertsonekezagutzen
|
duten
mundua antolatzeko eta ulertzeko erabiltzen dituzten uste, esanahi, jarrera etairudi sistemak dira. Laurogeita hamargarren hamarkada erdialdetik hona, behin eta berriz azalduizan diren osasun izurriteek orain arte pentsaezina zen zabalkunde gaitasuna izan dute.
|