2007
|
|
Gizarte mugimenduek teknologiaren munduarekin izan
|
duten
harremana ez da beti berdina izan. Hasierako teknofobiatik oraingo teknofiliara igaro dira, kasu askotan.
|
2010
|
|
paula.kasares@unavarra.es bat soziolinguistika aldizkariaren 20 urteurrena dela eta argitaratu den ale berezi honetarako nafarroan euskarak 1990etik egun artio izan duen bilakaera azalduko zuen artikulua eskatu zidaten. euskararen egoerari itxura hartzeko datuak hasi nintzen biltzen (zentsu erroldak, inkestak eta azterlan soziolinguistikoak) eta, lehen kolpean, horiek guztiak ohiko azalpen demolinguistiko eta soziofuntzionalaren arabera emateari ekin nion. lehendabizi hizkuntza gaitasunaren, erabileraren eta jarreren gaineko datuek erakusten duten joera diakronikoa eta gero gizartearen hizkuntza erabilera esparruetan euskarak betetzen duen tokiaren argazki sinkronikoa. bide horretatik apailatu nuen, luze samar gainera, eskatutako idazkia. baina egindakoak asebete ez eta betiko azalbide (makro eta kuantitatibo) horretatik nola aldendu hasi nintzen gogoan erabiltzen. hala bada, dokumentazio iturrietan soilik oinarritu beharrean, duela 20 urte sortutako gazteen euskararekiko bizipenak ere aztertzea otu zitzaidan. hau da, euskararen egoeraren bilakaera azaldu eta egungo egoeraz hausnartzeko hiztunek hizkuntzarekin eratu dituzten harremanek irudikatzen duten deskribapen mikrosoziolinguistikora jo dut. nafarroako unibertsitate publikoko 52 ikaslek, gehienek 20 urtekoek, aitortutako hizkuntza bizipenak izan ditut soziolinguistika klusterra martin ugalde, kp/ 20140 andoain lan honen 2 atalean azalduko dudanaren oinarri1 gazteek ikasturtean irakasle diplomaturako haur hezkuntza eta lehen hezkuntza espezialitateetako 3 maila ikasten dute euskaraz. Jatorriari dagokionez, 51 nafarrak dira, eremu guztietakoak2 beraz, metodologikoki artikulu honen lehen mailako informazioa ez dago lagin adierazgarri batean oinarrituta, ez eta kasu azterketa sakon batean ere. aldiz, kontuan hartu dut gazte horiek talde naturala osatzen dutela, ez direla ikertzaileak espresuki bilatutako berriemaileak, nafarroa osokoak direla eta euskararekin eratu
|
duten
harremana ez dela nolanahikoa, Foru komunitatean osoki euskaraz ikas daitezkeen unibertsitateko bi titulazioetako ikasleak baitira. horregatik iruditu zait interesgarria gazte horien euskararekiko bizipenak eta adierazitako erabilera ohiturak, jarrerak eta hautuak deskribapen mikrosoziolinguistikorako baliatzea. bide horretatik maila makro eta mikroko datuak uztartu eta haien osagarritasuna bilat...
|
2011
|
|
Euskal gazteriaren goi mailako ekipamendu teknologikoa (Basterretxea et al., 2006) ez dator bat ikus entzunezko komunikazioan duten gaitasun maila baxuarekin. Ondoriozta daiteke informazio eta komunikazioaren teknologiekin
|
duten
harremanak ez duela gainditzen prozedurazko edukien eremua; hau da, tresna anitz erabiltzen dituzte baina oso ongi jakin gabe zergatik eta zertarako.
|
2012
|
|
Courtiauk, berriz, ez du erran nahi izan zenbat irabazten duen, baina ongi bizi dela aitortu du. Biek, hasteko, itsasoarekin
|
duten
harremana ez lukete trukatuko: «Bai, egia da arrantza mundua mundu berezia dela eta itsasoa maitatu behar dela.
|
|
Euskaragaitasun oso desberdineko gurasoak hartuta, haur euskaldunak dituzten familietan nolako hizkuntza elkarrekintzak gertatzen diren aztertu du. Ikerketak erakutsi du gurasoek euskararekin
|
duten
harremana ez dela finkoa, aldaezina. Egilearen hitzetan harreman hori prozesu bat da aurrebaldintza baino gehiago, eta seme alaben hizkuntza ere sozializazioaren aldagai dinamikoa da.
|
|
Testua antolatzeko eginkizuna izan arren, forma aldetik barne hartu izan dituen osagaiak ez dira maila berekoak (edo bestela, testu antolatzaile izendapena darabilgunean juntagailu menderagailuen saila izan ezik, gainerakoak biltzen dituen kohesio mekanismoa izendatzeko erabiliko dugu). Formalki, elako, bait eta enez (izan ere ez bezala) juntagailuak dira eta hauek bideratzen
|
duten
harremana ez da testu mailakoa, perpaus mailakoa baizik. Gainera, guztiak sail berean sartuz gero, gauzatu dugun forma aldetiko tipologiak ez luke zentzurik izango, ez eta irizpide mugatzailetzat jo dugun honako ezaugarri nagusiak ere:
|
2022
|
|
" Haien eginkizuna oharkabean gauzatzen zen". Ohartarazi du andreek etxearekin
|
duten
harremana ez dela bakarrik izan etxeko lanak egitea eta familiaren kargu egitea. " Baserria, etxeaz gain, nekazaritzako eta abeltzaintzako jarduera gunea ere bazen".
|
|
Are gehiago, espresuki haren inguruan galdetuta, Perez de Toledok gehitu du haiek Cebek direla, eta ikuspuntu propioa dutela. Horrez gain, nabarmendu du erakunde publikoekin
|
duten
harremana ez dagoela «gaiztotuta», eta erakundeen «gertutasuna» sumatzen dutela enpresek beren arazoen berri ematean. Zehazten jarrita, azaldu du bi eskaera nagusi dituztela:
|