2004
|
|
Marteko euskara gisa definitu izan dute, ordea, euskara batuaren izenean itxuratutako mintzamoldea.581 Baina, aitortu bezala, euskara batuari ezin omen dakioke halako deiturarik ezar: ...teaz gainera, bai baitirudi euskalkiz mintzo diren analfabeto guztiak hiztun eredugarriak direla?, aspaldiko salatzaile nagusiaren hitzez Marteko euskara delako etiketak, mesede baino kalte handiagoa egiten du, Juan Ignacio Pérez Iglesiasek, EHUko euskara errektoreorde ohiak zuhurki salatu duenez, horrek, azken buruan, euskaldun berriak erdaraz egitera gonbidatzen dituelako, hainbeste nekez ikasi
|
duten
euskara baztertuz, eta, bide batez euskara ikasteko inolako ahaleginik egin ez dutenen zabarkeria eta alfertasuna xuritzen duelako. Hori al da ba nahi duguna? 582
|
|
bateko, aginte erakundeen aldetik egindako inkesta eta ikerketak dauzkagu; besteko, euskalgintzan diharduten euskara erakundeen kale neurketak.624 Eta hala eta guztiz ere, ez omen dakigu ezer handirik gai horretan: . Oso gutxi dakigu oraindik euskara hiztunek noiz eta nola hitz egiten
|
duten
euskaraz. Jacqueline Urla mintzo zaigu honela?. Eta jakin beharra dago.
|
|
625 Jacqueline Urla: Oso gutxi dakigu oraindik euskara hiztunek noiz eta nola hitz egiten
|
duten
euskaraz, Euskararen berripapera, 2003, Eusko Jaurlaritza.
|
2009
|
|
Beste min askoren artean dagoen mina: handikiek destainatzen
|
duten
euskara fraideek ere baztertzeagatik, etab.,. Korupeko, saminetan hustu dituenak,. Korupeko?
|
2015
|
|
f) Twitterren erabiltzaileek egiten
|
duten
euskarazko jarduna neurtzeko web zerbitzua.
|
2016
|
|
Bi helburu planteatu izan dira: bat, Euskal Herri euskalduna izatea, non denek jakingo
|
duten
euskaraz eta gizarte hizkuntza nagusia euskara izango den; bestea, definitu gabe egon den helburu bat, pausoak ematea. Planteamendua bada gizarte euskalduna izatea, ez dira mezu okerrak izan; ahal dena egitea bada helburua, bai, zeren esaten ari gara tentsiorik ez dela sortu behar.
|
|
Garrantzitsua da aztertzea, beraz, gazte horiek nolako ikuspegia
|
duten
euskararekiko. Urtzi Ruiz de Azua irakasleak ikerketa hori egin du DBHko ikasleen euskararekiko jarrera linguistikoak, motibazioa eta errendimendu akademikoa doktore tesian.
|
|
Batetik, irizpideak argi ez egotea: «Beharrezkoa da langileei argi azaltzea zer egin behar
|
duten
euskaraz, zer gaztelaniaz eta zer ele bitan; azken batean, lanpostua eskuratzeko euskara gaitasuna egiaztatu badute, behartuta daude bi hizkuntza ofizialetako edozeinetan lan egitera, itzultzaileengana jo gabe». Bestetik, beldurra? «askok pentsatzen dute euskara ez dutela menderatzen akatsen bat edo beste egiten dutelako, eta erdaraz idazten jarraitzen dute»?, eta bi hizkuntzatan egitearen zama:
|
2017
|
|
235. Beren burua euskaldun berri izendatzen duten askok mugak ikusten dituzte euren gaitasunean: kontua ez da bakarrik gaztelaniaz hobeto adierazten dutela adierazi nahi dutena; horrez gain, mugatua ikusten dute zer adierazi eta ulertu ahal
|
duten
euskaraz; are gehiago: askok uste dute ezin dutela lortu gaitasun maila altua.
|
|
batzuk abertzaleak izan dira (EAJ), besteren batzuk kulturalistak à la Caro Baroja, beste batzuk regionalista sanoak. Batasunaren aldeko borrokan, Villasante batek inoiz ez du lotu euskara independentziarekin, ezta beste inolako tesi politikorekin ere (instituzioek zor
|
duten
euskararenganako begirunea eta laguntza itxaroteko ez bada). Haren antzera, Juan San Martinen berebiziko ahalegina euskararen defentsan eta sustapenean, neutraltasun politiko apropos bilaturiko batean bezala mugitu da.
|
2020
|
|
XX. mendeko euskalduntze prozesuak agortze zantzu nabariak bazituen (euskararen kale erabileraren adierazleek agertzen duten geldotze/ atzeratze joera hor dugu; iparraldean inoizko erabilera indizerik baxuenak...), COVID agerian utzi du ereduaren hauskortasuna. Hezkuntza eremuan gazteek derrigorrezko hezkuntza amaituta lortzen
|
duten
euskara gaitasunarekiko kezka bazegoen, itxialdiak kezka areagotu egin du, Zigor Ibarzabal Bastarrikak dioenez. Paul Bilbao Sarriak, bere aldetik, ikasle euskaldun eleaniztunak erdietsiko dituen ikasketa eredu orokor bat garatzea ezinbestekoa dela sinesten du.
|
|
Batetik, hezkuntzaren eremua dugu. Azken urteotan kezka nahiko hedatua izan da gure gaztetxoek derrigorrezko hezkuntza amaitutakoan lortzen
|
duten
euskara gaitasunari buruz. Kezka hori areagotzeko elementuak mahai gaineratu izan dira azken urtean.
|