2021
|
|
584). Ezaugarri horiekin eta Euskaltzaleak elkarteko zuzendari izanik, ez da harritzekoa Aitzolek ziklo honen gailurra markatuko
|
duten
Bertsolari Guduen antolaketaren buruzagitza bere gain hartu izana: " Aitzolen aitzindaritza erabateko honen eragina euskal kulturaren eremu zabalera hedatu zen, berak kulturari buruzko projektu oso bat eskaintzen bait zuen[...]" (Otaegi, 1983:
|
|
Ziklo honek ekarritako moldaketaren inguruan bigarren ñabardura garrantzitsu bat egin behar da, bestalde. Ahozkoak idatziarekiko duen subalternitatearen pisua dela eta, bertsolari klasikoa nortasun ikur gisa funtzionatzen hasia dela ukaezina den arren, prentsan oihartzunik gehien izango
|
duten
bertsolariak poesia idatziari gehien gerturatzen zaizkionak izango dira: Iparragirre, Bilintx eta Otaño.
|
|
Halako testuek kronika modernoaren elementu guztiak barneratuko dituzte: kontakizun kronologikoa, saioa hasieratik bukaeraraino deskribatzen duena; ariketa bakoitzaren azalpena, parte hartzen
|
duten
bertsolarien ekarpenaren balorazioez eta eskaini diren bertsoen hautapenaz hornitua; giroaren eta publikoaren erreakzioen erreferentziak; eta azken epaia nahiz sari banaketa.96
|
|
Atal historiko bakoitza garai horri dagokion oihartzun mediatikoari buruzko azpiatalarekin osatuko da, beraz. Ikerketa kuantitatiboan erabilitako etiketatuari esker, garai bakoitzean bertsolaritzaz gehien argitaratu duten egunkari eta aldizkariak zeintzuk izan diren ezagutu ahal izango da, zein hizkuntzatan argitaratu den eta zenbat, zeintzuk izan diren sinadura garrantzitsuenak, zein prentsan protagonismo handiena izan
|
duten
bertsolariak, bertsolaritzaren inguruko zer gertakari mota diren arreta mediatiko handiena eragiten dutenak eta abar.
|
|
Zikloek aurrera egin ahala, geroz eta gehiago dira oihartzun mediatiko garrantzitsu bat lortzen
|
duten
bertsolariak. Hori dela eta, ziklotik ziklora protagonista nagusien zerrenda zabaldu beharrean aurkitu gara.
|
|
Oraindik ere testu freskoak aurki daitezke, esaterako, txapelketa alternatiboei buruzko erreportajean edota Bertso Eguneko parrandaren kronikan. Gainera, askoz ere errazagoa da edozein gairi buruz oso txukun idazten
|
duten
bertsolariak topatzea.
|
|
575 erreferentzia. Euzko Pizkundean 69 ziren, eta Lore Jokoen zikloan 108 Egia da frankismo garaiko ziklo honetan parametro guztietan gertatzen dela hazkunde handi bat, baina proportzioan gehiago hazten da aipamen gutxi
|
duten
bertsolarien presentzia aipamen asko dituztenena baino. Alegia, askoz bertsolari gehiago ateratzen da prentsan azken ziklo honetan, fokua zabaldu egiten da, zalantzarik gabe hedabideratzea garatuagoa dagoen seinale.
|
|
Foku guztiak jartzen zaizkionez puntako bertsogintza garatzeko, elitera sartu nahi
|
duten
bertsolari berriak promozionatzeko eta egin nahi diren berrikuntzak planteatzeko erakusleiho egokiena izaten dela ere aipatu izan da luzaroan: "[...] txapelketetan ematen dira berrikuntzak frogatzeko aukera gehienak, eta baita bertso onak eta kalitatezkoak entzuteko aukera gehienak ere.
|
|
Tamainako hazkunde orokorrak parametro guztietan izango du bere isla. Horrela, gaiari buruzko testuak argitaratu dituzten 248 sinadura identifikatu dira; aldiz, Euzko Pizkundean 101 eta Lore Jokoetan 156 Presentzia mediatiko garrantzitsu bat izango
|
duten
bertsolariak askoz gehiago izango dira, eta askoz ere zabalagoa izango da arreta mediatikoa pizten duten bertsolaritzaren inguruko gaien abanikoa.
|
|
Eta harrobigintza zabalago bat jorratu da aurrerantzean: " Jada jendea konsziente da bertso eskola dela toki bat bertsoaz gozatzeko eta bertso eskolan sortzen direla puntako bertsolariak, noizean behin eginez gozatzen
|
duten
bertsolariak, bertsozaleak oro har, epaileak, gai jartzaileak, kritikariak[...]" (Esnal, Egaña eta Sarasua, 2002: 814).
|
|
Puntako maila
|
duten
bertsolari berriak ere sortuz joango dira, ordea, eta horiei geroz eta zailagoa suertatuko zaie puntara iristea:
|
|
Batetik, badu oinarri historikoa, bertsolaritzak euskal herrietan duen tokia ez da oraingoa. Baina, bestetik, azken 25 urteotan bertsolari belaunaldi batek bertsogintza odolberritzeko egin duten ahaleginaren emaitza ere bada, eta, batez ere, azken 15 urteotan bertsolaritza kolektibo bezala gidatu
|
duten
bertsolari, bertsozale eta antolatzaile belaunaldi batek garatu duen estrategia soziokulturalaren emaitza. (Garzia, Sarasua eta Egaña, 2001:
|