2000
|
|
Oraintxe bertan aipatutako hitzek ondo asko azaltzen
|
dute
hezkuntza sistemak berezitasunak eta batik bat, particularismes régionaux, ak desagerrarazteko duen borrokaren barruan irakasleriak beteriko zeregina. Brél ek107 dioen moduan, eskolak sustrairik gabeko pertsonak sortzen zituen,, dépaysés chez eux?.
|
2002
|
|
Kalitatezko hezkuntza lortu ahal izateko, informazioaren teknologiek nahitaez sartu beharra
|
dute
hezkuntza sistemako maila guztietan. Ikasleak txikitatikteknologia erabiltzeko erraztasuna hartzea ekarriko luke horrek, eta mota guztietako jakintzetan sarbidea izateko ematen dituzten aukerak aprobetxatzea lekarke, gizarteak eta lan merkatuak egiten dituzten eskaeretarako gaztetandik prestatuz.
|
2003
|
|
• Ikasketa maila. Gazte euskaldunek luzarotxo jarraitzen
|
dute
hezkuntza sisteman ikasten, erdaldunekin alderatuz gero. Horren ondorioz, 25 urteko herritarrengan askoz gehiago dira goi mailako ikasketakbu rutuak dituzten euskaldunak, ikasketa maila berea duten erdaldunakbaino (%47 eta %27, hurrenez hurren).
|
2005
|
|
Europakohezkuntza sistemen arteko harremanak lantzea, proiektu komunetan elkarrekin lan egitea, beste kultura eta hizkuntza batzuk ezagutzea, nazioartekomugak gainditzen dituzten lan merkaturako prestatzea... horiek guztiakdira gaur egungo eskolaren erronkak. Helburu eta erronka horiek honakoisla izan ohi
|
dute
hezkuntza sisteman: atzerriko hizkuntzak ikasteko premiaagerian gelditu da, bide horretatik, ikasleak herrien eta nazioen Europaneskubide osoko herritarrak izan daitezen prestatzeko.
|
2008
|
|
Adituek azpimarratzen
|
dute
hezkuntza sistemak funtsezko zeregina duela desordena horien aurrean.
|
2009
|
|
Duela 18 urtetik, buruzagi tribalen arteko etengabeko borrokak eta gobernuek aurrera egiteko ezintasunak haurtzarora bideratutako politika publikoak martxan jartzea eragozten dute. Somaliako haurrek ez
|
dute
hezkuntza sistema arauturik ere, eta milaka gazte iritsi dira adin nagusira, egonkortasun politikoa eta bakea ezagutu gabe. Ezegonkortasun urte askoan, 100 GKEk baino gehiagok osatutako sare zabala gero eta gehiago egon da Unicef en horniduren eta laguntza teknikoaren mende, era guztietako gizarte zerbitzuak eman ahal izateko, osasun eta nutrizio zerbitzuak, hezkuntza eta babes zerbitzuak.
|
|
2010eko otsailaren 18an, Nafarroako Legebiltzarrak 1986ko Euskararen Legea aldatzea erabaki zuen, eremu mistorako ateak lau udalerriri irekiz (Aranguren, Belaskoain, Galar eta Noain). Aldaketa horri esker, lau udalerriok, bertako udalek gehiengo absolutuz hala erabakitzen badute, eremu mistoan sartuko dira, eta, ondorioz, beste zenbait eskubideren artean, hala nahi duten gurasoek beren seme alabentzat euskarazko irakaskuntza bermaturik izango
|
dute
hezkuntza sisteman. 1995ean, HBk eta UPNk kontra bozkatzean, Nafarroako hezkuntza sistema osora zabaldu gabe geratu zen erabakia, eta eskubidea, orain, hamabost urte geroago, lau udalerriotara iritsi daiteke.
|
|
Azken hori, normalean, beste europar hizkuntza bat izango da. Hizkuntza guztiok tokia izan
|
dute
hezkuntza sistemako curriculumetan. Proposamen honek, euskal herritarron kasuan, esan nahi du" 1+ 2" ez baizik eta" 2+ 2" dela gurean, euskara eta gaztelania bi biak ditugulako bertako hizkuntzak.
|
2010
|
|
Kopuru handi hori, Europako batez bestekoa(% 15) baino askoz handiagoa, gure herrialdeko prestakuntzaren arloko erronka nagusietako bat da gaur egun, eta 10 urteko epean tasa hori erdira jaistea proposatu da. Eskola porrotari aurre egiteko, administrazioek, azken urteotan, hainbat programa jarri dituzte abian, gazte horiek hezkuntza sisteman berriz txertatzeko, eta gazte horiek oso goiz uzten
|
dute
hezkuntza sistema. Baina formula horrek ez du beti balio ikasleen profil guztientzat.
|
2012
|
|
Norberaren ibilbideak zerikusi handia du hezkuntza sistemaren balorazioarekin: emaitza akademiko onak dauzkatenek joera handiagoa
|
dute
hezkuntza sistemarekiko ikuspegi positiboak adierazteko. Badirudi erakundea norbanako horien neurrira egina dagoela.
|
2016
|
|
Horregatik Heziberri 2020ren dekretuak bertan behera uzteko exijitu diote Cristina Uriarteri. " Aipatutako dekretuak LOMCEren aplikazio hutsa dira eta ez
|
dute
Hezkuntza Sistema Propioaren aldeko inongo urratsik ematen".
|
2018
|
|
Bada, aniztasun kulturala kudeatzeko zailtasuna aurrekoaren oinordekoa da, gure ustez».Koldo Tellitu. «Gizarteko ezberdintasun sozialek isla
|
dute
hezkuntza sisteman, baina hezkuntza sistemak ez du ezer sortzen. Pertsona batzuek pentsa dezakete hezkuntza sistematik konpon daitekeela, baina ez da horrela.
|
|
Lehenengoaren haritik, enpresek eskola ikusten dute euren etorkizuneko laneskua produzitzeko fabrika baten gisa, eta ikaslearen gaitasunak hobetu behar direla diotenean, enpresaren baitan lan egiteko berariazko gaitasunei buruz ari dira, prezeski. Honela, enpresek esku hartu nahi
|
dute
hezkuntza sistemak ikasleei transmititu beharreko baloreetan. Sinestarazi nahi diote hezkuntza komunitateari enpresaren baloreak partekatzen dituzten ikasleek aukera hobeak izango dituztela etorkizunean, lan munduan txertatzeko.
|
2021
|
|
334) gainbehera edo krisi sakona10 bizitzen ari dira hezkuntza programetan, hasierako etapetatik hasi eta unibertsitateraino, kapitalismo neoliberalaren eta 4 Industria Iraultzaren testuinguruan (Cordua, 2012; Frassinelli, 2019). Ongizateeta kontsumo mailei eusteko, batetik, eta, beraz, lan merkatuaren eskaerari erantzuteko, bestetik, ikasleen formazioa interes ekonomikoak lehenetsiz programatzen
|
dute
hezkuntza sistema desberdinek, eta horrek trebakuntza tekniko hutsaren eta hezkuntzaren ikuspegi utilitaristaren sustapena dakar (Cordua, 2012). Ondorioz, munduko herrialde gehienetan Natur Zientziak zein Zientzia Zehatzak legez ezagutzen diren jakintza arloak balioestera eta lehenestera jotzen dute hezkuntza lege markoek, alderdi kurrikularretik, batez ere, noski, curriculumak erabakitzen baitu zer ikasgairi garrantzia eman eta zeini ez (Iztueta, 2006).
|
|
Baina murgiltze programa horiek porrot egin dute, hizkuntza emaitzetan eta gainerako konpetentzietan. Hau da, porrot egin
|
dute
hezkuntza sistemak duen xederik oinarrizkoetan: ikaslea giza garapen eta gizartean inklusio egokia lortzeko beharrezko ahalmenen jabe izan dadin.
|
|
Hala eta guztiz, autonomietako araudiek helburu hori jaso arren, gaztelaniaren gaitasuna erabat bermatu da aplikatu diren ereduetan, baina eredu orok ez du helburu bera bermatu katalanarentzat, euskararentzat eta galegoarentzat. «Ikerlan eta ebaluazio fidagarrienek, bai eta katalana, euskara edo galegoa berezko hizkuntza duten autonomia erkidegoetan egin diren askotariko esperientziek frogatu dutenez, hizkuntza horien etorkizuna normaltasunez ziurtatu nahi bada, katalanak, euskarak eta galegoak presentzia sendoa behar
|
dute
hezkuntza sisteman eta horrek ez dio orain arte inolako galerarik ekarri gaztelaniaren jakintzari, ezta hemendik aurrera ekarriko ere», nabarmendu dute testuan
|
2022
|
|
Hezkuntza komunitatea osatzen duten langileen iritzia ez dela kontuan hartu salatzen dute sindikatuek. Beren hitza entzunarazteko, greba eginen
|
dute
hezkuntza sistema osoan, publikoan eta itunpekoan, amaeskolak barne. Halaber, martxoaren 18an elkarretaratzea egin dute Eusko Legebiltzarrean, bertze hainbertze eginen dute 28an.
|
|
Hizkuntzak Euskal Hezkuntzan izena du IV. tituluak, eta bederatzi artikulutan jasotzen dituzte horien ingurukoak aurreproiektuan. Esan
|
dute
hezkuntza sistema «eleaniztuna» izango dela, «euskararen inguruan artikulatua». Antzeko formulak erabili zituzten Legebiltzarraren hezkuntza itunean, baina «eredu inklusibo orokortua» ere aipatu zuten testuan.
|
|
Hezkuntza eragileek, berriz, proposatu dute hizkuntza eredu orokor eta inklusibo bat ezartzea eta ikasleak ez banatzea hizkuntza ofizialen arteko aukeraketaren arabera. Gainera, jaso
|
dute
hezkuntza sisteman euskara, «Euskal Autonomia Erkidegoko berezko hizkuntza», izango dela irakasteko eta ikasteko hizkuntza normalizatua, baita jardueretan erabilera «normal eta orokorreko» hizkuntza ere. Xedea izango da ikasle guztiek derrigorrezko hezkuntza amaitzerako «berezko hizkuntzaren» eta beste hizkuntza ofizialaren «ezagutza egokia» edukitzea, baita euskararen erabilera bultzatzea ere.
|
|
Azkenik, aldarrikatu
|
dute
hezkuntza sistemak laikoa izan behar duela. Legeak, ordea, justu aurkakoa planteatzen duela diote:
|
|
Gainera, aldarrikatu
|
dute
hezkuntza sistemak laikoa izan behar duela. Legeak, ordea, aurkakoa planteatzen duela diote.
|
2023
|
|
Hedabideetarako egindako adierazpenetan azaldu
|
dute
hezkuntza sistema «enpresari handien menpe dagoen instituzioa» dela eta «hauei interesatzen zaizkien funtzioak betetzeko eraginkorra izan dadin» erreformatzen dutela: «Batetik, bertatik negozioa egiten jarraitzea; eta bestetik, ikasleak, etorkizuneko langileak, beraientzat errentagarria den modu batean heztea».
|
|
EAJko Gorka Alvarezek eta PSE EEko Ekain Rojok, aldiz, babesa eman diete aurrekontuei: «Ekitateari eta aniztasunari erreparatzen diete, eta lagunduko
|
dute
hezkuntza sistema hobetzen, eraldatzen eta bikaintasunera hurbilarazten», esan du Alvarezek.
|
|
Uste
|
dute
hezkuntza sistema pribatizatzeko amarru bat dela legea, eta itunpeko sarearen interesei baino ez diela erantzuten. «Ituntze sistema unibertsala legeztatuko da, orain arte indarrean zeuden araudi guztien gainetik».
|
|
Gauzak hala, aldarrikatu
|
dute
hezkuntza sistema duala (ikastetxe publiko eta itunpekoak barne hartzen dituena) berez segregatzailea dela, eta sistema publiko indartsu baten beharra jarri dute mahai gainean. “Jaiotza tasaren jaitsiera etengabea dagoen honetan, itunpekoa eta publikoa borrokan gaude ume gehiago nork lortu.
|