2023
|
|
Hiru Lurralde Historikoetan, erregelamenduak emateko ahalmena Foru Aldundiari dagokio. Foru arau fiskalak betearazteko eta garatzeko ematen diren erregelamenduek hartzen
|
dute
Foru Dekretuaren forma xedapen bihurtzen direnean (TFAOren 4 artikulua).
|
|
Gipuzkoan, bere aldetik, uztailaren 5eko Toki Ogasunei buruzko 11/ 1989 Foru arauak ezarri duenez, erreklamazio ekonomiko administratiboa borondatezkoa da Foru Auzitegi Ekonomiko Administratiboaren aurrean (14 artikulua); horiek horrela, berraztertze errekurtsoa ebatzi ondoren, epaitegi eta auzitegietara zuzenean jotzeko aukera dago, betebeharpekoak hala nahi badu. Nolanahi den ere, Toki Araubideko Oinarrien Legearen aldaketarekin, borondatezko izaera
|
dute
Foru Auzitegi Ekonomiko Administratiboaren aurrean jarri nahi diren erreklamazioek; ez ordea, udalerrian organo ekonomiko administratiborik badago. Azken kasu horretan, erreklamazio ekonomiko administratiboa udal organoaren aurrean derrigorrekoa da administrazio bidea agortzeko, eta berraztertze errekurtsoa aurretiaz aurkeztu daiteke betebeharpekoak horrela nahi badu.
|
|
Aipatu izan dugunez, Ekonomia Ituna Estatuaren eta Euskadiren arteko akordiotik sortu da Ekonomia Itunaren Batzorde Mistoaren barruan (ikusi Itunaren Legearen 61 artikulua). Batzorde hori osatzen
|
dute
Foru Aldundi bakoitzeko ordezkari banak, Eusko Jaurlaritzako hiru ordezkarik eta Estatuko Administrazioaren sei ordezkarik. Akordioak hartu behar dituzte Batzordeko kide guztiek aho batez.
|
|
Lurraldea dela-eta eskumena daukan foru aldundiak eskatuko ditu, zeinek bere araudia betez, atxikipena egitera edo konturako sarrera egitera behartuta dagoenak (errenten ordaintzaileak) Euskadiko ohiko egoiliarra izan edo egoitza fiskala Euskadin badu. Zatikako ordainketen gaineko foru arauketa, alabaina, lurralde erkidekoaren ezberdina izan daiteke, eta Aldundiek horiek eskatzeko eskumena izango
|
dute
foru arauketaren arabera baldin eta zergaduna Euskadiko ohiko egoiliarra bada; kontrara, Estatuko Administrazioak eskatuko ditu zergaduna lurralde erkideko egoiliarra bada.
|
|
EAEko toki erakundeek, informazio betebeharra kontrol teknika bezala, Foru Aldundiekiko betebeharra dute. Baina, kontrol teknika horretatik aurrera erator daitezken aurkaratzeak gauzatzeko eskumenik ez
|
dute
Foru Aldundiek, hori TAOLren arabera Estatuari eta autonomia erkidegoei dagokielako. Horregatik, Foru Aldundiek gero informazioa Estatuari eta EAEri bidaltzeko beharra izango dute.
|
|
Salbuespen klausula hirukoitzak lehen begiratuan aldrebesa irudi lezakeen arren, litekeena da haren edukia modu sistematikoan eta arrazionalean azaltzea, honela: hiru klausuletatik bik zuzeneko lotura
|
dute
foru lurraldeen eskubide historikoekin: TAOLen 2 xedapen gehigarri eta LHLren 8 xedapen gehigarri berriek egokitu egiten dituzte lehendik zeuden foru salbuespenak TAAJLen erregulazio berrira.
|
|
Beraz, toki araubidearen inguruko arauketa guztia autonomia erkidegoari dagokio, baina arauketa horrek lurralde historikoei eskubide historikoen egikaritzan dituen eskumenak errespetatuz. Horrela toki ogasunei dagokion arauketaren irizpide orokorrak ETELk zehaztu arren (109 eta 110 artikuluak), lurralde historikoek egingo
|
dute
foru organoen arauen bitartez.
|