Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 14

2003
‎Problema latza dugu hor. Agintariek eta politikoek orobat ez dute errealitate hori bere gordintasunean onartu nahi, estatuaren egungo ereduak arazoa azalaraziko duelako eta alderdiei elektoralki porrot itzela ekarriko liekeelako. Eskuinak nahiz ezkerrak, Frantziako egungo estatua deszentralizatzeko beharra aipatzen badute, bertako errealitatearen eta Europako errealitatearen arabera, ez dute inolako arrakasta politikorik izanen hauteskundeetan.
2007
‎alde batetik, ezagutzarengarapenaren ikerketa garai hartan baztertuta egon ohi ziren gizarte edukietarazabaltzea lortu zuelako; bestetik, ikerketa eremu hori ezagutzaren garapenaren etagizarte jokabideen arteko harremanari erreparatzen diolako, horretarako hipotesibatetik abiatuz. Hipotesi horren arabera, pertsona batek gizarte mundua kontzeptualizatzeko eta mundu horren inguruan arrazoitzeko moduek zehazten dute errealitate horrekin duen eragin trukea. Gisa berean, esperientziek eta eragin trukeekeragin handia dute pertsonak gizarte munduaz dituen ikusmoldeetan eta arrazoitzeko eretan (Shantz, 1983).
2013
‎Behin eta berriz errepikatzen dute lelo hori sortzaileek. Eta bideoklipek bihurtzen dute errealitate hori ikusgarri. Teknologiak merkatu egin dira azken urteetan, eta demokratizatu egin du horrek lehen gutxi batzuentzako baino ez zen hedapen bide bat.
‎Gure herrialdeko pobrezia tasei eta adingabeen ondorioei buruzko kezkaren aurrean, bost proposamen egin dituzte beren baldintzak hobetzeko eta haurren eskubideak defendatzeko. 1 Haurren aurkako indarkeria prebenitzea Haurren aurkako indarkeria fisikoa ez ezik, etxean, eskolan edo Interneten ere ager daiteke Bi erakundeek ziurtatzen dute errealitate hori «denbora luzez ezkutuan egon dela», eta, beraz, apenas ezagutzen den edo dokumentatuta dagoen. «Arreta espezifiko, egoki eta koordinatua» eskatzen dute, garapenean eragin negatiboa izan ez dezaten, eta oroitarazten dute ez dela etxean bakarrik erregistra daitekeela, baita eskolan eta Interneten ere, azken urteotan kezka handia izan baitu adingabeek ziberjazarpena pairatzeko.
2015
‎EHR Hezkuntza berri hori errealitate bihur dadin lortzea erronka bat da inguruko eragile guztientzat: bai gobernu taldeek eta hezkuntza ministerioek, bai irakasleek eta ikasleek zeregin berria izango dute errealitate horretan. Irakasleei gailuetan eta trebakuntzan egindako inbertsio iraunkorra; ikasketa giro hobezina emateko instalazioak egoki egokitzea; hezkuntza metodo tradizionaletan aldaketa garrantzitsua izatea; eta ikasteko diziplina berri bat dira hezkuntza hobekuntza horretan beharrezkoak diren eraldaketetako batzuk.
2017
‎Adituak sakon aztertu du Itoizko urtegia Nafarroako ubidea binomioa, eta agerian utzi du, behin eta berriz, bi azpiegitura horien errentagarritasunik eza. " Ez da nik erraten dudan zerbait; datuek uzten dute errealitate hori agerian", azaldu du.
2018
‎Marxek azaldu zuen lehenik zehatz (Marx, 1867), kapitalismoaren metaketa prozesuak jatorrizko desjabetzea beharrezko duela, eta gaur egun David Harvey hirigileak (Harvey, 2006) edo Silvia Federici feministak (Federici, 2017) garatu dute errealitate hori arlo ezberdinetatik. Horregatik, desjabetzea prozesu historiko bat dela eta gaur egun egunerokoan gure herri, kale eta bizitzetan gertatzen ari dela konturatzea oso garrantzitsua bihurtu da.
2022
‎Prozesu hori gazte esparruan ere oso nabarmena da, izan ere, gazte esparrua erabili izan ohi da bertako baldintzak okertu eta ondoren langile klase osoaren baldintzak okertzen joateko. Errezeta sozialdemokratek, alternatibismo faltsuek eta alderdi parlamentarioen gazte politikek ez dute errealitate hori eraldatuko. Horiek ez dira ez gazteon pobrezia ezabatzeko gai, ezta gazteon aktibazio politikoa bultzatzeko gai ere.
‎Fisika eta biologiako lehen kurtsoetako edozein ikaslek badaki hori ez dela posible inongo sistemarentzat. Batzuek, dogma eta doktrina neoliberalen bahiketaren pean, gehi hazi, biderkatu eta lurra menderatzeko agindu bibliko hura, aldi berean itxuragabekeriaz kalifikatzen dute errealitate hori – zientziak ase arte ziurtatua, hala ere – klimaren/ ingurumenaren dogma gisa. Statu quo arekin lerrokatutako ahots horiek ohartarazten digute beherapena onartzen badugu pobretze onartezin baten arriskua izango dugula, eta ez gure eskubideak eta askatasunak murriztearena.
‎Errealitate soziologikoak erakusten digu Kanadan zenbait nazio daudela (Langlois, 2018), eta horregatik erabiltzen da gero eta gehiago federalismo multinazional edo plurinazional terminoa Kanadako egoera deskribatzeko (Kanadako Gobernuarteko Arazoetarako Idazkaritza, 2017). Nolanahi ere, eragile politiko askok ez dute errealitate hori kontuan hartzen, eta, ezinbestean, horrek Quebeceko biztanleriaren parte handi bat erakunde politikoekin pozik ez egotea eragiten du. 1990eko hamarkadaren hasieran eztabaida konstituzional sutsuak izan ziren garaian, Maude Barlowk eta Bruce Campbellek honako hau adierazi duten konbentzimendu osoz:
2023
‎Historikoki, adibidez, artzapezpikutzaren agiri batek egiaztatzen du Mañeru «herri erabat euskalduna» zela XVIII. mendean; 2008ko ikerketa soziolinguistiko baten arabera, herritarren bi herenak eremu mistoan sartzearen aldekoak ziren, eta, gazteen artean, ia %90; hezkuntza alorrean, Garesko ikastetxe publikoan diren Mañeruko ikasleen %64 ereduan matrikulatua daude, eta, azken lau ikasturteetan, joera hori handitzen ari da. Hori guztia aintzat harturik, hautetsi guztiek uste dute errealitate horrek «legediaren babesa» behar duela eta hizkuntza eskubideak zabaltzeko eskaerak ez diola inori kalterik egiten.
‎Horiengana nola heldu, horixe da erronketako bat. Hernanin euskara ez da arrotza, baina Burrunbako kideek usu ikusten dute errealitate hori. Aranburu:
‎Gurean %30 dira. Galdera da, gure herri, hiri, kale, plaza eta ekipamenduek nola aitortzen dute errealitate hori. Behar beste hartzen dute kontuan?
‎Bada, tresna horren erabileran ateratzen diren pop ups eta bannersen bitartez topo egin dute lehenik horrelako edukiekin. Horrek lehen begi kolpean sexuaren inguruan izan ditzakeen ondorioetatik haratago joanik, osasun mentaleko profesionalek faktore garrantzitsu gisa hartzen dute errealitate hori azaltzeko gero eta gehiago zabaltzen ari diren berdinen arteko (nerabeen) bortxaketak (taldean askotan).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia