2001
|
|
Diferentzia bat gutxienez bada beren artean: batzuek ez
|
dute
elebitasunik nahi. Beste batzuek bai, elebitasunaren hipotesian ikusten dute etorkizuneko gizartea.
|
2012
|
|
Mira eta Paredesek (2005) adierazi
|
dute
elebitasuna egonkorra izateko funtsezko faktorea dela A eta B hizkuntzak elkarren antzekoak izatea, eta Patriarca eta Leppänenek (2004), A eta B hizkuntzek (biek) bizirik iraun dezaketela baldin eta elkarren ondoan ez dauden lurraldeetan kontzentratuta badaude. Geuk, berriz, frogatuko dugu elebitasunaren oreka egonkorra izan daitekeela A eta B hizkuntzak elkarrengandik urrun egonda ere, alegia, elkarrizketak hizkuntza bakarrean izan behar duenean, eta, esan bezala, ez ditugu kontuan hartuko B hizkuntzaren gotorleku diren eremuetan behin bakarrik jazotzen diren interakzioak.
|
|
Eta etorkizunari begira zera diote batzuek: elebitasuna eta eleaniztasuna dira euskararen aterabideak, baina beste muturrean jartzen direnek uste
|
dute
elebitasun sozial orekatuaren bidea mito hutsa besterik ez dela, alegia, elebitasunaren aldeko diskurtsoa hizkuntza nagusien esanetara dagoen ideologia dela. Eta horrekin estuki lotuta eta euskal kultura zer ote den eztabaidatzen hasita batzuek esango dizute Euskal Herrian egiten den kultura guztia dela euskal kultura, hau da, gaurko eta hemengo espazio sozialak definitzen duela kulturaren izaera; eta besteek esango dizute, aldiz, euskara dela euskal kulturaren definizio iturria, adierazi nahi dutelarik gauza bat dela euskal kultura eta beste gauza bat Euskal Herriko kultura.
|
2015
|
|
Eta hori predikatzen ihardutea, jendea iruzurtzen ibiltzea da. (...) elebitasunaren predikua erabat bihurriturik dator, hizkuntza menperatukoei ezarri egiten bait zaie hizkuntza menperatzailea ikasi eta erabili beharra(...) Hizkuntza gutxituko hiztunen osagarritzat(...) predikatzen
|
dute
elebitasuna, izatez haientzat erbesterako bidea den elebitasuna: azken batean, hizkuntza ordezkapenerako bide demokratiko eta modernoa!
|
2017
|
|
Lehen mailako ikastetxeen zerrendaren aztertzean, ohartzen da 2007an 54 eskoletarik 27ak elebidunak zirela, hots %50ak. Egun, 32k
|
dute
elebitasuna proposatzen, 49etatik (%65). Eskaintza gero eta gehiago ari da ehuntzen Iparralde guzian.
|
2021
|
|
Aipatu dugun moduan, elebidun izateak pertsonari abantaila kognitiboak ekartzen ote dizkion da kontrobertsia zientifiko horren muinean dagoen galdera. Eztabaida horretan, hainbat ikerlarik elebitasunaren abantailaren hipotesiari babesa ematen diote, eta beste batzuek zalantzan jarri edo ukatu egiten
|
dute
elebitasunaren abantaila hori. Metodo zientifikoa" egia objektiboak" bilatzeko erabili beharreko metodotzat hartuko bagenu, eztabaida horretan laborategiko teknikak finduz eta zehaztuz elebitasunaren inguruko erantzunetara iristen saiatuko ginateke.
|
2022
|
|
Batere ez! Zer
|
dute
elebitasuna. Euskaraz dena ere frantsesez ezartzea!...
|
2023
|
|
Azken 15 urteetan, zientzialari batzuek topatu
|
dute
elebitasunak erraztasun batzuk ematen dituela funtzio exekutiboekaz harremana daukaten ariketetan, baina beste batzuek ez. Dena den, hori egia balitz ere, horrelako ariketa bat egitean 50 milisegundoko abantaila izateak ez du ardura egunerokoan.
|