Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 17

2000
‎Zilegi bekigu egin dugun hori azaltzea. Zuzenbide idatziaren eta ohituren arteko transakzioa gauzatu dugu, bi bion arteko xedapenak bateragarri izan zaizkigun neurrian edo batzuk besteekin itxuraldatu, sistemaren batasuna urratu gabe, izpiritu orokorra bortxatu gabe.
‎Zilegi bekigu egin dugun hori azaltzea. Zuzenbide idatziaren eta ohituren arteko transakzioa gauzatu dugu, bi bion arteko xedapenak bateragarri izan zaizkigun neurrian edo batzuk besteekin itxuraldatu, sistemaren batasuna urratu gabe, izpiritu orokorra bortxatu gabe.
2004
‎Idazlanaren hasieran proposatu dugun galdera nagusia (Zertan datza hizkuntzaren berebiziko ekina eta zeregina den errealitatearen irudikatzea?) galdera ontologiko izateaz gainera etikoa ere badela aurreratzen genuen. Argi dezagun orain zer esan nahi dugun horrekin.
2005
‎24 Ponpeiok berak ere, arestian aurkako iritziaren babesle gisa aurkeztu dugun horrek, Espartako errege batek esandakoa zuzendu zuen, alegia, Errepublikarik zoriontsuena zela mugak ezpataz eta lantzaz jarri zituena; aldiz, haren ustez, benetan zoriontsua zen justizia mugatzat hartzen zuen Errepublika. Horretarako, Espartako beste errege baten agintaritza erabili ahal izan zuen, hark beti gorago jarri baitzuen justizia, iskiluen indarra baino.
‎gizaki guztien borondate bilduen adostasunak adierazten duena, horixe da zuzenbidea. Batez ere, bat baldin badator besteen ongizatea guk geuk lortu behar dugun horrekin, hortxe baitago gizakiaren jatorrizko ezaugarria[...]
‎8 Gaingiroki azaldu dugun hori, hau da, giza adimenari komeni zaion gizartearen defentsa, zuzenbidearen beraren iturburua da. Horri dagokio bestearena ez ukitzea eta zerbait badugu edota zerbait irabazi badugu modu ez bidezkoan, hura itzultzea, aginduak betetzeko betebeharra, erruaren ondoriozko kaltearen konponketa eta gizakumeen artean zigorra merezi izatea.
‎Gaingiroki azaldu dugun hori, hau da, giza adimenari komeni zaion gizartearen defentsa, zuzenbidearen beraren iturburua da. Horri dagokio bestearena ez ukitzea eta zerbait badugu edota zerbait irabazi badugu modu ez bidezkoan, hura itzultzea, aginduak betetzeko betebeharra, erruaren ondoriozko kaltearen konponketa eta gizakumeen artean zigorra merezi izatea.
2006
‎Egarriak gaudenean, edo minez edo gaixo, zerbait sumatzen dugu (gogo egoera batean gaude), baina sumatzen dugun horrek ez dio beste ezeri so egiten, ez du beste ezer errepresentatzen. Badirudi gogo egoera hori ez dela intentzionala.
2007
‎Egia da, baina, era horretako elkarrekin hitz egitea ez dela oraindik elkarrizketa —ez bederen lehenago aipatutako zentzuan— ez eta hizkuntz gaitasuna ere zentzu osoan —ez bederen B. Liebrucks ek kontzeptu horri eman dion zentzuan— Eta, horrenbestez, guk orokorrean zera galdetu behar dugu: zein dira esparru pribatuan" elkarrizketa" gisa ezaugarritu dugun horren forma publikoak. Hemen, seguruenik, forma ezberdinak bereizi dira, zeinak guk, baina, ditugun jarraian euren xehetasunetan aztertu282.
‎Guk, euskaldun bezala, ezin diogu hezkuntzari eta hizkuntzari buruzko teorizazio propio bati uko egin, zeinak agerian edo ezkutuan, beti, gure jarduera pedagogikoa baldintzatzen duen: kontua da hezkuntzan, bestelako giza eta gizarte zientzietan bezalaxe, bilatzen eta aurkitzen ditugun arrazoiak ez direla hutsak baizik eta historiaz bustitakoak; eta, horregatik, gu geu gara esparru horretan egin, egiten eta egin nahi dugun horretaz arrazoi eman behar dugunak. Interesak edo beharrak eramaten du beti gizakia aztergai hau edo bestea, honela edo bestela, ikertzera —pentsamendua ez da inoiz itxuraz den bezain neutrala—; eta, gure kasuan, euskararen eta euskaldunon egoera kezkagarriak eramaten gaitu gure hezkuntzaz hausnarketa bat egitera.
2009
‎5 Zein dira Herkunft eta Entstehung aren bilaketa gisa definituriko genealogiaren eta ohizko eran historia deitzen dugun horren arteko harremanak. Nietzschek historiaren aurka botatako apostrofe ospetsuak ezagunak dira, eta laster itzuli dugu horietara.
‎Kantek, afera estetikoa artistaren (kreatzailea) esperientzietatik enfokatu beharrean, artea eta edertasuna ikuslearen posiziotik hausnartu ditu, eta hori eginda, nahi gabe, ikuslea bera sartu du ederraren kontzeptuan.85 Hizkuntzaren problema bera dugu beraz berriz. Ze ondorio ateratzen dugun horretatik. Hizkuntzak ez duela egiaz hitz egiten, metaforen bidez eraikitzen ditugun perspektibak ematen dizkigu gehienez.
‎Horrela, Kantentzat esperientzia hutsetik jasotzen duguna kaos hutsa bada (gero kategoriekin ulertzen dugun hori), Heideggerrentzat ez da kaosa izango, esperientzia argi ematen baitzaigu era aurreintelektual batean;" aulkia aulki moduan, etab.". Hemen arazoa hizkuntza da," aulki" hitz bihurtu delako, kosifikatu delako. Gure begien aurrean dugun hori" aulki" izendatzean, ezagutza kontzeptualera egin dugu ihes, eta izatearen benetako esentzia galdu egin da prozesu horretan.
‎Horrela, Kantentzat esperientzia hutsetik jasotzen duguna kaos hutsa bada (gero kategoriekin ulertzen dugun hori), Heideggerrentzat ez da kaosa izango, esperientzia argi ematen baitzaigu era aurreintelektual batean;" aulkia aulki moduan, etab.". Hemen arazoa hizkuntza da," aulki" hitz bihurtu delako, kosifikatu delako. Gure begien aurrean dugun hori" aulki" izendatzean, ezagutza kontzeptualera egin dugu ihes, eta izatearen benetako esentzia galdu egin da prozesu horretan.
2011
‎• Akademiek modu dogmatikoan orain arte esandako gaitasunez gainera badira beste batzuk ere gure organismoan (mirari egileak, trebezia harrigarriko sendagileak, ulertezintzat jotzen dugun horren atzean dagoen oro...). Horrelakoetan, organismo fisikoa bide bat baino ez da, eta organismo hori erabiltzen dugu hiru dimentsioko mundu honetan beste zerbait erreal bihurtzeko.
2013
‎Eta porrota, jakina, ate joka dago. Bizitza horrelakoa da; batzuetan pozik gaude gure buruarekin, zentzua aurkitzen diogu egiten dugun horri, eta, besteetan, berriz, ez. Zenbaitetan, zentzuzkoa iruditzen zaiguna zentzurik gabeko bihur daiteke geroago.
2016
‎‘txintxoa’ ikusten dugu, portaera arautukoan dabil. Nola sortu dira gizartea ibilkatzen duten arauak eta balioak; h. d., nola munduratu da morala esaten dugun hori gizaberearen historian otsoak eta txoriak ez baitira moralak, eta nola ikasten dugu balioak estimatzen eta gure buruak horien arabera gobernatzen. Horri erantzuteko dauden saio askoak bi joera nagusitara erakar daitezke:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia