2000
|
|
Beste lurralde batzuetan, are agerikoagoak, bi sistemok lurralde batean bizi baitira, albokide eta auzoko. Ameriketan, berbarako, Quebec
|
dugu
horren erakusgarri, hantxe gertatzen baita historia juridikoaren bitasunik erabatekoena (Common Law sistema juridikoa ingeles hizkuntzaz, eta Zuzenbide Zibila frantsesaz).
|
|
Iraultza barruan, adin nagusitasuna hogeita bat urte horietan jarri zen. Ez
|
dugu
hori aldatu, aldatzeko arrazoi batzuk tartean izan arren. Mende honetan, makina bat arrazoi dira, gazteria arinago hezitzeko; sarriago jazotzen da haurtzarotik atera eta berehalakoan zahartzea.
|
2001
|
|
Baina apur bat arakatuz, berehala ikusten da hori definizio bat baino gehiago deskripzio orokor bat dela; gizakiaren osagaien edo alderdien ikuskera, besterik gabe. Gizakiagan gorputza eta izpiritua ikusiz esaten
|
dugu
hori. Horrela, adibidez, Kantek, zera idazten duenean:
|
2004
|
|
Demagun lagun baten argazkia erakusten digutela. Aurrean dugun argazkitik ezaguna egiten zaigun norbaiten aurpegiaren antza aterako dugu, gure lagunarena alegia, baina
|
dugu
horregatik esan paperezko irudi horrekin gure lagun horren existentziaz ezer frogatuta dagoenik eta ezta bera ezagutzen dugunik ere. Ustezko errealitate baten irudia dugu aurrean, baina ezer gutxi esan dezakegu berari buruz.
|
|
Hitz horrekin, teorian, gorputz geometriko baten izena emango genuke, mila alde dituen poligonoarena hain zuzen. Denok ulertzen
|
dugu
hori arazorik gabe modu matematikoan arrazoitzeko dugun ahalmenari esker, baina kontua korapilatuko zaigu kiliogonoaren irudia burura ekartzen ahalegintzen bagara (burura ditzakegu hirukia, laukia, pentagonoa..., baina kiliogonoa. Ez dakit ba nik!
|
|
zuhaitzak geldirik daude euren betiko, mendeetako beharbada, lekuan, eta geu ari gara higitzen. Egia izango da, bestalde, lurra 29.800 m/ s ko abiaduran higitzen dela espazioan, baina ez
|
dugu
horren susmorik ere sentimenen bidez. Geldirik dagoena higitzen dela iruditzen zaigu eta higitzen dena geldirik dagoelako uste sendoa dugu. Honetaz gain, badira zenbait ezagupen geureganatuta ditugunak eurei buruz sentimenezko harremanik izan gabe.
|
|
Baina Kantentzat moraltasunaren printzipio gorena ezin izan daiteke perfekzioa (estoikoek funtsean bilatzen zutena), ez zoriontasuna, ez eta ere plazerra (hedone) edota helburu praktikoa (onura bat, sari bat, adibidez), hauek guztiek, neurri batean edo bestean, baldintzatzen baitute benetako moraltasuna. Baldintzatua izango ez den printzipio bat behar da; agindu kategorikoa
|
dugu
hori, giza borondateari benetako autonomia ematen diona, aurreko ustezko printzipioak heteronomoak izaki (zoriontasuna, perfekzioa, plazerra, onura...). Zein ote da agindu kategoriko (hots, ez baldintzapeko) hori?
|
|
Ikerketa filosofikoak, § 7). Ikerketa eremu zabala bezain emankorra
|
dugu
hori.
|
|
" Maita ezazu lagun hurkoa zeure burua bezala" (Mt 19, 19);" Honela, bada, besteek zuei egitea nahi zenuketen guztia, egun zuek besteei" (Mt 7, 17). Moraltasunaren urrezko legea
|
dugu
hori. Beronetan inspiratu zen Kant bere agindu kategorikoa formulatzerakoan, zalantzarik gabe.
|
|
Definizioa eta ikuspegi ezberdinak gorabehera, ezin uka daiteke balioen unibertsoak bizi gaituela. Zer esan nahi
|
dugu
horrekin. Gizakiok egiten eta bizitzen dugun oro balioesteko joera dugula, alegia.
|
2006
|
|
Biltzarrera deitu ez ezik, Atenak gogoa pizten die herritarrei, bultzatu egiten ditu Biltzarrera eta agora bete bete egiten da, bere eraginez. Itakan ikusi
|
dugu
hori:
|
2007
|
|
• Arte plastikoetan —ikusi
|
dugu
hori ere— giza abere konkretua agertzen da427.
|
2009
|
|
egiaren atzetik, egia beti berritu, zikoitz eta neurtuaren atzetik, milaka urtetako errakuntzen ugalketa aurkitzen da. Ez dugu jadanik uste" egiak egia izaten jarraitzen duela estalkia kentzen zaionean; nahikoa bizi izan
|
dugu
horretaz sinisturik egoteko" 15 Egia errakuntza mota bat da, bere ustez gezurtatua ezin izaten dena, historiaren egosketa luzeak, dudarik ez, aldagaitza bihurtu duelako16 Egiak badu, bestalde, auzi propio bat: alde batetik errakuntza baztertzeko edota itxurari aurre egiteko eskubidea beretzat hartzen du, baina eta bestetik, nolatan izan den hurrenez hurren hasiera batean jakintsuentzat eskuragarria, gero gizon errukitsuentzat soilik gordea, ondoren aldi berean kontsolagarri eta aginkorra izatearena eginez mundu helezin batera erretiratua, eta azkenean alferrikako ideia gisa arbuiatua eta edonon eztabaidatua... ez al da hori dena historia bat, egia deitutako errakuntza baten historia?
|
|
Etab. Lan honetan, agian, azkeneko filosofo handiena Nietzsche bera dugu. Eta horregatik (aurreko atalean nolabait ikusi
|
dugu
hori jada) aurkitzen ahal dugu lotura geure gaurko lanarekin eta filosofiaren egungo kezkekin. Egungo kezka filosofikoak, nahi edo ez, Nietzscheren itzala baino ez dira.
|
|
(Berriro ere ekartzen dut pasarte hau begi aurrera, benetan garrantzitsua iruditzen zaidalako hemen erraten dena eta benetan laburbiltzen duelako Erdi Arotik Berpizkunderako eta Moderniarako zubia zein den, nola gertatzen den.) Bere erabakia (eta berarekin Aro guzi batena): ezin
|
dugu
hori jasan, alda dezagun lehenbailehen.
|
|
Lehena, analisia da; bigarrena, goiko paragrafokoa, berriz, sintesia. Eta, gizakiari, subjektuari, aplikatuz gero, zer lortzen
|
dugu
horrekin guziarekin. Badakusagu nola Descartesek bere metodoa erabiltzen duen subjektu moderno berriaren lorpenerako.
|
2011
|
|
Ez gara ez dakit non edo ez dakit noiz munduratuak, eta ez dugu munduarekin ez dakit noiz eta ez dakit non topo egiten, garai jakin batean eta beti gure biziarteko une jakin jakin batean baizik. Munduak bere izatea berak guri ematen digun moduan, hala geure nitasun indibiduala eman egiten zaigu elkarmunduan (hizkuntza, tradizioa, etc.), eta ematen zaigun ahala eraikitzen
|
dugu
hori, geure erabakiz eraiki ere. Omen garen" subjektuaren" mugatutasuna agerikoa da horrela; denborazkotasuna, halaber.
|
2012
|
|
Bestalde, Adorno izan da Heideggerri kritika filosofiko (ez politiko) zorrotzena eta sakonena egin diona. Baina Badiouren testuetan ez
|
dugu
horren aipamenik ikusi. Harritzekoa da Heideggerren aukera politikoa ia aintzat ez hartzea.
|
|
Liburua erraza da, sarrera gisa pentsatuta dago. Espero
|
dugu
horrekin ez diogula bere pentsamenduari traizio egin. Espero dugu, orobat, zure gogoa irekitzea, zuk jarraitzeko eta Badiou bera irakurtzeko.
|
2013
|
|
Eztabaidak eztabaida, ikerketa programa gisa HA hobeto ezkontzen da naturari buruz ezagutzen dugunarekin, ikerketari lotzen zaion ikuspegia baita. Galeno
|
dugu
horren eredu, izan ere, arimaz pentsatzen duena berak egiten duen ikerketari lotzen zaio. AIMk, berriz, gure nahiak, gure desioak eta gure beldurrak jasotzen ditu.
|
2022
|
|
Filosofiak egun goi mailako hezkuntzan duen lekuari buruz galdetu dugu, idazketaren estandarizazioa eta unibertsitatean gaur filosofia irakasteko dauden posibilitateak aztertuz, eta ikusi
|
dugu
horrek unibertsitatean negoziaezina denari buruzko espazioak irekitzeko beharrera eramaten gaituela, horiek mantentzera eta horiekin esperimentatzera. Horixe da, ezagutzaren arlo batetik zein bestetik izan, praktika hezitzaile, sortzaile eta ikerketazkoan pentsamenduaren itolarriaren aurka gaudenoi dagokigun konpromisoa.
|