Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 55

2000
‎Larregi iruditzen zitzaidan hiru eguneko tartea berarekin egon barik. Heldu naizenetik, eta aireportuko lehen kontaktua alde batera utzita, telefonoz baino ez dugu hitz egin, eta Txemak ez du merezi niregatik sufritzea.
‎Eta jaun Marcelen hitz batzuk oroitu nituen: " Jainkoa beti ere gorago dago ena da, eta harekin behar dugu hitz egin eta mintza". Zeren eta, jauregiko kantoi batean kapera egiten hasi berriak zirelako edo, anitzetan mintzatzen baikinen aldi hartan orazinoaren inportantziaz.
2001
‎Benga, Miren, lasai, saiatu zen Aitzol, goazen kanpora eta hitz egingo dugu. Ez, erantzun nion ordea, ez dugu hitz egingo. Nire gogoz kontra negarrari eman nion.
2004
‎Marrazo hauen pentsalariak eta ideologoak izaten dira, gezurra badirudi ere, arrain txikiaren etnozentrismoa aho betean kritikatzen dutenak. Anti etnozentrismo honen zilborra bere kulturaren eta zibilizazioaren ontasunez jantzita, arrain txikiak bere burua haren bazkatik libratzeko ezkutalekuen estrategiak proposatzen dizkiolarik, etnozentrismoa izango dugu hitz salataria. Bizi nahi eta ezin biziaren aitzinean, madarikazioak jotako hitza aditu du hizkuntza eta kultura menderatuaren ordezkariak.
‎Eta oraingo honen iritziak ere ez dirudi gogo gozagarriak izanen zaizkigunik. Kontuak kontu, Pello Salaburu dugu hitzaren jabe, ideologiaren sail labainkor honetan: –Euskararen ghettoak sortu ditugu, askotan talde edo sektore jakin batzuekin lotuak direnak eta beste anitzetan, zoritxarrez, herri honetako biztanle gehienok gaitzesten dugun ideologia jakin batekin?. 198
2007
‎Ozenago jarri irratia, esan dit emazteak. Eta ez dugu hitzik erantsi garajera ailegatu arte.
2009
‎E ZIN dugu hitzen atzean luzaro babestu. Bestelako aitzakiak baliatuko ditugu orduan:
‎–Arrazoi duzu. Ez dugu hitz egingo. Zertarako, haizeak hitz egin badezake gure ordez?
‎–Hau apaizen aurrean egindako konfesioa bezalakoa da, esan zidan, belauna begiratzen zidan bitartean?. Medikuek ezin dugu hitz egin gaixo batekin beste gaixo bati buruz. Zergatik ez diozue elkarri hitz egiten?
‎Etxetik bulegora noa eta listo. Gure etxean ez dugu hitz egiten. Gure amonak ez zuen inorekin hitz egiten, hitz egiteko ohitura hori hiriburukoa da, ez landakoa.
‎Gure amonak ez zuen inorekin hitz egiten, hitz egiteko ohitura hori hiriburukoa da, ez landakoa. Gure etxean ez dugu hitz egiten, inor ez da mintzatzen, ez Clara nirekin, ez ni Clararekin, ezta seme alabak ere, inork ez du hitz egiten, hori ez dugu erabiltzen, gainera ez dut komunikatzeko ezer. Gertatzen dena ulertu, horixe da nahi dudana.
‎–Arrazoi duzu. Ez dugu hitz egingo. Zertarako, haizeak hitz egin badezake gure ordez?
2010
‎lagun bada, heroi, eta etsai bada, traidore?, gure ekintza eta erreakzio bakoitza mila aldagairen interakzioaren fruitu baizik ez denean, ekintzaren mementoko baldintzak ez ezik, iraganak ere baldintzatu egiten baikaitu, psikearen zinta magnetikoan grabatuta baitaude, azken batean, gure haurtzaroko zeloak eta inbidiak, nerabezaroko barne hausturak eta traumak, bizitza osoko garaipenak eta porrotak, maitasunerako eta gorrotorako joerak, baita gainerako joera kontrajarriak ere, beren argi iluntasunekin modu batean zein bestean erabakitzen gaituztenak. Besteak epaitzeko orduan, formak eta definizioak gustatzen zaizkio jendeari, urlia santu bat da, sandia putakumea eta berendia kafrea?, baina hiztegietan nekez aurkituko dugu hitz magikorik, ez formen munduan forma behin betikorik, errealitate psikikoa den bezalakoa definituko duenik, gure barne mugimenduen konplexutasunak ezinezko egiten baititu definizioak. Jendeak tankan itxitako konpartimentu batzuetara egokitzen du errealitatea, hemen hau, hor hori eta han hura, baina konpartimentu batzuetatik besteetarako jarioa etengabekoa da, Heraklitok esaten zuen bezala ez baitago ibai berean bi aldiz bainatzerik.
‎aipamena. Hau da, ez dugu hitzez hitz esaten nazioa dela, baizik eta horren sentimendua badela. Guk bagenekien ez ginela ari azken akordioaz hitz egiten, baizik eta etorkizuneko akordioaren oinarriez.
‎Juan mestizoa da, eta indioen pare bat hizkuntza ezagutzen ditu. Ez dugu hitz onik jaso, herritar gehienek gaizki begiratu digute, baina azkenean ume txiker batek hondakinetara eramango gaituela agindu digu. Txanpon pare bat eman diogu, gure ekipo guztia prestatu eta berriz sartu gara oihanean.
‎–Aurrena igual hobe izango dugu hitz egitea, horretarako deitu dizut eta.
‎Jendeak, ordea, espazio hori dimentsio bakarreko bihurtzen du —gure alferkeria intelektualaz gain, tartean behar du hain geurea dugun beste jokabide batek, ekintzaren egilea adjektibo biribil batekin kalifikatzera garamatzanak... lagun bada, heroi, eta etsai bada, traidore—, gure ekintza eta erreakzio bakoitza mila aldagairen interakzioaren fruitu baizik ez denean, ekintzaren mementoko baldintzak ez ezik, iraganak ere baldintzatu egiten baikaitu, psikearen zinta magnetikoan grabatuta baitaude, azken batean, gure haurtzaroko zeloak eta inbidiak, nerabezaroko barne hausturak eta traumak, bizitza osoko garaipenak eta porrotak, maitasunerako eta gorrotorako joerak, baita gainerako joera kontrajarriak ere, beren argi iluntasunekin modu batean zein bestean erabakitzen gaituztenak. Besteak epaitzeko orduan, formak eta definizioak gustatzen zaizkio jendeari —urlia santu bat da, sandia putakumea eta berendia kafrea—, baina hiztegietan nekez aurkituko dugu hitz magikorik, ez formen munduan forma behin betikorik, errealitate psikikoa den bezalakoa definituko duenik, gure barne mugimenduen konplexutasunak ezinezko egiten baititu definizioak. Jendeak tankan itxitako konpartimentu batzuetara egokitzen du errealitatea, hemen hau, hor hori eta han hura, baina konpartimentu batzuetatik besteetarako jarioa etengabekoa da, Heraklitok esaten zuen bezala ez baitago ibai berean bi aldiz bainatzerik.
2012
‎–Aizue, eta zergatik ez dugu hitz egiten moto klubekoekin? –komentatu nuen?.
2013
‎Azkenaldian etortzen denean sartu irten azkar bat baino ez du egiten berak ere; ama hemen badago, berarekin elkarrizketa labur bat izaten du eguraldiaz, lanaz eta familiari buruzko gauza arruntez. Ni hemen nagoenean ez dugu hitz askorik egiten. Badakit ezin duela jakin benetan zer gertatu zen, baina bere jarrera hotzak eta begirada mesfidatiak paranoia batzuk sortzen dizkit batzuetan.
‎Beti da dena demagun. Guk ez dugu hitz hori erabiliko baina. Versusen errelatoak hori baino zuhurtasun handiagoa merezi duelako, dudarik gabe.
‎–Ondo da, orain ezin dugu hitz egin, goazen autora, azkar!
‎–Benetan azkarra bazara, azkar hitz egingo dugu hitz egin beharrekoa, eta baliteke zu ere onuradun ateratzea. Ematen duzun bezain azkarra ez bazara, berriz?
2014
‎Arratsalde honetan bertan hil da kaporala. Gu ohiko eginkizunei lotu gatzaizkie, baina apenas gurutzatu dugu hitzik elkarren artean, ilundu arte falta ziren orduetan.
2015
‎Etxetik mugitu beharrik ere ez dago lagunekin solasean aritzeko. Tira, egia esan, hitz askoren beharrik ere ez dugu hitz egiteko. Aski izaten dira irudi batzuk honetaz edo hartaz hitz aspertua egin eta erlojuaren orratzek aurrera egin dezaten.
‎Zuk badakizu ezetz. Horregatik mantendu behar dugu hitzaren zuzia pizturik, beti pizturik, bestela ezerez honetan bertan hilko gara, Oto, isiltasunaren sabelean?. –Eta aitzurrak horretarako balio du, Karl, isiltasuna uxatzeko??.
‎Ba, honatx: . Poetok borroka latza egin behar dugu hitza atzemateko, eta hau, alegia hitza, sentitu, ikusi, pentsatu, irudikatu eta esperimentatzen dugunarekin harreman zuzen zuzenean jartzeko?.
‎–Ez dugu hitz hori erabiltzen, baina tira. Jakintsuok bideratu egiten dugu energia.
‎Gogorik baduzue, behintzat, Sustatun idatziko dut, noiz edo behin, esperientzia honen berri. Eta gustu baduzue, segituko dugu hitz egiten, orain arte bezala. Akaso honen ostean denok ere garbiago ulertuko dugu zer den minbizia edukitzea eta ez diogu hainbesteko beldurrik izango.
‎Dagoeneko ez dugu hitz egiten
‎Euskal Herrian euskaraz, nahi dugu hitz eta jolas?
2016
‎Ustezkoari nik ez diot begiratu begi ertzetik, ez dut epaitu edo menpean hartu, niretzat ustezkoa erru gabeziaren paradigma tinkoa da. Elkarrekin egin dugu hitz, eta haren hitzek sumin bat bezala garraiatzen dute azpitik, zigor baten humusa. Ea zergatik den ustezko, nik, ea zergatik ez den oso edo benetako edo bestelako.
‎–Afaltzen geldituko zinela uste nuen. Aspaldi ez dugu hitz egin.
‎Haurrak behartu egiten ditugu eskolara joatera. Baina ez dugu hitz hori erabiltzen, ezta. Normala delako.
‎Behera eraman nau. Ez dugu hitzik egin bitartean. Igo garenean baino goibelago zen beherakoan.
2017
‎hemen ezin dugu hitz egin zer iruditzen zaizu beste nonbait elkartzea
‎Gauza arraroak egiten eta. Gaur egunean psikologora eramango zuten mutikoa eta horrela, baina nik horietako bat daukat laguna, eta en la puñetera vida ez dugu hitz egin.
‎(Behin eta berriro entzun izan dudanaren kontrara, maketo hitzak haren ahoan ez zuen xenofobia eta ez arrazismo kutsurik batere. Ez omen da politikoki korrektoa eta orain nahiago dugu hitza ahaztu, eta ados nago). Baina ohartarazi gura dudana zera da:
‎Eguneratu egin dugu hitzen morfologia, baina Leteren kutunak zirenak bere hartan utziz.
2018
‎Atzera begiratu, eta besoak irekita ikusi dut. Elkar besarkatzen genuen bitartean, ez dugu hitzik esan. Mikrobusa kontroleko irteeran gelditu, eta nire pasaportea jaso dut.
‎Oihana Etxebarrieta ekintzaile feminista eta Jaizkibeleko kapitainak berretsi du egoera konplexua dela, batez ere emakume gazteentzat: . Emozio asko mugitzen zaizkie, eta kontraesan asko agertzen zaizkie identitatean; baina besteok ezin dugu hitz egin nagusitasunez: pertsona horiek euren denbora behar dute, euren prozesua, eta guk bidelagun izan behar dugu?.
‎–Hortaz, eskolan hezi behar dugu bizikidetzarako, enpatikoak izateko, kritikoak izateko, gatazkak hitz eginez ebazteko, eta benetan dugun gatazka, benetan benetan oztopo dena alor pertsonalean, herri mailan? horri buruz ezin dugu hitz egin???. Eta solastatzen hasi ziren.
‎Eta lurraren barrunbeetara sartzen ari zarela sentitzen duzu, duela milaka urteko gizon eta emakume haiek sartuko ziren antzera. Hanka hotsak besterik ez dira entzuten, eta arnas hotsa, ez dugu hitzik egiten bidean, tentuz ibili behar da, irrist egin eta min hartu dezakezu, baina ez da hori bakarrik, leku sakratu batera sartzen ari zarela iruditzen zaizu. Eta lilurak hartzen zaitu.
2019
‎Lagun mina zuen Moio, baina ez da inoiz izan gehiegi hitz egitekoa; hala ere, nabari diot hizketaldi honek beregan ere sorraraz dezakeela osatze bat. Denok ez dugu hitz egiteko behar bera agian, batzuk entzuten ere osatzen direla pentsatu dut. Hala, heriotza osteko egunez galdetu diet, eta berak hartu du hitza:
‎–Ez al dugu hitz egin arestian Athleticen gorputz mistikoaz. Eta ez al dakizu gorputz batean organo guztiak jabetzen direla, istantean, beste organo batek dioenaz edo egiten duenaz?
‎–Guk inoiz ez dugu hitz egin afalostean, Aitor, bikote arrunta gara.
2021
‎Idatzi behar dugu normal. Idatzi behar dugu hitz egingo bagenu bezala. Jendeak hitz egiten duen bezala, jendeak hitz egiten duen hizkuntzaren bertsio idatzi bat behar dugu.
‎Azken batean," idazleei" buruz hitz egiten dugunean ez dugu hitz egiten idazten duen jendeari buruz, ezta. Idatzi, mundu guztiak idazten du.
‎Altxor handiena, gainera, aniztasuna da. Izan ere, euskal dantza batez ezin dugu hitz egin, euskal dantza oso anitza baita.
‎Eta azkenean ja ez dugu hitz egin.
2023
‎Gaur hiru emakumeak kafetegiko mahai baten bueltan eseri garenean zerbait gertatu da, baina oraindik ez gara kapaz ulertzeko. Denbora dugu hitzak aurkitzeko. Zerbait berri gertatzen zaizunean hitz berriak asmatu behar dira.
‎Bat batean gogoratu dut maitatzea agian norbait zoriontsu egin nahi izatea zela esan nion eguna, biak koltxoi gainean etzanda geundela. Batzuetan pentsatzen dugu hitzek ez dutela indarrik, ez dutela garrantzirik, ez dutela ezer eragiten, baina hitzak pertsonen barruan iltzatuta gera daitezke. Ohe batean etzanda esandako hitzak, maitalearengandik milaka kilometrotara idatzitakoak...
‎Zoritxarraz ez dugu hitz egingo;
‎Paul Celanek, 50eko hamarkadan, edozein poema konputagailuaren aurkaria dela zioen. Ahaztu egin omen dugu hitz egiteak gorputzean eragindako zirrara, hitzen erresonantzia. Horretarako, ezinbestekoa da elkarrizketaren gustua bizirik mantentzea.
‎" Gabriel Zelaiak esan zuen moduan, poesia etorkizunez kargatutako arma da. Gu gerrako umeak gara, borroka dugu ardatz, eta gure herriaren askatasuna eta duintasuna aldarrikatzeko baliatzen dugu hitza, erresistentzia egiteko". Fatma Galia Mohammed (Aaiun, 1971) Bilbon bizi den idazle eta kazetaria da.
‎Margaux eta biok tarte luze samar bat daramagu oinez, hilobia topatu ezinda, isilik. Ez dugu hitzik egiten, ez gaudelako lasai.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia