2008
|
|
Bainan bildumaren ondarrean, egiaztapen bat saihestezina agertzen da: ...auza bakarrak dira, Septentrioaren ordez eta beronen tokian, Lurraren mugimendua eragiten duen «bederatzigarren zeruaren» partez (Septentrio, 80 or.), «Ternuaren» ordez, horietaz hitz egiten duten testu zaharrak; eta horrelaxe iluntzen dute helburua, horretatik hatza, itzala, «artebisio» bat baizik erakusterat emanez bakarrik (Philippe Jaccottet en «entrevision» hitz gustagarria erabiltzen
|
dugu
hemen). Literatura ez da erotzen den iparorratza baizik, egiazko diamante septentrionalaren kontaktuan norabidea galtzen duena:
|
|
Hain zuzen, Septentrio ko zati batzuek Uliseoren abenturak aipatzen dituzte (adibidez Myrra ko arriskuak, 58 or.), eta gogoan
|
dugu
hemen Odisea k sinbolizatzen zuena Mallarmé rentzat: etengabeko espedizioa, jatorrizko aberri galduari buruzko itzultzea duelarik helburu eta Zentzu, bidaia berez burutugabea delarik, gizakume bakoitzak abiatzen duena antzinako belaunaldiak baino urrunago joanen delako esperantzarekin.
|
2010
|
|
19 Estilo iraungarria, jokabide eta komunikazio estilo gisa ulertzen
|
dugu
hemen, praktika horretatik legitimazioa baitator. Koherentzia bide hori, herriz herriko ibilbidean, hezurmamitzen da, ekimenean, harremanetan, elkarrekikotasun loturetan «haragitu» egiten denean.
|
|
9 Bertsolaritza identitate praxiarekin lotu
|
dugu
hemen, hots, nortasun emailearen ezaugarriak baitaratzen dituenez: testuinguru bat edota lurralde bat, hizkuntza bat, iragan bat, identitate eraberritzailea irudikatzeko kapitala (aritzetik eraikiz eta izaten azalduz).
|
2011
|
|
Erabat itsu, itxi eta iragangaitza zaie izena. Ikusten denez toponimian oso arrunta den fenomeno bat
|
dugu
hemen, izenak esanahia galdu du interpretatzaileak kodea galdu egin duelako, eta ondorioz forma hutsarekin geratu, iharturik, zentzu barik. Geroago etor litezke interpretazio berriak, kode berriek emanda noski.
|
2012
|
|
Orain, atarikoan ikusi bezala, sexualitatearen inguruan bi matrize sadomasokista bereizi ditugun modu berean, bereizi ditugu Mendebaldeko gizarteetako botere harremanetan ere bi matrize ezberdin. Hau da, sadomasokismo sexualaren inguruko diskurtsoak bi matrize edo paradigma ezberdinen inguruan eratuak izan ziren eta modu analogoan defendatzen
|
dugu
hemen perfilatuko dugun Mendebaldeko botere harremanen inguruko matrize sadomasokistan ere eten bat eta bi garai bereizi antzeman daitezkeela; eta, ondorioz, bi matrize sadomasokista ezberdinez arituko garela: modernoa eta hipermodernoa.
|
2014
|
|
Nazionalismoak sinbolo gisa erabil ditzakeen elementuen artean, hizkuntzarena nabarmenduko
|
dugu
hemen, abertzaletasunean izan duen eraginagatik. Eragin hori hizkuntzaren bi dimentsio nagusietan antzeman dezakegu:
|
2015
|
|
Bigarren kasu horretan egingo du lan honek bere ekarpen nagusia, agerian utziko baitugu beheranzko irakurketa nahiko sakonekoak diren ezaugarriei lotuta gerta daitezkeela. Alegia, baiezko perpaus horiek dagoeneko bibliografian zerrenda soil batean bilduta daudelarik, zerrenda hori zertan den begiratu
|
dugu
hemen, eta areago, beheranzko irakurketa bada gakoa, beheranzko irakurketa hori noraino iristen den finkatzen saiatuko gara.
|
2016
|
|
Ondorioz, badago norbait eta zerbait erabakitzen ari dena zer den anormala garai historiko bakoitzean. Botere biomedikoa estatusa defendatzeko saiakerarekin lotuta dagoela ikusten
|
dugu
hemen. Zer den normala eta zer ez definitzeko orduan, bada, botere harremana dago jokoan.
|
|
Alajaina, osasunaren izenean egiten den jokabide merkantilista horrek bere ondorioak agerian utzi ditu dagoeneko haurraren osasunean. Esan behar
|
dugu
hemen, metilfenidatoarekin medikatuak izan diren haurrengan egindako ikerketek12 erakusten dutela beste gaitz larriagoak eragin ditzaketela hainbat alditan: depresioa, antsietatea, tikak, arritmiak, lo ezak, edo kasu larrienetan ezagutzen den bat bateko heriotza.
|
|
Begirada biomedikoaren nagusigoa giza errealitatea sistema koherente baten barruan ixteko jomuga izan duen zientzia positiboaren ondorioa bihurtzen da. Zentzu horretan, Mendebaldeko zientzia paradigma osoa pentsamendu sistema bakarrak gobernatu duen paradigma baten oinordeko izan dela gogoan
|
dugu
hemen, arrazoi kartesiarraren oinordeko gisa garatu izan den pentsamendu sistema (Morin, 2011). Zientzia eredu positibistaren metodologia garatzeko, arrazoi lerrobakarra, kausaren eta ondorioaren arteko norabide bakarreko harremanaren eta antzeko kategorizazioen arabera ekoitzitako premisek subjektua mutur batean eta objektua bestean kokatu izan dituzte.
|
|
Gizaki makinaren ereduak eta osasunaren merkantilizazioak, medikalizazioaren arazoa, ideologia garaikide bihurtzen dute. Begirada biomedikoak hezkuntza arazoetan ezartzen duen prozedura interes jakinetara makurtzen dela arrazoitu
|
dugu
hemen,
|
|
Giza baldintzaren konplexutasunetik abiaturik ikuspegi bakarra ordezten duen matrize mediko kimikoaren finkotasuna kuestionatu nahi izan dugu. Gizartetik eskolara iragaten den medikalizazio joeraren nondik norakoak hezkuntza porroten testuinguruan nola egiten duen sarbidea deskribatu
|
dugu
hemen, eta begirada biomedikoaren praktiken nagusigoa auzitara ekarri dugu. Berrikuspen honetan egin dugun arrazoibidea egin ondoren, ondorioztatu dugu «ez ikaste»aren gaixotasunen kausalitatea, norbanakoaren eremu biologikoaren norabide bakarreko arrazoitik baino gehiago, jatorri sozialeko harremanen konplexutasunetik eratortzen dela.
|