2000
|
|
Ez
|
dugu
hemen jardungo euskal nortasuna zertan datzan definitzen. Esku artean dugun gaia norbanakoaren atxikimenduen ingurukoa izaki, norberak bere burua euskal herritartzat jotzea izango dajorratutakoaren hari nagusia.
|
|
Izenok, gainera, berez ez dute zerikusirik bertan gauzatzen den adierarekin. Halatan, adieramorfeman gauzatzen den ekintza
|
dugu
hemen, gizatiarra ezinbestean.
|
|
duen lotura zertxobait argitzeko baliagarria izan badaiteke ere, Estaturik ez duten nazioen kasuan bere zeregina zein izan daitekeen argitzeke dago oraindik. Dena dela, ezinbestean, Estatu nazioaren erreferentzia nagusitzat jo
|
dugu
hemen ere. Horrela,. Nation building?
|
2001
|
|
Testuak sailkatzeko irizpide batzuk zehaztu behar ditugu lehenengo; etahonetan ere irizpide desberdinak egon daitezke. Guk eginda daukagu geurea, bainaez
|
dugu
hemen azalduko, luze joko bailuke; gainera, interesa izanez gero, lasterargitaratuko dugu, eta orduan aukera izango da hura aztertzeko. Nolanahi dela, testuak zelan tratatuko ditugun azalduko dugu hemen.
|
|
Guk eginda daukagu geurea, bainaez dugu hemen azalduko, luze joko bailuke; gainera, interesa izanez gero, lasterargitaratuko dugu, eta orduan aukera izango da hura aztertzeko. Nolanahi dela, testuak zelan tratatuko ditugun azalduko
|
dugu
hemen.
|
|
urteen bitartean Nafarroako nekazari populamenduari buruz C.Jusue k buruturiko ikerlana jaso behar
|
dugu
hemen (1988). Urraul Beheko haranean kokatutako zenbait despopulamendutan. Aizpe, Apardues, Ascoz, Argiroz, Muro eta Puio n, hurrenez hurren?
|
|
Beraz, gaur egun Goi Erdi Aroko eliza bizkaitarrak indusketen bitartez bakarrik ezagut daitezke. Horietako biren berri emango
|
dugu
hemen:
|
|
Piarres Lafitteren lumatik XIX. mendean sartu zen erdarakada, ideologiko, baten berri jasotzen
|
dugu
hemen: izenen deklinatze femeninoa, izena bera ondoriozmaskulinoa delarik (artzaina, artzaintsa demagun).
|
2002
|
|
Kudeaketaren alorreko alderik garrantzitsuenetako bat komunikazioa da, ahozkoa nahiz idatzizkoa, zeren edozein erabakigintza prozesuren denbora etaenergiarik handiena hartzen baitu. Horregatik, unibertsitatean euskaraz zenbatahozko komunikazio egiten den jakin nahi
|
dugu
hemen.
|
|
Ezaugarri horiek guztiak lagungarri direnez hizkuntza, eta gainerako eskola diziplina guztiak? ikasteko, horrelako eredu baten aldegaude, eta, beraz, ikaslearengan ardaztutako kurrikuluaz hitz egingo
|
dugu
hemen.
|
|
Arabako Diputazioariburuzko doktoretza tesia argitaratu du Diaz Hernandez-ek (1995), eta KontzertuEkonomikoaren nondik norakoak arakatu ditu Alonso Olea-k (1995). Berrezarkuntzaren mugak gainditu arren, Agirreazkuenagaren lan bat sartu behar
|
dugu
hemen, Diputazioen batzarrak biltzen dituena (1995). Hipotesi erakargarri eta ausarta da, gaurko giro politikoan batik bat, zeren EHUko katedradunak bertan planteatubaitzuen, ezen euskal lurraldeen batasun politiko eta administratiboaren bilaketa ezdela abertzaletasunaren jardueraren ondorioa, askoz ere zaharragoa baizik.
|
|
Ez, aldiz, bizigabeek, mugatu pluralak beti eskatzen baitu genitiboa motibatiboaren aurretik (mendiengatik, ez* mendiegatik, nahiz mendiakatiko moduko osaeretan ez den genitiboa azaltzen, hain zuzen ere, mugatasuna eta numeroa absolutiboan bezala mantendu delako (ak)). Baina hau morfotaktikak kontrolatzen duenez, ez
|
dugu
hemen arazorik izango.
|
|
49 Jabego genitiboak ere elipsia hartzen du, baina honen parean motibatiboa ere onartu dugu (ume a en gatik), elipsirik gabea. Horregatik ez
|
dugu
hemen landuko, jarraitze klase desberdina hartzen du-eta.
|
|
Erregelen egitura ikusi dugu 3 atalean eta horixe erabiliko
|
dugu
hemen ere. Baina horien erabilera egokirako aurredefinizio batzuk zehaztu ditugu:
|
2004
|
|
Hirugarren ondorioa enpresaren nazioartekotasun berriak eskatutako informazio sistemari dagokio; eta enpresen arteko, intranet? komunikazio sistemaren erabilpena
|
dugu
hemen. Halaber, malgutasunean oinarritutako sistema honek, ezagutzaren kudeaketarako hain garrantzi handiko, kalitate totalerako?
|
|
Paradigma mekanizistaren atomismoa edo banagarritasunak zati konpaktuak eta bateraezinak postulatzen ditu; paradigma sistemikoak erlatiboaketa bateragarriak diren zatiak; eta paradigma holografikoak unibertsoa berebaitan barneratzen duten zatiak. Azken hau sistematizatzeko, batasun banatze dialektika bat proposatuko
|
dugu
hemen.
|
|
Ildo beretik, gaztelaniaz, Ensayo acerca de las leyes foneticasde la lengua vasca hizkuntz ikerketa eta Los origenes del pueblo euskaldun argitaratuzituen, eta Iberos, keitas y baskos ikerketa historikoa. Asko idatzi zuen, baina ez
|
dugu
hemen idatzitako guztia aipatuko. Bai, ordea, kultur eragile gisa izandako garrantzia:
|
2006
|
|
Identifikaturiko haurren testuinguruaren ebaluazioak haur supergaituen eta gaitasunhandikoen garapenean eragin dezaketen mikrosistema, mesosistema, exosistemaeta makrosistemako aldagaien garrantzia frogatzea inplikatzen du. Sistema horiendeskribapen laburra egingo
|
dugu
hemen.
|
|
eguzki sistemaz haraindikoak, hala nola izarrak, nebulosak, kumuluak eta galaxiak. Teleskopioz behatzean zer itxura aurkezten duten azalduko
|
dugu
hemen; astro bakoitzaren barruan gertatzen den fisikan ez gara murgilduko.
|
2007
|
|
Azken finean herri ezletratu, ezjakin, boteregabearen hizkuntzaz eta kulturaz ari gara. Europar eliteen ulerpidea euskal herribehearen baitan sarrarazi zuen hezkuntza akulturazio luze bat baino ez da izan.Historialari askok dioenaren arabera, hau izan da herri xehearen historia Europaosoan, baina berezitasun bat
|
dugu
hemen: hizkuntzaz aldatu beharra, eremu etaharreman, modernoetara?
|
|
Ez
|
dugu
hemen azaldu, ezta azalduko, mendeetan zehar lurraldetasunariburuz izkiriatutako lege eta araudi multzo itzela. Besteak beste, paper bustita, direlako hasieratik bukaeraraino.
|
|
Gizarte ezagutzan eraginaduten beste aldagai batzuk sistema politiko ekonomikoa eta kultura (ikus I.kapitulua) dira (Furnham eta Stacey, 1991). Hala ere, uste
|
dugu
hemen aurkeztukodirenak direla gizarte ezagutzen sozializazioan eraginik handiena duten gizarteeragileak.
|
|
Batak ez du bestea ordezkatzen, are gutxiago gure lanbidean. Bien beharra
|
dugu
hemen, aurrera egiteko.
|
|
Erromatarrek asko zor diete greziarrei, baita arlo honetan ere. Erromatarren eredua garatuko
|
dugu
hemen.
|
|
8 Bibliografia modernoaz eta iturri zahar eta klasikoen zerrendaz gain, irakurgaien zerrenda ere eskaini
|
dugu
hemen, liburu horietatik hartu baitira adibide eta aipu gehienak. Aipu guztiak eman dira euskaraz; euskarazko itzulpena dagoenean, hori da bibliografian bildu duguna, eta hortik hartu ditugu aipuak; euskarazkorik ez dagoenean, geuk euskaratu dugu bibliografian bildu dugun bertsiotik.
|
|
tzialki berdintzat ematen ditu beste gabe Humboldt-en pentsamendua eta estrukturalismoa. M. Ereñok ez du auzikatuko berdinketa hori (aitzitik, ontzat emanez bezala arrazoituko du berak ere), eta guk ere pasa egingo
|
dugu
hemen. Auzi nagusia estrukturalismo versus marxismoa izango dute, Humboldt zeharka harrapatua aurkitzen da eztabaidan.
|
|
Azkenik Humboldt-en iritzi famatua
|
dugu
hemen. Teoria hau Whorf-en izenari gelditu da bereziki lotua, eta Sapir ere uste honetakoa zen, berdin ene ustez egungo egunean Weisgerber eta Alemaniako beste batzu ere.
|
|
Artikulu horietan, nahiko teoria agertzen da sarreretan, eta ez
|
dugu
hemen berrituko. Baina badira beste aipamen bi galdegai lekuaren gainean, jakingarriak.
|
2008
|
|
Egiaz, betiko organo eraketarako egituraren aurrean. Batzar Nagusia eta Errektore Batzordea? egitura hirukoitza aurkitzen
|
dugu
hemen. Lehenengo mailan Prestatzeko Batzarrak, bigarren mailan Batzar Nagusia eta hirugarren mailan Errektore Batzordea.
|
2009
|
|
«Eta dio, (ni emakume bakarra, eh!): [...]. Bukatu egingo dugu; orain bukatukodugu, beste egun baterako geratu
|
dugu
hemen Isabel4 dagoelako, etabestela gaur gauean senarraren eta seme alaben afariaren dilistak erreko zaizkio?».
|
|
Ohartarazi behar
|
dugu
hemen agertzen den kopuru orokorra ez datorrela bat 1 eta 7 koadroetanagertzen den kopuru osoarekin. Honen arrazoia da bertan batailoi bakoitzeko partaideak behin bainoez direla zenbatu.
|
2010
|
|
Paradigmaekonomikoa informazioaren erabilera intentsiboarekin, gero eta handiagoa denkapital ukiezinaren balorazioarekin eta ezagutza gizartearen agerpenarekin markaturik dago. Globalizazioaren garai berria
|
dugu
hemen. Berarekin batera antolaketarako cluster eta sare egituren garapena daukagu.
|
|
Hala ere, lehia babesteko politiken ohiko akatsa aurkitzen
|
dugu
hemen. Ez du zentzu handirik enpresen arteko mota guztietako hitzarmenak debekatzea alde batetik eta, bestetik, kokapen/ egoera menderatzaile edo «kokapen/ egoera menperatzaileen ondoriozko gehiegikeriak» kasu batzuetan debekatzea eta beste batzuetan ez.
|
2011
|
|
Arazo konplexua
|
dugu
hemen: lau hitzarmen daude, eta gero eta langile gehiago daudemerkataritza kontratupean (ABE2).
|
|
Esperientzia horretan baliatutako materialaren azalpena egiten
|
dugu
hemen.
|
2012
|
|
Oso modu azalekoan Derrida-ren differance/ difference aldea proposatu nahi
|
dugu
hemen: «bereiztea»ren eta «bat ez etortzea»ren(, desavenencia?) arteko aldea: bereizte gisa «euskal» denaeta ez dena ebatsi, batetik, eta, bat ez etortzea, hortaz, «bat» baino gehiago behar izatea «euskal»dena adierazteko.
|
|
Migrazio mugimenduek hainbat ondorio sortzen dituzte bai migratzaileen jatorrizkoherrialdeetan bai eta helmugako herrialdeetan ere. Aspektu hauen guztienartean, immigrazioak nazioaren eta estatuaren kontzeptuekin duen harremananabarmenduko
|
dugu
hemen.
|
|
Kultura ez da nortasun emaile soila, aitzitik, komunikaziorako oinarria erebada. Hizkuntzaren adibidea
|
dugu
hemen: hizkuntza kulturaren osagai da, etahizkuntzaren bidez komunikatzen gara.
|
|
Kontzeptu politikoa
|
dugu
hemen lurraldea, estatu baten muga geografikoenespazioa. Zein da tamaina egokia?
|
|
Hona, Orbaitzetako Udalaren Independentzia Osorakodeialdia (Hego Euskal Herriko udalerri guztietan autodeterminazioaren ingurukomozioak eztabaidatzen zirenean plazaratua) oso interesgarria suerta daiteke, nahiz eta era erradikal eta gordinean idatzia izan. Euskaratzen
|
dugu
hemen, soilikgaztelaniaz topatu ahal izan dugun testua (Estebaranz, 2000: 40):
|
|
Hona, Orbaitzetako Udalaren Independentzia Osorakodeialdia (Hego Euskal Herriko udalerri guztietan autodeterminazioaren ingurukomozioak eztabaidatzen zirenean plazaratua) oso interesgarria suerta daiteke, nahiz eta era erradikal eta gordinean idatzia izan. Euskaratzen
|
dugu
hemen, soilikgaztelaniaz topatu ahal izan dugun testua (Estebaranz, 2000: 40):
|
|
Leartza, liburu hontako giza-nagusia, europear bihurtu zaigu, izurri gaizto batean, behintzat. Ez
|
dugu
hemen holakorik behar.|.. , | liburu hau burutikegina dago (Orixe, 1960).
|
|
Hezkuntza sistema nazionala eraikia duten estatuetan ematen ez den binomio antzekozerbait sumatzen
|
dugu
hemen. Izan ere, Estatuek ez dute ezein zalantzarik izan berencurriculumak izendatzeko orduan(...).
|
|
Hezkuntza sistema nazionala eraikia duten estatuetan ematen ez den binomio antzekozerbait sumatzen
|
dugu
hemen. Izan ere, Estatuek ez dute ezein zalantzarik izan berencurriculumak izendatzeko orduan(...).
|
|
Marxismoaren tradizio alternatibo eta gramsciarrari zein Ezker Berriaren harinabariarijarraitzen dietenen artean, alde batetik, Stuart Hallen praxi intelektualaazpimarratuko
|
dugu
hemen, zeharo Althusserren ikusmenen aurka kokatuko dena, eta bestetik, Ernesto Laclau eta Chantal Moufferen lana aipatuko dugu, batez erediskurtsoari ematen dioten inportantziagatik.
|
2014
|
|
Lagina zabaltzen ari gara, besteak beste, alderatu nahi dugulako solaskidegehiagok parte hartzen badute, neskek eta mutilek parte hartzen badute, gipuzkeraez den beste euskalki edo hizkera molderik badarabilte, hiztunak aldaera diatopikoberekoak badira edo ez badira... zenbaterainoko ondorioak izan ditzakeen.Guztiarekin ere, uste
|
dugu
hemen jasoa jokamolde baten adierazgarria gutxienezizan daitekeela.
|
|
Lanean aritu ahala, metodologia birfintzen joan gara eta, azkenean, egokiena irudituzaiguna jarri
|
dugu
hemen. Atal honetan metodologia hori definitzeko egindakourratsak azalduko ditugu (Aldezabal et al., 2013).
|
|
Edo ez dago batere aldaketarik? Azken batean, adinaren araberakoaldaketa aztertuko
|
dugu
hemen.
|
|
Metodo kuantitatiboaz gain, kualitatiboa ere erabiliko da gure lanean. Batetik, hainbat analisi kualitatibo eginen dira; adibidez, hiztunarentzat bere hizkuntzarenzer ezaugarri diren markatuak eta horrek erabileran zer eragin duen aztertuko dugu.Bestetik, mota honetako ikerketa soziolinguistikoetan erabiltzen den elkarrizketamodua erabili
|
dugu
hemen ere (Tagliamonte, 2007). Elkarrizketa gidatua izanda eta gidoiaren helburua elkarrizketatzaileen eta elkarrizketatuen arteko solasaerraztea eta elkarrizketatuen datuak eskuratzea izan da.
|
|
Kasu honetan, atera predikatuaren subjektuak Joni egiten ahal dio erreferentzia.Hala ere, Ortiz de Urbinak dioenez, hori ez da posibilitate bakarra, eta testuinguruannabarmena den erreferente bati edo erreferente multzo bati ere egin diezaiokeerreferentzia (ni/ Itsaso/ lagun multzoa etxetik ateratzean...). Gure argumentu isilentipologiaren arabera beraz, pro subjektua
|
dugu
hemen.
|
|
Mugimenduzko predikatuen TZERA osagarrietara aldatuz, lehen aldikotzsubjektu isilen jokamolde bateratua ikusten
|
dugu
hemen.
|
|
[...] edozein adinetako pertsonek irakurriko dute gustura, batez ere emakumezkoek, neska baita protagonista lehen pertsona gramatikalean idatzitako liburu honetan(...) Berriz ere topatuko
|
dugu
hemen Saizarbitoriaren azken liburuetan maiz agertzenden emakume eta gizonen arteko harremanen gaia, non gizonezko pertsonaia baldarsamarra eta emakumezkoa dezente positiboagoa den, azkarragoa, erromantikoagoa, zentzudunagoa, bere sentimenduak askoz hobeto ezagutzen dituena eta hauetaz gauza dena, bera joango baita bizitzaren bila, esperientziaren xerka, hasieratikkonturatuz zein urruti dagoen er...
|
2015
|
|
Eta nire ustez, honek erabakiak hartzera mugitu behar gaitu, zer egin behar dugun, eta batez ere zer ez dugun egin behar erabakitzera. Egiten dugun guztia debalde ez deneko kontzientzia hartu behar
|
dugu
hemen, eraginak badituela eta euskara kasu honetan zeharo delikatua dela, bereak zituen tokietan galerak izaten ari dela. Nik gizarte elebidun batera joateko bide horretangalera edo purutasun batzuk galdu egingo direla ulertzen dut, hau da, euskaldun elebakarrak desagertu egingo direla, baina gaur egun ez dagoela uste dut.
|
|
Egia da, eta hau guztiok badakigu, hizkuntzaren ezagutzari eta dentsitateari dagokionez egoera desberdinak bizi dituela Euskal Herriak, eta kasu honetan Principatek. ArratsaldeanObra Cultural Balearreko ordezkari bat izango
|
dugu
hemen, balear uharteetan hirigintzak berezkohizkuntzan izan duen eragina gurekin partekatzeko, hirigintza basati horrek ere balear uharteetaneragin handia izan duelako berezko hizkuntzaren garapenean.
|
|
Hobeto zehaztearren, adibide bat ekarri dut eta ariketa praktiko bat egingo
|
dugu
hemen, zuzenean. Imajinatu dezagun merkataritza gune bat ireki behar dugula arnasgunea den herri batean, hiriburutik gertu dagoena.
|
|
Egoera hori kontuan hartuta, eta ondorio moduan, gida praktiko bat proposatu nahi diogu transmedia dokumental garatu nahi duen egileari. Stefano Odoricok (2016) eta Gifreuk (2013b) proposaturiko sailkapenak abiapuntutzat hartuta, transmedia dokumentalen hedapen guneen zerrenda proposatzen
|
dugu
hemen:
|
|
plataformak (webguneak, sare sozialak), dispositiboak (ordenagailuak, Smartphonak, zinema), audientziarekiko erlazioa (interakzioa, promozioa) eta erakusketaren guneak (zinemaldiak, museoak, Internet). Laburbilduz, transmedia dokumental baten hedapen estrategiak garatzeko momentuan baliagarri izango den eredua proposatu nahi
|
dugu
hemen.
|
2017
|
|
Minbiziaren kontrako hautagai berriak topatu nahian, zenbait 1,2, 3,4 tetrahidrokinolina eta kinolinaberrien serieen sintesia aurkezten
|
dugu
hemen. Sintetizatutako produktu gehienek I Topoisomerasainhibitzeko gaitasuna erakutsi dute.
|
2019
|
|
Testuak duen izaera konplexu horri aurre egiteko metodologietan ere aldaketak izan dira. Horrenbarruan txertatu behar
|
dugu
hemen proposatzen dugun SDa (Dolz eta Schneuwly, 1997; Dolz et al., 2001). SD hori Genevako Unibertsitateak testu generoak irakasteko garatutako ereduan oinarritutaegin da. Testua ekoizteko mota ezberdinetako erabakiak aldi berean hartu behar izaten dira etaeginkizun konplexu hori irakasteko lana sinplifikatzea komeni da.
|
|
Hau da, espazioan egindako fintzeen ondorendenboran burutu dira fintzeak CFL baldintza berreskuratu nahi bada. Egonkortasun baldintza bete dadindenboraren sarean egin beharreko egokitzapena aztertuko
|
dugu
hemen.
|