2004
|
|
Bigarrena ez da ez horretara heltzen; arrain txikiaren ezin biziaz kontzientzia badu, baina ezin du halere handiarekiko sumatzen zaion halako miresmen liluragarria erabat ezkutatu. Jon Sudupe
|
dugu
gogoan, auzigai hauetan aspalditik eta gogotik ahalegintzen den saiolaria. Hara, bada, zer dioen:
|
|
Estatu eremu horietarik hona etorri denak Estatu horiekin dituen harremanen izaera hil edo biziko auzia dela gure herriaren biziraupenerako. Batetik, hain zuzen, bi Estatu horien izaera nazionala totalitarioa eta zurrupatzailea dela hartu behar
|
dugu
gogoan. Bestetik, Estatu horietatik gurera etorri eta gurean bere familiaren segizioa finkaturik utzi duenak, zer eratako harremanak dauzka bere jatorriko Estatu molde horren kultura politikoarekin eta hemengo nazio auziarekin?
|
|
Lan gaitza jarri digu Garziak, zeren eta testu idatzietan jasota dagoen euskararen eredu horrek ez baitu bizitzaren taupadarik, nahiz eta inoiz ahozko esapide eta mintzamolde bizi biziak izan. Hizkuntzaren fenomenoa soziala dela diogunean, bizitzaren gizarte magma bera
|
dugu
gogoan, bizi dinamikaren elkarrekintza bera, ez testuetan jasoak eta bilduak izan ditzakegun egitura jatorrak. Hizkuntza, horretara, zeharo konformagaitza da, ez dago gure nahierara.
|
|
Hizkuntza hautuaren gaineko iritzi usteetan, beraz, ekintza komunikatiboa ahalbideratzen duen ingurunearen kontrola
|
dugu
gogoan hartzeko datua, balizko giza askatasun abstraktuen falazia albora utzita: –Hizkuntza hautatu ahal badut hizkuntzaren erabileraren ingurua kontrola dezakedala esan nahi du horrek.
|
2009
|
|
Heidegger baino hobeto, hemen Saint Exupéry ekarriko
|
dugu
gogora, azeria eta Printze Txikiaren elkarrizketako atal ezaguna, 21.a, testuinguru honetan izateak izan dezakeen adierari buruz, eta gure pentsaera tekniko intelektualizatu kamustuan ezpentsatu egiten dugunaz. Nirekin jolastu gura baduzu, dio azeriak Printze Txikiari?, eskurakoitu egin behar nauzu.
|
2011
|
|
Kultura hori daukagu?. Dena den, telebistan aparteko arrakasta izan duen marrazki bizidunen bat aipatzekotan, Berasategik bere erritmoan eskaini ziguna ekarri behar
|
dugu
gogora.
|
2014
|
|
Gauzak amaitzen direnean, amaitu egiten dira. Eñaut izan behar
|
dugu
gogoan, jakina. Haurrarentzako hoberena egin behar dugu.
|
2015
|
|
Analisiak egin dizkiote eta aurkitu diote gaitz bat, osatzen dena, baina aldi batean makal jarriko duena. Batzuetan ikusiko
|
dugu
gogo gutxirekin dabilela edo kolore txarrarekin. Eta, halako batean, ilea jausiko zaio.
|
|
Gainerakoan, 1980ko hamarraldian loratu eta oraindik bizirik daudenetarik Ekaitza, Laborari (hau ofizialki abertzale prentsaren zakuan sartzen ez den arren) eta Ager (azken hau gaur egun elebiduntzat jo ezin badaiteke ere) aipatu behar ditugu. Horrez gain, Ager-en egungo egoera aipatzen hasita Lema kazeta izendatzea ere ezinbesteko denez, hori ere izango
|
dugu
gogoan, eta baita Enbata ere, beste guztiak baino dezentez lehenago sortua izanagatik oraindik erreferentzia garrantzitsua delako Ipar Euskal Herriko prentsa elebidun abertzalean. Tira bada, ikus dezagun beste barik zertan den euskara gaur egun kazeta horietan.
|
|
Deiaren kasua aztertzen hasi baino lehen funtsezko kontu bat argitu beharra dago; unibertso ala azpikategoria izatearen artean dagoen diferentzia ikaragarria
|
dugu
gogoan hau diogunean. Funtsezko diferentzia horretaz jabetzen hasteko, Garzia, Idoiaga eta Zalloren aipu batez baliatuko gara (1999:
|
|
Bazen ordea, garai hartan, euskaraz baliatzen zen beste irratirik: Radio Adour Navarre
|
dugu
gogoan hori diogunean. Haatik, Gure Irratiak batetik eta Radio Adour Navarrek bestetik, eredu bi, bide desberdin bi erakusten dizkigute.
|
2016
|
|
Emakume esklaboen erresistentzia moldeez ari bagara, ezinbestean ekarri behar
|
dugu
gogora Harriet Tubman, sekulako balentriak egin baitzituen, eta hirurehundik gora pertsona gidatu Lurpeko Trenbidean. Haurtzaro arrunta izan zuen, neskato esklabo gehienen modukoa.
|
2017
|
|
Hala ere, 2 eta 3 tesien harira, gizarte zientzietan ari garenean, premisa hau hartu behar
|
dugu
gogoan aldi oro: egiturek beste batzuen kaltetan lehenesten dituzte zenbait eragile (Eusko Alderdi Jeltzalea, Confebask), zenbait identitate (euskalduna, espainola), zenbait estrategia eta botere teknologia (politika publiko zehatzak) eta zenbait espazio, denbora eta marko (lurralde marko edo marko legal batzuk).
|
|
Euskaldun askoren eta erdaldun ia guztien begietan euskalduntasun politizatuak daukan irudi ezkor eta uzkurra ezagututa, betoz Smith-en iradokizun gehiago. . Nazio identitateaz mintzo garenean identitate bikoitza
|
dugu
gogoan: kultura identitatea eta identitate politikoa, zeinak hurrenez hurren kultura komunitateari eta komunitate politikoari dagozkien.
|
|
Hizkuntzaren egitekoen artean dago, identitate soziala, etikoa eta kulturala eraikitzea? 135, Zimmermann-en hitzetan esanda. ...ializatzen gaitu gizarte harremanen sarean, eta sozializazioaren bidez gureganatzen ditugun tasunak edo ezaugarriak ez dira existitzen hizkuntzatik landa, hizkuntza dute zubi eta euskarri136 Horregatik, Zimmermann-ek dioenez,, hizkuntza politikaren eta identitate politikaren artean barne lotura estua dago, hots, hizkuntza plangintza identitatearen plangintza esaten zaionaren parte dela hartu behar
|
dugu
gogoan. [?] Gaur egun inoiz baino gehiago hizkuntza plangintza identitate plangintzaren barruan txertatu behar dugu jatorrizko hizkuntza eta kulturak berreskuratuko baditugu.
|
2019
|
|
Denok ezagutzen dugun kantu zahar bat ekarriko
|
dugu
gogora:
|
|
horretan? Gure artean maiz aipatu izan den kasu bat ekarriko
|
dugu
gogora: Irlandako gaelikoa.
|
2020
|
|
–Gero ez
|
dugu
gogorik izango. Zeuk batez ere.
|
|
Nondik gatozen behar
|
dugu
gogoan hartu.
|
|
Nondik gatozen behar
|
dugu
gogoan hartu, nora goazen ere.
|
2021
|
|
Irudimenarekin erlazioa dauka, triste jartzen gaituen horren oroitzapena behin eta berriz gogora ekartzen baitugu, burutik kendu ezinik. Inbidia sentitzean, adibidez (hori da tristura motarik okerrena, haren iritziz), beste norbaiten ongizatea ekartzen
|
dugu
gogora. Besteak omen dauka guk faltan duguna.
|
|
Teknologia berriek ekarri duten beste izen ahaztu bat" traol" izan da (almohadilla, hashtag), baina gutxik
|
dugu
gogoan traol hitza arrantza mundukoa dela eta lau oholez egindako halako lauki bat dela, bertan kordelak edo aparejuak biltzeko.
|