2000
|
|
Baina, geometriatik gramatikarat gatozela, ezagutzen ote duzu euskal berboaren struktura... eta sinetsiko ote didazu ezen struktura horrek pentsarazten didala ezen euskara zinez izan zitekeela Paradisuko lengoia? Izan ere, jauregian urteetan izan
|
dugu
gizon jakintsu bat, jaun Marcel Dibarsoro zeritzana, duela hilabete guti batzuk hil zena, goian bego...; bada, jaun Marcel gure etxeko mutilen prezeptorea izan zen, eta hark irakatsi zidan euskal berboak gordetzen duen altxorra; eta harrigarria da, zeren eta, euskaraz mintzatzen garen bakoitzean, logika eta matematika mintzatzen ari baitzaizkigu bide batez, ezkutuan bada ere, berboaren baitarik e... Baina hori ere irakats diezazuket, nahi baduzu, bertze egun batean...
|
|
Eta burua zuritu zitzaidan eta neure burua zuritzen nabil, badakit, baina ba ote
|
dugu
gizonok bertze biderik eta bertze ihesbiderik, jaun André?
|
2009
|
|
–Goizuetan ez dago gizon ttikirik? (UBM, 92), eta. Guretan beti ikusi
|
dugu
gizona/ bakoitz bezala?? (UBM, 166).
|
2010
|
|
Oraingo asmaketarako ez dela gai gure izkuntza, oso zarra dela, zaarregi, aspaldikoa dela. Zein ote
|
dugu
gizon iakintsu hori. Etorri akit:
|
|
Ez
|
dugu
gizonentzat ezer eskatzen, zeren gure herriaren askatasuna babesteko proposamen tinkoz sakrifiziorik gogorrenei ere aurre egiteko indarra etorriko zaigulakoan baikaude?.
|
|
Oraingo asmaketarako ez dela gai gure izkuntza, oso zarra dela, zaarregi, aspaldikoa dela. Zein ote
|
dugu
gizon iakintsu hori. Etorri akit:
|
2011
|
|
Izeba Conek eta biok erosi ditugu goizean, Buszardenean. Ezagutzen
|
dugu
gizonen apetitua. Nahikoa egin arte jan ezazu, lotsarik gabe.
|
2012
|
|
–Ederra kontua! Jon, ez
|
dugu
gizon hori ezagutzen. Bere buruaz erran digun bakarra da ETAkoa zela.
|
|
–Ez, baina gu bestelakoak gara. Ez
|
dugu
gizonen sexu gose hori. Familiaren gerizan zoriontasuna topatuko genuela esan digute.
|
2013
|
|
Hara, justu han, kanpoko egurrezko hegaleko pertsiana hautsita dago, neguko haize zakarren ondorioz ia seguru. Eta horretxegatik ikusi ahal izan
|
dugu
gizona etxe barruan zebilela.
|
|
–Ezagutu behar
|
dugu
gizon hori, nik behintzat bai, esan zuen Koldok, sutsu?. Elkarrizketa bat egin behar diogu, eta argitaratu?
|
|
–Ezagutu behar
|
dugu
gizon hori, nik behintzat bai –esan zuen Koldok, sutsu– Elkarrizketa bat egin behar diogu, eta argitaratu... mundu guztiak jakin dezan minek hiltzen dituztenak ez direla izaki abstraktuak, baizik eta izen deiturak dituzten pertsonak.
|
2015
|
|
Ortuzar: . Zer egingo
|
dugu
gizon honekin. Bizirik eutsiko diogu?
|
|
–Ez genuen beste aukerarik, etxeko zutabe bati lotuta utzi
|
dugu
gizona, aitortu dio Martinek lagunari.
|
|
–jaurti nion, haserre antzean, garai bateko santujaleari?. Bizi guztia ibili gaitun gizonen kontra borrokan emakume objetutzat hartzen gaituztelako, eta orain, askatasun eta berdintasun puxka bat lortzen hasi garenean, geuk hasi behar al
|
dugu
gizona objetutzat hartzen?
|
2016
|
|
Eskubide politikoen harira, uste dugu emakumeari justiziaz dagokiola gizonentzat eskatzen dugun hori ere. Areago joanda, adierazten
|
dugu
gizonek izan ditzaketen eskubide politiko guztiak berdin dagozkiela emakumeei ere. Gizona izaki adimentsu eta arduradun egiten duen ezaugarri oro aurkitzen dugu emakumearengan ere, berdin, eta baldin eta gobernupekoek libreki onarturikoa bada gobernu justu bakarra, orduan ez dago arrazoirik munduan emakumeei boto eskubidea ukatzeko, edo lurraldeko legeak egiteko eta kudeatzeko ahalmena errefusatzeko.
|
2019
|
|
ideia historiko bat da. Emakumea ez da errealitate finko bat, baizik bilakaera bat; bere bilakaera horretan konparatu
|
dugu
gizonarekin, hau da, bilakaera horretan definitu ditugu haren posibilitateak: haren gaitasunez mintzatzean, den horretara murriztu nahi izaten dute emakumea, gaur egun den horretara, eta horrexek faltsutzen ditu eztabaidak; egia da gaitasunak ez direla argiro agertzen baldin eta gauzatzen ez badira, baina egia da, era berean, transzendentzia eta gainditzea den izaki batez ari garenean kontuak ezin direla behin betiko kitatu.
|
|
Esana
|
dugu
gizonak, bere burua pentsatzeko, ezinbestekoa duela Bestea pentsatzea; dualtasun moduan atzematen du mundua; dualtasun horrek hasieran ez du sexu kutsurik. Baina emakumea Beste kategorian ezarria da, bere burua Norbera gisa agertzen duen gizonaren desberdina denez; emakumea Bestetasunean bildua da; hasieran, emakumea ez zen Bestea berak bakarrik hezurmamitzeko bezain garrantzitsua, baina azpizatiketa bat egin zen Bestearen bihotzean:
|
|
Desberdintasuna gizonaren eta emakumearen egoera erotiko osoak sortu du, tradizioak eta gaur egungo gizarteak definitzen duten egoera horrek. Oraindik ere, pentsatu ohi da amodio saioa gizonari egiten dion zerbitzu bat dela emakumearentzat, eta, beraz, gizona haren nagusi gisa agerrarazten duela; ikusia
|
dugu
gizonek zilegi dutela maila beheragoko emakume bat edukitzea, baina emakumea beheratu egiten dela parekoa ez duen gizon bati ematen bazaio; zernahi gisaz, emakumeak onespena ematen duenean errenditze moduko bat da, erorialdi bat. Askotan, emazteak gogo onez onartzen du senarrak beste emakume batzuk edukitzea:
|
|
Ikusia
|
dugu
gizonek zergatik azpiratu zituzten emakumeak jatorriz; feminitatearen balioaren galera aldi ezinbestekoa izan da giza eboluzioan; ekar zezakeen, ordea, bi sexuen arteko lankidetza; zapalkuntza erraz ulertzen da kontuan harturik nolako joera duen izatedunak bere buruarengandik ihes egiteko bestearengan alienatuz, bestea horretarakoxe zapalduz; gaur egun, gizon singular bakoitzak agerikoa du joera ... eta gehien gehienek halaxe jokatzen dute, gainera; senarrak emaztearengan aurkitu nahi du bere burua, eta amoranteak, berriz, maite duen emakumearengan, harrizko estatua baten irudipean; emakumearen bitartez, gizasemea bere gizontasunaren mitoaren bila dabil, bere subiranotasunaren, bere errealitate immediatoaren mitoaren bila.
|
2020
|
|
Kapital sinbolikoak eta sozialak ez dute kapital ekonomikoaren funtzionamendua, barne logika eta diskrezio maila (matematikan eta fisikan, funtzio bat, aldagai bat edo sistema bat diskretuak kontsideratzen dira, sistema jarraituei kontrajarriz zatikizuna era finituan zatitu badaiteke). Gizon eta emakumeen arteko diferentzia kapitalen diferentzia dela esatean esan nahi
|
dugu
gizonak ez direla emakumeekiko diferenteak, baizik eta gizonek emakumeak menderatzen dituztela. Pobreak eta aberatsak edo kapitalistak eta langileak ez dira diferenteak, ez dira ospatu beharreko diferentziak, baizik eta neutralizatu beharreko menderakuntza sistemen oinarrizko kategoriak.
|
|
Normaltzat jotzen
|
dugu
gizona hortik egotea ordu txikietan, asteburuetan barne. Emakumeak horrela aritzea, ordea, ez.
|
2021
|
|
" Aupa, Indurain" esan dit gizonak barrez, biek egin dute barre," aupa, Indurain!", beste txirrindularirik ez balego bezala munduan. Zergatik ote
|
dugu
gizonok emakumeen aurrean barregarri agertzeko behar hori?
|
2022
|
|
Etxean ez
|
dugu
gizonez edo emakumeez hitz egiten, pertsonez baizik, eta sekula ez ditugu gauzak baloratu sexuaren edo generoaren arabera. Norbaitek, etxera etorri, eta gizonei buruz orokorkeriaren bat esan badu, ez dezala egin eskatu diogu.
|