2023
|
|
Kontuan izan behar
|
dugu
ere, EKren toki autonomiarekin bateragarriak diren kontrol horiek printzipio horretan muga dutela eta ezin daitezke aukerazko kontrolak izan, legezkotasunezkoak baizik, eta ezin dira osotasun kontrolak izan baizik eta puntualak: " Gaur egun argi geratu da zaintza eta autonomia bateragarriak izan daitezkeela, zaintza erakundearen egintza zehatzen azterketen gainean bakarrik egiten bada..." 221.
|
|
Ez zegoen garai horretan benetako autonomiarik. 1978ko konstituziogileak benetako autonomiaren aldeko aldarrikapena egin zuen eta toki autonomiaren printzipioa toki erakundeen erdigunean jarri zuen218 Adierazi
|
dugu
ere, lan honetan zehar, benetako toki autonomia bermatzeko baliabide ekonomikoak behar direla. Horregatik EKk, horretaz jabeturik, EKren 142 artikuluan finantza nahikotasunaren printzipioa jasotzen du eta horren baitan toki ogasunen arauketa berria egiteko lehenengo urratsa eman zen219.
|
|
Kontuan izan behar
|
dugu
ere aurrekontu egonkortasunari eta finantza jasangarritasunari buruzko politikek EAEko toki araubideaten muinean kokatzen direla eta ETELren zioen azalpenak printzipio horien helburuak betetzearen gaineko hainbat aipamen egiten dituela. Horien adibidea da:
|
|
Aipatu
|
dugu
ere, EKk toki autonomiaren erakunde bermearen egituratzea 1981ean gauzatu zela (EKk toki autonomiaren gaineko xedapena KAren garapena behar izan zuen eta hori 1981ean eman zen) eta, printzipio horri jarraiturik, Estatuak gauzatzen zituen kontrol horiek bertan behera gelditu ziren. Horren adibidea izan zen urriaren 28ko 40/ 1981 Legea.
|
|
Ez dugu ahaztu behar EKren 135 artikuluaren aldaketak 2 paragrafoan toki erakundeak aurrekontu oreka mantentzeko beharra dutela adierazten duela. Adierazi
|
dugu
ere, finantza jasangarritasuna gaur eta etorkizuneko gastuei aurre egiteko gaitasuna den heinean, gastu eta diru sarreren gaineko epe luzeko finantza oreka suposatzen du. TAAJLren ostean, TAOLk toki erakundeen eskumenak finantza jasangarritasunaren mende uzten ditu.
|
|
Estatua lurralde egituraren egituratzailea da; EKren baitan autonomia erkidegoa eratzeko ahalmena aitortzen da eta EAEko lurralde boterea eratzen da; Lurralde Historikoak botere bihurtzen dira eskubide historikoen gordailuzainak diren aldetik; eta azkenik, udalak ere bere tokia erreibindikatzen du. Hau lotu nahi
|
dugu
ere ETELk berak aipatzen dituen erakundeetako maila ezberdinekin. Autoreek ETELek esandakoa hartu dute eta EAEko erakunde egiturak hiru maila dituela aipatzen dute.
|
|
Argi utzi dugu lehenengo zati horretan kontrolak legaltasunaren inguruan egin behar direla eta ez dela egongo aukera kontrolik. Argi utzi
|
dugu
ere, kontrola ezin daitekeela orokorra izan, egintza eta akordio konkretuen gainean oinarritu behar dela. Sistema hori aipatutako epaiak egiten du, baina epaiak berak jarduera ekonomiko finantzarioaren inguruan hitz egiten duenean ñabardura berezi bat egiten du:
|
|
Prozedurari dagokionez, TOLTBren 52 artikuluak, araubidea eta eskumena titulupean, gauza gutxi esaten digu kreditu eragiketa gauzatzeko prozeduraren inguruan. Gogoratu behar
|
dugu
ere kreditu eragiketen forma anitza izan daitekeela eta bakoitzak bere prozedura propioa eduki dezakeela. TOLTBren 49 artikuluaren arabera, kreditu eragiketa honako moduen bitartez gauzatu daiteke: Zorraren jaulkipen publikoa Maileguak eta kredituak kontratatzea Kreditu publikorako edo pribaturako beste edozein apelazio Aurretik zeuden eragiketen bihurketa eta ordezkapen osoa edo partziala
|