Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 12

2010
‎Zergatiei dagokienez, ikusi dugu emakumearen aurkako indarkeriaren azalpenen gehiengoa jatorri sozialari dagokiola. Badirudi emaitzak bat datozela genero indarkeriaren sistema patriarkatu honen ondorio dela esaten denean (Corsi, 1995; Giffin, 1994; Heise, 1998).
‎Lorente-rekin bat etorrita (2007), pentsatzen dugu emakumeen aurkako indarkeria erakusten duten jarreren atzean elementu komunak daudela: kulturalki genero bakoitzari ezarri izan zaizkion balioak, non boteredun posizio batetik desberdintasun hauek posible izatea ahalbidetu duten.
2011
‎Historikoki gizonek baino ez dute parte hartu errituan, baina 70eko hamarkadatik aurrera lehenengo emakumeak eta, aldi berean, ikasleak gehitzen dira; beraz, parte hartzaileen adina nabarmenki jaisten da. Horrela, gaur egun gauero osatzen den taldean sarritan aurkitzen dugu emakumeen kopurua erdia baino gehiago izaten dela. Baina, nahiz eta emakumeen parte hartzea normaltasun erlatibo batekin gertatu (bidezkoa da esatea ahoz mailako gatazka eragin zuela) 8 eta gaur egun arazorik sortu ez arren, esan egin behar da ere, eguneroko ekintza publikoetan eta etxekoetan gertatzen den bezala, errituaren unibertso sinbolikoaren esanahien ekoizpen sistema gizonen kontrolpean dagoela.
‎Mendekotasun emozionalari, morrontza ekonomikoa gehitu ohi zaio. Lan alorrari erreparatuz gero, ikusiko dugu emakume atzerritarrek zailtasun handia dutela lana topatzeko, bertakoek baino zailtasun handiagoa, hain zuzen ere. Horrez gain, lanean ari direnek prestigio gutxiko lanpostuetan dihardute eta prekarietatea bidaide izan ohi dute.
2015
‎HINMY (1995) poema antologiaren hitzaurre lanak «Denbora presentea eta denbora pasatua» ipuinak (HINMY: 7) egiten ditu eta hauxe hautatu dugu emakumearen irudikapena aztertzeko. Belfasten kokaturiko errelato horren protagonista eta narratzailea Ismael Larrea iheslari politikoa da eta Argia Larralde iheslariaren berri jakingo du hamalau orriko izkribu baten bitartez.
‎Aurrez esana dugu emakumeen paperak sarri problematizatzen direla gaietan. Kasu honetan, ez da zehazten Maialenen pertsonaia emakumea denik, baina biderik errazena eta Maialenek berak hartutakoa hori dela jakinik, pertsonaia problematizatua aurkezten zaigunik ezin ukatu.
‎Ibarguren, L. (2010): «Nolako umorea egin nahi dugu emakumeok arte eszenikoetan?». [http://bdb.bertsozale.com/uploads/ edukiak/ liburutegia/ 2009%20Leire%20
2016
‎103), ikusi bezala, presondegi zenbaitetan oraindik ere gizonezkoek aukera gehiago dituzte. Baina, lanerako posibilitate gutxiago izateaz gain, aintzat izan behar dugu emakumeek soldata txikiagoak ere izan ohi dituztela; nagusiki, okerren ordaindutako lanpostuetan egoteagatik14 (Ibidem). Asko kexu dira lansariak nabarmenkiro baxuak direlako, eta esplotazio sentsazioa erakusten dute.
‎Era berean, kanpokoekiko hartu emanen hausteaz hitz egiterakoan, kontuan izan behar dugu emakumeek gizonek baino gehiagotan galtzen dutela seme alaben tutoretza (Juliano, 2009: 90); gizonek zaintza lanez arduratuko diren emakumeak izan ohi dituztelako inguruan eta emakumeek, ostera, maizago, ez dutelako ardura hori hartu nahi duen edo ahal duen inor27 Ezbairik gabe, tutoretza galtzen denean, zinez mingarria izaten da emakumeentzat; eta berreskuratze saialdiak ere ez dira nolanahikoak, eman beharreko urratsak luzeak bezain zailak direnez gero.
2019
‎Horregatik, besteak beste, nekazaritza munduaz, gizarte komunitarioaz, igarobide errituez, emakumeaz eta berorren sozializazioaz hitz egingo dugu. Ikusiko dugu emakumeek ongi ikasitako betebeharrak izaten zituztela eta betebehar horiek nolabaiteko errekonozimendua eta boterea ematen zietela. Lan honetan ustezko botere horretaz ere hitz egingo dugu eta zeregin horiek nolako eragina zuten emakumeen bizitzetan, «aspectos que inciden en esa preparación para ejercer el poder o por el contrario, vehicularlas al no poder» Del Valle (1996:
2022
‎Indarkeria prozesu moduan kontzeptualizatzen badugu, ulertzeko aukera izango dugu emakume erasotuek nola" normaltzat" jo ditzaketen muturrekoak diren portaerak (Lundgren, 2015), edo nola era isolatuan behatuta kaltegabeak diruditen zenbait gertaera ekintza biolento izan daitezkeen. f) Fenomenora diziplina anitzetatik hurbiltzea
‎Eztabaida politikoei eta fenomenoaren garapen kontzeptualari esker, sexugenero sexualitate sistematik eratorritako indarkerien (esaterako, genero indarkeria eta indarkeria matxista) paradigma zabalagoan kokatu ahal izan dugu emakumeen aurkako indarkeria. Premisa teoriko (eta politiko) horren argitan, genero harremanak, sistema heteropatriarkala eta haren indarkeriaren erabilera sakonago, doiago eta zabalago uler daitezke, eta ondorioz, ikerketa aukerak eta kasuistikak biderka daitezke.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia