2000
|
|
Izan ere, I. Mundu Gerrako lubakietako egoera irudikatzen zaigu. Honela, Frantziaren armadara gerratean parte hartzera joan behar izan zuten euskaldunetariko bat
|
dugu
eleberri honen protagonista: Jean Etxegoien.
|
|
Oroituz bere bigarren eleberrian ere, kronika eleberri bilakatu du. Oraingoan Argiako iruzkinera joko
|
dugu
eleberri honen kokalekuaren berri izateko:
|
|
Beraz, urte jakin batzuetan kokatzen ditu gertaerak: arteko epea izango
|
dugu
eleberri honetan kontagai. Garaiaren inguruko erreferentziak, noski, ugariak dira.
|
2002
|
|
R. Saizarbitoriak ez zuen beste eleberririk argitaratu 1995 arte; orduan argitaratu zuen Hamaika pauso, baina aurrerago hitz egingo
|
dugu
eleberri horretaz.
|
|
Narratzaile orojakile bat nagusitzen da, bere iritziak adierazteko orduan inongo dudarik egiten ez duena, eta pertsonaiak agente hutsak dira, ez dute eboluzionatzen. Azken finean, kontzientzia modernoaren gorabeheren berri ez dakien mundu bat topatzen
|
dugu
eleberriotan.
|
|
Bat gatoz M. Butorrekin" errealitate bakoitzari narrazio mota bat dagokiola" dioenean (ik. Sobre literatura), eta horregatik uste
|
dugu
eleberri bakoitzak egitate nobeleskoa ulertzeko era berri bat, poetika berri bat daramala bere baitan. Horren arabera, eta gaurtik ikusita, ez da zuzena euskal eleberrigintza modernoaren bilakaera azaltzerakoan modernitate tematikoaren eta modernitate formalaren artean bereizketa egitea, bi alderdiak banaezi1 Atal honetan nahiz hurrengoan datozen idazle garaikideen fitxa bio bibliografikoak osatzeko, Felix Ibargutxi kazetaria Auñamendi Entziklopedia interneteratzeko prestatzen ari den lanaz baliatu naiz. nak baitira egitate artistiko batean.
|
2010
|
|
Roger Casement
|
dugu
eleberri honetan protagonista. XX. mende hasieran Britainia Handiko kontsula izan zen Casement Kongon, egilearentzat pertsonaia liluragarri eta ameslaria.
|
2013
|
|
Galga sistemaren soinua arriskuaren seinale da. Eszenaren errepikapena in crescendo somatuko
|
dugu
eleberrian zehar, bat tramaren intentsitatearekin. Igorren esku dago azeleragailua sakatu ala ez:
|
|
Queer teoria kontuan izanda aztertuko
|
dugu
eleberri lesbikoa, edota sexuaren eta generoaren berridazketa; izan ere, parodia izan da nagusiki emakume idazleek erabilitako lanabesa detektibe lesbianak sortzeko orduan. Ez soilik parodia:
|
|
Horregatik uste
|
dugu
eleberri hauek gehiago hurbiltzen direla nobela beltzaren generora, krimen bat askatzearekin batera euskal gizartearen gatazka nagusien argazkia ere egin nahi baita (bertako egoera politikoa, euskara, intsumisoa, industrializazioa?). (Olaziregi, 2002, 164).
|
|
Lehengo puntuan aipatu
|
dugu
eleberri lesbiarrek bi ezaugarri nagusi dituztela batik bat. Batetik, patriarkatuak eraikitako arauak salatzea edota parodiatzea (Munt, 1994; Palmer, 1997) eta, bigarrenik, lesbianaren identitatea onartzea eta eleberrian horren garapena ahalbidetzea.
|
2015
|
|
7 Izatez, Armando da narratzailea, esan dugun bezala bera denez pertsonaia primario bakarra. Idazten ari den eta inori erakusten ez dion eskuizkribua Lagun izoztua dela jakingo
|
dugu
eleberriaren hondarrean, eta ondorioz, Armando dela istorio guztien asmatzailea, bera bezain errorik gabeak diren pertsonaien eraikitzailea, bikote harremanaren gainbehera ez ezik, denborarekiko eta espazioarekiko duen harreman korapilatsua ere fikzioaren bidez ulertu eta askatu nahiko lukeena (Rodriguez, 2014a).
|
2016
|
|
Zirriborratu samarra
|
dugu
eleberriaren barne historia, baina gehiago ere zehatz dezakegu lehen saio honetan. Aipatutako dokumentu horietako bizpahiru orri baliatuko ditugu soilik.
|
|
(32). Hain zuzen ere, umorea
|
dugu
eleberriaren ezaugarri bat, eta Garaidi, hein batean, detektibe alai eta umoretsu izanda, detektibe nobela klasikoen detektibeengandik urruntzen da.Garaidik hiru laguntzaile ditu: Patxi, Jose Ramon eta Justin.
|
2017
|
|
Paxkal
|
dugu
eleberri honetako protagonista: laborari seme gazte bat, nabarmentzeko gogorik ez duena.
|
|
Paxkal
|
dugu
eleberri honetako protagonista: laborari seme gazte bat, nabarmentzeko gogorik ez duena,, bigarren izateko beti lehena Bere anaia Abelen itzalpean bizi izan da beti, eta horra non, ezustean, anaia besoen artean hil zaion, istripu batean.
|
|
Bi komunitateren arteko giro samina zaiku erakutsia, Agoteri buruzko herra bizi bizirik zagola, bihotz urratzaile. Arizkungo Pedro Mari Etxenike
|
dugu
eleberriko pertsonaia nagusia, haren biziko ibilbidea kondatua zaikula ttipitik adin zohituaraino. Hunen ondotik bagabiltza Baztango 14 herrietan barna, Iruñetik ere iraganez.
|
2018
|
|
Nik, Aioraren proposamenak jaso ondoren, zirriborroa ahal bezainbeste garbitzen nuen, eta, azkenik, bideo-konferentzia saio pare bat egin behar izan dugu azken zalantzak komentatu eta azken erabakiak hartzeko. Ziurrenik itzultzaile bakar batek zukeen denbora baino askoz ere gehiago eman
|
dugu
eleberri hau euskaratzen, baina uste dugu bi burutara eta lau eskutara egindako ahalegin honen emaitza ongi islatuta geratu dela itzulpenaren kalitatean. Yan Lianke ezezaguna denez irakurle euskaldunarentzat, egokia iruditu zaigu sarrera honetan hari buruzko hitz batzuk txertatzea.
|
|
Zoriontasuna, zenbait objekturi itsatsia egongo bailitzan (Ahmed), landu egin behar den emozioa/ afektua baita, ikasi egin behar baita zoriontsu izaten. Gustura irakurri
|
dugu
eleberria, eta aurreko Aulki jokoa rekin konparatuta, aurrerapauso literario interesgarria eman du Alberdik. Dena esan beharrak ahots narratzaile nagusian batzuetan eragiten dituen gehiegizko digresioak gorabehera, eleberri interesgarria eta gomendagarria da, ezbairik gabe, Jenisjoplin.
|
2019
|
|
Izan ere, testuaren beraren azterketari buruzko azterlan deskribatzaileak ez dirudi testuaren irakurketa interpretatzailerako aski irizpide ematen duenik gaur egun. Semantika estrukturalak azpimarratu zuen historiako une batean sortzen den praktika soziala dela testua, garaikide duen gizartearekin elkarrizketan; beraz idazlanaren testuinguru literarioak garrantzia hartzen du idazlana irakurtzerakoan, bai egilearen idazlanen artean duen lekuagatik, bai narratiba garaikidean hartzen duen kokapenagatik, bai sistema literarioan egileak duen lekuarengatik. Horregatik uste
|
dugu
eleberriaren sortze baldintzak ezagutzea pertinentea dela, bai eta argitaratu eta berehala izan zuen harrera ezagutzea ere. Azterlan semiotikoetan, komunikazio prozesuaren pragmatika deritzana osatuko dugu beraz, lehen atalean, nahiz eta ez dugun azterketa lan zabalik eskaintzerik, alderantziz, aski laburki emango ditugu ezagutzera zenbait datu, gure lanaren irakurketa bereziturako ezinbesteko deritzegun neurrian.
|
|
Lan honetan, tratu txar psikologikoen alderdiari eutsiko diogu, berez ez baita tratu txar fisikoen aipamenik egiten eleberrian zehar, eta ez dago horren zantzurik, pertsonaiak intentziorik falta ez badu ere. Halere, hilketa bat burutzera iristen den indarkeriaren atari diren presio eta neutralizazio psikologiko nahiz kontrol estrategien isla zabala ikusiko
|
dugu
eleberrian zehar, parodiak filtraturik bada ere. Hala behar zuen, adituen iritziz, feminizidio kasu guztietan indarkeria fisikoaren eta hilketaren atariko diren sintoma atzemangarri ugari izaten dira eta.
|
|
Bihotz bi. Gerrako kronikakeko pertsonaiez esana
|
dugu
eleberri modernistan protagonista antiheroia izaten dela, baina eleberri honetan ez dago egiazko protagonista duin eta garaile moralik, protagonista maskulino nagusia gaizkilea baita eta haren inguruko emakumeak biktima gisa agertzen baitira. Gainera, mintzaira manipulatzailearen lerro artean aurkitu behar ditugu pertsonaiok, kontalari gezurtiak zeharka soilik uzten baitigu errealitate errepresentatuaren izaria hartzen, showing estrategia narratiboaren bidez, hots, haien ekintzen bidez.
|