Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 22

2000
‎Izan ere, I. Mundu Gerrako lubakietako egoera irudikatzen zaigu. Honela, Frantziaren armadara gerratean parte hartzera joan behar izan zuten euskaldunetariko bat dugu eleberri honen protagonista: Jean Etxegoien.
‎Oroituz bere bigarren eleberrian ere, kronika eleberri bilakatu du. Oraingoan Argiako iruzkinera joko dugu eleberri honen kokalekuaren berri izateko:
‎Beraz, urte jakin batzuetan kokatzen ditu gertaerak: arteko epea izango dugu eleberri honetan kontagai. Garaiaren inguruko erreferentziak, noski, ugariak dira.
2002
‎R. Saizarbitoriak ez zuen beste eleberririk argitaratu 1995 arte; orduan argitaratu zuen Hamaika pauso, baina aurrerago hitz egingo dugu eleberri horretaz.
‎Narratzaile orojakile bat nagusitzen da, bere iritziak adierazteko orduan inongo dudarik egiten ez duena, eta pertsonaiak agente hutsak dira, ez dute eboluzionatzen. Azken finean, kontzientzia modernoaren gorabeheren berri ez dakien mundu bat topatzen dugu eleberriotan.
‎Bat gatoz M. Butorrekin" errealitate bakoitzari narrazio mota bat dagokiola" dioenean (ik. Sobre literatura), eta horregatik uste dugu eleberri bakoitzak egitate nobeleskoa ulertzeko era berri bat, poetika berri bat daramala bere baitan. Horren arabera, eta gaurtik ikusita, ez da zuzena euskal eleberrigintza modernoaren bilakaera azaltzerakoan modernitate tematikoaren eta modernitate formalaren artean bereizketa egitea, bi alderdiak banaezi1 Atal honetan nahiz hurrengoan datozen idazle garaikideen fitxa bio bibliografikoak osatzeko, Felix Ibargutxi kazetaria Auñamendi Entziklopedia interneteratzeko prestatzen ari den lanaz baliatu naiz. nak baitira egitate artistiko batean.
2010
‎Roger Casement dugu eleberri honetan protagonista. XX. mende hasieran Britainia Handiko kontsula izan zen Casement Kongon, egilearentzat pertsonaia liluragarri eta ameslaria.
2013
‎Galga sistemaren soinua arriskuaren seinale da. Eszenaren errepikapena in crescendo somatuko dugu eleberrian zehar, bat tramaren intentsitatearekin. Igorren esku dago azeleragailua sakatu ala ez:
‎Queer teoria kontuan izanda aztertuko dugu eleberri lesbikoa, edota sexuaren eta generoaren berridazketa; izan ere, parodia izan da nagusiki emakume idazleek erabilitako lanabesa detektibe lesbianak sortzeko orduan. Ez soilik parodia:
‎Horregatik uste dugu eleberri hauek gehiago hurbiltzen direla nobela beltzaren generora, krimen bat askatzearekin batera euskal gizartearen gatazka nagusien argazkia ere egin nahi baita (bertako egoera politikoa, euskara, intsumisoa, industrializazioa?). (Olaziregi, 2002, 164).
‎Lehengo puntuan aipatu dugu eleberri lesbiarrek bi ezaugarri nagusi dituztela batik bat. Batetik, patriarkatuak eraikitako arauak salatzea edota parodiatzea (Munt, 1994; Palmer, 1997) eta, bigarrenik, lesbianaren identitatea onartzea eta eleberrian horren garapena ahalbidetzea.
2015
‎7 Izatez, Armando da narratzailea, esan dugun bezala bera denez pertsonaia primario bakarra. Idazten ari den eta inori erakusten ez dion eskuizkribua Lagun izoztua dela jakingo dugu eleberriaren hondarrean, eta ondorioz, Armando dela istorio guztien asmatzailea, bera bezain errorik gabeak diren pertsonaien eraikitzailea, bikote harremanaren gainbehera ez ezik, denborarekiko eta espazioarekiko duen harreman korapilatsua ere fikzioaren bidez ulertu eta askatu nahiko lukeena (Rodriguez, 2014a).
2016
‎Zirriborratu samarra dugu eleberriaren barne historia, baina gehiago ere zehatz de­zakegu lehen saio honetan. Aipatutako dokumentu horietako bizpahiru orri baliatuko ditugu soilik.
‎(32). Hain zuzen ere, umorea dugu eleberriaren ezaugarri bat, eta Garaidi, hein batean, detektibe alai eta umoretsu izanda, detektibe nobela klasikoen detektibeengandik urruntzen da.Garaidik hiru laguntzaile ditu: Patxi, Jose Ramon eta Justin.
2017
‎Paxkal dugu eleberri honetako protagonista: laborari seme gazte bat, nabarmentzeko gogorik ez duena.
‎Paxkal dugu eleberri honetako protagonista: laborari seme gazte bat, nabarmentzeko gogorik ez duena,, bigarren izateko beti lehena Bere anaia Abelen itzalpean bizi izan da beti, eta horra non, ezustean, anaia besoen artean hil zaion, istripu batean.
‎Bi komunitateren arteko giro samina zaiku erakutsia, Agoteri buruzko herra bizi bizirik zagola, bihotz urratzaile. Arizkungo Pedro Mari Etxenike dugu eleberriko pertsonaia nagusia, haren biziko ibilbidea kondatua zaikula ttipitik adin zohituaraino. Hunen ondotik bagabiltza Baztango 14 herrietan barna, Iruñetik ere iraganez.
2018
‎Nik, Aioraren proposamenak jaso ondoren, zirriborroa ahal bezainbeste garbitzen nuen, eta, azkenik, bideo-konferentzia saio pare bat egin behar izan dugu azken zalantzak komentatu eta azken erabakiak hartzeko. Ziurrenik itzultzaile bakar batek zukeen denbora baino askoz ere gehiago eman dugu eleberri hau euskaratzen, baina uste dugu bi burutara eta lau eskutara egindako ahalegin honen emaitza ongi islatuta geratu dela itzulpenaren kalitatean. Yan Lianke ezezaguna denez irakurle euskaldunarentzat, egokia iruditu zaigu sarrera honetan hari buruzko hitz batzuk txertatzea.
‎Zoriontasuna, zenbait objekturi itsatsia egongo bailitzan (Ahmed), landu egin behar den emozioa/ afektua baita, ikasi egin behar baita zoriontsu izaten. Gustura irakurri dugu eleberria, eta aurreko Aulki jokoa rekin konparatuta, aurrerapauso literario interesgarria eman du Alberdik. Dena esan beharrak ahots narratzaile nagusian batzuetan eragiten dituen gehiegizko digresioak gorabehera, eleberri interesgarria eta gomendagarria da, ezbairik gabe, Jenisjoplin.
2019
‎Izan ere, testuaren beraren azterketari buruzko azterlan deskribatzaileak ez dirudi testuaren irakurketa interpretatzailerako aski irizpide ematen duenik gaur egun. Semantika estrukturalak azpimarratu zuen historiako une batean sortzen den praktika soziala dela testua, garaikide duen gizartearekin elkarrizketan; beraz idazlanaren testuinguru literarioak garrantzia hartzen du idazlana irakurtzerakoan, bai egilearen idazlanen artean duen lekuagatik, bai narratiba garaikidean hartzen duen kokapenagatik, bai sistema literarioan egileak duen lekuarengatik. Horregatik uste dugu eleberriaren sortze baldintzak ezagutzea pertinentea dela, bai eta argitaratu eta berehala izan zuen harrera ezagutzea ere. Azterlan semiotikoetan, komunikazio prozesuaren pragmatika deritzana osatuko dugu beraz, lehen atalean, nahiz eta ez dugun azterketa lan zabalik eskaintzerik, alderantziz, aski laburki emango ditugu ezagutzera zenbait datu, gure lanaren irakurketa bereziturako ezinbesteko deritzegun neurrian.
‎Lan honetan, tratu txar psikologikoen alderdiari eutsiko diogu, berez ez baita tratu txar fisikoen aipamenik egiten eleberrian zehar, eta ez dago horren zantzurik, pertsonaiak intentziorik falta ez badu ere. Halere, hilketa bat burutzera iristen den indarkeriaren atari diren presio eta neutralizazio psikologiko nahiz kontrol estrategien isla zabala ikusiko dugu eleberrian zehar, parodiak filtraturik bada ere. Hala behar zuen, adituen iritziz, feminizidio kasu guztietan indarkeria fisikoaren eta hilketaren atariko diren sintoma atzemangarri ugari izaten dira eta.
‎Bihotz bi. Gerrako kronikakeko pertsonaiez esana dugu eleberri modernistan protagonista antiheroia izaten dela, baina eleberri honetan ez dago egiazko protagonista duin eta garaile moralik, protagonista maskulino nagusia gaizkilea baita eta haren inguruko emakumeak biktima gisa agertzen baitira. Gainera, mintzaira manipulatzailearen lerro artean aurkitu behar ditugu pertsonaiok, kontalari gezurtiak zeharka soilik uzten baitigu errealitate errepresentatuaren izaria hartzen, showing estrategia narratiboaren bidez, hots, haien ekintzen bidez.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia